Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?

Vierailija
19.02.2021 |

Mitä väliä sillä matkustelun määrällä on?

Kommentit (691)

Vierailija
661/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti matkustelematon. En tässä maailmassa, joka tuhoutuu joka tapauksessa. Paitsi mökille :) lasten kanssa

Vierailija
662/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 5 kohdetta: linnat, lappi. Idän järvisuomi, muutama iso hiekkaranta ja saaristomeri/ahvenanmaa. Kaikki muut asiat on nähtävissä omassa koti maakunnassa: metsä, suo, kalliot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi aikaa ja rahaa niin reissaisin matkailuautolla euroopassa

Vierailija
664/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää  myös   miettiä  kuinka  kaukaa  meille  ruokaa  roudataan? Ja  kaiken  maailman  hilavitkuttimia ja  roinaa. Suomalainen  ruoka  kunniaan!

Vierailija
665/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nuorempana juuri päässyt matkustelemaan, ja sitten tuli vielä korona-aika. Kuitenkin olen aina ollut utelias näkemään uusia paikkoja, vaikka sitten kotimaassa, mutta kun raha ja aika sallii, niin kauempanakin. Minulla on pitkä bucket list paikoista, joissa haluan käydä, mutta olen asettanut itselleni rajan siihen, että minulle saa riittää Eurooppa, enkä tarvitse kaukomatkoja. Mutta Euroopassakin on yleensä melkein pakko lentää, kun ei aika riitä maata pitkin matkustaen.

En pahemmin tunne tässä ketjussa sata kertaa mainittuja ihmisiä, jotka matkustaisivat vain johonkin turistirysiin istumaan aurinkotuolissa. Itse haluan tutustua eri maihin monipuolisesti ja kierrellä eri alueita, ja tutuillakin on matkoillaan yleensä jonkin verran mietitty idea. 

Vierailija
666/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä muiden mielipiteillä on? Mua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä musta ajatellaan.

Vierailija
667/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta toi matkustelu on karannut täysin käsistä, turismi on maapallon syöpä. Kaikki mitä ihminen keksii menee aina överiksi ja kaiken paskomiseksi, minäminäminä ja mun "kokemukset". Käydään kaupoissa ja syödään jotain, nukutaan hotellissa, ihan samanlaista globaalia paskaa tämä ihmiselämä nykyään jokapuolella. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät löydä kokemuksia koskaan kotikunnastaan tai Suomesta, onko heillä jotenkin rajottunut havainnointikyky vai missä vika. 

Matkustaminen Suomessa vaatii isoa rahapussia. Euroopassa pääsee halvemmalla.

Vierailija
668/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä arvottanut ihmisiä matkustuskokemusten mukaan, miksi ihmeessä niin tekisin? Satun nyt itse vain olemaan sellainen, joka on hyvin nuoresta pitäen lähtenyt maailmalle, ensin tuttavien luo, sitten kesätöihin ja myöhemmin hakeuduin ammattiin, jonka puitteissa sain matkustaa paljon eri puolilla maailmaa. Minkäs sille mahtaa, kun matkustaminen innostaa vieläkin ja se, mitä olen matkustaessani nähnyt ja kokenut, on hyvin olennainen osa minua ja elämääni. Joku toinen elää toisella tavalla ja hankkii sen elämänsisällön jostain muusta.  Jokainen tavallaan,  kiinnostuksensa mukaan.  Nykyisin vain syyllistetään niin helposti, ehkä ne eniten, jotka eivät itse matkusta.

Vierailija
669/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilijalanjäljen koko. Vähän matkustellut ei ole paskonut luontoa oman mielihyvänsä vuoksi.

Hiilen määrä ei lisäänny eikä vähene. Vain sillä on merkitystä kuinka paljon sitä on ilmakehässä vapaana. Ja siihen voidaan vaikuttaa.

Vierailija
670/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 5 kohdetta: linnat, lappi. Idän järvisuomi, muutama iso hiekkaranta ja saaristomeri/ahvenanmaa. Kaikki muut asiat on nähtävissä omassa koti maakunnassa: metsä, suo, kalliot.

Meilläpäin kallio on niin syvällä maan alla, että sitä on vaikea päästä näkemään.

Vierailija
671/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä matkustamista. En ole ikinä käynyt ulkomailla huvikseni, ja pakoliset työmatkat ovat olleet jos ei nyt kidutusta niin pakkopullaa kuitenkin. Jos joku pitää minua sen takia huonompana ihmisenä niin siitä vaan, ei vaikuta palkkaan eikä eläkkeeseen.

Vierailija
672/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköalattomuus. Suomessa elää paljon hyvin kapeakatseisia ihmisiä, joiden Euroopan - ja maailmankäsitys rajoittuu Suomeen. 

Kapeakatseisuus estää näkemästä, kuinka uskomattoman hyvin Suomessa yksittäisen suomalaisen asiat ovat verrattuna maahan Euroopassa saati maailmassa. 

Olen itse asunut Italiassa, Belgiassa ja Sveitsissä ja tällä hetkellä olen töissä Ruotsissa. Muutaman esimerkin näköalattomuudesta antaakseni näistä maista vain yhdessä naisella on Suomen kaltainen oikeus yli 90 päivän äitiyslomaan. Yhdessä ei ole uskonnonvapautta. Missään näistä ei ole vastaavaa työterveysvelvoitetta, kuin Suomessa. Yhdessä näistä maista on korkeampi verotus kuin Suomessa ja kaksi näistä ei tarjoa ilmaista moottoritien käyttöä kansalaisille. Kolmessa näistä maista koulu ei tarjoa lapsille ruokaa ja alakoulun jälkeen koulunkäynti maksaa rahaa. Yhdessäkään näistä maista ei voi valita jäävänsä työelämän ulkopuolelle ja odottaa saavansa vastineeksi rahaa ja ylläpitoa.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin ja loputtomiin. Matkustaminen avartaa ja saa arvostamaan sitä, mitä Suomessa yhteiskunta kaikille tarjoaa. 

Vierailija
673/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun matkojen hinnat olivat matalimmillaan ja lainojen korot alhaalla  joskus aikaa ennen koronaa, alkoi useampi duunari tuttukin matkustella. Nykyään en arvosta kovin korkealle näitä lentomatkustelevia saastuttajia. Matkustaminen on ihan kivaa mutta perillä pitää olla muutakin kuin halpaa alkoholia, ranta tai hotellin uima-allas.

Ja jatkan omaa kirjoitustani: Ei se matkojen määrä vaan laatu. Itse matkustan enimmäkseen pohjoismaissa mutta lennän vain jos ei muuten pääse, eli käyn lentäen muutaman vuoden välein jossain tarkkaan valitussa kohteessa ja viivyn kauemmin kuin viikonlopun tai viikon.

Vierailija
674/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköalattomuus. Suomessa elää paljon hyvin kapeakatseisia ihmisiä, joiden Euroopan - ja maailmankäsitys rajoittuu Suomeen. 

Kapeakatseisuus estää näkemästä, kuinka uskomattoman hyvin Suomessa yksittäisen suomalaisen asiat ovat verrattuna maahan Euroopassa saati maailmassa. 

Olen itse asunut Italiassa, Belgiassa ja Sveitsissä ja tällä hetkellä olen töissä Ruotsissa. Muutaman esimerkin näköalattomuudesta antaakseni näistä maista vain yhdessä naisella on Suomen kaltainen oikeus yli 90 päivän äitiyslomaan. Yhdessä ei ole uskonnonvapautta. Missään näistä ei ole vastaavaa työterveysvelvoitetta, kuin Suomessa. Yhdessä näistä maista on korkeampi verotus kuin Suomessa ja kaksi näistä ei tarjoa ilmaista moottoritien käyttöä kansalaisille. Kolmessa näistä maista koulu ei tarjoa lapsille ruokaa ja alakoulun jälkeen koulunkäynti maksaa rahaa. Yhdessäkään näistä maista ei voi valita jäävänsä työeläm

Sori, pakko kysyä - miten Suomessa (nainen) voisi jäädä työelämän ulkopuolelle ja saada rahaa siitä? Ei mulla ainakaan ole ollut mahdollisuutta sellaiseen? On toki kotihoidontuki vähän aikaa (minimaalinen summa) jos on pieniä lapsia, ansiosidonnaistakin voi saada 3kk karenssin jälkeen jo itse jää pois töistä, ei toki vuosia sitäkään.

Muuta tukea en tiedä??

Vierailija
675/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Usko tai älä mutta ukkoset on ihan erilaisia ulkomailla:) 

Luulin kokeneen kunnollisia ukonilmoja Suomessa ja muuallakin mutta parin vuoden takaiselle elämykselle Italiassa mikään ei vedä vertoja: ukonilma alkoi illalla klo 21. Ei sellaista harvaa hissuttelua kuin meillä että lasketan salaman ja jyrähdyksen välisiä sekunteja vaan yhtä jyrinää, kuminaa ja räiskettä, valoa ja  välähdyksiä. Ilman sekunninkaan taukoa ja ilman sadetta! 

Nukahdin joskus 04 aikaan metelistä huolimatta ja heräsin pari tuntia myöhemmin outoon hajuun. Ihmettelin paloiko jossain ja avasin terassin ovet - vastaan tuli järjettömän voimakas rikin haju! Se oli niin uskomaton kokemus ettei sitä kyllä googlemapsista tai tiktokista saa mitenkään ladattua!"

___

Kyllä ennen oli Suomessakin kovia ukkosia. Monen ukkosen aikaan seinässä ollut lankapuhelin pirahteli lyhyitä  pirahduksia sähkövirran kulkiessa puhelinlankoja pitki

Mihinkähän mun vastaukseni eilen katosi.

No omalla kohdalla 64 vuoden ajalta ei ole lähellekään vastaavaa kokemusta. Yli 7h tauotonta räiskettä, siis ei sekunninkaan taukoa.

Tiedän että itärajalla saattaa olla kovemmat ukkoset kuin muualla Suomessa mutta 2023 meillä oli n 70 000 salamaa koko kesän aikana ja tuon 1 yön aikana niitä oli suunnilleen saman verran. 

Vierailija
676/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittanet ulkomaanmatkailua. Et ole huonompi - etkä parempi. Jokainen päättää itse mitä harrastaa ja elämällään tekee. Siinä se.

Vierailija
677/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilijalanjäljen koko. Vähän matkustellut ei ole paskonut luontoa oman mielihyvänsä vuoksi.

Et ymmärrä. Nämä vihertyypit joiden on päästävä väh kerran vuodessa esim Aasiaan joogaamaan tai vaikkapa USAan ja Kiinaan edistämään vihreää siirtymää - HE nimenomaan pitävät vähän matkustaneita  vähä-älyisinä.

Vierailija
678/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aloitushan on koominen.  Paljon matkustelleet parempia kuin vähän matkustelleet.

Tästähän voi kehittää vaikka minkälaista vertailua. Aina jollakin on enemmän ja joillakin vähemmän jotakin, eikä se ihmistä määrittele huonompiin tai parempiin. Todella lapsellista.

Vierailija
679/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla matkusteluun on vain muutamia hyväksyttäviä syitä, kuten työnteko, opiskelu, perhesuhteet tms, joka tapauksessa joku sellainen syy, joka edellyttää muuttoa pidemmäksi aikaa ulkomaille. Ei lomailu.

Turha on mennä lorvailemaan toisten, ehkä köyhienkin ihmisten kotikonnuille ja odottaa vielä paikallisten palvelevan kuin herrakansaa ikään.  Eivätpä nämä ihmiset tule vastavuoroisesti tänne lomailemaan turisteina. Ja toisaalta, miksi rahoittaa paikallisten elämää turismin kautta. Maissa, joissa väkeä on liikaa jo muutenkin, on tarvetta syntyvyyden säännöstelylle, jota voi tehdä myös sitä kautta, että turisteina ei lykätä sinne rahaa. 

Todellisuudessa paikalliset eivät pidä kotiseuduillaan vellovista  turisteista, ei heitä kiinnosta pohjoisen junttien kiinnostus vieraisiin kulttuureihin. Turisteja pidetään häiriötekijöinä.  Monessa paikassa haluta

No ei täällä mikään ilmaista ole ja siksi monet haluavat lähteä muualle. Jos veroaste on maailman neljänneksi korkein, niin kyllä moni pohtii lähtemistä muualle.

Vierailija
680/691 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri. Mutta vastaan tuolle, joka kysyi miten Suomessa voi jäädä työelämän ulkopuolelle. Jos ei ole koskaan ole ollut töissä, saa työmarkkinatukea, jota ei yleensä muualla ole. Jos ei suostu hakemaan töitä tai opiskelupaikkaa, voi menettää työmarkkinatuen,  mutta yksinasuva saa kuitenkin toimeentulotuen ja asumistuen. Välttämättä ei saa tukia, jos puoliso tienaa, mutta kun kotiäitiys ei Suomessa ole virallinen ammatti kuten muualla, siitä ei myöskään kerry eläkettä kuten muualla. Kotiäidit on Suomessa yhteiskunnan ulkopuolella. Suomessa voi elää ilman aikomustakaan koskaan osallistua työelämään millään tavalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä