Ystävästäni on tullut porvari ja se on alkanut ärsyttää.
Lyhyesti:
En tiedä mistä ystäväni on rahansa saanut, eikä se minulle kuulu eikä myöskään erityisemmin kiinnosta. On iältään nuori, ja omaisuutta on jo vaikka muille jakaa: omistusasunto, 2 sijoitusasuntoa, 2 autoa, asuntoauto ja asuntovaunu sekä vene. Suunnittelee paraikaa kolmannen sijoitusasunnon hankintaa.
Hän ja miehensä käyvät ihan tavallisissa duuneissa, ja heidän yhteenlasketut kuukausitulonsa jäävät hyvinäkin kuukausina alle viiden tonnin. Tämän on lipsauttivat kerran itse. Toinen oli myös välillä pitkään työttömänä ja sai pelkkää toimeentulotukea.
Ongelma: olemme olleet hyviä ystäviä vuosikaudet, ja lasken tämän tyypin ehdottomasti yhdeksi tärkeimmistä ihmisistä elämässäni. Ollaan paljon tekemisissä, mutta nyt on alkanut ärsyttää ystäväni vaivihkainen muuttuminen suoranaiseksi kusipääksi (kuka sitten kenenkin mielestä on kusipää, tiedän). Joka kerta kun nähdään tulee jotenkin puheeksi se, miten hän ei ymmärrä ihmisten rahanpuutetta. Kenellä muka ei ole varaa maksaa 15 tonnin yllätysremppaa käteisellä? Kenellä muka voi rahat loppua kesken ennen palkkapäivää? Kenellä muka oikeasti ei ole rahaa sijoittaa asuntoon, tai tehdä 5-8 kaukomatkaa vuodessa kuten he tekevät? Miksi ei ole varaa, mihin ne rahat menevät, elämänhallinnan puutetta moinen! He elävät niin säästeliäästi että väkisinkin jää kymppitonneja, tai jopa sata tonnia vuodessa ihan vaan tilille makaamaan.
Mua on alkanut mietityttää että tuleekohan tämä vaikuttamaan meidän ystävyyssuhteeseen enemmän kuin haluaisinkaan. Mulle on siis todellakin aivan sama miten paljon heillä on rahaa ja mihin he sen käyttävät; lähinnä olen vilpittömän tyytyväinen että joillain on noin hyvä taloudellinen tilanne. Mutta nuo puheet. Selvästi rahaa tulee jostain muualtakin kuin palkkatyöstä, mutta silti on varaa suhtautua ns. tavallisiin taloustallaajiin väheksyen, jopa halveksivasti.
Onko kellään ollut samantyyppistä tilannetta? Olen kerran saanut sanottua ystävälleni sen, etten halua kuulla halveksuvaa puhetta "köyhistä" (eli niistä joilla ei ole samanlaista omaisuutta tai käteisvarantoa kuin ystävälläni). Kuuroille korville kaikui; mitäs ovat köyhiä kun eivät osaa käsitellä rahaa.
Omituinen avautuminen, tiedän. Johonkin tämä ilmeisesti oli saatava purettua.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Sen verran lisään vielä, kun seiska mainisi suvun varallisuuden. Sellaista selvästikin on, tai sitten heidän kohdalleen on osunut joku iso rahallinen voitto jollain tapaa, esim. ihan lottovoitto.
Sehän siinä juuri hiertääkin, kun kokoajan juttu kiertää kehää (siis kun talousasioista puhutaan) sen ympärillä, että palkkatyöllä kyllä voi menestyä ja hankkia nopeastikin valtavan määrän omaisuutta ja varallisuutta. Yksinkertaisempikin tajuaa ettei heidän palkkatuloillaan eletä sellaista elämää kuin he elävät, mutta silti puhe kiertyy yksilön rahankäyttötaitojen ympärille. "Kyllä onnistuu jos säästää." No, ei onnistu normaaleilla tuloilla vaikka kuinka säästäisi, saatika että kun ei säästä ja omaisuutta hommataan satojen tonnien edestä parissa vuodessa.
Ap
Kyllä nyt hyvät ystävät sen verran voi ( rahasta ) puhua että kertovat mistä äkillinen rikastuminen johtuu. Vai siis suoraan valehtelee että ainoastaan työnteolla?
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko ne olla lainaa? Heillä siis kokopäivätyöt? Minkä kokoisista kaupungeista sijoitusasunnot on? Sinulla 0 sopparilla keikkaa joten palkkasi on pienempi luultavasti. Mietin vaan sitäkin että ehkä he ovatkin itse saavuttaneet tuon, en tiedä onko mahdollista, mutta jos on alkupotti hankittu ja takaajia. Toki voi olla perittykin.
Mun palkkani on pienempi, se on selvä. En peilaa heidän tulojaan tai omaisuuttaan omaani vaan yleisesti muiden suurinpiirtein samatuloisten ihmisten elämään.
Asuntoja ei siis ole hankittu käteisellä vaan lainalla. Mutta autot ja muu liikkuva ja liikkumaton irtaimisto on ainakin ystävän omien puheiden mukaan ostettu ilman lainaa. Eihän noilla tuloilla voi saada lainaa kolmeen asuntoon vajaan kahden vuoden sisään joka tapauksessakaan. Takaajista en tiedä, mutta sen tiedän että muualle sukuun on tullut perintöä lähiaikoina. Ystäväni mahdollisista perinnöistä en tiedä, ehkä niitä on tullut, mutta esittää asian niin että ihan palkkatuloilla on kaikki hommattu ja lainat saatu.
Ap
Eikös tämä aapeekin perinyt pari asuntoa?
Kysele ystävältä vinkkejä vaurastumiseen? Eikai tuo mikään salaisuus ole.
Luin aloituksesi ja ymmärsin tämän.
Olet iloinen että ystävälläsi on rahaa.
Olet kateellinen että ystävälläsi on rahaa.
Vihaat sitä että ystävälläsi on rahaa.
Tulet toimeen muttet aio säästäö itse rahaa.
Käsitinkö kaiken nyt oikein? Voitko vielä selventää oliko tuo kateus ja tuntemasi viha nyt se ongelma? Koska kuittenkin kerrot olevasi iloinen heidän rahoistaan.
Kateuden sakea pilvi on laskeutunut pääsi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kateuden sakea pilvi on laskeutunut pääsi päälle.
Miksi isosta lainasta pitäisi olla kateellinen?
-eri
Suhtautumisesi kertoo enemmän sinusta kuin ystävästäsi
Eikö porvali-puhe ole ihan 1900-lukua? Ystävästäsi on tullut tai hän on aina ollut *ulkku. Tuollaisia ihmisiä piisaa ja jos jonkun seura häiritsee, niin kannattaa välttää kyseisen ihmisen seuraa mahdollisuuksien mukaan.
Kyllähän noita lainarahoilla leveilijöitä on... Näyttää ulkopuolisille, että nyt on kaikkea, kun ensin tulee asunto, sitten uusi auto, sitten vene ja sitten ulkomaanmatkoja... Lainarahalla! Tosin voi olla joku lottovoittokin, mutta se on sitten eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö porvali-puhe ole ihan 1900-lukua? Ystävästäsi on tullut tai hän on aina ollut *ulkku. Tuollaisia ihmisiä piisaa ja jos jonkun seura häiritsee, niin kannattaa välttää kyseisen ihmisen seuraa mahdollisuuksien mukaan.
Joskus näin käy. Raha nousee hattuun. Tai sitten se todellinen mjulkkuus tulee vain esille.
Ikävää ja ikävän yleistä. Katso, ap, josko kaverisi rauhoittuu. Ellei, se oli kai siinä :(
Mä inhoan rahoillaan leventelijöitä. En ole köyhä, mutten kyllä rikaskaan. Elämän sisältö minulle tulee kyllä aivan muusta.
Oikeasti varakkaat eivät todellakaan ihmettele miten jollain ei ole varaa johonkin... Ymmärtävät miten talous toimii. Ei kukaan täysjärkinen ihmettele miksei lähihoitajalla ole varaa ostaa käteisellä uutta mersua.
"Toinen oli myös välillä pitkään työttömänä ja sai pelkkää toimeentulotukea."
*
Onkohan ystävä puhunut paskaa.
*
Jos on omaisuutta, ei taida saada toimeentulotukea:
"Toimeentulotuen saamiseen vaikuttaa verotettava omaisuus. Helposti rahaksi muutettava omaisuus on realisoitava, ennen kuin toimeentulotukea voi saada."
"Osakkeet, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja varat säästötilillä huomioidaan toimeentulotukihakemuksessa varoina."
Vierailija kirjoitti:
*
*
"Toimeentulotuen saamiseen vaikuttaa verotettava omaisuus. Helposti rahaksi muutettava omaisuus on realisoitava, ennen kuin toimeentulotukea voi saada."
"Osakkeet, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja varat säästötilillä huomioidaan toimeentulotukihakemuksessa varoina."
"Jos taas sijoitusasunnon omistaja tarvitsee toimeentulotukea, hänelle tehdään toimeentulotukilaskelma ensimmäiselle kuukaudelle huomioimatta sijoitusasuntoa.
– Mutta samalla annetaan realisointikehotus ja tietty aika myydä kiinteistö, Valkonen kertoo.
Tällöin toimeentulotukea myönnetään realisoitavaa omaisuutta vastaan. Jos asunnon myynnistä tulee varoja, Kela voi periä tuet takaisin myöhemmin. Tällöin tarvitaan hallinto-oikeudelta lupa perintään."
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksesi ja ymmärsin tämän.
Olet iloinen että ystävälläsi on rahaa.
Olet kateellinen että ystävälläsi on rahaa.
Vihaat sitä että ystävälläsi on rahaa.
Tulet toimeen muttet aio säästäö itse rahaa.Käsitinkö kaiken nyt oikein? Voitko vielä selventää oliko tuo kateus ja tuntemasi viha nyt se ongelma? Koska kuittenkin kerrot olevasi iloinen heidän rahoistaan.
Et käsittänyt oikein. En tiedä miten onnistuitkin käsittämään noin väärin.
Olen iloinen siitä että heillä on rahaa, mutta ystävän muuttunut suhtautuminen muihin ihmisiin on alkanut pänniä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
*
*
Hyvä pointti. On ilmeisesti puhunut sitten siitäkin...
Ap
Lainalla on moni muukin nostanut elintasoaan.
Ap kerro nyt ihmeessä miksi sen kaverisi pitää kertoa sulle raha asiansa. Onko sun asioita?
Vierailija kirjoitti:
Ap kerro nyt ihmeessä miksi sen kaverisi pitää kertoa sulle raha asiansa. Onko sun asioita?
En ole missään vaiheessa sanonut että pitäisi kertoa.
Ap
Voisitko puhua hänen kanssaan tilanteesta?