Te jotka jätätte kiitos lappuja siivoojille, miksi?
Olen siis siivoojana hotellissa ja työkavereiden kanssa ollaan näitä lappuja ihmetelty. Tuntuu oudolta ja jopa hieman alentavalta, kun huoneesta löytyy lappu joka on kuin lapselle kirjoitettu miten hiiienosti ja reippaasti on siivottu ja kuinka on arvokasta työtä.
Mitä ihmettä?? Se on meidän työtä siivota ne huoneet. Jättävätkö nämä ihmiset lappuja myös postilaatikkoonsa miten hienosti ja reippaasti on joku työtään tekevä taas tuonut laskut ja mainokset tai roskakuskille miten on taas arvostettavasti haettu ne roskat?
Kun sanotaan ettei siivoustyötä arvosteta sillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että julkisissa tiloissa sikaillaan kun itse ei tarvitse siivota ja palkka on aika onneton työmäärän nähden.
Toinen asia mitä ollaan ihmetelty on se, että miksi ihmiset petaavat sänkyjä tai ottavat lakanat itse pois. Se ei helpota työtämme mitenkään pikemminkin päinvastoin. Miksi pitäisikään? Tuskin kukaan esim. kampaajalla käydessään alkaa itse lakaista hiuksiaan lattialta tai ravintolassa vie itse astioita tiskiin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ennen Koronaa vietin vuosittain n. 100 yötä hotellissa. Kiitos-lappuja en ole jättänyt, mutta ennen lähtöä katsonut että roskat ovat roskakoreissa, heittänyt käytetyt pyyhkeet yhteen kasaan kylpyhuoneeseen. Olen itse ollut nuorempana hotellisiivoojana, pyrin jättämään huoneen siistiin kuntoon koska se nopeuttaa siivoojan työtä.
Juuri näin teen minä myös! En ole ikinä ennen kuullut jonkun jättävän mitään lappuja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että sinulla on alemmuuskompleksi ap. Ei normaali ihminen loukkaannu tai vähättele kiitosta työnsä jäljestä, oli se työ sitten mitä tahansa. Minusta on aina mukavaa kuulla kiitos edes silloin tällöin.
T. Toinen siivooja, mutta kotisiivousalalla.
Ei ole. Pidän työstäni hyvin paljon enkä häpeile sitä. Miksi pitäisi? Työ kuin työ. Juuri siksi nämä laput ihmetyttävät. Eivät muitakaan töitä tekevät niitä saa niin miksi koetaan siivoojien niitä tarvitsevan?
Vierailija kirjoitti:
Joo nämä ihmisten varmaan ihan hyvääkin tarkoittavat eleet on kyllä välillä mitä ihmeellisempiä. Meillä duunissa löytyy jatkuvasti esimerkiksi jotain karkkia mitä asiakkaat jättävät meille. Ei niitä kukaan halua syödä.
Jos sitä karkkia tulee jatkuvasti, niin ettekö vaan voi ohjeistaa asiakkaitanne niin, että jos haluavat kiittää palvelusta, niin tekevät sen yksinomaan palautelomakkeen tms. kautta? Toivon ihan oikeasti, että nämä kiitoksista ja hyvästä palautteesta mielensä pahoittavat ovat vähemmistö aspa-aloilla. Kuinka alhainen itsetunto pitää olla, että sellaisesta menee puolustusasemiin ja kokee, että asiakkaat pitävät jonain pikku lapsena, joka nyt vähän puuhastelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana pedata⁸ sänky ihan kotonakin aamulla, joten kyllä se tulee tehtyä hotellissakin. Eihän sitä yleensä heti suoraan sängystä noiuse ja lähde ulos kirjautumaan hotellista, vaan pakkailee ja hoitaa aamutoimia, luontevaahan ne on hoitaa kun sänky on ensin siisti.
En ole siivooja mutta ihmettelen. Miksi ihmeessä petaat sängyn kun tiedät että seuraavaksi joku on tulossa hakemaan ne petivaatteet pesuun?
no johan sen perustelin :D olen tottunut että on siistiä, ja pedattu sänky on kivempi. On mukavampi oleskella tiloissa vielä se pari tuntia ennen lähtöä aamupuuhien aikaan, kun sänkykin on siivossa kunnossa.
Eli ihan itseäni varten petaan. Kuten kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule siivouksen taso hotelleissa vaihtelee niin paljon että jos on selvästi kunnolla siivottu kaikki, niin todellakin tekee mieli kiittää.
Käsittämättömän moukkamaista loukkaantua kiitoksesta.
Todella. On kylläkin ensimmäinen kerta, kun kuulen, että joku on pahoittanut mielensä asiasta. Vähän tulee toisaalta mieleen, että ymmärtääkö loukkaantuja muutenkaan normaalia vuorovaikutusta vai onko hänellä jokin sosiaalisiin taitoihin vaikuttava häiriö. Ymmärrän kuitenkin sen, jos kiitoksista menee hämilleen, sillä Suomessa annetaan positiivista palautetta varsin kitsaasti eivätkä kaikki ole siihen tottuneet.
Ainakin meillä töissä kiitetään koko ajan, on vissiin esimiehiä koulutettu siihen nykyään. Joskus kun esimies tai joku johtaja sanoo, että "hyvää työtä", "hyvin tehty", tekisi mieli vastata: "Mistä sinä sen tiedät?" Kun ei ne tiedä, ei seuraa tekemistä niin tarkkaan. Sanovat vaan, tottumuksesta kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että sinulla on alemmuuskompleksi ap. Ei normaali ihminen loukkaannu tai vähättele kiitosta työnsä jäljestä, oli se työ sitten mitä tahansa. Minusta on aina mukavaa kuulla kiitos edes silloin tällöin.
Ei ole. Pidän työstäni hyvin paljon enkä häpeile sitä. Miksi pitäisi? Työ kuin työ. Juuri siksi nämä laput ihmetyttävät. Eivät muitakaan töitä tekevät niitä saa niin miksi koetaan siivoojien niitä tarvitsevan?
Voi hyvää päivää nyt taas. Ei kukaan tällaisen lapun jättäjä varmasti ajattele, että siivooja nyt oikein TARVITSEE sellaisen. Haluavat vain vilpittömästi kiittää hyvästä työstä, koska - usko tai älä - ammattitaidolla työnsä hoitava siivooja ei ole itsestäänselvyys.
Sitä paitsi mistä tiedät, että samat ihmiset eivät jätä lappuja myös mm. niille roskakuskeille? Minä sain toimistotöissä ollessani muutaman kerran post it -lapulle kirjoitetun kiitoksen työpisteelleni asiakkaalta silloin, kun en ollut paikalla. Ei olisi tullut mieleenkään loukkaantua moisesta.
Tottakai voi kiittää. Aina ,kun käyn jossakin, missä saan palvelua, josta tietysti myös maksan, sanon KIITOS HEI. TUO ON NORMAALIN IHMISEN KOHTELIASTA ,SIVISTYNYTTÄ KÄYTÖSTÄ.
Minua ärsytti apn aloitus. Oli kriittinen.ja negatiivinen. Mikähän häntä vaivaa?
Silloin kun olin kaupassa siivoamassa vielä kaupan ollessa auki mulle tuli asiakkaat myös kiittelemään ja päivittelemään kun on se niin kurjaa kun ei siivousta arvosteta ja plaaplaa ja mut hei stemppiä. Niinku miksi??? Eihän kukaan sano noin kaupan kassallakaan myyjälle?
Tässä on varmaan eroa liike- ja lomamatkustajilla. Mä matkustin ennen koronaa kanssa sen sata päivää ja todellakin joka liike oli harkittu ja minimoitu. Missään tapauksessa en mitään tekisi mitään roskaavaa tai rupeaisi itse siivoamaan. Mun rutiini on illalla suihku, nukkumaan, aamulla kuntosali jos on aikaa, suihku, meikki, vaatteet ja laukku mukaan jo aamiaiselle. Mulla ei ole mukana mitään ylimääräistä, mitään ei jää hukkaan.
Jos on hyvä ilta, niin syön huonepalvelusta iltaruoan. Mä yleensä nostan sen oven ulkopuolelle, yleensä se siitä häviää. Huonona iltana joutuu tekemään työdinnerin.
Ei luoja mitä porukkaa täällä taas. Muutama ymmärsi mitä haetaan osa ymmärtää tahallaan väärin ja loput länkyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule siivouksen taso hotelleissa vaihtelee niin paljon että jos on selvästi kunnolla siivottu kaikki, niin todellakin tekee mieli kiittää.
Todella. On kylläkin ensimmäinen kerta, kun kuulen, että joku on pahoittanut mielensä asiasta. Vähän tulee toisaalta mieleen, että ymmärtääkö loukkaantuja muutenkaan normaalia vuorovaikutusta vai onko hänellä jokin sosiaalisiin taitoihin vaikuttava häiriö. Ymmärrän kuitenkin sen, jos kiitoksista menee hämilleen, sillä Suomessa annetaan positiivista palautetta varsin kitsaasti eivätkä kaikki ole siihen tottuneet.
Ainakin meillä töissä kiitetään koko ajan, on vissiin esimiehiä koulutettu siihen nykyään. Joskus kun esimies tai joku johtaja sanoo, että "hyvää työtä", "hyvin tehty", tekisi mieli vastata: "Mistä sinä sen tiedät?" Kun ei ne tiedä, ei seuraa tekemistä niin tarkkaan. Sanovat vaan, tottumuksesta kai.
Oletko koskaan kuullut siitä, että suoraan annetulla positiivisella palautteella on myönteinen vaikutus työtehoon, työssä jaksamiseen ja työilmapiiriin yleensä? Vaikuttaa siltä, että tulkitset asioita oman huonon itsetuntosi kautta etkä usko siihen, että ihmisten kehumismotiivit voivat olla aitoja. Jos haluat kriittisempää palautetta työstäsi, pyydä sitä esimieheltäsi. Tässä maassa on lukemattomia työntekijöitä, jotka siirtyisivät riemusta kiljuen paikkaan, missä pomot tsemppaavat ja antavat kannustavaa palautetta avoimesti.
Yäk. Kukaan ei alennu vaihtelemaan mällisiä lakanoita. Kuinkahan likaisia hotellien runkopatjat ovat? On pissaa, kakkaa ja ties mitä punkkia ja satiaista. 😆
Kun siivosin hotellia siellä sudittiin vessat ja tasot samalla rätillä. Näin varmaan esim. Laivoissakin hytit. ♥️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut siitä, että suoraan annetulla positiivisella palautteella on myönteinen vaikutus työtehoon, työssä jaksamiseen ja työilmapiiriin yleensä? Vaikuttaa siltä, että tulkitset asioita oman huonon itsetuntosi kautta etkä usko siihen, että ihmisten kehumismotiivit voivat olla aitoja. Jos haluat kriittisempää palautetta työstäsi, pyydä sitä esimieheltäsi. Tässä maassa on lukemattomia työntekijöitä, jotka siirtyisivät riemusta kiljuen paikkaan, missä pomot tsemppaavat ja antavat kannustavaa palautetta avoimesti.
Jaahas, sinä olet näköjään käynyt nuo esimieskoulutukset, myönteinen vaikutus just joo, olisi kyllä jos palaute olisi aitoa. Mutta sinunlaiset eivät kykene aitoon, koska se vaatisi paneutumista itse asiaan, eikä semmoiselle riitä kiinnostusta. Luulette että tyhjällä lässytyksellä pääsee samaan tulokseen. Kun positiivista palautetta annetaan sokeasti, tapana, eikä syystä, se mitätöi sekä tämän feikin kehumisen, että mahdolliset oikeat kehumiset samoilta tahoilta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin kaupassa siivoamassa vielä kaupan ollessa auki mulle tuli asiakkaat myös kiittelemään ja päivittelemään kun on se niin kurjaa kun ei siivousta arvosteta ja plaaplaa ja mut hei stemppiä. Niinku miksi??? Eihän kukaan sano noin kaupan kassallakaan myyjälle?
Johtunee siitä, että siivousala on ollut kovasti tapetilla alan huonon työntekijöiden kohtelun vuoksi. Työ on raskasta ja pahimmillaan olympiaurheilusuoritus kaikessa kiireellisyydessään, eikä se palkkakaan nyt edes koulutetulle siivoojalle ole kaksinen. Hymyissä suin pitäisi niitä ihmiseritteitä rapsutella irti seiniltä ja lattioilta samalla, kun tilille kilahtaa nettona 1400 euroa kuussa hullunvimmalla, koska eihän siivous saa nyt maksaa mitään. Kyllä minä ymmärrän, miksi näin tullaan sanomaan, koska onhan tuo nyt selkeä epäkohta. Ensinnäkin työntekijöitä pitäisi olla enemmän, että työtaakkaa saataisiin vähemmälle ja toisekseen korvauksen pitäisi olla edes hieman parempi. Koulutetuilla vielä parempi.
Vähän meni ohi tämän langan aiheen, mutta ei mitään, jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi usein ajatellaan jonkun häpeävän siivoustyötään jos mainitsee jotain kuten tämä aloitus? Yllättävää että toinen siivooja ajattelee heti näin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi kiittää. Aina ,kun käyn jossakin, missä saan palvelua, josta tietysti myös maksan, sanon KIITOS HEI. TUO ON NORMAALIN IHMISEN KOHTELIASTA ,SIVISTYNYTTÄ KÄYTÖSTÄ.
Joo, mutta lappu on aika outo.
Siis mitä siellä lakanoiden välissä voi siivoojan näkökulmasta olla?
Reissaamme ison perheen kanssa usein Turusta Tukholmaan iltalaivalla ja kyllä, otan lakanat pois sängyistä aamulla jotta siivoojan ei tarvitse ahtautua hyttiin niitä hakemaan kun vielä siellä olemme matkatavaroidemme kanssa, helpompaa kaikille ja kyllä, joka ikinen kerta hyttiemäntä on ilahtunut ja kiitellyt vuolaasti.