Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävästäni on tullut porvari ja se on alkanut ärsyttää.

Vierailija
17.02.2021 |

Lyhyesti:

En tiedä mistä ystäväni on rahansa saanut, eikä se minulle kuulu eikä myöskään erityisemmin kiinnosta. On iältään nuori, ja omaisuutta on jo vaikka muille jakaa: omistusasunto, 2 sijoitusasuntoa, 2 autoa, asuntoauto ja asuntovaunu sekä vene. Suunnittelee paraikaa kolmannen sijoitusasunnon hankintaa.

Hän ja miehensä käyvät ihan tavallisissa duuneissa, ja heidän yhteenlasketut kuukausitulonsa jäävät hyvinäkin kuukausina alle viiden tonnin. Tämän on lipsauttivat kerran itse. Toinen oli myös välillä pitkään työttömänä ja sai pelkkää toimeentulotukea.

Ongelma: olemme olleet hyviä ystäviä vuosikaudet, ja lasken tämän tyypin ehdottomasti yhdeksi tärkeimmistä ihmisistä elämässäni. Ollaan paljon tekemisissä, mutta nyt on alkanut ärsyttää ystäväni vaivihkainen muuttuminen suoranaiseksi kusipääksi (kuka sitten kenenkin mielestä on kusipää, tiedän). Joka kerta kun nähdään tulee jotenkin puheeksi se, miten hän ei ymmärrä ihmisten rahanpuutetta. Kenellä muka ei ole varaa maksaa 15 tonnin yllätysremppaa käteisellä? Kenellä muka voi rahat loppua kesken ennen palkkapäivää? Kenellä muka oikeasti ei ole rahaa sijoittaa asuntoon, tai tehdä 5-8 kaukomatkaa vuodessa kuten he tekevät? Miksi ei ole varaa, mihin ne rahat menevät, elämänhallinnan puutetta moinen! He elävät niin säästeliäästi että väkisinkin jää kymppitonneja, tai jopa sata tonnia vuodessa ihan vaan tilille makaamaan.

Mua on alkanut mietityttää että tuleekohan tämä vaikuttamaan meidän ystävyyssuhteeseen enemmän kuin haluaisinkaan. Mulle on siis todellakin aivan sama miten paljon heillä on rahaa ja mihin he sen käyttävät; lähinnä olen vilpittömän tyytyväinen että joillain on noin hyvä taloudellinen tilanne. Mutta nuo puheet. Selvästi rahaa tulee jostain muualtakin kuin palkkatyöstä, mutta silti on varaa suhtautua ns. tavallisiin taloustallaajiin väheksyen, jopa halveksivasti.

Onko kellään ollut samantyyppistä tilannetta? Olen kerran saanut sanottua ystävälleni sen, etten halua kuulla halveksuvaa puhetta "köyhistä" (eli niistä joilla ei ole samanlaista omaisuutta tai käteisvarantoa kuin ystävälläni). Kuuroille korville kaikui; mitäs ovat köyhiä kun eivät osaa käsitellä rahaa.

Omituinen avautuminen, tiedän. Johonkin tämä ilmeisesti oli saatava purettua.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👏🏻 Onnea ystävällesi kun on onnistunut tulemaan Joksikin.

Sinä Ap taas olet pelkkää r oskaväkeä ja onneksi ystäväsi varmasti jo miettii miten sinut saisi lempattua kun ei viitsi tyhmää ja kateellista p unikin naamaasi enää katsella.

Mikä sinun ongelmasi on? Sanot tuntematonta ihmistä roskaväeksi ja punikiksi, ei toimi edes trollina. 0/5. Aloittaja puhui aivan järkevää asiaa, ansiotyöllä ei tuollaista voi saada noin äkkiä vaikka olis kuinka valkoinen porvari..

Kannattaa rauhoittua ja mennä vaikka ulos kävelemään..

Vierailija
62/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin aloituksesi ja ymmärsin tämän.

Olet iloinen että ystävälläsi on rahaa.

Olet kateellinen että ystävälläsi on rahaa.

Vihaat sitä että ystävälläsi on rahaa.

Tulet toimeen muttet aio säästäö itse rahaa.

Käsitinkö kaiken nyt oikein? Voitko vielä selventää oliko tuo kateus ja tuntemasi viha nyt se ongelma? Koska kuittenkin kerrot olevasi iloinen heidän rahoistaan.

Et käsittänyt oikein. En tiedä miten onnistuitkin käsittämään noin väärin.

Olen iloinen siitä että heillä on rahaa, mutta ystävän muuttunut suhtautuminen muihin ihmisiin on alkanut pänniä.

Ap

Ok, aloitus oli sekava, eli ongelma on se että ystäväsi olettaa, että sinäkin olet kiinnostunut säästämisestä ja vaurastumisesta.

Mutta sinua ei nappaa.

Taas pieleen. Miten toi on edes mahdollista, kun mä vielä tiivistin sulle aloituksen yhteen lauseeseen. :D

Ap

Ok, yritän uudelleen, olet vihainen koska ystäväsi ei käy tarkasti läpi rahatilannettaan kanssasi, ja selitä sinulle omaisuutensa alkuperää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta porvarilta vaan nousukkaalta tuollainen leveily. Joko kaverille on käynyt hyvä munkki perinnön tai lottovoiton muodossa, tai sitten on tosiaan onnistunut sumplimaan lainarahan turvin omaisuutta kasaan. Kummassakin tapauksessa homma on selvästi kilahtanut hattuun.

Mulla meni vähän vastaavasta syystä välit poikki kaverin kanssa. Hän siis otti avioeron, löysi uuden miehen ja perusti perheen lyhyellä aikavälillä. Samalla alkoi saarnata mulle avioeron autuutta ja piikitellä, kun en halunnut erota miehestäni (olinhan mennyt joskus kertomaan jostain riidasta tms.). Olin iloinen siitä, että ystäväni teki ilmeisestikin hyvän päätöksen ja tuli onnellisemmaksi, mutta samaan aikaan hän jotenkin hullaantui koko hommasta ja oli yhtäkkiä sitä mieltä, että kaikkien pitäisi ottaa avioero.

Meidän välit ei valitettavasti korjaantuneet juuri sen takia, että ystävästä tuli tuossa rytäkässä jotenkin kyvytön näkemään asioita monelta kannalta.

Onko, ap, tuo kaverisi muissa asioissa yhtä empatiakyvytön?

Ja sellainen lisäys vielä, että ihan tutkitusti ihmisen luonne kovenee menestyksen (taloudellisen, uramenestyksen jne.) myötä. Ei tietenkään kaikilla, mutta noin keskimäärin. Muutos ystäväsi käytöksessä voi siis olla pysyvä ja menossa vielä pahemmaksi.

Kiitos kommentista. Näemmä siis asenne voi muuttua muidenkin elämäntapahtumien kuin vaurastumisen myötä. Tai siis elämänkatsomus kaventua.

Sitä tässä olen alkanut pelkäämään että homma lähtee vielä enemmän lapasesta ja jutut sen kuin kovenevat vain. Iso muutos on tapahtunut jo niin nopeasti etten oikein tiedä mikä tässä mahtaa olla ennuste. Lisäksi tosiaan harmittaa se että tämä on ainut asia joka ystävässäni ärsyttää, mutta taloudelliset asiat tulevat usein puheeksi kun ystäväni taas kertoo mitä on ostanut/ostamassa/varaamassa/remppaamassa yms. Ehkä pitää vaan aina koittaa vaihtaa puheenaihetta välittömästi. Kuuntelen siis ihan mielelläni noita juttuja, mutta niiden ohessa tulee useimmiten esiin tämä asenne rahaa ja muita ihmisiä kohtaan.

Ja ei, ystäväni ei ole empatiakyvytön mutta ei ehkä kaikkein empaattisinkaan ihminen. Sellaista kultaista keskitasoa ehkä, siis muissa asioissa kuin taloudellisissa.

Ap

Kannattaa varmaan kokeilla tuota. Siis otat ensin ystäväsi kanssa puheeksi, että onko tosiaan niin että heidän varallisuus on vain palkkatyöllä kasattu kuten yllä ehdotettiin (mun mielestä myös valehtelu on ikävä ominaisuus ihmisessä). Ja jatkossa välttele talous/rahakeskustelua.

Sen mun ystävän kanssa kävi niin, että vaikka kuinka tsemppasin vierellä ja olin iloinen hänen puolestaan ja sivuutin ikävät puheensa, sellainen vihamielisyys ja mustavalkoisuus alkoi hänellä siirtyä muihinkin asioihin kuin parisuhde/perhejuttuihin. Kohta hän paasasi politiikasta, työelämästä jne.

Huomaat kyllä, jos kaverillesi käy samoin. Siinä ei oikein mikään auta sitten enää.

- se avioerolle ystävänsä menettänyt vastaaja

Vierailija
64/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pörssissä on helppo tehdä miljoona jos on ennestään miljoona ja 10 vuotta aikaa. Kyllä sen tuplaa.

Se on kuitenkin kakkapuhetta ja höpöhöpöä että ilman perintöä ja viiden tonnin bruttotuloilla lapsiperhe ostelis sijoitusasuntoja ennen myöhempää keski-ikää, ja silloinkin vain jos ensiasinto jotenkin mystisesti olisi riittävän tilava.

Meillä on se tilanne että ostamme viiden tonnin bruttotuloilla lapselle kaksion, ja se johtuu siitä että olemme muuttamassa pienempään ja samaan aikaan saadaan peri töä. Pörssissä einole mitään koska 30 vuotta on maksettu kämppää takaisin.

Vierailija
65/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Mielenkiintoinen avaus. Kuulostaa siltä, että ystäväsi on päässyt rahan makuun, ja pönkittää sillä itsetuntoaan, hän haluaa olla korkeammalla kuin muut ja haaveilee ylemmästä sosiaaliluokasta. Sekin on totta, että raha tulee rahan luokse, perinnöllä yms. voi olla vaikutusta asiaan. Olen itse perheestä, jolla on mennyt riittävän hyvin, ettei rahasta tarvitse tehdä numeroa. Mutta kirjoittamaton sääntö oli myös, ettei rahasta puhuta. Eli ne ihmiset, joilla oikeasti sitä rahaa on, eivät tuo sitä puheessaan esille. Sen voi halutessaan näyttää muutenkin.

Tämän voisi ottaa myös hienotunteisesti puheeksi, että raha ei tee parempaa ihmistä. Oikeasti elämässään menestyvät ihmiset ovat tahdikkaita ulosannissaan, sekä käytökseltään että puheiltaan. Pyrkyreitä katsotaan niissä piireissä salaa kieroon. Jos hän haluaa todella olla ihmisten silmissä arvokas, hän kohtelee muita arvokkaasti tulotasosta riippumatta.

Vierailija
66/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitinkö kaiken nyt oikein? Voitko vielä selventää oliko tuo kateus ja tuntemasi viha nyt se ongelma? Koska kuittenkin kerrot olevasi iloinen heidän rahoistaan.

Olen iloinen siitä että heillä on rahaa, mutta ystävän muuttunut suhtautuminen muihin ihmisiin on alkanut pänniä.

Ap

Ok, aloitus oli sekava, eli ongelma on se että ystäväsi olettaa, että sinäkin olet kiinnostunut säästämisestä ja vaurastumisesta.

Mutta sinua ei nappaa.

Taas pieleen. Miten toi on edes mahdollista, kun mä vielä tiivistin sulle aloituksen yhteen lauseeseen. :D

Ap

Ok, yritän uudelleen, olet vihainen koska ystäväsi ei käy tarkasti läpi rahatilannettaan kanssasi, ja selitä sinulle omaisuutensa alkuperää?

Ehkä sä nyt vaan lakkaat yrittämästä kun ei näemmä onnistu millään. Omasta mielestäni olen kertonut asiani ihan ymmärrettävällä suomen kielellä.

Ap

Vierailija
67/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran, kun sun ystävä ottaa puheeksi, mitä on ostanut, kysypä häneltä, miten hänellä riittää rahat kaikkeen. Ala vielä luettelemaan: useat ulkomaan matkat, vene, autot,.... Jos hän sanoo taas, että säästämällä palkkatulosta, niin kysy, että haluaisiko hän kertoa, että paljon hän saa palkkaa nettona ja paljonko siitä jää pakollisten menojen jälkeen? "Kun jotenkin vaan on niin uskomatonta, että sulla jää niin paljon kaikkeen ylimääräiseen! Ja oot vielä sanonut, että säästöön ja kymppitonneja noista kaikista matkoista ja muista huolimatta."

Siitähän se tulee. Jos netto tulot on jotain 1900€ ja kiinteät kulut 1000€, niin jäähän siinä 900€. Mutta vaikka tuon pistäisi kokonaan säästöön (ja molemmat puolisot laittaisi) niin ei siitä tule kuin reilu 20 000€. Ja varsinkin jos tuosta vielä ison siivun pistää matkoihin ja muuhun niin....ei se vaan ole mahdollista. Joku tossa yhtälössä ei täsmää. Ootko varma ettei miehellä ole perheen rahaa taustalla?

Mua alkoi kiinnostaa tää ihan hirveesti. Mistä se raha tulee?!? Tuskinpa pelkästään palkkatulosta. En ehkä itsekään toitottaisi kaikille isoista perinnöistä tai muista, mutta en sentään ryhtyisi valehtelemaan ja paasaamaan säästämisen voimasta, jos todellisuudessa raha olisi tullut muualta.

Vierailija
68/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seurustelee jatkuvasti ihmisen kanssa , kenen seurasta tulee  ikävät fiilikset, on viisainta jättää tämän ihmisen seura ja vapauttaa itsensä myös huonosta omastatunnosta. Tuollainen ihminen kun ei tajua , vaikka miten sille vihjaisi. Hän on jo mennyt sen "teidän rajan" yli eikä paluuta ole, ellei hän yhtäkkiä menetä kaikkea. Tämä ystävä saattaa käyttää sinua kohteenaan, kun ei muille voi leuhkia. Muut ympärillänsä  ovat todennäköisesti häntäkin rikkaampia. Sinä olet häntä vähävaraisempi taloudellisesti. Hae kaltaistasi seuraa, kelle on ihmisen sisin tärkeämpää. Joskus ystävyyssuhteet vain ovat eläneet aikansa ja loppu on tullut. Sen hyväksyminen on katkeraa, mutta välttämätöntä.

Vierailija
69/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein rikastuneilla on perintö tai lottovoitto tai sijoitusvarallisuutta on kerätty jo vaippaiästä asti.

Vaikka osakemarkkinat tuottaisivat hyvin niin käytännössä millään hajautetulla salkulla ei tienata miljoonaomaisuuksia jos rahat tulevat palkkatyöstä. Miettikää nyt - vaikka laskisit tonnin kuussa hurjimpaan nousuaikaan ja vielä tavallista parempi tuuri niin edes yhdessö suhdannesyklissä siitä ei saa miljoonaa.

Ihmiset eivät mielellään kerro että joku onnenkantamoinen tai perintö on osunut kohdalle, vaan puhuvat säästeliäisyydestä ja ahkeruudesta.

Minustakin suora puhe on parasta: .

Onkohan tämmöinen yleistäkin? Siis että suomalaiset (mistä minä muiden maiden kansalaisista tietäisin, mutta ymmärrätte pointin) eivät siis jostain syystä halua kenenkään tietävän että massia kilahti vähän isommin tilille syystä x? Jotenkin tuntuu hassulta. Ehkä sitä sitten itsekin toimisi noin jos tuuri kävisi, mutta nyt kun ajattelen niin tuntuisi ihan nurinkuriselta paasata muille työnteon tärkeydestä ja säästäväisyydestä, jos itse kuitenkin tietää omaisuuden karttuneen reilun perinnön ansiosta.

Ehkä tämä nyt liittyy siihen sanontaan: kel onni on se onnen kätkeköön.

Ap

Siis ei ole yhtään harvinaista! Onhan näitä ollut vaikka kuinka, muistaakseni edellisen opintotuen leikkauksen yhteydessä mediassa esiintyi säästeliään elämäntavan puolesta puhuva opiskelija, jolla siis itsellään oli useiden kymmenien tuhansien pääomatulot vuosittain isän firmasta...

No siinä on sitten tämän ystäväni sielunsisar! :D

Tuli mieleen se Iltalehden juttu jossa kerrottiin nuoresta miehestä joka oli päässyt Yaleen. Ensin annettiin ymmärtää että taiteilijasuvn musta lammas oli täysin omilla rahkeillaan tämmöiseen saavutukseen kyennyt. Sitten selvisi että hänen vanhempansa ovat Kansallisoopperan johtaja ja Sibeliusakatemian lehtori. Eli aika erilaiset rahalliset valmiudet on perheessä ollut, henkisestä pääomasta puhumattakaan.

Ap

Ja viimeisin Hesarissa osakesijoittajaksi alkanut ja sillä vaurastunutkin siivooja-yksinhuoltaja-mikäolikaan unohti kätevästi mainita, että sijoittaminen alkoi sujua vasta, kun sai hyvätuloisen kumppanin rinnalleen. Jutun otsikossa nimittäin tiedettiin kertoa, että jo köyhä yksinhuoltaja voi rikastua sijoittamalla vaikka vain kympin kuussa. Joopajoo.

Vierailija
70/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Mielenkiintoinen avaus. Kuulostaa siltä, että ystäväsi on päässyt rahan makuun, ja pönkittää sillä itsetuntoaan, hän haluaa olla korkeammalla kuin muut ja haaveilee ylemmästä sosiaaliluokasta. Sekin on totta, että raha tulee rahan luokse, perinnöllä yms. voi olla vaikutusta asiaan. Olen itse perheestä, jolla on mennyt riittävän hyvin, ettei rahasta tarvitse tehdä numeroa. Mutta kirjoittamaton sääntö oli myös, ettei rahasta puhuta. Eli ne ihmiset, joilla oikeasti sitä rahaa on, eivät tuo sitä puheessaan esille. Sen voi halutessaan näyttää muutenkin.

Tämän voisi ottaa myös hienotunteisesti puheeksi, että raha ei tee parempaa ihmistä. Oikeasti elämässään menestyvät ihmiset ovat tahdikkaita ulosannissaan, sekä käytökseltään että puheiltaan. Pyrkyreitä katsotaan niissä piireissä salaa kieroon. Jos hän haluaa todella olla ihmisten silmissä arvokas, hän kohtelee muita arvokkaasti tulotasosta riippumatta.

Tuo sosiaaliluokan nostaminen oli hyvä pointti. Ystäväni lapsuudenperheellä raha on ollut tiukassa, joten siltäkin kantilta ihmettelen hänen nykyisiä puheitaan. 

Ja hyvä pointti sekin että kaikki varakkaat eivät pidä meteliä rahoistaan, tai ainakaan arvostele niitä joilla sitä ei samoissa määrin ole. Tunnen monia muitakin hyvin toimeentulevia ihmisiä joilla on paljon omaisuutta, mutta on vaikea kuvitella että heidän suustaan tulisi ulos mitään tahditonta jos joku kertoo rahavaikeuksistaan. Tai eihän ystävänikään päin naamaa kellekään mitään sano, mutta taivastelee ihmisten erilaisia rahatilanteita lähinnä yleisesti, tai kertoo minulle sellaisista ihmisistä joita en ole tavannut enkä tule tapaamaan. Mutta osaan kuvitella hänen ilmeensä jos joku esim. meidän kaveriporukasta sanoisi että osti jotain osamaksulla. Se sana on hänelle myrkkyä, kyllähän käteistä pitää aina olla saatavilla jokusesta tonnista muutamaan kymppitonniin. Jos ei ole niin rahankäyttäjässä on vikaa, tuloista tai elämäntilanteesta riippumatta.

Ap

Vierailija
71/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiperheen arkea kirjoitti:

Joo pörssissä on helppo tehdä miljoona jos on ennestään miljoona ja 10 vuotta aikaa. Kyllä sen tuplaa.

Se on kuitenkin kakkapuhetta ja höpöhöpöä että ilman perintöä ja viiden tonnin bruttotuloilla lapsiperhe ostelis sijoitusasuntoja ennen myöhempää keski-ikää, ja silloinkin vain jos ensiasinto jotenkin mystisesti olisi riittävän tilava.

Meillä on se tilanne että ostamme viiden tonnin bruttotuloilla lapselle kaksion, ja se johtuu siitä että olemme muuttamassa pienempään ja samaan aikaan saadaan peri töä. Pörssissä einole mitään koska 30 vuotta on maksettu kämppää takaisin.

Oliko tää muka lapsiperhe? No anyway, olen eri mieltä, etteikö lapsiperhe voisi ostaa sijoitusasuntoja ilman perintöä viiden tonnin bruttotuloilla. Kyllä voi. Pitää olla elänyt säästeliäästi jo pidempään ja/tai olla ostanut ensiasunto, josta saa voittoa (tai voi jättää sijoitukseen vaihtaessa kotia). Kyllä se on joillekin mahdollista, vaikka se ei teille ehkä olekaan.

Vierailija
72/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua lopettaa ystävyyttänne, eikä hän usko sanomisiasi, niin paras keino varmaankin on vaihtaa aina puheenaihetta kun alkaa ärsyttää. Jos tiedät mistä hän on kiinnostunut (siis muustakin kun richsplainauksesta tai miten se nyt kirjoitetaankaan), niin käännä aina puhe siihen suuntaan että saat hänen keskittymisensä herpaantumaan. Jos keskustelun aihe ei siitä huolimatta vaihdu, niin poistu paikalta vaikka puhelimeen tai veskiin niin ehkä aihe vaihtuu palattuasi.

Vierailija
73/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran, kun sun ystävä ottaa puheeksi, mitä on ostanut, kysypä häneltä, miten hänellä riittää rahat kaikkeen. Ala vielä luettelemaan: useat ulkomaan matkat, vene, autot,.... Jos hän sanoo taas, että säästämällä palkkatulosta, niin kysy, että haluaisiko hän kertoa, että paljon hän saa palkkaa nettona ja paljonko siitä jää pakollisten menojen jälkeen? "Kun jotenkin vaan on niin uskomatonta, että sulla jää niin paljon kaikkeen ylimääräiseen! Ja oot vielä sanonut, että säästöön ja kymppitonneja noista kaikista matkoista ja muista huolimatta."

Siitähän se tulee. Jos netto tulot on jotain 1900€ ja kiinteät kulut 1000€, niin jäähän siinä 900€. Mutta vaikka tuon pistäisi kokonaan säästöön (ja molemmat puolisot laittaisi) niin ei siitä tule kuin reilu 20 000€. Ja varsinkin jos tuosta vielä ison siivun pistää matkoihin ja muuhun niin....ei se vaan ole mahdollista. Joku tossa yhtälössä ei täsmää. Ootko varma ettei miehellä ole perheen rahaa taustalla?

Mua alkoi kiinnostaa tää ihan hirveesti. Mistä se raha tulee?!? Tuskinpa pelkästään palkkatulosta. En ehkä itsekään toitottaisi kaikille isoista perinnöistä tai muista, mutta en sentään ryhtyisi valehtelemaan ja paasaamaan säästämisen voimasta, jos todellisuudessa raha olisi tullut muualta.

Olen tehnyt noin, vastaus oli yksinkertaisesti että säästämällä ja työtä tekemällä onnistuu. Vaikka, kuten sanoit, vähän simppelimpikin tapaus ymmärtää ettei se yksinkertaisesti tuossa kuviossa ole mahdollista. Tosiaan, vaikka he säästäisivät leijonanosan tuloistaan, se ei riittäisi siltikään. Ja kun eivät säästä vaan päinvastoin.

En usko että miehen perheellä on rahaa. Joutuvat joskus lainaamaan pojaltaan elämän perusmenoihin, varsinkin jos tulee jotain yllättävää. Sitä en tiedä onko kauempana suvussa massia jota on voinut saada perinnöksi tms.

Ap

Vierailija
74/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi kuulostaa ihan AV-mammalta! Tienaa varmaan lähihoitajana sata tonttua vuodessa ja ostaa autot ja veneet käteisellä, kuka nyt lainaa sellaisiin ottaisi. Ulkomaille mennään monta kertaa vuodessa ja sijoitusasuntoja pitää olla monta. Ihan oma valinta, jos ei näin ole. Lisäksi miehellänsä on 24 cm varustus ja mammaa luullaan jatkuvasti ikäistään nuoremmaksi ihan nolouteen asti, hih!

Vierailija
75/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotipsykologi maija koo kirjoitti:

Jos seurustelee jatkuvasti ihmisen kanssa , kenen seurasta tulee  ikävät fiilikset, on viisainta jättää tämän ihmisen seura ja vapauttaa itsensä myös huonosta omastatunnosta. Tuollainen ihminen kun ei tajua , vaikka miten sille vihjaisi. Hän on jo mennyt sen "teidän rajan" yli eikä paluuta ole, ellei hän yhtäkkiä menetä kaikkea. Tämä ystävä saattaa käyttää sinua kohteenaan, kun ei muille voi leuhkia. Muut ympärillänsä  ovat todennäköisesti häntäkin rikkaampia. Sinä olet häntä vähävaraisempi taloudellisesti. Hae kaltaistasi seuraa, kelle on ihmisen sisin tärkeämpää. Joskus ystävyyssuhteet vain ovat eläneet aikansa ja loppu on tullut. Sen hyväksyminen on katkeraa, mutta välttämätöntä.

En tiedä paljonko ystäväni puhuu näistä asioista muille, vai puhuuko ollenkaan. Ympärillään ei ole häntä varakaampia ihmisiä, vaan päinvastoin. Se porukka jota useimmiten näkee on minuakin huonotuloisempaa, suurin osa opiskelijoita. 

En ole vielä lähelläkään sitä pistettä että ottaisin ystävääni etäisyyttä. Tosin jos touhu tästä vielä pahenee niin en usko että on muutakaan mahdollisuutta. Ellei sitten tehdä jotain sopimusta että talouteen liittyvistä asioista ei enää puhuta ollenkaan.

Ap

Vierailija
76/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta sinua ei nappaa.

Ap

Ehkä sä nyt vaan lakkaat yrittämästä kun ei näemmä onnistu millään. Omasta mielestäni olen kertonut asiani ihan ymmärrettävällä suomen kielellä.

Ap

Okei luovutan, en ilmeusesti pääse asian ytimeen. Mukavaa hiihtolomaa ja kevään odotusta kuitenkin! ☺️⛷️

Vierailija
77/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt noin, vastaus oli yksinkertaisesti että säästämällä ja työtä tekemällä onnistuu. Vaikka, kuten sanoit, vähän simppelimpikin tapaus ymmärtää ettei se yksinkertaisesti tuossa kuviossa ole mahdollista. Tosiaan, vaikka he säästäisivät leijonanosan tuloistaan, se ei riittäisi siltikään. Ja kun eivät säästä vaan päinvastoin.

En usko että miehen perheellä on rahaa. Joutuvat joskus lainaamaan pojaltaan elämän perusmenoihin, varsinkin jos tulee jotain yllättävää. Sitä en tiedä onko kauempana suvussa massia jota on voinut saada perinnöksi tms.

Ap

Ootko kysynyt ihan tarkkoja numeroita? Sitä voisi vielä perustella sillä, että kun oikeasti toi vaan ei tunnu mitenkään täsmäävän ellei "teillä ole ihan superhyvät palkat ja jos on niin, niin eihän toi sitten ole mahdollista kenelle vaan". Toki nää on vaikeita juttuja ottaa puheeksi ja se, onko se tarpeellista, niin en tiedä.

Vierailija
78/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta sinua ei nappaa.

Ap

Ap

Okei luovutan, en ilmeusesti pääse asian ytimeen. Mukavaa hiihtolomaa ja kevään odotusta kuitenkin! ☺️⛷️

Kiitos samoin! Olispa lomaa.

Ap

Vierailija
79/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeet

Prostituutio

Vierailija
80/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ootko kysynyt ihan tarkkoja numeroita? Sitä voisi vielä perustella sillä, että kun oikeasti toi vaan ei tunnu mitenkään täsmäävän ellei "teillä ole ihan superhyvät palkat ja jos on niin, niin eihän toi sitten ole mahdollista kenelle vaan". Toki nää on vaikeita juttuja ottaa puheeksi ja se, onko se tarpeellista, niin en tiedä.

Olisi kyllä kieltämättä tosi mielenkiintoista kysyä niitä tarkkoja numeroita. Mutta jotenkin se tuntuu tungettelevalta utelulta. Toisaalta itsehän hän tuosta palkkatuloista säästämisestä hokee...

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi