Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?

Vierailija
19.02.2021 |

Mitä väliä sillä matkustelun määrällä on?

Kommentit (691)

Vierailija
201/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matkustelemattomuus tee ihmisestä huonoa. Mutta jos vertaan itseäni ajalta jollloin en matkustanut siihen kun viimein aloin poistua Euroopasta, valitsen tuon jälkimmäisen minän.

Se johtuu varsinkin arvomaailman muutoksesta. Sitä ennen olin ostanut kyselemättä Keski-Euroopan porvareiden arvot. Jo ensimmäinen Kaukoidän matka avasi silmiä.

Olen nyt tyytyväinen että matkustin. Voi olla, että sitä ei enää voi tehdä, mutta kokemukset on mukanani aina. 

Vierailija
202/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistattavaa ylimielisyyttä ja omahyväisyyttä. Minulla OLI juuri tuollainen ystävä, onneksi ei ole nähty vuosiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelijoissakin on eroa. Osa voi matkustaa vaikka kuuhun saamatta reissusta minkäänlaisia elämyksiä ja kokemusta, mutta seuraavaan on vaan mentävä jos se kiva fiilis tulisikin siellä. Osa makaa viikon pienessä kännipöhnässä hotellin altaan äärellä ns lepäämässä. Osa tuhoaa harvinaisemman kohteen luontoa ja elinpiiriä vain siksi, että on ihan pakko päästä näkemään se paikka. 

Viikon reissut eivät ketään sen hurskaammaksi tee, joten vaiva mikä matkustelussa on vaatii myös omanlaisen luonteen jaksaakseen lentää sillipurkissa miettimättä samalla vedänkö takanani tuolia riuhtovaa kersaa kohta turpiin. Minä en vaan jaksa sitä ja kalliimmat lentopaikat ovat huijausta, koska sinne kerääntyy myös yhtä lailla  tuntikausia korvakivusta huutava vauveli mukaan.

Koko yön lennot vaativat sitten viikon ajan tokeentumista kotioloissa, jonka jälkeen on vain olo että piti sekin kärsiä ihan turhaan. 

Minun on ollut pakko luovuttaa, sillä arvostan niin paljon tilaa matkustamisessa ja lomailussa ja sitä ei ihan helposti saa muualla maailmassa. Suomi on luksusmaa aitiuden ja oman rauhan suhteen ja sitä haen matkustamisessakin.

En ole koskaan ollut tuollaisilla lennoilla, jossa joku lapsi kiljuisi. Viikon matkakin voi antaa voimia talven keskellä, ja tuo negaatio ei vaan toimi kaikkeen matkustamiseen. Joka maassa on uuden näkemisen ihanuus, ja ihmisiä, niitä tavallisia. En ole ollut turistirysissä vaan yritän mennä jonnekin muualle. Someen ei kiinnosta laittaa kuvia.

Vierailija
204/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on mukavaa, mutta maailmasta ja sen kulttuureista olen oppinut lukemalla, en matkustamalla.

Toki jos ei ole kiinnostunut asioista sen vertaa, että olisi laajaa yleissivistystä ja paljon lukenut, niin varmasti matkustelu siinä tapauksessa avartaa.

Itse olen lapsesta saakka paljon lukenut ja laajan yleissivistyksen omaava ihminen, joten en ole koskaan kokenut matkustamista avartavana.

Matkustan muista syistä.

Itse ainakin otan selvää matkakohteista ja niiden historiasta aika laajasti ennen matkaa, joten kyllä koen matkailun avartavana. Ja nimenomaan se on hienoa, miten paikan päällä huomaa, miten todellisuus on kuitenkin aina erilainen kuin etukäteen syntyneet mielikuvat.

Siinä tapauksessa, että omassa maassa on yhtenäiskulttuuri, niin että uutisoidaan jostain maasta vain negatiivisia uutisia, kannattaa mennä paikan päälle. Itselleni oli ylläri nähdä, että Israelissa arabit ja juutalaiset elävät sovinnossa arjessa, israelilaiset eivät "sorra" niitä toisia. Kuten meillä uutisoidaan, aina tilanteen tullen. Melkein veikkaan, että rokotteita annetaan ihan itsekkäistä syistä kaikille, mitä järkeä olisi jättää toinen kansa rokottamatta.

Vierailija
205/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta mielestäni otsikon kysymyksenasettelu on virheellinen. Tästä tulee varmaan alapeukkua, muttaa nykyään "sivistyneet" eivät pidä matkailua meriittinä. Siitä on tulossa yhä enemmän noloa ja itsekästä, niin kauan kuin lentokoneet saastuttaa nykyisiä määriä. Fiksuimmat jo ymmärtää sen kestämättömyyden. Itsellä ainakin hävettäisi kehuskella ulkomaan reisulla, korona-aika tai ei.

Vierailija
206/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On matkustelua ja matkustelua. Olen asunut pidempiä ja lyhyempiä aikoja kuudessa eri maassa ja kaikki ovat olleet avattavia aikoja monella tapaa. Olen oppinut kieltä, kulttuuria, saanut uusia ystäviä ym. Sen sijaan esim. viikon löhöloma rantakohteessa on eri juttu. Näet lentokentän, rannat, muita turisteja.

Vierailija
207/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähtisin ulkomaille kun en ole päässyt vielä edes koko Suomea koluamaan? Täälläkin on ollut aika montaa erilaista kulttuuria aikoinaan. Ja Suomen Luonto,kuinka erilaista se on eri vuodenaikoina.

Vierailija
208/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ihan niinkään. Turistimatkat ovat usein varsin pinnallisia, vähän raaputetaan toisen kulttuurin pintaa, jos sitäkään. Kotoa otetaan mukaan Fazerin suklaat, ties mitä. Parempi on vaikka käydä asumassa jokin aikaa edes yhdessä vieraassa maassa, jossa on useamman kansallisuuden edustajia: Ruotsissa olen tavannut esim norjalaisia, itävaltalaisia, usalaisia, tanskalaisia, irakilaisia, tsekkejä, libanonolaisia, kreikkalaisia ja ikävä kyllä myös suomalaisia. Tuon pitkäksi venyneen reissun jälkeen  puhun nyt kotona ruotsia vähintään yhtä sujuvasti kuin ruotsia.

Vierailija
209/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi

Miten voi olla suppeampi elämänkatsomus jos välttää lentämistä maapallon ja luonnon hyväksi? Asia on kyllä aivan päin vastoin.

Vierailija
210/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä paljon ulkomailla aikaa viettäneenä (sekä turistina että asuen) huomannut, että ne kotikulmille jääneet jotka ovat korkeintaan käyneet Tukholmassa tai Tallinnassa ovat kyllä todella kapeakatseista ja ahdasmielistä porukkaa.

Jos minun on pakko olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä en koskaan oma-aloitteisesti kerro mitään reissuistani enkä ylipäänsä mielipiteistäni tai mistään. Yritän pitäytyä täysin yhdentekevissä aiheissa ja poistua mahdollisimman pian.

Muutaman kerran on käynyt niin, että minulta on kyselty tekemisistäni ja kun olen kertonut, on seurannut joko täystyrmäys tai vaikenemisen muuri (kateutta, ymmärtämättömyyytä?).

Yritän siis viettää aikana sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat samalla aaltopituudella kanssani.

Sinäkö et ole mielestäsi kapeakatsoinen? Yleistät kyllä aika laajalle tuon näkemyksesi kun väität, että ne, jotka eivät ole matkustaneet ovat kapeakatsoisia ja ahdasmielisiä. Mielestäni liioittelet, koska en ole itse törmännyt tällaisiin ihmisiin, vaan päinvastoin ihmiset ovat olleet tosi kiinnostuneita matkakertomuksistani. Ehkä sinä olet ylpeilijä ja sellainen Maailman Matti-tyylinen leuhkia, jota ei haluta kuunnella. Matkustamisessa ei ole nykyisin enää mitään ylevää eikä hienoa, somepäivitykset reissusta eivät kerro koko todellisuutta. Aika paljon on ollut ikäviä ylläreitä esim. majoituksen suhteen ja matkan aikana, rahaa palaa aina enemmän kuin oli ajatellut eikä matkaseuralaisetkaan aina miellytä. Jopa matkakohde voi yllättää eikä odotukset täyttyneet, vettä satoi koko lomaviikko tms. Koska matkustaminen on halpaa, ulkomaille pääsee lähes kuka haluaa (rahaton kaverini nostaa luottoa, jota maksaa sitten vuoden aikana pois valittaen samalla kovasti köyhyyttään, vaikka matkan somepäivitykset antavat ymmärtää aivan muuta, tämä joskus huvittaa). Siksi matkakertomukset eivät välttämättä enää ihmisiä kiinnosta, niitä on niin paljon ja kaikki samanlaisia.

Itse tykkään Suomessa matkustelusta nyt enemmän, voi kuinka kaunis on talvi ja lumi. Mutta suomalaisten palvelualttius tympii, kun ei sitä aina ole, vaikka siitä olisi maksanut samalla, kun huoneen on varannut. Samoin ruokapaikat ovat siivottomia, varsinkin teiden varsilla olevat. Hävettää katsella sitä pöytien likasuutta ja tarjoilupöytien sotkua. Pienellä panostuksella sekä palvelua että siisteyttä voisi parantaa ja saada Suomesta vieläkin parempi matkailumaa. Ottakaapa Suomen ruokapaikkojen vastaavat oppiatäällä toimivista kiinalaisista ravintoloista, niiden siisteydestä ja hyvästä palvelusta, pistäkää työntekijät ruotuun ja palkatkaa avustavaa henkilökuntaa, jos ei homma toimi kiireen takia. Hymytön palvelu ei saa tulemaan takaisin.

Vierailija
211/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ketkä ei matkustele, eivät ole nähneet muita kulttuureita ja ovat joko köyhiä tai eivät osaa kieliä sitä, vertaa että uskaltaisivat matkustaa.

Nykyään ei tarvitse olla varakas tai osata kieliä matkustellakseen ulkomailla. Eikä ulkomailla koe välttämättä vierasta kulttuuriakaan, jos siellä vierailee vain muiden turistien valtaamissa ja mahdollisesti kalliissakin paikoissa.

Oma lukunsa ovat nämä erikoisuudentavoittelijat. Käydään jossain tuppu- Kiribatin kylässä, hiihtämässä Gröönlannissa, vaelluksella Wiuwaypölöpå-saarella. Elämyshakuisuuskin on riippuvaisuus ja jotenkin paistaa ylimielisyys läpi somessa. Tai oikeastaan hyväksynnän hakeminen.

Joku Bali tai Fidschi on Australian Mallorca tai Teneriffa. Jenkeissä snobbaillaan, että ollaan oltu Euroopassa lomalla. Täältä lennetään Karibialle, heille se on paikalliset Kanarian saaret.

Vierailija
212/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tuokin idea on syntyisin? Vähän matkustellut on huonompi ihmisenä. 

Minusta se on juuri päinvastoin, jos vain uteiliasiuutta riittää.  Matkustaa voi monella tavoin eikä siihen tarvita aina ilmastoaktivistien inhokkia lentokonetta. Kunhan aloittaa vaikka siitä minne pääsee polkupyörällä.  Lentokneet nyt päästääsaastetta todella vähän verrattuna vaikkapa rahtilaivoihin. Niistä ei kukaan puhu sanaakaan.

Niiltä kokeneimmilta matkustajilta voi kysyä kokemuksista. Vasta-alkajallahan on  kaikki näkemättä ja kokematta. Eikä se maksa paljoa.

Julkisilla ( VR, Bussit) kuljettaa mielenkiintoisin paikkoihin ilman omaa autoa.  

Minulle oli elämys käydä pyörälenkillä (sähköavusteinen) katsomassa Suomen ehkä suurinta lähdettä. Siellä ei saa kalastaa, mutta ne kalat näkee rannalta, koska vesi on kirkasta ja pohja harjun hiekkaa. Vesikasvejakin on. 

Espanja ja Kreikka on niin nähty, että en keksi mitään syytä mennä sinne enää. Kauko-Itään taas ei tunnesyistä ole koskaan tullut edes mieleen lähteä. Ei se kuitenkaan minusta yhtään parempaa ihmistä tee. 

Vierailija
213/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi

Muistaakseni Mika Waltari kirjoitti Sinuhe egyptiläisen käymättä koskaan Egyptissä..

Vierailija
214/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä paljon ulkomailla aikaa viettäneenä (sekä turistina että asuen) huomannut, että ne kotikulmille jääneet jotka ovat korkeintaan käyneet Tukholmassa tai Tallinnassa ovat kyllä todella kapeakatseista ja ahdasmielistä porukkaa.

Jos minun on pakko olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä en koskaan oma-aloitteisesti kerro mitään reissuistani enkä ylipäänsä mielipiteistäni tai mistään. Yritän pitäytyä täysin yhdentekevissä aiheissa ja poistua mahdollisimman pian.

Muutaman kerran on käynyt niin, että minulta on kyselty tekemisistäni ja kun olen kertonut, on seurannut joko täystyrmäys tai vaikenemisen muuri (kateutta, ymmärtämättömyyytä?).

Yritän siis viettää aikana sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat samalla aaltopituudella kanssani.

Tjaa, mitenhän tuon ottaa. Omalla työpaikalla matkustelee paljon naiset, jotka kohkaavat, että saa halpaa viiniä, aurinkoa, rantaa ja taas viiniä. Ehkä se avartaa jotain.

Kun heidän kanssaan yrittää puhua kirjoista tms. vastaus on, että en mää oo koskaan kirjoja lukenu.

Itse en koe, että jossain jokatalvisissa turistirannoilla makoilu kauheasti avartaa.

Nyt tuskailevat, kun eivät pääse uima-altaan reunalle rentoutumaan viinilasin äärelle

Vierailija
215/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tosiaanko joku vielä ajattelee niin, että paljon matkustelava olisi jotenkin "parempi ihminen" :D?

Sehän on täsmälleen toisin päin. Paljon matkusteleva:

- Edistää ilmastonmuutoksen kiihtymistä ja luonnon tuhoutumista (etenkin jos matkustelee lentokoneilla tai risteilylaivoilla).

- Edistää koronan ja muiden tarttuvien tautien liikkumista maista toiseen.

- Edistää arvokkaiden luonnonsuojelueiden ja historiallisten kohteiden rapautumista (kts. esim Islanti).

- Saattaa kohdevalinnoillaan ja kulutuksellaan pönkittää orjatyötä ja ihmiskauppaa (jos on niin välittämätön pässi, että matkustaa esim Arabiemiraatteihin tai käyttää Pattayalla seksityöhön pakotettujen "palveluita").

Tämä sitä paremman ihmisen toimintaa?

Harkitsematonta matkustelua alkaa olla koko ajan vaikeampi oikeuttaa sillä, että "minun täytyy päästä". Se elämäntapa on kestämätön.

Paljon (kauko)matkustelevat näyttäytyvät näinä aikoina kiusallisen itsekkäinä juntteina. Mielikuva on juurikin se, että ei kestetä itseään/perhettään/elämäänsä, vaan jatkuvasti haetaan jotain huippukokemusta. Kokemuksen mahdollistavat luonnon peruuttamaton tuho ja köyhempien ihmisten kärsimys.

Upeita kokemuksia tarjoavia paikkoja on lähellä, täällä kotimaassakin uskomattoman paljon. Suositaan niitä.

Vierailija
216/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähtisin ulkomaille kun en ole päässyt vielä edes koko Suomea koluamaan? Täälläkin on ollut aika montaa erilaista kulttuuria aikoinaan. Ja Suomen Luonto,kuinka erilaista se on eri vuodenaikoina.

Matkustamista se Suomessa matkailukin on. Katso karttaa. Pohjois-Lappi on Etelä-Suomesta yhtä kaukana kuin Keski-Eurooppa. Ei pohjoinen ole ainoa oikea suunta.

Vierailija
217/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta mielestäni otsikon kysymyksenasettelu on virheellinen. Tästä tulee varmaan alapeukkua, muttaa nykyään "sivistyneet" eivät pidä matkailua meriittinä. Siitä on tulossa yhä enemmän noloa ja itsekästä, niin kauan kuin lentokoneet saastuttaa nykyisiä määriä. Fiksuimmat jo ymmärtää sen kestämättömyyden. Itsellä ainakin hävettäisi kehuskella ulkomaan reisulla, korona-aika tai ei.

Tämä juuri! Koen myötähäpeää näiden altaalle röhnöttämään lentävien kehuskelusta, ei hyvänen aika. Ei vain kyetä ymmärtämään, että se aika on jo mennyt. Lentomatkailu ei ole meriitti.

Vierailija
218/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, matkailu avartaa.

Tiesittekö, että tehtaiden automaatiohuoneet ovat hyvin samanlaisia ympäri planeetan?

Vierailija
219/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V1tunko väliä mitä muut ajattelee, jokainen eläköön elämänsä miten huvittaa.

Meillä on vain yksi elämä ja se kannattaa käyttää siihen mitä itse haluaa.

Ihmeellistä, tuollainen muiden mielipiteide murehtiminen. Ota elämä omaan haltuusi.

Vierailija
220/691 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri! Koen myötähäpeää näiden altaalle röhnöttämään lentävien kehuskelusta, ei hyvänen aika. Ei vain kyetä ymmärtämään, että se aika on jo mennyt. Lentomatkailu ei ole meriitti.

Aika laiskaa leimata kaikki matkailijat röhnöttäjiksi ja kehuskelijoiksi. Jos lentomatkailu loppuu, aion matkustaa junalla. Teilataanko siitäkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan