Sanokaa mulle miksi vaihtaisin nämä hitaat ja mukavat aamut perheralli sirkukseen?
Heräsin jonkin aikaa sitten yhtäkkiä ja nousin ylös, otin korvatulppani pois ja menin lukemaan uutisia koneelle, koska en saanut enää unta.
Nyt kuulen taas kuinka naapurissa ollaan herätty(perheessä 2 päiväkoti-ikäistä lasta) ja voi tuota töminän määrää, kun muksut hyppivät ja pomppivat ja juoksevat pitkin asuntoa. Kuulin isän korottavan ääntään, mutta ralli jatkuu. Se ei kuulu kauhean kovaa, seinät eivät ole täysin paperia, joten korvatulpat peittävät äänet, kun menen takaisin pitkälleni ja ehkä nukahdan uudestaan. Ensin syön tässä vähän ja keitän aamukahvit. Ihanan leppoista, päivä alkaa pian valkenemaan.
Miksi vaihtaisin nämä aamuni moiseen ralliin?:D
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa ole nykypäivänä mitään ihmeellistä. Kukin tyylillään. Nykyään kun lasten hankkiminen ei ole enää mikään sosiaalinen pakko. Jokainen tehköön omat valintansa.
Nykyisin ihmiset eivät enää halua nähdä vaivaa sen eteen, että omalla suvulla ja kansalla olisi tulevaisuus.
Niitä rauhallisia aamuja on ollut lähes aina muutenkin, vaikka on 2 lastakin. Kun lapset oli pienempiä, ex heräsi viikonloppuisinkin aina aikaisin ja oli lasten kanssa. On siis aamuvirkku. Nyt lapset herää keskenään ja ottaa aamupalansa itse ja minä saan vielä nukkua. Nyt tosin ovat isällään. Ja asun omakotitalossa, joten ei tarvitse kuunnella edes naapurin lasten meteliä. Kiva minusta on aamukahvilla kuunnella lasteni juttelua ja vitsailua, ovat fiksuja lapsia. Nytkin on ikävä heitä, vaikka omasta rauhasta nautinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni on yli yhdeksänkymppinen. Hän sai 4 lasta sotien jälkeen, teki välillä kolmea työtä ja hoiti kotinsa paljon nykyistä hankalammissa oloissa. Hän sai 2 lapsenlasta ja 4 lapsenlapsenlasta. Nyt, kun omat voimat eivät enää riitä hoitamaan kaikkia asioita, on jälkipolvien apua saatavilla. Yhteiskunta ei todellakaan hoida vanhuksia edes välttävällä tavalla, tulevaisuudessa vielä huonommin. Omat rahat eivät pitkään riitä, jos yksityiseltä ostettu hoivakäynti maksaa 45€/puoli tuntia 4 kertaa päivässä.
On tietysti lapsia, jotka eivät välitä, mutta siihen lienee kasvatuksellakin merkitystä. Ne ihmiset, jotka jäävät vapaaehtoisesti lapsettomiksi, ratsastavat toisten kustannuksella, koska eivät osallistu työvoiman uusintamistyöhön ja tehtävään. He odottavat toisten kasvattamien lasten hoitavan myös itsensä sitten, kun eivät siihen enää itse kykene.
Mä en jaksa tätä tyhmäilyä. T. Kolmen äiti.
Ihanat, hitaat ja rauhalliset aamut! Niiden arvon ymmärtää paljon paremmin, kun joskus on kokenut sen hulabaloon :)
Eipä sillä, meidän lapset on olleet rauhallisia enkä muista, että olisin kauheasti kärsinyt muulloin kuin silloin, kun masennus oli pahimmillaan ja olisin halunnut vain nukkua. Kyllä lasten touhujen seuraaminen on tuonut tosi paljon iloa ja naurua elämääni! Luultavasti en enää edes eläisi, jos heitä ei olisi.
Niin äkkiä meni se parikymmentä vuotta, ja nyt on koti taas hiljainen ja tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en taas ymmärrä ihmisiä jotka haluavat vapautta niin paljon. Olen yksinäinen ihminen jolla on vapautta ihan liikaa ja ilomielin vaihtaisin sen perhearjeksi jos vain naisille kelpaisin joskus.
Sinä oletkin mies. Miehet ovat luonteeltaan epäitsenäisempiä ja riippuvaisempia muista kuin naiset.
Minulle naisena perhe-elämä olisi painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa ole nykypäivänä mitään ihmeellistä. Kukin tyylillään. Nykyään kun lasten hankkiminen ei ole enää mikään sosiaalinen pakko. Jokainen tehköön omat valintansa.
Lasten hankkiminen on nykyäänkin sosiaalinen pakko pk-seudun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen on nykyäänkin sosiaalinen pakko pk-seudun ulkopuolella.
Myös pk-seudulla se on sosiaalinen pakko esim. Meri-Rastilassa, Kontulassa, Suvelassa, Hakunilassa ja vastaavissa paikoissa.
Koska elämä on muutakin kuin pelkkiä aamuja
Koska jonain aamuna olet viidenkymmenen ja kuuntelet, miten kuopuksella on ollut kavereita yökylässä ja ne suunnittelee innolla tulevaa kesää.
Edellisenä iltana olet nukahtanut salakuunnellen sitä naurunrätkätystä ja ajatellut omia lukioaikaisia ystäviäsi, joiden kanssa ystävyys on kantanut vuosikymmeniä.
Aamuvirkku isä ja opettaa lapsellekin hitaat aamut... Mä oon 8 asti nettaillut sängyssä loikoillen ja käynyt 9:30 valmiissa aamupalapöydässä, nyt taas vaakatasossa. Lapsi näyttäytyi aamupalalla, ei se tainnut sanoa mitään huomenta kummempaa. onhan se jo13v, mutta on tässä ollut jo vuosia rauahalliset vklaamut.
Kukaan ei pakota niitä lapsia hankkimaan, valot nyt päälle. Jos kavereilla, naapurilla ja muilla tutuilla on lapsia, ja suku kyselee että koska teillekin tulee, niin ei se tarkoita sitä että niitä on pakko hankkia yhtään kenenkään. Ei kai kukaan järkevä tee näin massiivisia elämänvalintoja käyttämättä omia aivojaan?
Hienoa ap jos viihdyt noin, hienoa myös niille, jotka nauttivat vanhemmuudesta. Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat jo aikuisia. Heillä on 5 v ikäero, joten eivät nahistelleet edes pieninä.
Molemmat lapsesi ovat ilmeisesti tyttöjä? Minulla ja pikkuveljelläni on 4 vuotta ikäeroa. Olen isosisko. Me kyllä nahistelimme ja riitelimme paljon. Vielä enemmän riitelivät serkkuni, jotka ovat isosisko ja pikkuveli 6 vuoden ikäerolla. Vaikea on kuvitella veljeksiäkään ilman nahinoita. Ei sovi oikein isoveljeen ja pikkusiskoonkaan. Siitä päätellen lapsesi ovat tyttöjä. Poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä, joten aika pieni todennäköisyys saada lapsia jotka eivät nahistele.
Mä täytän 42, ainokainen jo maailmalla. Ei saatu kuin yksi. On ollut niitä melkeisiä aamuja ja rallia, ja nyt on taas niitä hitaita ja hiljaisia aamuja. Aikansa kutakin.
Itse kuulen putkia pitkin jos naapurin kakara itkee. Sillä ei ole edes mikään hätänä, kunhan vaan ärsyttääkseen pitää kirkumekkalaa. Itse voin laittaa vaimeaa musiikkia peittämään kirkunan, mutta yläkerrassa joutuvat kuuntelemaan tuota ihan samassa huoneessa :)
Minulla ei ole tai tule lapsia.
Mulla ollut koko ikäni ollut aikainen aamurytmi vaikkei lapsia ole enkä ole niitä halunnut. En koskaan nuku pitkään ja aamulla olen kaikkein vireimmilläni.
Miksi joku on huono vanhempi niin eihän sellaisia ole jos halutaan kasvaa ja kehittyä vanhemmaksi. Kaikissa asioissa kasvetaan ja kehitytään ja jokaisella samat mahdollisuudet jos haluaa. Kukaan ei ole valmis seppä mihinkään syntyessään.
Kylläpä on ihanaa asua omakotitalossa vaikka vain postimerkin kokoisella tontilla kun ei tarvitse naapurien mekkaloista kärsiä, pariskuntien tappelusta ja kersojen itkupotku metelistä. Seinän takana ei kukaan metelöi. Yölläkään ei herää mihinkään ääniin kun porukkaa lappaa aamuyöstä kapakoista kuten kerrostalossa heräsin yöeläjiin. Päiväunilla kesäisin saattaa ihan vaimeana kuulua ruohonleikkuu koneiden äänet mutta ei niihin herää ellei ihan kevyttä unta nuku.
Mummoni on yli yhdeksänkymppinen. Hän sai 4 lasta sotien jälkeen, teki välillä kolmea työtä ja hoiti kotinsa paljon nykyistä hankalammissa oloissa. Hän sai 2 lapsenlasta ja 4 lapsenlapsenlasta. Nyt, kun omat voimat eivät enää riitä hoitamaan kaikkia asioita, on jälkipolvien apua saatavilla. Yhteiskunta ei todellakaan hoida vanhuksia edes välttävällä tavalla, tulevaisuudessa vielä huonommin. Omat rahat eivät pitkään riitä, jos yksityiseltä ostettu hoivakäynti maksaa 45€/puoli tuntia 4 kertaa päivässä.
On tietysti lapsia, jotka eivät välitä, mutta siihen lienee kasvatuksellakin merkitystä. Ne ihmiset, jotka jäävät vapaaehtoisesti lapsettomiksi, ratsastavat toisten kustannuksella, koska eivät osallistu työvoiman uusintamistyöhön ja tehtävään. He odottavat toisten kasvattamien lasten hoitavan myös itsensä sitten, kun eivät siihen enää itse kykene.