Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jälleen uusi huijauspuhelu, kannattaa olla varovainen

Vierailija
17.02.2021 |

Puhelinhuijarit ovat nyt todella aktiivisia. Sain pari viikkoa sitten tän klassisen mikkisofta-huijauspuhelun. Siihen perään häläri-puhelun. Nyt tuli ihan uusi versio eli selkeää suomea puhuva tyyppi esiintyi jonkun nopeastijaepäselvästisanotun vakuutusfirman edustajana. Virka-ajan jälkeen klo 16:30. Hän kysyi, onko minulla hetki aikaa jutella. Sen kalastetun "kyllä" -sanan asemesta kysyin "myytkö jotain". Luuri hiljeni, huikkasin muutaman sekunnin päästä vielä haloon, johon ei tullut vastausta, jolloin löin luurin kiinni.

Tsekkasin numeron 020202-palvelusta ja vastaus oli, että tälle numerolle ei löydy omistajatietoja mutta numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon.

Pitäisköhän tämä ihan vinkata poliisille, koska tämä oli aika paha? Ei murtavaa englantia puhuva pelle vaan ihan suomenkielinen mieshenkilö. Inhoan puhelinmyyjiä ja kysyn kaikilta rutiininomaisesti, myytkö jotain? Kuuntelen änkytystä pari sekuntia ja sitten lyön luurin kiinni.

Mutta moni varmasti vastaa helposti "onko sinulla aikaa" -kysymykseen kyllä ja sitä voidaan käyttää näissä puhelinperusteisissa muka-sopimuksissa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelmasi on, että ylipäätään vastailet moisiin puheluihin ja niissä esitettyihin kysymyksiin. En voi ikinä käsittää, että ajaako moiseen käytökseen sinisilmäisyys, joku lapsenomainen velvollisuudentunto vai mikä?

Sinun numerosi leviää takuuvarmasti huijariverkostoissa jossain yhteystieto-excelissä jossa on ruksi kentässä "gullible".

Vierailija
2/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla soittobotti. Mulle soitti tuollainen, ja luulin aluksi että se on oikea henkilö. Se oli tyyliin "Janita Jankkuri Jankkelssilta hyvää päivää. Olisiko sinulla aivan pieni hetki aikaa, teen tutkimusta, ja haluaisin kysyä kiinnpstaako sinua suun terveys (naurahdus) ihan vastaukseksi riittää "Kyllä" tai "Ei". "

Vastasin sitten kyllä.

Sitten hän jatkoi "kiva! Haluaisin tiedustella onko ..blabla" ja sitten kun keskeytin, hän jatkoi litaniaansa ja lopuksi taas kysyi "voit vastata kyllä tai ei"

Lopetin sen sitten. Aika hyvin oli rakennettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ja miehelleni on tullu viikon aikana yhteensä noin 5 - 6 ulkomaan puheluita, ja SUOMEN numeroista 😳😡... EMME ENÄÄ VASTAA tuntemattomiin numeroihin. Ja jokainen numero menee mustalle listalle, estettyksi numeroiksi.

Vierailija
4/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelmasi on, että ylipäätään vastailet moisiin puheluihin ja niissä esitettyihin kysymyksiin. En voi ikinä käsittää, että ajaako moiseen käytökseen sinisilmäisyys, joku lapsenomainen velvollisuudentunto vai mikä?

Sinun numerosi leviää takuuvarmasti huijariverkostoissa jossain yhteystieto-excelissä jossa on ruksi kentässä "gullible".

Tyypillistä naisen käytöstä. Seuraavaksi onkin sitten varmaan viestitelty komean amerikkalaisen upseerin kanssa. 😂

Vierailija
5/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut näitä työpuhelimeen. "Mikrotuesta hei..." Etätyötä tehdessä it-tuki voisi oikeastikin soittaa esim. tietoturvan muutoksista. Ilmoitin it-tukeen ja näitä tulee kuulemma muillekin jatkuvasti.

Vierailija
6/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten tapahtuu, jos sanoo kyllä tai juu johonkin kysymykseen? Mä vahingossa sanoin. Suomeksi. Kunnes tajusin että oli huijauspuhelu ja suljin sen.

Vierailija
7/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi myös olla soittobotti. Mulle soitti tuollainen, ja luulin aluksi että se on oikea henkilö. Se oli tyyliin "Janita Jankkuri Jankkelssilta hyvää päivää. Olisiko sinulla aivan pieni hetki aikaa, teen tutkimusta, ja haluaisin kysyä kiinnpstaako sinua suun terveys (naurahdus) ihan vastaukseksi riittää "Kyllä" tai "Ei". "

Vastasin sitten kyllä.

Sitten hän jatkoi "kiva! Haluaisin tiedustella onko ..blabla" ja sitten kun keskeytin, hän jatkoi litaniaansa ja lopuksi taas kysyi "voit vastata kyllä tai ei"

Lopetin sen sitten. Aika hyvin oli rakennettu.

Anna kun arvaan: Juha tai Julia Halonen?

Vierailija
8/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on myös alkanut tulla työpuhelimeen ihan viime aikoina, vaikkei siihen koskaan aikaisemmin ole tullut mitään muita kuin oikeita työhön liittyviä puheluita. En kyllä vastaa niihin, kun olen saikulla, mutta olen tarkistanut numerot eikä yhteenkään ole löytynyt yhteystietoja.

Vierailija
9/16 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tapahtuu, jos sanoo kyllä tai juu johonkin kysymykseen? Mä vahingossa sanoin. Suomeksi. Kunnes tajusin että oli huijauspuhelu ja suljin sen.

Kellekään ei ole ikinä käynyt mitenkään vaikka niistä aina varoitellaan.

Vierailija
10/16 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin oikein jaatte numeroitanne? En ymmärrä kun itse en ole koskaan saanut yhtäkään tuollaista puhelua.

Vierailija
11/16 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mielenkään vastata yhteenkään outoon numeroon.

Viesti tulee perään, jos on tärkeääkin asiaa.

Jos ei sitä tajua, niin soittakoon vaikka sata kertaa.

Vierailija
12/16 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin oikein jaatte numeroitanne? En ymmärrä kun itse en ole koskaan saanut yhtäkään tuollaista puhelua.

Tyttären vastahankittuun uuteen numeroonkiin tuli näitä vaikka on salainen nro. Ei tarvitse siis antaa mihinkään kun ne numerot on valittu täysin sattumanvaraisesti.

Vierailija
13/16 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhelin aina äänettömällä.

Jos joku tuttu soittanut, soittelen takaisin, kun huomaan soitetun.

Töistä soitettuihin en soita takaisin.

Vapaalla olen VAPAALLA😊

Vierailija
14/16 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo onneksi ikinä erehtynyt vastaamaan.

Vierailija
15/16 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tarvitse jakaa, kun huijarit osaavat käyttää tietokoneohjelmia, jotka generoivat puhelinnumeroita. Riittää, kun laittaa Suomen maatunuksen ja operaattoritunnuksen ja perään riittävän määrän numeroita random-järjestyksessä, niin jossain vaiheessa generoituu sellainenkin numero, joka on käytössä. Ja kun puheluiden soittamiseenkin käytettäneen jotain tietokoneohjelmaa, niin siihen ei paljon aika huijarin tarvitse käyttää, kun käy läpi tätä numerolistaa kunnes osuu toimivaan numeroon.

Siksi näitä puheluita tulee myös tarkoin salattuihin numeroihinkin.

Vierailija
16/16 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tarvitse jakaa, kun huijarit osaavat käyttää tietokoneohjelmia, jotka generoivat puhelinnumeroita. Riittää, kun laittaa Suomen maatunuksen ja operaattoritunnuksen ja perään riittävän määrän numeroita random-järjestyksessä, niin jossain vaiheessa generoituu sellainenkin numero, joka on käytössä. Ja kun puheluiden soittamiseenkin käytettäneen jotain tietokoneohjelmaa, niin siihen ei paljon aika huijarin tarvitse käyttää, kun käy läpi tätä numerolistaa kunnes osuu toimivaan numeroon.

Siksi näitä puheluita tulee myös tarkoin salattuihin numeroihinkin.

Jännä.. ehkä numeroni on sitten vaan jotenkin erikoinen yhdistelmä ettei ole sattunut.