Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka jätätte kiitos lappuja siivoojille, miksi?

Vierailija
20.02.2021 |

Olen siis siivoojana hotellissa ja työkavereiden kanssa ollaan näitä lappuja ihmetelty. Tuntuu oudolta ja jopa hieman alentavalta, kun huoneesta löytyy lappu joka on kuin lapselle kirjoitettu miten hiiienosti ja reippaasti on siivottu ja kuinka on arvokasta työtä.

Mitä ihmettä?? Se on meidän työtä siivota ne huoneet. Jättävätkö nämä ihmiset lappuja myös postilaatikkoonsa miten hienosti ja reippaasti on joku työtään tekevä taas tuonut laskut ja mainokset tai roskakuskille miten on taas arvostettavasti haettu ne roskat?

Kun sanotaan ettei siivoustyötä arvosteta sillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että julkisissa tiloissa sikaillaan kun itse ei tarvitse siivota ja palkka on aika onneton työmäärän nähden.

Toinen asia mitä ollaan ihmetelty on se, että miksi ihmiset petaavat sänkyjä tai ottavat lakanat itse pois. Se ei helpota työtämme mitenkään pikemminkin päinvastoin. Miksi pitäisikään? Tuskin kukaan esim. kampaajalla käydessään alkaa itse lakaista hiuksiaan lattialta tai ravintolassa vie itse astioita tiskiin.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmiset ottaa siitä kuvan Facebookin ja heille tulee hyvä mieli.

Mutta ite poistan lakanat siksi, että haluan nähdä ettei lakanan alle jäänyt tavaroitani.

Vierailija
22/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on moneksi... Itse tykkään kiitoksista.

-siivooja

Yleensä ihmiset tykkää kiitoksista, etenkin asiakaspalveluammateissa, joissa saa pskaa niskaan. Minä kiitän aina kaikkia kaupan kassasta lääkäreihin, jos on kiittämisen aihetta.

Tässä on kyse nyt nimenomaan niistä lapuista. Tottakai se on ihan normaalia, että kiitetään jos asiakas ja työntekijä kohtaavat toisensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan siivoojana paljon kiitosta. Ja hyvää palautetta hyvästä työstä. Tulen myös kaikkien kanssa toimeen. On se minusta mukava saada kiitosta. Kiitän myös itse. Ja annan ruusuja ja risuja tarvittaessa.

Vierailija
24/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoiden poisotto vaikeuttaa duunia?

Jaiks, onkohan taas yksi hotellisiivooja, joka jättää vanhat lakanat paikalleen jos ne eivät näytä liian ”nukutuilta”…

Vierailija
25/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, etten ymmärrä aloituksen pointtia. Kokevatko siivoojat sen alentuvana, jos heille jättää lapun, jossa kiittää heitä tekemästään työstä? Jotenkin niin suomalaista, että positiivinen palautekin on pakko ottaa piiloveetuiluna ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
26/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lakanoiden pois ottaminen ei muka auta? Eikö niitä lakanoita muka vaihdeta puhtaisiin seuraavaa vierasta varten?

Vierailija
27/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule siivouksen taso hotelleissa vaihtelee niin paljon että jos on selvästi kunnolla siivottu kaikki, niin todellakin tekee mieli kiittää.

Käsittämättömän moukkamaista loukkaantua kiitoksesta.

Vierailija
28/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

So on sitä hyvesignalointia. "Tehdään" jotain toisen hyväksi, jotta lähinä itselle jää hyvät fiilikset. Eikä edes maksa mitään, kuten tippi maksaisi. 

Vierailija
29/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne lakanat siis tulee jättää? Ei saa pedata, mut ei sais ottaa poiskaan? 

Vierailija
30/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitan lappuun "kiitos"/"thank you" ja laitan tipin lapun päälle.

Teen noin siksi, että ymmärretään kyseessä olevan tippi (joskin en usko että hotelleilla tapana jemmailla yksinäisiä "pöydällä lojuneita" rahoja, oletan että oletus on, että pöydälle jäänyt raha on tippi) mutta minusta fiksua kirjoittaa kuiten lappu.

Huoneen jätän normaaliin, siistiin kuntoon. En ota lakanoita pois tmv. mutta eipä kiinnosta raitoja pöntössä katsella, jos sellainen jää huuhdon pois AINA paikasta riippumatta.

Vierailija
31/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden poisotto vaikeuttaa duunia?

Jaiks, onkohan taas yksi hotellisiivooja, joka jättää vanhat lakanat paikalleen jos ne eivät näytä liian ”nukutuilta”…

Jaiks, juu ei. Siksi mainitsin myös tuon sängyn itse petaamisen. Ihan turhaa työtä meille. Ne otetaan jokatapauksessa pesuun.

Vierailija
32/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, etten ymmärrä aloituksen pointtia. Kokevatko siivoojat sen alentuvana, jos heille jättää lapun, jossa kiittää heitä tekemästään työstä? Jotenkin niin suomalaista, että positiivinen palautekin on pakko ottaa piiloveetuiluna ihan varmuuden vuoksi.

Jätätkö myös muille lapun joita et nää tekemässä sitä työtä? Jos et niin miksi vain siivoojille?

Vierailija
33/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana pedata sänky ihan kotonakin aamulla, joten kyllä se tulee tehtyä hotellissakin. Eihän sitä yleensä heti suoraan sängystä noiuse ja lähde ulos kirjautumaan hotellista, vaan pakkailee ja hoitaa aamutoimia, luontevaahan ne on hoitaa kun sänky on ensin siisti.

Vierailija
34/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille helpointa, kun ne jättää siihen vain levälleen. Näkee nopeasti ettei ole mitään ylimääräistä ja senkun vain nappaa lakanat.

Vierailija
35/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule siivouksen taso hotelleissa vaihtelee niin paljon että jos on selvästi kunnolla siivottu kaikki, niin todellakin tekee mieli kiittää.

Käsittämättömän moukkamaista loukkaantua kiitoksesta.

Todella. On kylläkin ensimmäinen kerta, kun kuulen, että joku on pahoittanut mielensä asiasta. Vähän tulee toisaalta mieleen, että ymmärtääkö loukkaantuja muutenkaan normaalia vuorovaikutusta vai onko hänellä jokin sosiaalisiin taitoihin vaikuttava häiriö. Ymmärrän kuitenkin sen, jos kiitoksista menee hämilleen, sillä Suomessa annetaan positiivista palautetta varsin kitsaasti eivätkä kaikki ole siihen tottuneet.

Vierailija
36/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille helpointa, kun ne jättää siihen vain levälleen. Näkee nopeasti ettei ole mitään ylimääräistä ja senkun vain nappaa lakanat.

No eikö se pedattuna ole nimenomaan tarpeeksi siististi "levällään"? Millaisessa asennossa sen tulee olla, että pääsette helpolla? Väkisinhän ainakin peiton alapuoli on ns. piilossa katseltanne ja joudutte nostelemaan. Jos jättää vaikka ruttuun asentoon jossa se olisi noustessa, sitten ainakaan ette näe mitään nopeasti.

Vierailija
37/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nämä ihmisten varmaan ihan hyvääkin tarkoittavat eleet on kyllä välillä mitä ihmeellisempiä. Meillä duunissa löytyy jatkuvasti esimerkiksi jotain karkkia mitä asiakkaat jättävät meille. Ei niitä kukaan halua syödä.

Vierailija
38/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Koronaa vietin vuosittain n. 100 yötä hotellissa. Kiitos-lappuja en ole jättänyt, mutta ennen lähtöä katsonut että roskat ovat roskakoreissa, heittänyt käytetyt pyyhkeet yhteen kasaan kylpyhuoneeseen. Olen itse ollut nuorempana hotellisiivoojana, pyrin jättämään huoneen siistiin kuntoon koska se nopeuttaa siivoojan työtä.

Vierailija
39/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana pedata⁸ sänky ihan kotonakin aamulla, joten kyllä se tulee tehtyä hotellissakin. Eihän sitä yleensä heti suoraan sängystä noiuse ja lähde ulos kirjautumaan hotellista, vaan pakkailee ja hoitaa aamutoimia, luontevaahan ne on hoitaa kun sänky on ensin siisti.

En ole siivooja mutta ihmettelen. Miksi ihmeessä petaat sängyn kun tiedät että seuraavaksi joku on tulossa hakemaan ne petivaatteet pesuun?

Vierailija
40/82 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lakanat pois siksi, että tarkistan, ettei väleihin ole jäänyt mitään tavaraani.