Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävästäni on tullut porvari ja se on alkanut ärsyttää.

Vierailija
17.02.2021 |

Lyhyesti:

En tiedä mistä ystäväni on rahansa saanut, eikä se minulle kuulu eikä myöskään erityisemmin kiinnosta. On iältään nuori, ja omaisuutta on jo vaikka muille jakaa: omistusasunto, 2 sijoitusasuntoa, 2 autoa, asuntoauto ja asuntovaunu sekä vene. Suunnittelee paraikaa kolmannen sijoitusasunnon hankintaa.

Hän ja miehensä käyvät ihan tavallisissa duuneissa, ja heidän yhteenlasketut kuukausitulonsa jäävät hyvinäkin kuukausina alle viiden tonnin. Tämän on lipsauttivat kerran itse. Toinen oli myös välillä pitkään työttömänä ja sai pelkkää toimeentulotukea.

Ongelma: olemme olleet hyviä ystäviä vuosikaudet, ja lasken tämän tyypin ehdottomasti yhdeksi tärkeimmistä ihmisistä elämässäni. Ollaan paljon tekemisissä, mutta nyt on alkanut ärsyttää ystäväni vaivihkainen muuttuminen suoranaiseksi kusipääksi (kuka sitten kenenkin mielestä on kusipää, tiedän). Joka kerta kun nähdään tulee jotenkin puheeksi se, miten hän ei ymmärrä ihmisten rahanpuutetta. Kenellä muka ei ole varaa maksaa 15 tonnin yllätysremppaa käteisellä? Kenellä muka voi rahat loppua kesken ennen palkkapäivää? Kenellä muka oikeasti ei ole rahaa sijoittaa asuntoon, tai tehdä 5-8 kaukomatkaa vuodessa kuten he tekevät? Miksi ei ole varaa, mihin ne rahat menevät, elämänhallinnan puutetta moinen! He elävät niin säästeliäästi että väkisinkin jää kymppitonneja, tai jopa sata tonnia vuodessa ihan vaan tilille makaamaan.

Mua on alkanut mietityttää että tuleekohan tämä vaikuttamaan meidän ystävyyssuhteeseen enemmän kuin haluaisinkaan. Mulle on siis todellakin aivan sama miten paljon heillä on rahaa ja mihin he sen käyttävät; lähinnä olen vilpittömän tyytyväinen että joillain on noin hyvä taloudellinen tilanne. Mutta nuo puheet. Selvästi rahaa tulee jostain muualtakin kuin palkkatyöstä, mutta silti on varaa suhtautua ns. tavallisiin taloustallaajiin väheksyen, jopa halveksivasti.

Onko kellään ollut samantyyppistä tilannetta? Olen kerran saanut sanottua ystävälleni sen, etten halua kuulla halveksuvaa puhetta "köyhistä" (eli niistä joilla ei ole samanlaista omaisuutta tai käteisvarantoa kuin ystävälläni). Kuuroille korville kaikui; mitäs ovat köyhiä kun eivät osaa käsitellä rahaa.

Omituinen avautuminen, tiedän. Johonkin tämä ilmeisesti oli saatava purettua.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

K pää k pää. Miks haluat k pään seuraa???????? Luulisi ettei k pään seura kiinnosta.

Vierailija
102/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla käsillä hyvin samaa: ei ihan noin hc kihastus taloudellisesti, mutta asenteissa kyllä. Eli yksi parhaista frendeistä 25 vuoden ajalta on alkanut luisua ihan käsittämättömään porvarilliseen kuiluun.

Mä oon tällä hetkellä koronan takia työtön ja lähivanhempi, joka myy kamaa Torissa jotta saisin 980€/kk vuokran maksettua. Säästöni ja osakkeeni jouduin viime vuonna käyttämään elämiseen. Frendini vakityön palkkatulot 4500€/kk, asuu ilman lasta hyvin tienaavan miehensä kanssa Hekan kämpässä, vuokra joku 700€/kk. Asuvat siinä kunnes säästössä on rahat oman talon rakennuttamiseen (!) ja koossa on jo useampi sata tuhatta, sillä he myös hedge-sijoittavat.

Alhaisten elinkustannusten ansiosta hän pystyy siemailemaan alkuviinejä harva se ilta trendiraflassa ja käy joka ikinen viikko jossain hoidossa. Rosenterapiaa, kylmähoitoja, ihonpuhdistusta, hierontaa... pesettää nykyään jopa tukkansa kampaajalla. On myös käynyt koronan aikana kahdesti ulkomailla lomalla koska sanoi ettei pää muuten kestä tätä poikkeusaikaa.

Tämä kaikki olisi muuten ihan fine, mutta frendi kuvittelee kaupungin vuokra-asunnossa asumisen tekemisen hänestä ”common womanin”. Ei tunnista omaa etuoikeutettua asemaansa ja aika karenmaisia kommenttejaan (esim. kommentoi jonkun homssuista ulkonäköä säälien). Ja pitkän ystävyyden tähden hän luulee että olemme sosioekonomisesti samassa slotissa. Saattaa suositella mulle jotain kosmetiikkatuotetta ja kun googlaan, tajuan että se maksaa 60€/purkki. Kun kauhistelen hintaa niin vastaa että eihän se nyt niin paha oo kun sen jakaa kuukauden jokaiselle päivälle. Tai joulun alla ehdotti että mentäisiin illalliselle raflaan, jonka tasting-menu juomineen maksaa 300€. Ja kieltäydyttyäni taloudellisista syistä, sanoi että voi kyllä lainata rahat mulle 🙄

Saako oikeesti joku hyvinansaitseva asua hekan asunnossa? Eikä niitä kontrolloida mitenkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta nuo "karenmaisuudet" ja muut Karen-jutut alkavat jo kyllästyttää. Siis tuo luonnehdinta on jotenkin niin teinimäisen tiedostavaa puhetta.

Vierailija
104/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran, kun sun ystävä ottaa puheeksi, mitä on ostanut, kysypä häneltä, miten hänellä riittää rahat kaikkeen. Ala vielä luettelemaan: useat ulkomaan matkat, vene, autot,.... Jos hän sanoo taas, että säästämällä palkkatulosta, niin kysy, että haluaisiko hän kertoa, että paljon hän saa palkkaa nettona ja paljonko siitä jää pakollisten menojen jälkeen? "Kun jotenkin vaan on niin uskomatonta, että sulla jää niin paljon kaikkeen ylimääräiseen! Ja oot vielä sanonut, että säästöön ja kymppitonneja noista kaikista matkoista ja muista huolimatta."

Siitähän se tulee. Jos netto tulot on jotain 1900€ ja kiinteät kulut 1000€, niin jäähän siinä 900€. Mutta vaikka tuon pistäisi kokonaan säästöön (ja molemmat puolisot laittaisi) niin ei siitä tule kuin reilu 20 000€. Ja varsinkin jos tuosta vielä ison siivun pistää matkoihin ja muuhun niin....ei se vaan ole mahdollista. Joku tossa yhtälössä ei täsmää. Ootko varma ettei miehellä ole perheen rahaa taustalla?

Mua alkoi kiinnostaa tää ihan hirveesti. Mistä se raha tulee?!? Tuskinpa pelkästään palkkatulosta. En ehkä itsekään toitottaisi kaikille isoista perinnöistä tai muista, mutta en sentään ryhtyisi valehtelemaan ja paasaamaan säästämisen voimasta, jos todellisuudessa raha olisi tullut muualta.

Olen tehnyt noin, vastaus oli yksinkertaisesti että säästämällä ja työtä tekemällä onnistuu. Vaikka, kuten sanoit, vähän simppelimpikin tapaus ymmärtää ettei se yksinkertaisesti tuossa kuviossa ole mahdollista. Tosiaan, vaikka he säästäisivät leijonanosan tuloistaan, se ei riittäisi siltikään. Ja kun eivät säästä vaan päinvastoin.

En usko että miehen perheellä on rahaa. Joutuvat joskus lainaamaan pojaltaan elämän perusmenoihin, varsinkin jos tulee jotain yllättävää. Sitä en tiedä onko kauempana suvussa massia jota on voinut saada perinnöksi tms.

Ap

Mistä sinä tiedät, että he eivät saa säästettyä?

Koska näen miten he elävät ja tiedän heidän palkkatulonsa suurinpiirtein. Se arkielämä mitä he elävät ei ole säästäväistä millään mittapuulla, siihen vielä päälle nuo matkat, autot ja muu omaisuus joiden ylläpitoonkin menee rahaa.

Kun täällä useampi nyt asiaa ihmetteli, niin omaisuus on tosiaan suurimmalta osin kerätty noin kahdessa vuodessa. Ystäväni on ollut töissä reilut 10 vuotta, välillä opiskeli. Mies ollut töissä viitisen vuotta (opiskellut myöskin) ja yhdessä ovat olleet 5 vuotta. Eli siis mistään kymmenien vuosien säästöistä ei ole kyse.

Ap

Vierailija
105/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan kannattaa kysyä esim, että aikooko vittuilla ja puhua rumasti sinusta, jos ikinä joudut taloudellisesti hankalaan tilanteeseen. Jos itse kuuntelisin tuollaista puhetta useamman kerran niin kyllä ottaisin asian selvästi puheeksi ja kertoisin etten halua olla väleissä ihmisen kanssa, joka puhuu alentavasti jostain ihmisryhmästä tuolla tavalla. Ihan sama kuinka hyvä ystävä.

Tämä onkin hauska juttu. Itse olen siis tilanteessa missä jo muutaman satasen yllättävä meno kaataa kyllä budjetin kohtalaisen todennäköisesti joksikin aikaa. Sanoin tämän silloin kun ystäväni taivasteli että kellä muka ei ole laittaa 15 k käteistä pöytään jos tulee jotain yllättävää. Siihen sitten kiireesti lisäsi että sinä olet tietenkin eri asia. En tiedä miksi, ilmeisesti siksi että opiskelen vaikka olenkin tehnyt töitä kymmenen vuotta melkein täysiaikaisesti. Hän ei siis halua loukata minua tai kohdistaa näitä puheitaan minuun, mutta ei ilmeisesti tajua että minä kuulun juuri niihin "kellä muka ei ole"-ihmisiin joista hän halveksuen puhuu.

Ap

Vierailija
106/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin kesällä Tiedetripistä Rikastumisen tiede - nimisen podcastin, joka sivuaa tätä keskustelua. Siinä käsiteltiin juuri tuota, että me ihmiset helposti ajatellaan, että jos me ollaan varakkaita, niin se on ansaittua, ja jos joku ei ole, niin se on vähän niin kuin oma vika. Asiasta tehdyt tutkimukset kuitenkin osoittaa aivan eri suuntaan. Voisi olla mielenkiintoista, jos ehdottaisit ystävälle kuunneltavaksi tuota jaksoa tai kuuntelisit itse, ja sitten referoisit ystävälle ja katsoisit, että millaisen keskustelun se saa aikaan. 

Täytyypä itsekin kuunnella!

Tuossa on takana se sama attribuutioerhe mikä tulee esiin muissakin yhteyksissä. Esimerkiksi jos ihminen itse epäonnistuu vaikka tentissä, syyksi selitetään joku ulkoinen tekijä. "Nukuin viimeyönä huonosti meluavan naapurin takia, enkä siksi keskittynyt tenttiin kunnolla". Jos joku toinen epäonnistuu, hän on yksinkertaisesti tyhmä.

Ap

Vierailija
107/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K pää ap. Köyhä k pää jauhaja. Kaikissa muissa on vika paitsi ap ssä.

Rauhoitu. En ole köyhä ja kyllä mussa vikoja riittää.

En minä keksi kenessä tässä keississä erityisesti on vikaa, olen vain huolissani pitkästä ystävyyssuhteestani. Ainakin omalla kohdallani lähimmät ystävät jakavat suurinpiirtein samanlaisen arvomaailman monellakin tapaa. Nyt on tullut selväksi että ystäväni arvomaailma on joko kokoajan ollut aika päinvastainen kuin omani, tai sitten muuttunut lähiaikoina sellaiseksi.

Ap

Vierailija
108/124 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään oikea ystävä ole kun vihjaat rahojen tulleen hämärähommista.

En usko hämärähommiin, mutta sen tiedän että pelkistä palkkatuloista ei ole kyse.

Ap

Vierailija
109/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotoimistosta voisit kurkata heidän tulonsa niin näkee onko miten isot pääomatulot. Perinnöt eivät suoraan näy mutta voisi ajatella että perintöä saatu jos pääomatulot valtavat.

Vierailija
110/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotoimistosta voisit kurkata heidän tulonsa niin näkee onko miten isot pääomatulot. Perinnöt eivät suoraan näy mutta voisi ajatella että perintöä saatu jos pääomatulot valtavat.

Perinnön realisoiminen kestää muutama vuosi.

Vierailija
111/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon on valtavat pääomatulot?

Vierailija
112/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikastuminen ei vaadi älyä, vaan tuuri on n. 70% syynä mammonan kerääntymiseen. Samanlaisia ihmisiä on miljoonia, ja vain muutamalla käy flaksi. Moni unohtaa tämän faktan kun sattuu rikastumaan.

Eri asia ovat sitten ihmiset, joilla ei ole lainkaan elämänhallintaa.

Itsekin "porvari"

Vierailija
113/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole riittävän kiinnostunut heidän omaisuutensa alkuperästä, ihan hyvä vinkki kylläkin. Tuo ei kuitenkaan tekisi mitään itse ongelmalle eli ystävän kylmälle asennoitumiselle muita ihmisiä kohtaan.

Mulle on siis noin muuten aivan sama mistä he saavat rahaa ja paljonko ja mihin sen käyttävät, mutta jotenkin tuntuu entistä pahemmalta kuunnella muiden ihmisten mollausta kun tietää etteivät itsekään ole pelkällä työnteolla vaurastuneet.

Ap

Vierailija
114/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on vain sua kohtaan kylmä eikä muita. Kirjoitustesi perusteella et ole mikään unelma ystävä vaan kateellinen luihu. He huomaa sun kateuden jo kauas.

Vierailija
115/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on vain sua kohtaan kylmä eikä muita. Kirjoitustesi perusteella et ole mikään unelma ystävä vaan kateellinen luihu. He huomaa sun kateuden jo kauas.

Päinvastoin, minua kohtaan ei ole kylmä.

Ap

Vierailija
116/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lienee sosialisti, eli on menettänyt kaiken toivon päästä porvariksi. Nyt pitäisi kateuden kohteelta saada omaisuus pois.

Sähän rakentava keskustelija olet. Oletko myös irl samanlainen että kuittaat kaiken kateudella vai perehdytkö yhtään ystäviesi murheisiin?

Vierailija
117/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen avopuolisoni oli tuollainen. Itse kituuttelin osa-aikatyön surkealla palkalla josta pahimmillaan sain 300€ kuussa. Silti minun piti maksaa puolet vuokrasta ja kaikesta muustakin. Vaikka hänellä oli enemmän rahaa niin oli kuulemma kohtuullista maksan silti kaikesta puolet.

Puhui aina kaikista vähävaraisista muutenkin halveksivasti, myös minusta. Ei esitellyt minua hienoille toimitusjohtajaystävilleen, koska olin kaupassa töissä joten en ollut edustuskelpoinen puoliso.

Ja ei, en ole kateellinen, jos jollain on paremmat tulot. Mutta on musertavaa tuntea olevansa ihmissaastaa jos palkka ei riitä elämiseen.

Vierailija
118/124 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko hämärähommiin, mutta sen tiedän että pelkistä palkkatuloista ei ole kyse.

Ap

Toisaalta tämä selittäisi hyvin ystävän käytöstä. Jos itse on rikastuttu ei-laillisin keinoin, voi selittelemällä jatkuvasti miten kyse on vain normaalista säästäväisyydestä kompensoida omaa tietoisuutta ja ehkä syyllisyyttäkin asiasta, ja samalla häivytellä pelkoja muiden epäilyksistä. Vaikea muuten nähdä noin suurta tarvetta tähän. Ystävän käytöshän on eräänlaista puolustelua, vaikka kukaan ulkopuolinen ei häntä mistään syytäkään.

Vierailija
119/124 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toisaalta tämä selittäisi hyvin ystävän käytöstä. Jos itse on rikastuttu ei-laillisin keinoin, voi selittelemällä jatkuvasti miten kyse on vain normaalista säästäväisyydestä kompensoida omaa tietoisuutta ja ehkä syyllisyyttäkin asiasta, ja samalla häivytellä pelkoja muiden epäilyksistä. Vaikea muuten nähdä noin suurta tarvetta tähän. Ystävän käytöshän on eräänlaista puolustelua, vaikka kukaan ulkopuolinen ei häntä mistään syytäkään.

Itseasiassa hyvä pointti kyllä. Minä en nimittäin ole koskaan udellut miten rahat riittävät, mutta aina saan kuulla automaattisesti tuon saman selityksen kun ovat tehneet jonkun uuden hankinnan.

Ap

Vierailija
120/124 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vähän sama epätasainen rahatilanne, ja ystävä loittonee.

Hänen tulonsa ovat noin 5 kertaa minun, ja tämä muutos tapahtui ihan äkkiä hänen vaihtaessa alaa täysin entisestä.

Vanha ystävä, perhetuttu, lapset samanikäisiä ja nyt on kiinnostuksenkohteet aivan muuttuneet.

Hänen uudet työkaverit, yhteistyötä ja edustusta, kaupungin parhaat ravintolat, vuokrataan veneitä ja ravintoloita juhlimiseen.

Pitäisi tietää jotain merkkilaukkuja ja huiveja( en tajua niistä mitään) jne jne

Suren sitä että ystävä häipyy johonkin bling-maailmaan.