Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt tarkalleen, miltä riisipellot näyttävät. Katsoin YouTubesta POV-videon, jossa käveltiin maaseudulla mm. riisipeltojen laidalla, ja tiedän nyt, millaisia riisipellot ovat. Nopeasti "sivistyin", ei maksanut mitään ylimääräistä eikä mennyt aikaa matkan varaukseen, matkalaukkujen pakkaamiseen, lentelyyn, siirtymisiin eri pisteiden välillä eikä muihinkaan matkustelun vaivoihin. Ilmastokin siitä kiitti.
Mutta et pystynyt haistamaan mullan tuoksua, et lähistön kukkien ja puiden tuoksua, et kuullut lintujen ääniä kun ne lensivät riisipeltojen yli, et tuntenut lämmintä tuulta ihollasi. Etkä päässyt lähikylän ravintolaan syömään siitä riisistä tehtyä ruokaa.
Ihan pieni ero. Mä olen tehnyt tuon monta kertaa livenä:)
Jotenkin ironista, että ilmastonmuutos vaikuttaa esim juuri riisinviljelijöiden elämään. Jopa niin, että joutuvat luopumaan työstään ja siirtymään kaupunkiin töihin, koska riisinviljelystä tulee liian riskialtista liian hankalien sääolosuhteiden takia. Mutta tärkeintähän on että juuri Sinä ehdit maistaa autenttisen kokemuksen. Ne lapset, jotka syntyvät siellä tänään, eivät ehkä enää ehdi. Mutta voisit matkustaa sinne myöhemmin ja kertoa paikallisille miltä isovanhempiensa riisipellot näyttivät.
Turismi voi myös vaikuttaa varsin positiivisesti paikallisten elämään useilla eri tavoilla. Turistit tuovat alueelle lisää tulovirtoja, sillä he ostavat paikallisia tuotteita, käyttävät paikallisia palveluita ja majoittuvat paikallisiin hotelleihin. Tämä luo uusia mahdollisuuksia paikallisille myymällä heidän tuotteitaan turisteille. Turismi voi edistää maaseutumatkailua, mikä tarkoittaa, että matkailijat vierailevat maaseutualueilla kokeakseen paikallisen kulttuurin ja elämäntavan. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia riisinviljelijöille tarjoamalla esimerkiksi opastettuja kierroksia riisipelloilla, perinteisiä ruokakokemuksia ja muita maatalouteen liittyviä elämyksiä. Turismi voi kannustaa alueen infrastruktuurin kehittämiseen, kuten teiden, sähkön ja vesihuollon parantamiseen. Tämä hyödyttää paikallisia viljelijöitä parantaen heidän elinolosuhteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt tarkalleen, miltä riisipellot näyttävät. Katsoin YouTubesta POV-videon, jossa käveltiin maaseudulla mm. riisipeltojen laidalla, ja tiedän nyt, millaisia riisipellot ovat. Nopeasti "sivistyin", ei maksanut mitään ylimääräistä eikä mennyt aikaa matkan varaukseen, matkalaukkujen pakkaamiseen, lentelyyn, siirtymisiin eri pisteiden välillä eikä muihinkaan matkustelun vaivoihin. Ilmastokin siitä kiitti.
Mutta et pystynyt haistamaan mullan tuoksua, et lähistön kukkien ja puiden tuoksua, et kuullut lintujen ääniä kun ne lensivät riisipeltojen yli, et tuntenut lämmintä tuulta ihollasi. Etkä päässyt lähikylän ravintolaan syömään siitä riisistä tehtyä ruokaa.
Olen kokenu
Usko tai älä mutta ukkoset on ihan erilaisia ulkomailla:)
Luulin kokeneen kunnollisia ukonilmoja Suomessa ja muuallakin mutta parin vuoden takaiselle elämykselle Italiassa mikään ei vedä vertoja: ukonilma alkoi illalla klo 21. Ei sellaista harvaa hissuttelua kuin meillä että lasketan salaman ja jyrähdyksen välisiä sekunteja vaan yhtä jyrinää, kuminaa ja räiskettä, valoa ja välähdyksiä. Ilman sekunninkaan taukoa ja ilman sadetta!
Nukahdin joskus 04 aikaan metelistä huolimatta ja heräsin pari tuntia myöhemmin outoon hajuun. Ihmettelin paloiko jossain ja avasin terassin ovet - vastaan tuli järjettömän voimakas rikin haju! Se oli niin uskomaton kokemus ettei sitä kyllä googlemapsista tai tiktokista saa mitenkään ladattua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka matkustelevat ovat itsekkäitä ja ajattelevat vain omaa itseään. He tuhoavat maapallon. Yksi tuttu juuri sanoi, ettei kenellekään kehtaa sanoa, jos menee matkalle. Kaikki ihmiset halveksii sen jälkeen.
Varsinkin nyt korona-aikaan, kerrotaan ehkä lähimmille ystäville, mutta ei mainosteta somessa.
Jo ennen koronaa oli matkustushäpeä. Eläkeläiset ei kehtaa tuhota lapsenlapsiltaan maapalloa. Moni sanoo ettei mene enää vaikka rahaa olisi.
Kehtaahan ne. Menee lihaa ja terveydenhuoltoa niin että nuorempia pyörryttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Itse olen käynyt myös Indonesi
Kuulostaa tutulta:) Me kävimme Balilla samanlaisessa paikassa. No se ravintola oli täynnä kiinalaisia mutta muuten hieno kokemus. Ja ne riisipenkereet siellä on niin upeat! Ja se kylpylä putouksineen mustan rannan lähellä
Viimeisimmät kokemuksen riisipellosta kotiseudultamme Italiasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu on statussymboli. Osoitetaan, että on varaa matkustaa.
Paljon nopeammin ja edullisemmin avartaa tietoaan maailman maista esimerkiksi lukemalla ja katsomalla matkailuaiheisia ohjelmia televisioista tai eri maiden paikallisten asukkaiden kuvaamia videoita YouTubesta.
Ei niissä turistikohteissa käyminen avarra kovinkaan paljon kuvaa maasta, jossa käydään. Sama se, jos joku ulkomaalainen turisti Helsingissä käytyään väittäisi nähneensä Suomen koko kuvan.
Uusiin maihin ja kulttuureihin tutustumisen suurin viehätys onkin siinä, että se oikeasti muuttaa ajattelua, koska sen jälkeen näkee tämän oman suomalaisen kulttuurin uudessa valossa. Ei niinkään se tiedon kerääminen siis ole se juttu.
Totta kuitenkin mitä kirjoitit, että pelkissä turistirysissä käymällä ei saa kovinkaan paljon kuvaa siitä maasta, jossa käy. Ei niissä yleens
Se köyhyys ja muu erilaisuus Suomeen verraten näkyy kyllä videoissakin, jos osaa etsiä videoita muistakin paikkoista kuin turistirysistä kuvatuista. Venäjän sekoilut ovat ainakin saaneet arvostamaan Suomea ja samalla muitakin sivistysmaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun matkojen hinnat olivat matalimmillaan ja lainojen korot alhaalla joskus aikaa ennen koronaa, alkoi useampi duunari tuttukin matkustella. Nykyään en arvosta kovin korkealle näitä lentomatkustelevia saastuttajia. Matkustaminen on ihan kivaa mutta perillä pitää olla muutakin kuin halpaa alkoholia, ranta tai hotellin uima-allas.
Turha sitä on matkustaa ulkomaille höpöhöpöjuttujen takia. Samat jutut on kotimaassakin.
Höpö höpö, matkailu on mukavaa. Näkee muutakin kun näitä samoja maisemia. Ihminen kaipaa vaihtelua elämään.
"Usko tai älä mutta ukkoset on ihan erilaisia ulkomailla:)
Luulin kokeneen kunnollisia ukonilmoja Suomessa ja muuallakin mutta parin vuoden takaiselle elämykselle Italiassa mikään ei vedä vertoja: ukonilma alkoi illalla klo 21. Ei sellaista harvaa hissuttelua kuin meillä että lasketan salaman ja jyrähdyksen välisiä sekunteja vaan yhtä jyrinää, kuminaa ja räiskettä, valoa ja välähdyksiä. Ilman sekunninkaan taukoa ja ilman sadetta!
Nukahdin joskus 04 aikaan metelistä huolimatta ja heräsin pari tuntia myöhemmin outoon hajuun. Ihmettelin paloiko jossain ja avasin terassin ovet - vastaan tuli järjettömän voimakas rikin haju! Se oli niin uskomaton kokemus ettei sitä kyllä googlemapsista tai tiktokista saa mitenkään ladattua!"
___
Kyllä ennen oli Suomessakin kovia ukkosia. Monen ukkosen aikaan seinässä ollut lankapuhelin pirahteli lyhyitä pirahduksia sähkövirran kulkiessa puhelinlankoja pitkin ja pistorasiosta lenteli kipinöitä. Salamat välähtelivät tiuhaan tahtiin niin, että ympäristössä ole enemmän salaman valeisemia hetkiä kuin niitä, joita salamat eivät valaisseet ja jyrinä oli taukoamatonta. Harvemmin Suomessa enää sellaisia ukkosia on kuin oli vielä 1970-80 -luvuilla.
Uusiin maihin ja kulttuureihin tutustumisen suurin viehätys onkin siinä, että se oikeasti muuttaa ajattelua, koska sen jälkeen näkee tämän oman suomalaisen kulttuurin uudessa valossa. Ei niinkään se tiedon kerääminen siis ole se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Se köyhyys ja muu erilaisuus Suomeen verraten näkyy kyllä videoissakin, jos osaa etsiä videoita muistakin paikkoista kuin turistirysistä kuvatuista. Venäjän sekoilut ovat ainakin saaneet arvostamaan Suomea ja samalla muitakin sivistysmaita.
Kyllä varmaan jotain näkyy kuvistakin, mutta ei se ole se varsinaisesti se köyhyys tai rikkaus, tai muukaan mikä näkyy kuvissa, mikä saisi aikaan uusia ajatuksia tai oivalluksia. On erilaisia tapoja toimia ja erilaisia tapoja ajatella. Niiden ymmärtäminen saa aikaan uusia oivalluksia. Usein ulkomailla ihmettelee että miksihän ne tekee tämän näin, tai että jaa, tuolla tavallakin tuon voi tehdä, ja ne kaikki erilaiset tavat ei tosiaan ole huonoja ollenkaan. Ja keskusteluissa ihmisten kanssa tulee usein esiin hyvinkin erilaisia tapoja ajatella, mitä Suomessa ei ole koskaan kuullut.
Työni puolesta olen matkustellut aika laajasti, omalla rahalla vain Euroopassa. Vaikka olisikin varaa, ei kiinnosta pätkääkään käydä jossain Balilla tai Karibialla. Olen korkeasti koulutettu humanisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä paljon matkustaneilla nyt vaan on laajempi näkökulma elämään, ihmisyyteen, kulttuuriin, diversiteettiin, globalisaatioon ja toki myös evoluutioon.
Paljon matkustaneiden kokemus ei pääsääntöisesti ole mitään seikkailuretkiä tutkimattomaan luontoon ja köyhimpiin kolkkiin, vaan rantatuolissa makoilua jossain turistirysissä. Saman kokemuksen saa kuviakin katsomalla.
Tiedän kyllä ihmisiä, jotka käyvät tutustumassa niihin köyhimpiinkin kolkkiin. Sen jälkeen heidän on mukava palata kovapalkkaisiin töihinsä.
Turistina matkustelu on loppujenlopuksi joka reissu saman asian toistamista riippumatta matkakohteesta. Tutustutaan ihmisiin, kulttuureihin ja ruokaan. Jotkut eivät kyllästy. Minua rupesi jo kyllästyttämään enkä enää saa matkustelusta lisäsisältöä elämääni. Nykyään käyn mieluummin päiväristeilyllä Virossa kuin kuukauden Aasian reissulla.
Työn puolesta saa onneksi matkustaa ihan hyvällä mielellä
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi
Täyttä hevonpeetä. Johan tömän voi todeta täysin väöräksi sillä, että kuuntelee tai katselee maanisten himomatkaajien järjenjuoksua. Ei kuki siellä viisaus eikä mikään suurempi valaistuminen. Päinvastoin lentelyaddiktit tuntuvat olevan henkiseltä kapasiteetiltaan aina hyvin köyhiä ja yksiulotteisia.
Minusta toi matkustelu on karannut täysin käsistä, turismi on maapallon syöpä. Kaikki mitä ihminen keksii menee aina överiksi ja kaiken paskomiseksi, minäminäminä ja mun "kokemukset". Käydään kaupoissa ja syödään jotain, nukutaan hotellissa, ihan samanlaista globaalia paskaa tämä ihmiselämä nykyään jokapuolella. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät löydä kokemuksia koskaan kotikunnastaan tai Suomesta, onko heillä jotenkin rajottunut havainnointikyky vai missä vika.
Kyllä valtion pitäisi kustantaa jokaiselle kansalaiselle ainakin joka viides vuosi ulkomaanmatka. Matkustelu näyttää aiheuttavan kirjoitusten perusteella taiaomaisen ja mullistavan muutoksen ihmisten mielissä, asenteissa, maailmakatsomuksessa, suvaitsevaisuudessa ja tietämyksessä. Erityisen suurta ymmärrystä matkoilta palaavilta tulee matkailemattomia kanssakansalaisia kohtaan. Matkoilta tulee takaisin niin kultturellia ja sivistynyttä porukkaa, että on se suurta tyhmyyttä, ettei valtio käytä tätä nopeasti vaikuttavaa keinoa kansan sivistystason nostamiseen. Ei tarvittaisi rasisminvastaisia projektejakaan, kun ulkomaanmatkailu hoitaa asian.
Ulkomaat on pääosin rumia haisevia ihmishelvettejä. Sen tietää käymättäkin.
Nyt sitä ihanuutta ja yhtä huonosti toimivaa yhteiskuntaa (kuin ulkomailla) , ollaan saatu meillekin, ei tarvitse lähteä minnekään kun nämä ihanat kansainvälisyyden aallot lyö rantaan. Rikollisuutta, tartuntatauteja, epäluotettavuutta, vanhakantsisuutta ja pinnallisuutta.. Oi tätä onnea ja autuutta.
Itse olen saanut ihmetteleviä kommentteja kun kerron, etten ole kiinnostunut matkailusta enkä ole käynyt mitenkään kovin monessa eri maassa elämäni aikana. Aina taivastellaan että no eikö ois ihanaa lähtee johonki etelään! Ei minusta, jos joku sellaisesta tykkää niin ei ole minulta pois. Itse vaan en saa matkustelusta (erityisesti lentämisestä) mitään mukavia muistoja, stressiä vaan. Kotimaan matkailusta sen sijaan pidän kovasti mutta täälläkin kohtuullisten matkojen päässä, Lapin vaellukselle en lähde.
Vierailija kirjoitti:
Työni puolesta olen matkustellut aika laajasti, omalla rahalla vain Euroopassa. Vaikka olisikin varaa, ei kiinnosta pätkääkään käydä jossain Balilla tai Karibialla. Olen korkeasti koulutettu humanisti.
Mikä vika on Karibian saarissa ja Balissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika on Karibian saarissa ja Balissa?
Liian lähellä päiväntasaajaa. Kuumaa ja kosteaa.
Paljon matkustaneiden kokemus ei pääsääntöisesti ole mitään seikkailuretkiä tutkimattomaan luontoon ja köyhimpiin kolkkiin, vaan rantatuolissa makoilua jossain turistirysissä. Saman kokemuksen saa kuviakin katsomalla.