Ystävästäni on tullut porvari ja se on alkanut ärsyttää.
Lyhyesti:
En tiedä mistä ystäväni on rahansa saanut, eikä se minulle kuulu eikä myöskään erityisemmin kiinnosta. On iältään nuori, ja omaisuutta on jo vaikka muille jakaa: omistusasunto, 2 sijoitusasuntoa, 2 autoa, asuntoauto ja asuntovaunu sekä vene. Suunnittelee paraikaa kolmannen sijoitusasunnon hankintaa.
Hän ja miehensä käyvät ihan tavallisissa duuneissa, ja heidän yhteenlasketut kuukausitulonsa jäävät hyvinäkin kuukausina alle viiden tonnin. Tämän on lipsauttivat kerran itse. Toinen oli myös välillä pitkään työttömänä ja sai pelkkää toimeentulotukea.
Ongelma: olemme olleet hyviä ystäviä vuosikaudet, ja lasken tämän tyypin ehdottomasti yhdeksi tärkeimmistä ihmisistä elämässäni. Ollaan paljon tekemisissä, mutta nyt on alkanut ärsyttää ystäväni vaivihkainen muuttuminen suoranaiseksi kusipääksi (kuka sitten kenenkin mielestä on kusipää, tiedän). Joka kerta kun nähdään tulee jotenkin puheeksi se, miten hän ei ymmärrä ihmisten rahanpuutetta. Kenellä muka ei ole varaa maksaa 15 tonnin yllätysremppaa käteisellä? Kenellä muka voi rahat loppua kesken ennen palkkapäivää? Kenellä muka oikeasti ei ole rahaa sijoittaa asuntoon, tai tehdä 5-8 kaukomatkaa vuodessa kuten he tekevät? Miksi ei ole varaa, mihin ne rahat menevät, elämänhallinnan puutetta moinen! He elävät niin säästeliäästi että väkisinkin jää kymppitonneja, tai jopa sata tonnia vuodessa ihan vaan tilille makaamaan.
Mua on alkanut mietityttää että tuleekohan tämä vaikuttamaan meidän ystävyyssuhteeseen enemmän kuin haluaisinkaan. Mulle on siis todellakin aivan sama miten paljon heillä on rahaa ja mihin he sen käyttävät; lähinnä olen vilpittömän tyytyväinen että joillain on noin hyvä taloudellinen tilanne. Mutta nuo puheet. Selvästi rahaa tulee jostain muualtakin kuin palkkatyöstä, mutta silti on varaa suhtautua ns. tavallisiin taloustallaajiin väheksyen, jopa halveksivasti.
Onko kellään ollut samantyyppistä tilannetta? Olen kerran saanut sanottua ystävälleni sen, etten halua kuulla halveksuvaa puhetta "köyhistä" (eli niistä joilla ei ole samanlaista omaisuutta tai käteisvarantoa kuin ystävälläni). Kuuroille korville kaikui; mitäs ovat köyhiä kun eivät osaa käsitellä rahaa.
Omituinen avautuminen, tiedän. Johonkin tämä ilmeisesti oli saatava purettua.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sanoisit tuon kaiken ihan suoraan hänelle. Että hän on ilmeisesti saanut perintöä, joten miten kehtaa puhua vähävaraisista tuohon sävyyn. Kun kaveruus on muutenkin hiipumassa niin mitä menetät jos teet noin? Voi kimpaantua ensin mutta ehkä myös herää miettimään.
Komppaan tätä. Seuraavan kerran kun kommentoi noin typerästi, sanot että on täysin selvää ettei kaverisi itsekään ole voinut kaikkea omaisuutta palkkatuloilla hankkia niin miten kaikki muutkaan voisi. Ymmärrän että hyvälle ystävälle on vaikea sanoa suoraan mutta et tosiaan häviä paljon mikäli hän sinulle tuosta suuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sanoisit tuon kaiken ihan suoraan hänelle. Että hän on ilmeisesti saanut perintöä, joten miten kehtaa puhua vähävaraisista tuohon sävyyn. Kun kaveruus on muutenkin hiipumassa niin mitä menetät jos teet noin? Voi kimpaantua ensin mutta ehkä myös herää miettimään.
Komppaan tätä. Seuraavan kerran kun kommentoi noin typerästi, sanot että on täysin selvää ettei kaverisi itsekään ole voinut kaikkea omaisuutta palkkatuloilla hankkia niin miten kaikki muutkaan voisi. Ymmärrän että hyvälle ystävälle on vaikea sanoa suoraan mutta et tosiaan häviä paljon mikäli hän sinulle tuosta suuttuu.
Niin, ei kai ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin ottaa asia taas puheeksi vähän eri vinkkelistä. Kiusallista mutta totta.
Ap
Tuo puhe ei mun korviin kuulosta porvarilta. Se kuulostaa tuhlarilta. Porvarit on nuukia, siks niillä onkin rahaa.
👏🏻 Onnea ystävällesi kun on onnistunut tulemaan Joksikin.
Sinä Ap taas olet pelkkää r oskaväkeä ja onneksi ystäväsi varmasti jo miettii miten sinut saisi lempattua kun ei viitsi tyhmää ja kateellista p unikin naamaasi enää katsella.
Vierailija kirjoitti:
Tuo puhe ei mun korviin kuulosta porvarilta. Se kuulostaa tuhlarilta. Porvarit on nuukia, siks niillä onkin rahaa.
En oikein keksinyt muutakaan. Hassu sanavalinta, myönnettäköön. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinä Ap taas olet pelkkää r oskaväkeä ja onneksi ystäväsi varmasti jo miettii miten sinut saisi lempattua kun ei viitsi tyhmää ja kateellista p unikin naamaasi enää katsella.
On tämä vauvapalsta vaan yksi sosiaalinen tutkimuskenttä. Joskus sitä miettii mikä ihmeen motiivi on näinkin kummallisen kommentin takana. Pakko päästä sanomaan jotain typerää vaikkei ole edes luettu aloitusta.
Ap
Ootko varma, että ne kuukausitulot oli brutto eikä netto? Nettona 5000€ on jo aika hyvin ja siitä saa kyllä ihan hyvin potin säästettyä. Mä tienaan tuosta nettona puolet ja mulla jää aika helposti 15000-20000e vuodessa säästöön, tosin sillä erotuksella että elän tosi säästeliäästi. Eikä mulla ole venettä, eikä asuntoautoa eikä kahta autoa. :D Ai niin, ei myöskään asuntovaunua.
Noi asunnothan on aika helppo: ovat ostaneet esim. ensin oman asuntonsa ja sitten kun siitä on vapautunut vakuutta riittävästi, niin ostaneet sijoitusasunnon ja taas uuden, kun edellisistä on vakuutta riittävästi vapaana. Toki varmaan ovat pistäneet rahaa myös väliin, jos ovat kovin nopeasti asunnot hankkineet (riippuen myös mistä, saahan joistain paikoista 20000€:llä asuntoja, eli periaatteessa voisivat olla vaikka velattomiakin asuntoja, mutta tietämättä missä ovat niin vaikea sanoa. Mut jos ovat velattomia, niin niistähän kilahtaa joka kuukausi rahaa tilille.)
Sitten noi muut...no, säästöillä, lainalla, vanhemmat ostaneet? Perintönä? Halvalla serkulta ostettu? Onhan näitä vaihtoehtoja. Ovat tietysti myös voineet tehdä pörssissä hyvät voitot, mutta jotenkin ihmettelen, miksi sitä ei uskaltaisi sanoa ääneen. Tosin suomalaisten suhtautuminen sijoittamiseen on kyllä niin vinoutunutta, että ehkä sitä ei pitäisi ihmetellä...itse pitäisin sitä hienona saavutuksena, jos joku kertoisi tehneensä rahansa pörssissä.
Ihmetyttää muutenkin, miksi ei voida kertoa, mistä se raha oikeasti on tullut. Siis joo, säästämällä palkkatuloista voi kyllä päästä ihan hyviin varallisuuksiin, mutta silloin pitää oikeasti säästää, ei käydä dubaissa 8 kertaa vuodessa. Ja silloin myös pitää jonkin verran tienatakin ja jos toi 5000€ on brutto, niin...no, mitähän siitä jää, joku 1800€ käteen? 1900? Saa siitä useita satasia helposti säästöön, mutta kyllä noi matkat aika nopeasti syö ne säästöt.
Mielenkiinnolla luin aloituksen, koska mä olen itse melko paljon varakkaampi kuin pari parhaista ystävistäni. Viime aikoina oon huomannut, että mun täytyy vähän miettiä mitä heidän seurassaan puhun. En siis haluaisikaan puhua mitään "kyllähän kaikilla on varaa siihen ja tuohon", mutta olen kyllä sitä mieltä, että monella olisi mahdollisuuksia säästää aika paljon menoistaan (heidän rahankäyttöään en ole ikinä kommentoinut). Eli ollaan kyllä aika eri maailmoista ystäväsi kanssa, mutta ehkä jotenkin odotinkin, että kuvataanko aloituksessa omaa käytöstäni. :D Oli hyvä huomata, että ei.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, aloittajan kaverikin osallistuu keskusteluun.
Usein rikastuneilla on perintö tai lottovoitto tai sijoitusvarallisuutta on kerätty jo vaippaiästä asti.
Vaikka osakemarkkinat tuottaisivat hyvin niin käytännössä millään hajautetulla salkulla ei tienata miljoonaomaisuuksia jos rahat tulevat palkkatyöstä. Miettikää nyt - vaikka laskisit tonnin kuussa hurjimpaan nousuaikaan ja vielä tavallista parempi tuuri niin edes yhdessö suhdannesyklissä siitä ei saa miljoonaa.
Ihmiset eivät mielellään kerro että joku onnenkantamoinen tai perintö on osunut kohdalle, vaan puhuvat säästeliäisyydestä ja ahkeruudesta.
Minustakin suora puhe on parasta: .
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma, että ne kuukausitulot oli brutto eikä netto? Nettona 5000€ on jo aika hyvin ja siitä saa kyllä ihan hyvin potin säästettyä. Mä tienaan tuosta nettona puolet ja mulla jää aika helposti 15000-20000e vuodessa säästöön, tosin sillä erotuksella että elän tosi säästeliäästi. Eikä mulla ole venettä, eikä asuntoautoa eikä kahta autoa. :D Ai niin, ei myöskään asuntovaunua.
Noi asunnothan on aika helppo: ovat ostaneet esim. ensin oman asuntonsa ja sitten kun siitä on vapautunut vakuutta riittävästi, niin ostaneet sijoitusasunnon ja taas uuden, kun edellisistä on vakuutta riittävästi vapaana. Toki varmaan ovat pistäneet rahaa myös väliin, jos ovat kovin nopeasti asunnot hankkineet (riippuen myös mistä, saahan joistain paikoista 20000€:llä asuntoja, eli periaatteessa voisivat olla vaikka velattomiakin asuntoja, mutta tietämättä missä ovat niin vaikea sanoa. Mut jos ovat velattomia, niin niistähän kilahtaa joka kuukausi rahaa tilille.)
Sitten noi muut...no, säästöillä, lainalla, vanhemmat ostaneet? Perintönä? Halvalla serkulta ostettu? Onhan näitä vaihtoehtoja. Ovat tietysti myös voineet tehdä pörssissä hyvät voitot, mutta jotenkin ihmettelen, miksi sitä ei uskaltaisi sanoa ääneen. Tosin suomalaisten suhtautuminen sijoittamiseen on kyllä niin vinoutunutta, että ehkä sitä ei pitäisi ihmetellä...itse pitäisin sitä hienona saavutuksena, jos joku kertoisi tehneensä rahansa pörssissä.
Ihmetyttää muutenkin, miksi ei voida kertoa, mistä se raha oikeasti on tullut. Siis joo, säästämällä palkkatuloista voi kyllä päästä ihan hyviin varallisuuksiin, mutta silloin pitää oikeasti säästää, ei käydä dubaissa 8 kertaa vuodessa. Ja silloin myös pitää jonkin verran tienatakin ja jos toi 5000€ on brutto, niin...no, mitähän siitä jää, joku 1800€ käteen? 1900? Saa siitä useita satasia helposti säästöön, mutta kyllä noi matkat aika nopeasti syö ne säästöt.
Mielenkiinnolla luin aloituksen, koska mä olen itse melko paljon varakkaampi kuin pari parhaista ystävistäni. Viime aikoina oon huomannut, että mun täytyy vähän miettiä mitä heidän seurassaan puhun. En siis haluaisikaan puhua mitään "kyllähän kaikilla on varaa siihen ja tuohon", mutta olen kyllä sitä mieltä, että monella olisi mahdollisuuksia säästää aika paljon menoistaan (heidän rahankäyttöään en ole ikinä kommentoinut). Eli ollaan kyllä aika eri maailmoista ystäväsi kanssa, mutta ehkä jotenkin odotinkin, että kuvataanko aloituksessa omaa käytöstäni. :D Oli hyvä huomata, että ei.
Niin siis 5000€ -> netto vajaa 2000€/per naama. Ei sentään 5000 eurosta jää nettona alta pari tonnia. :D
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ovat suurehkosta kaupungista ja hyviltä paikoilta, eli mistään pakkohuudetuista metsärötisköistä ei ole kyse. Olen ymmärtänyt että niissä on kyllä velkaa kiinni, mutta herää kysymys että miten sitä velkaa saa niin paljon noilla tuloilla. Kyseessä siis tosiaan bruttotulot, ei netto.
Se ristiriita välillä itseäni juurikin hymyilyttää, kun samaan aikaan ystäväni puhuu miten säästeliäästi elää, ja sitten kertoo varanneensa jo kaksi uutta matkaa samalle vuodelle. Kun ehkä viikko sitten palasivat edelliseltä kaukomatkalta. Siihen kun vielä ynnää asuntojen ja irtaimiston kulut ja esim. vakuutukset niin ei se ainakaan omalla mittapuullani ole kovin säästäväistä elämää.
Mä ymmärrän kyllä ystäväni pointin siitä, että monella olisi varaa esim. matkustaa enemmän jos arkena mietittäisiin rahankäyttöä tarkemmin. Mutta ystäväni kohdalla ne jutut vaan leijuvat ihan eri sfääreissä kuin mikä on suurimman osan todellisuutta. Kyllä pätkätyötä tekevälle lähihoitajalle voi kymppitonnin hammasremontti olla tenkkapoo, vaikka miten ei polttaisi tupakkaa, joisi viinaa tai tilailisi aikakauslehtiä. Tyhjästä on paha nyhjästä, tätä ei ystäväni ymmärrä alkuunkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti kyseessä on hyvinkirjoitettu provo. Itse en koskaan puhu raha-asioistani kenellekkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksesi ja ymmärsin tämän.
Olet iloinen että ystävälläsi on rahaa.
Olet kateellinen että ystävälläsi on rahaa.
Vihaat sitä että ystävälläsi on rahaa.
Tulet toimeen muttet aio säästäö itse rahaa.Käsitinkö kaiken nyt oikein? Voitko vielä selventää oliko tuo kateus ja tuntemasi viha nyt se ongelma? Koska kuittenkin kerrot olevasi iloinen heidän rahoistaan.
Et käsittänyt oikein. En tiedä miten onnistuitkin käsittämään noin väärin.
Olen iloinen siitä että heillä on rahaa, mutta ystävän muuttunut suhtautuminen muihin ihmisiin on alkanut pänniä.
Ap
Ok, aloitus oli sekava, eli ongelma on se että ystäväsi olettaa, että sinäkin olet kiinnostunut säästämisestä ja vaurastumisesta.
Mutta sinua ei nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Usein rikastuneilla on perintö tai lottovoitto tai sijoitusvarallisuutta on kerätty jo vaippaiästä asti.
Vaikka osakemarkkinat tuottaisivat hyvin niin käytännössä millään hajautetulla salkulla ei tienata miljoonaomaisuuksia jos rahat tulevat palkkatyöstä. Miettikää nyt - vaikka laskisit tonnin kuussa hurjimpaan nousuaikaan ja vielä tavallista parempi tuuri niin edes yhdessö suhdannesyklissä siitä ei saa miljoonaa.
Ihmiset eivät mielellään kerro että joku onnenkantamoinen tai perintö on osunut kohdalle, vaan puhuvat säästeliäisyydestä ja ahkeruudesta.
Onkohan tämmöinen yleistäkin? Siis että suomalaiset (mistä minä muiden maiden kansalaisista tietäisin, mutta ymmärrätte pointin) eivät siis jostain syystä halua kenenkään tietävän että massia kilahti vähän isommin tilille syystä x? Jotenkin tuntuu hassulta. Ehkä sitä sitten itsekin toimisi noin jos tuuri kävisi, mutta nyt kun ajattelen niin tuntuisi ihan nurinkuriselta paasata muille työnteon tärkeydestä ja säästäväisyydestä, jos itse kuitenkin tietää omaisuuden karttuneen reilun perinnön ansiosta.
Ehkä tämä nyt liittyy siihen sanontaan: kel onni on se onnen kätkeköön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksesi ja ymmärsin tämän.
Olet iloinen että ystävälläsi on rahaa.
Olet kateellinen että ystävälläsi on rahaa.
Vihaat sitä että ystävälläsi on rahaa.
Tulet toimeen muttet aio säästäö itse rahaa.Käsitinkö kaiken nyt oikein? Voitko vielä selventää oliko tuo kateus ja tuntemasi viha nyt se ongelma? Koska kuittenkin kerrot olevasi iloinen heidän rahoistaan.
Et käsittänyt oikein. En tiedä miten onnistuitkin käsittämään noin väärin.
Olen iloinen siitä että heillä on rahaa, mutta ystävän muuttunut suhtautuminen muihin ihmisiin on alkanut pänniä.
Ap
Ok, aloitus oli sekava, eli ongelma on se että ystäväsi olettaa, että sinäkin olet kiinnostunut säästämisestä ja vaurastumisesta.
Mutta sinua ei nappaa.
Taas pieleen. Miten toi on edes mahdollista, kun mä vielä tiivistin sulle aloituksen yhteen lauseeseen. :D
Ap
Ei kuulosta porvarilta vaan nousukkaalta tuollainen leveily. Joko kaverille on käynyt hyvä munkki perinnön tai lottovoiton muodossa, tai sitten on tosiaan onnistunut sumplimaan lainarahan turvin omaisuutta kasaan. Kummassakin tapauksessa homma on selvästi kilahtanut hattuun.
Mulla meni vähän vastaavasta syystä välit poikki kaverin kanssa. Hän siis otti avioeron, löysi uuden miehen ja perusti perheen lyhyellä aikavälillä. Samalla alkoi saarnata mulle avioeron autuutta ja piikitellä, kun en halunnut erota miehestäni (olinhan mennyt joskus kertomaan jostain riidasta tms.). Olin iloinen siitä, että ystäväni teki ilmeisestikin hyvän päätöksen ja tuli onnellisemmaksi, mutta samaan aikaan hän jotenkin hullaantui koko hommasta ja oli yhtäkkiä sitä mieltä, että kaikkien pitäisi ottaa avioero.
Meidän välit ei valitettavasti korjaantuneet juuri sen takia, että ystävästä tuli tuossa rytäkässä jotenkin kyvytön näkemään asioita monelta kannalta.
Onko, ap, tuo kaverisi muissa asioissa yhtä empatiakyvytön?
Ja sellainen lisäys vielä, että ihan tutkitusti ihmisen luonne kovenee menestyksen (taloudellisen, uramenestyksen jne.) myötä. Ei tietenkään kaikilla, mutta noin keskimäärin. Muutos ystäväsi käytöksessä voi siis olla pysyvä ja menossa vielä pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämmöinen yleistäkin? Siis että suomalaiset (mistä minä muiden maiden kansalaisista tietäisin, mutta ymmärrätte pointin) eivät siis jostain syystä halua kenenkään tietävän että massia kilahti vähän isommin tilille syystä x? Jotenkin tuntuu hassulta. Ehkä sitä sitten itsekin toimisi noin jos tuuri kävisi, mutta nyt kun ajattelen niin tuntuisi ihan nurinkuriselta paasata muille työnteon tärkeydestä ja säästäväisyydestä, jos itse kuitenkin tietää omaisuuden karttuneen reilun perinnön ansiosta.
Ap
Siis ei ole yhtään harvinaista! Onhan näitä ollut vaikka kuinka, muistaakseni edellisen opintotuen leikkauksen yhteydessä mediassa esiintyi säästeliään elämäntavan puolesta puhuva opiskelija, jolla siis itsellään oli useiden kymmenien tuhansien pääomatulot vuosittain isän firmasta...
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta porvarilta vaan nousukkaalta tuollainen leveily. Joko kaverille on käynyt hyvä munkki perinnön tai lottovoiton muodossa, tai sitten on tosiaan onnistunut sumplimaan lainarahan turvin omaisuutta kasaan. Kummassakin tapauksessa homma on selvästi kilahtanut hattuun.
Mulla meni vähän vastaavasta syystä välit poikki kaverin kanssa. Hän siis otti avioeron, löysi uuden miehen ja perusti perheen lyhyellä aikavälillä. Samalla alkoi saarnata mulle avioeron autuutta ja piikitellä, kun en halunnut erota miehestäni (olinhan mennyt joskus kertomaan jostain riidasta tms.). Olin iloinen siitä, että ystäväni teki ilmeisestikin hyvän päätöksen ja tuli onnellisemmaksi, mutta samaan aikaan hän jotenkin hullaantui koko hommasta ja oli yhtäkkiä sitä mieltä, että kaikkien pitäisi ottaa avioero.
Meidän välit ei valitettavasti korjaantuneet juuri sen takia, että ystävästä tuli tuossa rytäkässä jotenkin kyvytön näkemään asioita monelta kannalta.
Onko, ap, tuo kaverisi muissa asioissa yhtä empatiakyvytön?
Ja sellainen lisäys vielä, että ihan tutkitusti ihmisen luonne kovenee menestyksen (taloudellisen, uramenestyksen jne.) myötä. Ei tietenkään kaikilla, mutta noin keskimäärin. Muutos ystäväsi käytöksessä voi siis olla pysyvä ja menossa vielä pahemmaksi.
Kiitos kommentista. Näemmä siis asenne voi muuttua muidenkin elämäntapahtumien kuin vaurastumisen myötä. Tai siis elämänkatsomus kaventua.
Sitä tässä olen alkanut pelkäämään että homma lähtee vielä enemmän lapasesta ja jutut sen kuin kovenevat vain. Iso muutos on tapahtunut jo niin nopeasti etten oikein tiedä mikä tässä mahtaa olla ennuste. Lisäksi tosiaan harmittaa se että tämä on ainut asia joka ystävässäni ärsyttää, mutta taloudelliset asiat tulevat usein puheeksi kun ystäväni taas kertoo mitä on ostanut/ostamassa/varaamassa/remppaamassa yms. Ehkä pitää vaan aina koittaa vaihtaa puheenaihetta välittömästi. Kuuntelen siis ihan mielelläni noita juttuja, mutta niiden ohessa tulee useimmiten esiin tämä asenne rahaa ja muita ihmisiä kohtaan.
Ja ei, ystäväni ei ole empatiakyvytön mutta ei ehkä kaikkein empaattisinkaan ihminen. Sellaista kultaista keskitasoa ehkä, siis muissa asioissa kuin taloudellisissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis ei ole yhtään harvinaista! Onhan näitä ollut vaikka kuinka, muistaakseni edellisen opintotuen leikkauksen yhteydessä mediassa esiintyi säästeliään elämäntavan puolesta puhuva opiskelija, jolla siis itsellään oli useiden kymmenien tuhansien pääomatulot vuosittain isän firmasta...
No siinä on sitten tämän ystäväni sielunsisar! :D
Tuli mieleen se Iltalehden juttu jossa kerrottiin nuoresta miehestä joka oli päässyt Yaleen. Ensin annettiin ymmärtää että taiteilijasuvn musta lammas oli täysin omilla rahkeillaan tämmöiseen saavutukseen kyennyt. Sitten selvisi että hänen vanhempansa ovat Kansallisoopperan johtaja ja Sibeliusakatemian lehtori. Eli aika erilaiset rahalliset valmiudet on perheessä ollut, henkisestä pääomasta puhumattakaan.
Ap
Joo, hyvin ymmarsit lukemasi. Mitapa jos harjoittelisit sisalukutaitoa ja luetun ymmartamista. Vaikka kellarissa. Niin meni ohi teksti sinulta talla eraa.