Te jotka jätätte kiitos lappuja siivoojille, miksi?
Olen siis siivoojana hotellissa ja työkavereiden kanssa ollaan näitä lappuja ihmetelty. Tuntuu oudolta ja jopa hieman alentavalta, kun huoneesta löytyy lappu joka on kuin lapselle kirjoitettu miten hiiienosti ja reippaasti on siivottu ja kuinka on arvokasta työtä.
Mitä ihmettä?? Se on meidän työtä siivota ne huoneet. Jättävätkö nämä ihmiset lappuja myös postilaatikkoonsa miten hienosti ja reippaasti on joku työtään tekevä taas tuonut laskut ja mainokset tai roskakuskille miten on taas arvostettavasti haettu ne roskat?
Kun sanotaan ettei siivoustyötä arvosteta sillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että julkisissa tiloissa sikaillaan kun itse ei tarvitse siivota ja palkka on aika onneton työmäärän nähden.
Toinen asia mitä ollaan ihmetelty on se, että miksi ihmiset petaavat sänkyjä tai ottavat lakanat itse pois. Se ei helpota työtämme mitenkään pikemminkin päinvastoin. Miksi pitäisikään? Tuskin kukaan esim. kampaajalla käydessään alkaa itse lakaista hiuksiaan lattialta tai ravintolassa vie itse astioita tiskiin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule siivouksen taso hotelleissa vaihtelee niin paljon että jos on selvästi kunnolla siivottu kaikki, niin todellakin tekee mieli kiittää.
Käsittämättömän moukkamaista loukkaantua kiitoksesta.
Todella. On kylläkin ensimmäinen kerta, kun kuulen, että joku on pahoittanut mielensä asiasta. Vähän tulee toisaalta mieleen, että ymmärtääkö loukkaantuja muutenkaan normaalia vuorovaikutusta vai onko hänellä jokin sosiaalisiin taitoihin vaikuttava häiriö. Ymmärrän kuitenkin sen, jos kiitoksista menee hämilleen, sillä Suomessa annetaan positiivista palautetta varsin kitsaasti eivätkä kaikki ole siihen tottuneet.
Ainakin meillä töissä kiitetään koko ajan, on vissiin esimiehiä koulutettu siihen nykyään. Joskus kun esimies tai joku johtaja sanoo, että "hyvää työtä", "hyvin tehty", tekisi mieli vastata: "Mistä sinä sen tiedät?" Kun ei ne tiedä, ei seuraa tekemistä niin tarkkaan. Sanovat vaan, tottumuksesta kai.
Oletko koskaan kuullut siitä, että suoraan annetulla positiivisella palautteella on myönteinen vaikutus työtehoon, työssä jaksamiseen ja työilmapiiriin yleensä? Vaikuttaa siltä, että tulkitset asioita oman huonon itsetuntosi kautta etkä usko siihen, että ihmisten kehumismotiivit voivat olla aitoja. Jos haluat kriittisempää palautetta työstäsi, pyydä sitä esimieheltäsi. Tässä maassa on lukemattomia työntekijöitä, jotka siirtyisivät riemusta kiljuen paikkaan, missä pomot tsemppaavat ja antavat kannustavaa palautetta avoimesti.
Jaahas, sinä olet näköjään käynyt nuo esimieskoulutukset, myönteinen vaikutus just joo, olisi kyllä jos palaute olisi aitoa. Mutta sinunlaiset eivät kykene aitoon, koska se vaatisi paneutumista itse asiaan, eikä semmoiselle riitä kiinnostusta. Luulette että tyhjällä lässytyksellä pääsee samaan tulokseen. Kun positiivista palautetta annetaan sokeasti, tapana, eikä syystä, se mitätöi sekä tämän feikin kehumisen, että mahdolliset oikeat kehumiset samoilta tahoilta.
Itse asiassa en ole, ihan tavallinen rivityöntekijä vain. Valitettavasti vain lähinnä sellaisissa management by perkele -paikoissa tai sellaisissa, joissa ei saa mitään palautetta mistään. Selän takana jupinaa ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule siivouksen taso hotelleissa vaihtelee niin paljon että jos on selvästi kunnolla siivottu kaikki, niin todellakin tekee mieli kiittää.
Todella. On kylläkin ensimmäinen kerta, kun kuulen, että joku on pahoittanut mielensä asiasta. Vähän tulee toisaalta mieleen, että ymmärtääkö loukkaantuja muutenkaan normaalia vuorovaikutusta vai onko hänellä jokin sosiaalisiin taitoihin vaikuttava häiriö. Ymmärrän kuitenkin sen, jos kiitoksista menee hämilleen, sillä Suomessa annetaan positiivista palautetta varsin kitsaasti eivätkä kaikki ole siihen tottuneet.
Ainakin meillä töissä kiitetään koko ajan, on vissiin esimiehiä koulutettu siihen nykyään. Joskus kun esimies tai joku johtaja sanoo, että "hyvää työtä", "hyvin tehty", tekisi mieli vastata: "Mistä sinä sen tiedät?" Kun ei ne tiedä, ei seuraa tekemistä niin tarkkaan. Sanovat vaan, tottumuksesta kai.
Oletko koskaan kuullut siitä, että suoraan annetulla positiivisella palautteella on myönteinen vaikutus työtehoon, työssä jaksamiseen ja työilmapiiriin yleensä? Vaikuttaa siltä, että tulkitset asioita oman huonon itsetuntosi kautta etkä usko siihen, että ihmisten kehumismotiivit voivat olla aitoja. Jos haluat kriittisempää palautetta työstäsi, pyydä sitä esimieheltäsi. Tässä maassa on lukemattomia työntekijöitä, jotka siirtyisivät riemusta kiljuen paikkaan, missä pomot tsemppaavat ja antavat kannustavaa palautetta avoimesti.
Jaahas, sinä olet näköjään käynyt nuo esimieskoulutukset, myönteinen vaikutus just joo, olisi kyllä jos palaute olisi aitoa. Mutta sinunlaiset eivät kykene aitoon, koska se vaatisi paneutumista itse asiaan, eikä semmoiselle riitä kiinnostusta. Luulette että tyhjällä lässytyksellä pääsee samaan tulokseen. Kun positiivista palautetta annetaan sokeasti, tapana, eikä syystä, se mitätöi sekä tämän feikin kehumisen, että mahdolliset oikeat kehumiset samoilta tahoilta.
Hae apua. Ei kuulosta hyvältä, että suutut kehumisesta noin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä siellä lakanoiden välissä voi siivoojan näkökulmasta olla?
Reissaamme ison perheen kanssa usein Turusta Tukholmaan iltalaivalla ja kyllä, otan lakanat pois sängyistä aamulla jotta siivoojan ei tarvitse ahtautua hyttiin niitä hakemaan kun vielä siellä olemme matkatavaroidemme kanssa, helpompaa kaikille ja kyllä, joka ikinen kerta hyttiemäntä on ilahtunut ja kiitellyt vuolaasti.
Huumepiikkejä vissiin, muuten en ainakaan ymmärrä miksi pitäisi niin varuillaan olla että tarttisi katseella tarkistaa ne lakanat ennenku koskee. En tosin ymmärrä, eikö ne piikit voi olla siinä jonkun mainitsemassa "pyyhekasassa vessan lattialla" tai levälleen jätetyissä lakanoissa...
Oma äitini oli siivooja ja tiedän kuinka kovaa työtä se on ja kuinka huonosti siitä maksetaan. Nykyään tienaan yli 100 tuhatta euroa vuodessa, mutta samaistun vieläkin vahvasti siivoojan ammattiin.
Luin ketjua ja aitoon av-tyyliin on pakko heittää aspergerkortti kehiin. Muutama assi on tuttu harrastusten kautta ja heille on niin tyypillistä tuo, että positiiviset kommentit käsitetään lähes päinvastaisina. Kaikesta pitää yrittää kaivaa jotain negatiivista ja kaikkea kyseenalaistetaan.
Olin opiskeluaikoina siivoojana hostellissa ja kyllä ainakin mun työtä helpotti, jos asiakas otti itse lakanat pois. Siksi teen niin itsekin nykyään, kun yövyn hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae apua. Ei kuulosta hyvältä, että suutut kehumisesta noin pahasti.
Valheista ja epäaitoudesta ärsyyntyy kyllä. Kun kehutaan syystä, kuten edellinen esimies teki, se on aivan eri asia. Mutta en oikeastaan odota että tajuaisitte eron.
Tämä on tietty kaikki ohista.
Ohis,
mitä teillä lakanoissa voi olla niin, että pitää lakanat ottaa pois sen varalta?
Minulla on sängyssä lehti/kirja mitä luen, puhelinta myös saatan vilkaista, mutta nuo kyllä huomaa kun aamulla "petaan" sängyn (-> laitan tyynyn sängynpäätyyn kiinni ja levitän/taitan peiton suoraksi sängylle, en päiväpeittoa tmv. laita) vaikea kuvitella että lakanoihin katoaisi mitään.
Laitan nyt tähän ketjuun kun kerran siivoojista on kyse. Miksi hotellissa jos jättää lapun "do not disturb" ovenkahvaan niin siivooja silti tunkee huoneeseen? Ei siellä muut asiakkaat ovia kolkuttele niin ketä varten ne laput sitten ovat jollei siivoojia? Ei ole ollut edes yhden kerran kun on siivooja päräyttänyt huoneeseen kesken aktin edes koputtamatta oveen ensin. En ole kiitoskirjeitä tai tippejä jättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmaan eroa liike- ja lomamatkustajilla. Mä matkustin ennen koronaa kanssa sen sata päivää ja todellakin joka liike oli harkittu ja minimoitu. Missään tapauksessa en mitään tekisi mitään roskaavaa tai rupeaisi itse siivoamaan. Mun rutiini on illalla suihku, nukkumaan, aamulla kuntosali jos on aikaa, suihku, meikki, vaatteet ja laukku mukaan jo aamiaiselle. Mulla ei ole mukana mitään ylimääräistä, mitään ei jää hukkaan.
Jos on hyvä ilta, niin syön huonepalvelusta iltaruoan. Mä yleensä nostan sen oven ulkopuolelle, yleensä se siitä häviää. Huonona iltana joutuu tekemään työdinnerin.
Tää menis niinku hotelliin ja kävis niinku salilla.
Nyt tää joutui tekemään työdinnerin :(
Mikä on työdinneri?
No se on sellainen mitä aikuiset tekee.
Sit tää ei sotkis yhtään vaan ottais laukun mukaan.
vastikään oli kahdessakin mediassa haastateltu hotellisiivoojia ja kysytty miten asiakas voisi auttaa heitä eniten kiireisessä työssään. Siivojien toiveena oli, että sänkyjä ei pedata, vaan jätetään rohkeasti auki ja jos haluaa siitä vielä nostaa avuliaisuuden tasoa, niin voi ottaa vaikka lakanat pois paikoiltaan, kuten tyynyliinatkin. kylppärissä voi jättää käytetyt pyyhkeet lattialle.
(olin ennen koronaan yhdessä kylpylässä ja siellä oli oikein lapulle kirjoitettu, että jos toivot kylpypyyhkeiden vaihtoa, jätä käytetyt lattialle)
Jätän tippiä siivoojalle ulkomailla loman lopuksi esim Kreikassa 20€ kirjekuoressa ja kiitoskortin tietenkin.
Siivoojaa haluan ilahduttaa, koska hänellä on varmaan pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Laitan nyt tähän ketjuun kun kerran siivoojista on kyse. Miksi hotellissa jos jättää lapun "do not disturb" ovenkahvaan niin siivooja silti tunkee huoneeseen? Ei siellä muut asiakkaat ovia kolkuttele niin ketä varten ne laput sitten ovat jollei siivoojia? Ei ole ollut edes yhden kerran kun on siivooja päräyttänyt huoneeseen kesken aktin edes koputtamatta oveen ensin. En ole kiitoskirjeitä tai tippejä jättänyt.
Todellakin, jos do not disturb -lapun tarkoitus on estää porukkaa tunkemasta huoneeseen niin ketä se tarkoittaa? Naapurit ei tunge huoneeseen, respa ei tunge huoneeseen, eikö se tarkoita että siivoojat pysyy ulkona?Missään ei ole toiminut, joka paikassa tunkee kielitaidoton siivooja sisään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana pedata sänky ihan kotonakin aamulla, joten kyllä se tulee tehtyä hotellissakin. Eihän sitä yleensä heti suoraan sängystä noiuse ja lähde ulos kirjautumaan hotellista, vaan pakkailee ja hoitaa aamutoimia, luontevaahan ne on hoitaa kun sänky on ensin siisti.
Vähän sama, kyllä mä suoristan peiton ja asettelen tyynyt jotta sängyssä on kivempi hengailla, en mä kuitenkaan samoin tein sieltä huoneesta poistu, varsinkin jos on jonkun toisen kanssa reissussa, jota joutuu odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, jos do not disturb -lapun tarkoitus on estää porukkaa tunkemasta huoneeseen niin ketä se tarkoittaa? Naapurit ei tunge huoneeseen, respa ei tunge huoneeseen, eikö se tarkoita että siivoojat pysyy ulkona?Missään ei ole toiminut, joka paikassa tunkee kielitaidoton siivooja sisään.
Miinusta antanut voi valistaa meitä muita nyt sen lapun tarkoituksesta?
Mielestäni paras kiitos on tippi, eikä mikään lappunen. En ole hotelli siivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasit itsellesi, se siivooja on kielitaidoton. Raskaimmat työt on kansoitettu niillä, joita on helpoin vedättää. Riistofirmojen työntekijät eivät tunne työaika- tai vuosilomalainsäädäntöä, palkkaturvaa tai kilometrikorvauksia, he eivät puhu suomea hyvin, hyvin harvoin englantiakaan.
Ammattisiivoojana on ollut 20 vuotta tiedossa, että jos ylipäätään valitsee yksityisen sektorin, on oltava hyvin, hyvin tarkka. Mieluummin ei valitse.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät jätä tippiä jos ovat niin kiitollisia?
Koska joku varastaisi sen. Ehkä siivooja. Eikun hei, antiikki-ihminen, miten jätetään tippiä pankkikortilla?
En ole käteistä käyttänyt sen jälkeen kun euroon siirryttiin. Niin harvoin nähnytkään, etten varmaan erottaisi aitoa väärennöksestä.
Suomessa tippikulttuuria ei ole kuin räkälöissä ja niissäkin tyyliin "Sukkahousuraha tähän, kitos" tussattuna kusisen purkin kylkeen kassalla. Vierellä suttuinen, tatuoitu baarimikko, joka varmaan kustantaa piikkihuumeensa sillä purkilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät jätä tippiä jos ovat niin kiitollisia?
Koska joku varastaisi sen. Ehkä siivooja. Eikun hei, antiikki-ihminen, miten jätetään tippiä pankkikortilla?
En ole käteistä käyttänyt sen jälkeen kun euroon siirryttiin. Niin harvoin nähnytkään, etten varmaan erottaisi aitoa väärennöksestä.
Suomessa tippikulttuuria ei ole kuin räkälöissä ja niissäkin tyyliin "Sukkahousuraha tähän, kitos" tussattuna kusisen purkin kylkeen kassalla. Vierellä suttuinen, tatuoitu baarimikko, joka varmaan kustantaa piikkihuumeensa sillä purkilla.
Eli koska se vaatisi sinulta jotain, ja kiitoslappu ei maksa mitään.
Ottakaapa hotelissa lakanat pois, näette kuinka likaiset patjat ja tyynyt ovat.