Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?

Vierailija
19.02.2021 |

Mitä väliä sillä matkustelun määrällä on?

Kommentit (691)

Vierailija
181/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on mukavaa, mutta maailmasta ja sen kulttuureista olen oppinut lukemalla, en matkustamalla.

Toki jos ei ole kiinnostunut asioista sen vertaa, että olisi laajaa yleissivistystä ja paljon lukenut, niin varmasti matkustelu siinä tapauksessa avartaa.

Itse olen lapsesta saakka paljon lukenut ja laajan yleissivistyksen omaava ihminen, joten en ole koskaan kokenut matkustamista avartavana.

Matkustan muista syistä.

Itse ainakin otan selvää matkakohteista ja niiden historiasta aika laajasti ennen matkaa, joten kyllä koen matkailun avartavana. Ja nimenomaan se on hienoa, miten paikan päällä huomaa, miten todellisuus on kuitenkin aina erilainen kuin etukäteen syntyneet mielikuvat.

Vierailija
182/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sanotaan että matkailun myötä näkee muita kulttuureja niin aika moni matkakohde on markkina mikä on rakennettu matkailijoita varten. Etelä-Euroopan maissa ja Aasiassa on paljon alueita missä turismi on isoimpia elinkeinoja. Että näkeekö sitä oikeasti muita kulttuureita?

Etelä-Euroopan maista puhuttaessa tarkoitat varmasti. Italiaa, Kreikkaa, Portugalia ja Espanjaa.

Kyllä näissä maissa käy turisteja, mutta on jotenkin aivan käsittämätöntä kuinka Suomessa luullaan, että jokainen pizzeria, tapasbaari ym. on tehty vain turisteja varten.

Otetaan vaikka Rimini, joka edustaa monella sitä perus turistikohdetta. Kyllä se on turistikohde, mutta se edustaa täydellisesti italialaista turistikohdekulttuuria. Lukemattomat italialaiset viettävät lomansa juuri niin. Se on oikeastaan juuri 100% alemman keskiluokan tapa viettää loma. Rantakohteessa, jossa on aurinkotuolit valmiina, aurinkovarjon ja pikkubaari siinä mistä sinne rannalle mennään. Ns. stabilimento balneare” ja monet käyvät joka vuosi samassa ”stabilimentossa” ja varaavat sen saman rantapaikan.

Joten menemällä sinne voit elää kyllä ihan aidon 100% paikalliskulttuurirantakokemuksen.

Jos haluat kokea taas jotain korkeakulttuurisempaa, niin voin kertoa, että ihan samoissa kohteissa ne paikalliset koululuokat käyvät luokkaretkillä. Joten voit kokea ihan oikeaoppisen luokkaretkikokemuksen, vaikka Vatikaanin museoihin.

En tiedä mitä tällä aidolla kulttuurikokemuksella haetaan. Työmatka kokemusta? Aamulla kello 8 töihin? Jotenkin aidompaa ruokaa? Paikallisten museoita? Monessa maassa turismi on suurta, koska myös ne oman maan kansalaiset matkustavat.

Ajatteletteko, että Helsinki ei ole enää aito, koska risteilyalukset tuovat turisteja ja niitä näkyy kadulla tai muualta Suomesta tulee sinne lomalle ja siksi sinne on rakennettu hotelleja ja niin se muuttui jotenkin epäaidoksi?

Tietenkin suurkaupunki eroaa rantakohteesta ja maaseudusta ja joku rantabaari ei edusta yhtään sen enempää maan ruokakulttuuria kuin Hesburger Suomessa. Mutta kyllä noissa etelän maissa vois syödä aivan aidoissa ravintoloissa, vaikka joku omistaja sen menun englanniksi olisikin kääntänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,paljon matkustelleitahan on nykyään kaikkialla, mitään erityistä sivistyneisyyden, älykkyyden tai muunkaan ymmärryksen lisäätymistä en heissä juurikaan ole havainnut. Olen itsekin matkustellut jonkin verran. Monilla silti nousee yhä edelleen "kansainvälisyys" päähän ja reissuun on päästävä. Samanlaisia suomijuntteja silti, vaikka sekin on niin väsynyt ilmaisu.

Vierailija
184/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen.

Varsinkaan kun paljon matkustavilla ei selvästi viisauskaan ole matkustelun ansiosta lisääntynyt, vaan melkeinpä aina tuntuu käyneen päinvastoin.

Itse en ole matkudtellut, olen käynyt vain kerran Tukholmassa 80-luvun lopulla teininä.

En tietääkseni ole menettänyt mitään, näen kyllä televisiosta millaiselta eri puolilla maapalloa näyttää, ei kovin kummoiselta kun vertaa pohjoismaihin.

No mitä olet sitten saanut sillä, että olet pysytellyt vain Suomessa? Onko se lisännyt viisauttasi? Luuletko ettei matkustelevat ihmiset katso televisiota?

En tiedä missä päin Suomea asut, mutta kyllähän jo ihan vaan vaikka luonto on jo Suomenkin sisällä erinäköistä paikkakunnista riippuen. Verrattuna Suomeen muualla on kyllä kirkkaampaa vettä ja korkeampia vuoria ja enemmän hiekkaa vaikka. Mutta makunsa kullakin, jos sen lähimetsän kokemukset ja telkkuohjelmat riittävät, niin hyvä niin.

Vierailija
185/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sivistys, minua on rikastettu joka mantereella ja seitsämällä merellä.

T: MaxiMamma

186/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan, kun 9. Luokalla samalle luokalle mun kanssa tuli tyttö, joka ei ollut koskaan käynyt missään lasten kesälomakohteissa, kuten huvipuistoissa, Heurekassa tai Serenassa jne. Mutta hän olikin monilapsisesta lestaperheestä, että varmaan ei ollut vanhemmilla varaa maksaa koko porukalle huvipuistoreissua.

Vierailija
187/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu ei tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta on kyllä tehnyt elämästä mielenkiintoisempaa. Jostain syystä lomien vietto vain kotona ei ole tuntunut kovin virkistävältä. Ehkä se johtuu huonosta mielikuvituksestani.

Nyt korona-aikana matkustelu on kyllä jäänyt. Ei tee edes mieli mennä minnekään.

Vierailija
188/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä paljon matkustaneilla nyt vaan on laajempi näkökulma elämään, ihmisyyteen, kulttuuriin, diversiteettiin, globalisaatioon ja toki myös evoluutioon.

T. Sofia Belorf ja kumppanit

Vierailija
189/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on se ja sama mihin ihmiset rahansa ja aikansa tuhlaa, itse viihdyn Suomessa ja se ei tee minusta sen huonompaa ihmistä. Ihan turhaa ja typerää vertailua, jokainen tekee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Vierailija
190/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Valitettavasti viestisi lopussa sorrut samaan kuin mitä edellä toteat: kun omien lasten hankkiminen ei ole sinulle tärkeää, haluat mainita, että muidenkin olisi syytä jäädä lapsettomiksi.”

Enpä tainnut sanoa niin. Mulle on ihan sama tekeekö joku lapsia, mutta silloin on turha arvostella toisten matkustelua kuten täällä on tehty ja puolusteltu lapsien tekemistä sillä, että ”Suomesta loppuu kansa”. Olen ensimmäisessä viestissä jo antanut ymmärtää että meitä on moneen junaan ja matkustaminen ei tee kenestäkään sen parempaa tai huonompaa.

Vierailija
191/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ketkä ei matkustele, eivät ole nähneet muita kulttuureita ja ovat joko köyhiä tai eivät osaa kieliä sitä, vertaa että uskaltaisivat matkustaa.

Nykyään ei tarvitse olla varakas tai osata kieliä matkustellakseen ulkomailla. Eikä ulkomailla koe välttämättä vierasta kulttuuriakaan, jos siellä vierailee vain muiden turistien valtaamissa ja mahdollisesti kalliissakin paikoissa.

Oma lukunsa ovat nämä erikoisuudentavoittelijat. Käydään jossain tuppu- Kiribatin kylässä, hiihtämässä Gröönlannissa, vaelluksella Wiuwaypölöpå-saarella. Elämyshakuisuuskin on riippuvaisuus ja jotenkin paistaa ylimielisyys läpi somessa. Tai oikeastaan hyväksynnän hakeminen.

Addikti sosiaaliselle arvostukselle. Kerskumisella haetaan ylempää paikkaa sosiaalisessa nokkimisjärjestyksessä. UT:ssakin puhuttiin etummaisista paikoista synagogassa.

Kerskumistarve on ihmisellä suuri ja se tekee monesti hallaa itse kerskujalle. Montakohan rikollista on jäänyt kiinni kerskumistarpeensa vuoksi. Kerskumisen kohteet ovat niitä, joita kaikki eivät voi tehdä, eivät voi saavuttaa tai ei ole varaa.

Wiuwaypölöpå oli upea ja jokaisen pitäisi käydä tutustumassa saareen.

ohis

Vierailija
192/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan opi Suomestakaan mitään sillä että tulee tänne viikoksi ja asuu hotellissa. Kulttuureista oppii vasta kun viettää aikaa enemmän ja on tekemisissä tavallisten ihmisten kanssa, ei turismipalveluiden tuottajien kanssa.

Tämä on täyttä totta myös pitkään ulkomailla asuneelle suomalaiselle, jos käy Suomessa vain harvoin eikä ole omaa paikkaa minne mennä. Ulkomaisten holdingyhtiöiden Suomessakin omistamien hotelliketjujen kaavamaisen palvelukonseptin taustalta ei tavoita oman suomalaisuutensa juuria, eikä ajan ja rahan kuluttaminen turisteille tarkoitettuihin tavaroihin ja palveluihin anna henkilökohtaista otetta täysin toisenlaiseksi muuttuneeseen elämäntyyliin ja mentaliteettiin. Nykyisin Suomeen on turha tulla etsimään edes mielenkiintoisia suomalaisia tuotteita, koska mitään oikeasti kiinnostavaa ei Suomessakaan saa enää muuten kuin verkkokaupasta. Maisemat ja rakennukset ovat tuttuja siellä, missä niiden tilalle ei ole rakennettu jotain muuta, mutta Suomessa käydessä on muuten sellainen olo kuin olisi juuri nostanut päänsä pensaasta, johon sen oli painanut maasta muuttaessaan.

Vierailija
193/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu on oikeasti raskasta. Viimeksi kävi niin, kun oli matka varattu ja loma sovittuna niin en vain jaksanut alkaa ajatella pakkaamista ja valmisteluja. Peruin matkan. Kun loma alkoi niin tuntui ihanalta nukkua omassa makuuhuoneessa ilman että tarvitsee lähteä mihinkään tai nähdä vaivaa.

Vierailija
194/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt oikeastaan vain rantalomilla ja kerran kaverillani Espanjassa. Joskus kävin Tallinnassa vaatteita ostamassa, mutta silloin seurustelin alkoholistin kanssa ja jouduin piilottamaan hotellin viinakset omaan lukittuun matkalaukkuun ja pitämään miestä koko ajan silmällä. Se ei mennyt oikeastaan lomasta millään tavalla. Olin tuolloin 27vuotias ja aika läheisriippuvainen.

Vierailija
195/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen todella miten joku jaksaa nähdä vaivaa siitä, että onko joku toinen reissannut vai ei? Itse olen matkustanut paljon, mutta vain koska se antaa itselleni upeita uusia kokemuksia yhdessä mieheni kanssa ja nautin siitä. Se, matkustaako joku toinen, ei oikeastaan hetkauta minun elämääni. Hän varmaan tekee jotakin sellaista, mikä tekee hänen onnelliseksi. En todellakaan oleta, että kaikki nauttisivat reissaamisesta. Silti ihmettelen, miksi niin moni sellainen ketä ei matkata tykkää, lyttää matkaavia ihmisiä? Onko se sitä kateutta, että oikeasti haluaisikin elää erilailla? En tiedä. Mutta valitkoon kukin sellaisen elämän millaisen haluaa.

Vierailija
196/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin koen että matkailu avartaa. Se on yksi elämäni suurimmista iloista.

En käy Kanarialla makaamassa rannalla. Tutustun kohteisiin aina huolella ja rakastan tutustua paikalliseen tunnelmaan. Minua kiinnostaa esim. Luonto, historia, arkkitehtuuri.... Suomessa on toki näitä kaikkia mutta kyllä olisin henkisesti köyhempi jos en koskaan olisi käynyt missään muualla.

Vierailija
197/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntyny 1985 ja ulkomaanmatkani ovat seuraavat: Tallinna ja Pärnu (en viihtynyt kummassakaan), Ruotsissa muutama paikka (exän mukana töissä) sekä Pohjois-Norjassa on kierretty pari kertaa (sielä olis ollu kauemmankin).

En ole kiinnostunut ulkomaan matkailusta ja muista kulttuureista ja maista voi lukea netistä jos tarvetta tulee. En pidä myöskään liian kuumasta ilmanalassa ja olen ennakkoluuloinen. En pidä väenpaljoudesta enkä uskalla/halua lentää. En puhu tai ymmärrä kuin suomea.

Lomilla suuntaan Lappiin erämökkiin ja kalastelen, marjastan, teen polttopuita jne

Ja tämän takia mua pidetään sivistymättömänä, erikoisena ja jollain lailla vanhanaikaisena. Mulle on muiden mielipiteet kuitenkin se ja sama; mä oon onnellinen näin :)

Vierailija
198/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun Sydän kirjoitti:

Sen turhempaa ei ole kuin matkustaminen ja sitä tekevät juuri nämä stadivihreät jotka haluavat polttomoottoriautot pannaan mutta oma lentelynsä useita kertoja vuodessa ihan ok.

Itse olen asunut viidessä maassa ja saanut kaikesta matkustamisesta tarpeekseni jo siksi että v i h a a n lentokenttiä ja -koneita.

Pönde on pönde vaikka toisessa maassa asuisi, arvon Maaseudun sydän. Minä RAKASTAN lentokenttiä, lähdön tunnelmaa, sivistyneitä ihmisiä ympärillä eikä yhtään luuseria, liikkuvia ja energisiä ihmisiä. Otan aina välilaskullisen lennon koska mikään ei voita sitä kun lentokone nousee ilmaan lähtökiihdytyksessä, aaahh.

Mitä sivistyneitä? Ilkeitä ja olevinaan olevia virkailijoita? Huutavia mukuloita? Noloja aikuisia jotka ihan täpinöissään kun ovat m a t k a l l a? Jonostusta portille, sitten vielä erilliseen odotustilaan, siitä bussiin ja koneeseen pieruja haistelemaan ja hyvässä lykyssä sielläkin saa istua puoli tuntia tai enemmän ennenkuin rakkine liikahtaakaan.

Ja arvaan kyllä että itse olet joku sky lounge vip asiakas mutta pieruilta ei sekään sua säästä.

Maksamalla lipusta enemmän saa lentomatkasta elämyksen.

Kun penkistä saa vuoteen ja pääsee puhtaiden lakanoiden väliin mannertenvälisellä lennolla niin mikäs siinä on ollessa. Lentämisessä on vieläkin hohtoa.

Ilmalaivoissa oli tyyliä, nyt ollaan kuin sillit purkissa.

Lentokoneen takaosassa kuulemma ollaan, olen itsekin kuullut tästä.

Siellä ilmeisesti lentoemännät eivät vaivaudu edes opettelemaan matkustajien nimiä tai kapteeni ei käy esittäytymässä.... kivikautista menoa sanon minä.

Ai onko siis koneen etuosassa flyygeli, voi kierrellä ikkunakannella, omat hytit? Uutta tietoa, kulttuurini avartui.

Vierailija
199/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu on tylsää. Pidän paljon matkustelevia typeryksinä. "Pakko päästä täältä Suomesta, kun täällä on niin ankeaa/pimeää/kauheaa/kylmää!" lol

Vierailija
200/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei ole niin yksiselitteinen. Mielestäni pelkkä matkustus ei tee kenestäkään sen avarakatseisempaa ihmistä. Joillekin se on vain statusjuttu.

Olin töissä ilmailualalla, jossa olin outolintu, koska en halunnut matkustaa halvalla joka toinen viikko. Kun matkustelu tehtiin oikeasti todella halvaksi, sitä lennettiin kahdeksi päiväksi Intiaan, kolmeksi päiväksi New Yorkiin jne. Päiväreissu Kööpenhaminaan.

Sitten kun kysyi mitä teit matkallasi vastaus oli: kävin shoppailemassa ja otin aurinkoa. Jokainen tavallaan, mutta miten tämä erityisesti avartaa maailmankuvaa? Hienoja kuvia kuitenkin tulee esiteltäväksi Instagramiin. Ja ympäristö kiittää.

Tapasin tietysti myös hienoja ihmisiä, joista moni oli asunut ulkomailla, niin kuin itsekin olen. Heidän kanssaan oli mukava jakaa kokemuksia ja ajatuksia maailmanmenosta. Olen lapsena todistanut köyhyyttä, kurjuutta ja kommunismia, joten nykyisin valitsen tarkkaan mihin matkustan, miten matkustan ja millaista kansakuntaa tuen rahoillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme