Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista että 20 vuotta suurin osa lapsista pystyi syödä samaa kouluruokaa?

Vierailija
18.02.2021 |

Nykyään usealla on allergia tai "allergia" tai jokin aatteeseen perustuva ruokavalio.
Miksi ennen nämä olivat harvassa?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska allergiset oli iho verillä ja kärsi hengenahdistuksesta jne....

2/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä kaiken maailman nirsoilijoita oli, mutta ei heillä ollut sellaisia vaatimuksia, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa heille juuri sellaista ruokaa, mitä he haluavat. Olivat sitten ilman sitä kouluruokaa ja ostivat omat eväät.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei paljon välitetty eikä tiedetä. Jos meinas tukehtua kutsuttiin ambulanssi

Vierailija
4/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioita ei tunnistettu yhtä hyvin.

Aatteita oli vähemmän.

Ruoka oli yksinkertaisempaa, vähemmän erilaisia raaka-aineita.

Mutta 20v on virheellinen väittämä. 30 v on oikeampi. 2001 oli jo sama meno kuin nyt, paitsi vegaanisuus oli harvinaisempaa silloin. Muuten aika sama homma.

Vierailija
5/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyi syömään! Sinulla on rektiovirhe.

Vierailija
6/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 20v sitten allergisille oli omat ruuat, silloinkin.

Ja jos ei ollut, niin niiden piti tuoda omat ruuat.

Vierailija
7/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai 40 vuotta sitten. En muista ketään, en ensimmäistäkään allergista 12-vuotiselta kouluajaltani.

Vierailija
8/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä!

Vierailija
9/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ollut kyllä tuollaista.

Nykyäänkin ei kävis kuinkaan, vaikka kaikki söisivät samaa ruokaa.

Vierailija
10/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? Kyllä mulla oli 20v sitten allergiaruokavalio koulussa.

Vierailija
11/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla luokalla oli yksi ruoka-allerginen poika. Mutta aika paljon punaista lihaa oli tungettu joka paikkaan, jos (nykyään) haluaisi valita muun proteiinin suureksi osaksi viikkoa.

Vierailija
12/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai 40 vuotta sitten. En muista ketään, en ensimmäistäkään allergista 12-vuotiselta kouluajaltani.

Missä vaiheessa hygienisoituminen, kaupungistuminen, yhteyden katkeaminen maaseutuun, päivittäinen sokerin ja roskaruoan kulutus ja liikkumattomuus mm teknisten ratkasuiden ansiosta ja kaukomailta saatujen suolistoinfektioiden yleistyminen oli mielestäsi 40 vuotta sitten?

Vierailija
13/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laktoosi-intoleranssi. Koulussa oli paklo syödä esim silakkalaatikkoa ja kalasoppaa. Söin ja oksensin, henkeä ahdisti ja mahaa kiersi vielä seuraava yökin.

Miehellä keliakia. Vatsa kipeänä 24/7.

Vierailija
14/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin lapsi, ei laktoosi-intoleranssista vielä puhuttu. Meillä vain ei perheessä aikuiset juoneet maitoa. Minulla oli jatkuvasti vatsa kipeänä ja äiti antoi lääkkeeksi kaakaota. Vieläkin muistan, kuinka kieriskelin iltaisin tuskissani. Ei koulussakaan ollut tarjolla muuta juotavaa, kuin tavallista sinistä maitoa.

Vierailija
15/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50v sitten kaikki söi koulun keittäjän tekemää hyvää ruokaa eikä kellään ollut mitään oireita, tosin jotkut eivät juoneet maitoa eikä vaaleaa leipää ollut ollenkaan vaan kunnon hapatettua ruisleipää voin kanssa.

Rokotuksia oli myös paljon vähemmän.

Vierailija
16/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä muistan allergisia omilta kouluajoiltani. Jotkut ikäiseni ovat sanoneet että on leimattu suunnilleen hulluksi kun on saanut oireita ruuasta. Miehen sisarille on ollut pahoja iho- oireita lapsena, kertoi anoppi mutta eivät ole ymmärtäneet et kala mm. On yksi aiheuttaja ja heillä sicsyöty paljon. Olen syntynyt 60- luvulla ja miehen siskot 50- luvulla. Allergioita oli 90- luvullain paljon.

Vierailija
17/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa oli useampia kasvissyöjiä.

Vierailija
18/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska femi nismi, vihre ät, pil vi, po liisi, ker hus? Syitä on lukemattomia...

Vierailija
19/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kouluni kultaisella kasarilla ja ainoa ruokarajoitteinen oli jehovantodistajaperheen vesa, joka ei syönyt verilettuja, vaan sai jotain muuta tilalle. Nykyään ruoan pitää olla jotain soijamaitoon tehtyä Food Map:iä...

Vierailija
20/81 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä 80-luvulla jo oli muutamia joilla ruokavalio laktoositon tai kalaton esim. Heille oli omat ruoat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän