Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AstraZeneca-rokotteen saaneita?

Vierailija
18.02.2021 |

Kokemuksia, tuliko oireita ym. Itse odottelen kutsua rokotukseen ja mielellään juuri tuon Astran otan.

Kommentit (409)

Vierailija
321/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä on jo noin moni saanut rokotteen? Oletteko vanhuksia, riskiryhmäläisiä vai sairaanhoitajia?

Puolet keksittyjä stooreja rokotteen puolesta tai vastaan. 🥴

no minä sain sen oikeasti eilen. Siirsin vielä aikaa, odotin, että mitä siitä sanotaan. Turvalliseksihan se todettiin, joten menin ottamaan rokotuksen, ja kun olin tullut kotiin, sitten se jo kiellettiinkin...

Viime yö oli aikamoinen. Taisi olla kunnon kuume, kun tärisin horkassa tuolla sängyssä. en ole koskaan aiemmin saanut rokotuksista mitään oireita. Yritin yöllä mennä vessaan, mutta voimat oli niin pois, että en päässyt itse sinne saakka. Nyt tuntuu, että oireita ei ole.

Vierailija
322/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla rokotetuilla ollut kihelmöintiä ja painon tunnetta alaraajoissa? Kihelmöintiä myös sormissa. Kihelmöinti kai vielä ihan rokotteen sivuvaikutusten mukaista. Sitä veritulppaa pelkään. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä on jo noin moni saanut rokotteen? Oletteko vanhuksia, riskiryhmäläisiä vai sairaanhoitajia?

Puolet keksittyjä stooreja rokotteen puolesta tai vastaan. 🥴

no minä sain sen oikeasti eilen. Siirsin vielä aikaa, odotin, että mitä siitä sanotaan. Turvalliseksihan se todettiin, joten menin ottamaan rokotuksen, ja kun olin tullut kotiin, sitten se jo kiellettiinkin...

Viime yö oli aikamoinen. Taisi olla kunnon kuume, kun tärisin horkassa tuolla sängyssä. en ole koskaan aiemmin saanut rokotuksista mitään oireita. Yritin yöllä mennä vessaan, mutta voimat oli niin pois, että en päässyt itse sinne saakka. Nyt tuntuu, että oireita ei ole.

Täällä kanssa eilen saatu! Odotin EMA:n lausuntoa torstaina ja sitten uskalsin perjantaina mennä. Edelleen luotan EMA:an ja esim. Saksan tutkimustietoon enemmän kuin olen huolissani Suomen katkosta. Tiedostan, että on ehkä  maksimissaan 1/50 000 (?) mahdollisuus, että saan harvinaisen sivuvaikutuksen ja ehkä kuolen. Kuitenkin olen hyväksynyt asian, sillä minussa itse virus voisi tehdä huonoa jälkeä sekä laukaista perinnöllisen sairauden. Tein siis oman riskiarvioni. Ja olen myös nuori nainen, eli sinänsä en ihan "selvillä vesillä" tuosta rokoteriskistä.

Viime yönä olin sairaampi kuin ikinä elämässäni ja luulin, että kuolen. Kuumetta, hikoilua, horkkatärinää, päänsärkyä. Tiesin kuitenkin, että se menee ohi ja nyt on jo parempi olo. Ei enää kuumetta. Vertaisin oireita ehkä sellaiseen oloon, jota voisin kuvitella pahassa influenssassa, ilman hengitystieoireita. 

Olen kiitollinen, että jo kesäkuussa olen saanut molemmat rokotteet ja pääsen aloittamaan elämää uudestaan. Nyt kuitenkin kökkinyt vuoden sisällä. Jokainen arvioi omat haitta/hyötynsä, mutta soisin, että mahdollisimman monet rokotettaisiin. Yhteiskunta pääsisi jaloilleen, ja myös yksilötasolla koronan aiheuttamat terveyshaitat eivät toteutuisi. Monilla lääkkeilläkin on todella pahoja haittavaikutuksia, ja silti niitä otetaan koska hyödyt ylittävät haitat. Uudet virukset vaativat uudenlaisia lääkkeitä. Siksi ei voida käyttää "turvalliseksi jo 20 v. todettuja" rokotteita tähän. 

Vierailija
324/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla rokotetuilla ollut kihelmöintiä ja painon tunnetta alaraajoissa? Kihelmöintiä myös sormissa. Kihelmöinti kai vielä ihan rokotteen sivuvaikutusten mukaista. Sitä veritulppaa pelkään. :(

Minulla kihelmöintiä koko kropassa, lievää tosin ja oletan, että kuuluu asiaan. Jos alaraajat kovin kipeytyvät tai turpoavat, ehkä kannattaa mennä lääkäriin? 

Vierailija
325/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain AZ:n perjantaina aamulla, koska olen syöpähoidoissa. Ei juurikaan oireita, pistoskohta on kipeä ja väsyttää, mutta väsymys voi johtua minun tapauksessani muistakin syistä. Kerran aivastin ja pari kertaa kurkussa on tuntunut ohimenevä vihlaisu.

Vierailija
326/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Astrazenecan 2,5 viikkoa sitten. Tuli rokotteesta seuraavana päivänä tosi kivat lihassäryt ja väsymys. Mut kesti onneksi vaan ton päivän :); Lääkäriopiskelija

Vierailija
327/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain AZ:n pari viikkoa sitten. Kuulun riskiryhmään. Lievän flunssan tapaisia lihaskipuja ja vilunväristyksiä oli puolitoista vuorokautta, mutta oireet loppuivat sitten kuin seinään. Olen joka tapauksessa tyytyväinen, että olen saanut rokotuksesta edes jotain suojaa. En usko, että selviäisin koronan vaikeasta muodosta.

Vierailija
328/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin eilen piikitetty. Olen jo 55-vuotias ja luulin, että vain nuoremmat saavat kovia sivuoireita. Väärin! Yöllä luulin kuolevani, tärisin niin etten sängyssä pysynyt, koko kehon horkka ja kuumetta 39-40° välillä. Otin useita parasetamoli-tabletteja, mutta en saanut kuumetta laskemaan. Aamulla hetki rauhallisempaa, mutta nyt edelleen sängyn pohjalla, kuume nousussa taas. 

Toivottavasti näistä rokotteista saadaan parempia, tällä AZ:lla on ainakin sivuvaikutukset sitä luokkaa, että eihän kaikki ihmiset uskalla mennä piikille ollenkaan.

Vierailija
329/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se 55-vuotias, korkeassa kuumeessa oleva. Minulla ei ole kuvaamaasi kihelmöintiä missään. Eilen oli kova nivelsärky lähinnä polvissa ja nilkoissa, kuumeen noustua ei oikeastaan enää sitäkään, en vaan enää pysynyt pystyssä, jouduin konttaamaan vessaan. Sinuna ainakin soittaisin neuvontaan ja kysyisin, onko normaalia vai pitääkö huolestua?

Vierailija
330/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen riskiryhmä kakkosta, astma. Muuten täysin terve ihminen, ei muita sairauksia. Näihin riskiryhmiin kuuluu muutamia aika tavallisia sairauksia, kuten astmat ja diabetekset.

Vierailija
331/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain eilen rokotuksen. Odotin vielä Eman päätöstä ja luotin siihen. Nyt harmittaa tosi paljon etten siirtänyt rokotusta jota mietin vielä torstaina. 10h päästä rokotuksesta nousi horkkakuume lähes 40 astetta. Laski pabadolilla. Aamusta ei kuumetta mutta heikko olo, väsyttää hirveesti ja kova päänsärky. Mitenköhän käy tehosteen? Saadaanko jotain muuta jos astra kielletään?

Vierailija
332/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain eilen rokotuksen. Odotin vielä Eman päätöstä ja luotin siihen. Nyt harmittaa tosi paljon etten siirtänyt rokotusta jota mietin vielä torstaina. 10h päästä rokotuksesta nousi horkkakuume lähes 40 astetta. Laski pabadolilla. Aamusta ei kuumetta mutta heikko olo, väsyttää hirveesti ja kova päänsärky. Mitenköhän käy tehosteen? Saadaanko jotain muuta jos astra kielletään?

Ja olen siis sairaanhoitaja akuutissa, siksi sain rokotteen.

Vierailija
333/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kovin pettynyt niiden puolesta, jotka joutuivat viikon sisään ottamaan Astrazenecan. Itse olen yksi Heistä. Minusta nyt leikittiin meidän hengellä.

Itselleni piikki nosti 12h rokotuksen jälkeen todella kovan kuumeen, yö siis yli 39 ja seuraava päivä meni kevyemmässä kuumeessa ja siis tasan vuorokauden kesti. Tämä ihan ok, eikä missään nimessä syy että en toista piikkiä ottaisi.

1. riskiryhmään kuuluvana ja lääkityksiä 5 kpl yms. Taustalla jo yksi verenkiertohäiriö ja vahva sukurasitus, veljeni sai alle 50v vakavan aivoinfarktin. Minulla mm hemoglobiini naisena vähän yli 170 ja lääkärin määräyksestä syön primaspania.

En olisi ikinä suostunut ottamaan Astraa jos olisin tajunnut ja ymmärtänyt tilanteen.

Nyt sitten itkukurkussa ollaan ja ootellaan uutta verenkiertohäiriötä ....

Pahimmalta kuitenkin tuntuu se, että toista piikkiä en tule ottamaan eli osaltani se on tässä, nythän ei vuoden eristymisellä tms ole ollut mitään väliä. Toivoa ei siis näy horisontissa.

Vierailija
334/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä on jo noin moni saanut rokotteen? Oletteko vanhuksia, riskiryhmäläisiä vai sairaanhoitajia?[/quote

Riskiryhmään 1 kuuluu 2. tyypin diabeetikot, joilla on tabletti lääkitys eli moni on jo saanut rokotteen. Ja meitähän suomessa riittää.

Vierailija
335/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

334, mutta noilla sairauksillahan olet suuressa vaarassa, jos sairstutut koronaan. Eli hyvä kun otit rokotteen.

Vierailija
336/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain rokotteen 3 vk sitten. Ainoat oireet olivat pistoskohdan aristaminen todella pitkään

sekä muutaman päivän lievä päänsärky.

Vierailija
337/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisten mukaan Suomessa todettu 2 aivolaskimotukosta? Uskokoon ken tahtoo. Sivuvaikutuksia, vakavia oireita lienee monilla, kuka tietää, kuinka paljon? Tuskin näitä julkaistaan tiedotusvälineissä. Se, että joillakin on käsi kipeä, ei tarkoita, että kaikilla olisi näin hyvä tuuri. Katsotaan muutaman kuukauden kuluttua. Nopeasti kehitetty rokote, ja ennen kaikkea halpa, sehän on pääasia?

Vierailija
338/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tiistaina aamulla AZ rokotuksen. Kuulun 2. riskiryhmään. Illalla alkoi palelu, lihassärkyä ja nousi lämpöä. Pistoskohta oli erittäin kipeä. Tätä kesti 2 vrk pikkuhiljaa helpottaen. Jalkoja on kihelmöinyt polvista alaspäin.

M43

Vierailija
339/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30v ykkösriskiryhmäläinen täällä. Ekasta astrasta ei tullut mitään oireita, toinen annos olisi ollut ensi tiistaina. Ottaa päähän tämä keskeytys...

Vierailija
340/409 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan lääkevirasto EMA linjasi torstaina, että AstraZenecan koronavirusrokote on tehokas ja turvallinen rokote. Rokotteeseen ei liity yleistä riskiä saada verisuonitukosta.

Suomi keskeytti perjantaina AstraZenecan koronarokotteen käytön viikon ajaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL teki päätöksensä sen jälkeen, kun lääkevirasto Fimean tietoon tuli kaksi tapausta, joissa potilas oli saanut aivolaskimotukoksen rokottamisen jälkeen.

Lue lisää: Miksi Suomi keskeytti AstraZenecan käytön nyt, kun muut jatkoivat? IS kysyi THL:ltä 10 kysymystä yllätyspäätöksestä

The Wall Street Journal kertoo, että eurooppalaiset tutkijat ovat löytäneet syyn sille, miksi AstraZenecan koronarokote voi käynnistää joillakin ihmisillä aivolaskimotukoksen rokottamisen jälkeen. Lehti kertoo, että samalla on löydetty myös keinot näiden tapausten hoitoon.

Rokote laukaisee autoimmuunireaktion

Lehden mukaan kaksi tutkimusryhmää teki itsenäisesti eli toisistaan riippumatta saman havainnon, että rokote voi laukaista autoimmuunireaktion, joka saa veren hyytymään aivoissa. Toinen tutkimusryhmä teki havainnon Norjassa ja toinen Saksassa.

Autoimmuunireaktio tarkoittaa sitä, että ihmisen elimistön immuunijärjestelmä hyökkää kehon omia soluja vastaan.

Norjassa Oslon yliopistollisen sairaalan Pål André Holme sanoo lehden mukaan, että hänen ryhmänsä tunnisti rokotteen luoman vasta-aineen, joka laukaisi haittavaikutuksen.

Saksassa Greifswaldin yliopiston professori Andreas Greinacherin johtama tutkimusryhmä päätyi samaan tulokseen.

AstraZenecan koronarokotteen aiheuttamaa laskimotukosta tutkittiin myös Itävallassa, Irlannissa ja Britanniassa. Saksalaisen tutkijaryhmän mukaan nyt voidaan tunnistaa ne potilaat, joita aivolaskimotukos voi uhata rokottamisen jälkeen. Näillä potilailla ilmeni noin neljä päivää rokottamisen jälkeen samantapaisia oireita eli päänsärkyä, huimausta ja näön heikkenemistä.

– Nyt heidän oireensa aiheuttama vasta-aine voidaan tunnistaa verikokeilla. Tämä tarkoittaa sitä, että AstraZenecan rokotetta ei tarvitse enää pelätä, Greinacher sanoi lehdelle.

– Vain hyvin harvoille ihmisille syntyy tämä komplikaatio, mutta jos näin käy, voimme nyt hoitaa näitä potilaita, hän kertoi.

Kun diagnoosi on tehty, potilaita hoidetaan verenohennuslääkkeillä ja immunoglobuliinilla.

Saksalainen veritautien asiantuntija, tohtori Robert Klamroth kertoo, että näiden kahden tutkijaryhmän työn tulos on se, että AstraZenecan rokote voi aiheuttaa joillakin ihmisillä harvinaisen vasta-aineita tuottavan autoimmuunireaktion.

AstraZenecan koronarokotteen saaneita kehotetaan siksi tarkkailemaan poikkeavan voimakkaita oireita, jotka voivat alkaa vasta yli kolmen vuorokauden päästä rokottamisesta.

Hoitoon on hakeuduttava välittömästi, jos saa voimakkaan, selvästi jatkuvasti pahenevan päänsäryn tai erittäin voimakkaasti lisääntyviä mustelmia iholla tai limakalvoilla.