Onko tämä normaalia äitiysneuvolan terkan käytöstä? Miks mulle tulee epämiellyttävä olo? En
siis tietenkään tiedä ko naisen seksuaalista suuntautumista, mutta kaikki mitä ja miten se on mulle puhunut, pistää epäilemään että on naisiin päin. Oon yh:na lasta odottava nuori nainen, jonka ulkonäköä terkka on kehunut monesti, jutellut liiankin intiimejä asioita itsestään, silitellyt mua "rohkaisun" varjolla ja halunnut liki aina kuunteluttaa sydänääniä "että jaksan paremmin" ja samalla silitellyt mua. Raskaus on jo loppusuoralla mutta miten voisin vaihtaa terkkaa`? En esim haluaisi että tämä nainen tekisi mitään jälkitarkastusta mulle.
Kommentit (23)
Eikö se hoidu ihan soittamalla, jos vaadit ja muita terkkoja on?
Vaikuttaa vain erittäin empaatiselta terveydenhoitajalta.
Aina kun minulle on tehty jotain toimenpiteitä, aivan lääkärin läsnäollessa, on joku hoitaja pidellyt käsivarresta tai silittänyt sitä.
Sellainen rauhoittaa potilasta ja saa aikaan niitä hyvänolon hormooneja, kivuliaisissa tai missä tahansa tutkimuksissa, joissa potilaat saattavat jännitää tai pelätä tutkimusta.
Melko hävytöntä alkaa heti epäillä tuollaista kuin ap tekee.
Kuka uskaltaa enää edes olla ystävällinen ja empaattinen hoitaja, jos jo saman sukupuolten kesken aletaan epäillä lähentelyä.
Ap vaikuttaa itseasiassa hiukan vainoharhaiselta.
Voi paska, mitä oikein kirjoittelet ap.
Terkkari on sinulle yli ystävällinen, koska olet nuori ja yksinhuoltaja.
Ei siinä mitään sen kummempaa ole.
Haluaa tsempata sinua jaksamaan koko ruljansin väliin.
Ja nykyisin joka puolella toitotetaan kosketuksen tärkeydestä ihmsiin, se antaa heille tuntee välittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun minulle on tehty jotain toimenpiteitä, aivan lääkärin läsnäollessa, on joku hoitaja pidellyt käsivarresta tai silittänyt sitä.
Sellainen rauhoittaa potilasta ja saa aikaan niitä hyvänolon hormooneja, kivuliaisissa tai missä tahansa tutkimuksissa, joissa potilaat saattavat jännitää tai pelätä tutkimusta.
Kuka uskaltaa enää edes olla ystävällinen ja empaattinen hoitaja, jos jo saman sukupuolten kesken aletaan epäillä lähentelyä.
Eihän sitä turhanpäiväistä lääppimistä nyt normaalilla neuvolakäynnillä tarvita, kun ei ole mitään jännitettävää. Mua silitteli vain kätilö synnytyksessä, ei muuten ketkään hoitoalan ihmiset ikinä missään ja hyvä niin. Se kätilön silittelykin oli vähän outoa ja vaivaannuttavaa, mutta siinä tilanteessa sen nyt hyväksyin. Jos neuvolassa sellasta tehtäis niin vaihtaisin kyllä terkkaa minäkin, ihan vaikken epäilisikään romanttista kiinnostusta. Se vaan on vaivaannuttavaa toimintaa. T. Eri
Mun mielestä on kanssa jotenkin tekopyhää miten naisten harrastamasta seksuaalisesta häirinnästä ei saisi puhua. Mua on kanssa nimenomaan silitelty, pukukopeissa sanottu haluavan puristella rintojani ja sanottu alusvaatteitani seksikkään näköisiksi Ihanaa että naiset kasvatetaan siihen että heidän ei tarvitse kunnioittaa muita ihmisiä, se on vain miesten velvollisuus. Vähän voin ylittää rajan koska eihän sitä kukaan pahalla ota kun olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kanssa jotenkin tekopyhää miten naisten harrastamasta seksuaalisesta häirinnästä ei saisi puhua. Mua on kanssa nimenomaan silitelty, pukukopeissa sanottu haluavan puristella rintojani ja sanottu alusvaatteitani seksikkään näköisiksi Ihanaa että naiset kasvatetaan siihen että heidän ei tarvitse kunnioittaa muita ihmisiä, se on vain miesten velvollisuus. Vähän voin ylittää rajan koska eihän sitä kukaan pahalla ota kun olen nainen.
Tässä ei ole kysymys tuollaisesta.
Vaan raskaana olevasta nuoresta naisesta, jolle terveydenhoitaja on ystävällinen vain siksi, että haluaa auttaa yksinhuoltajaa selviämämään raskausajastaaa ja osoittamaan että hänestä huolehditaan.
Mä sanoisin suoraan että en tarvitse silityksiä rauhoittuakseni, moni raskaana oleva nainen kuitenkin tarvitsee sellainen fyysistä tukea, kädestä pitämistä ja silittelyä kun tutkimukset pelottaa. Ulkonäköä kehutaan tietysti, kun näkee että sinä voit hyvin, voi myös vauva mahassasi.
En minäkään haluaisi mennä tuollaiselle terveydenhoitajalle. Ei ole asiallista tuollainen silittely. Soita sinne ja sano, että haluat vaihtaa terveydenhoitajaa. Kurjaa, kun joutuu jo etukäteen hermoilemaan terveydenhoitajalle menoa. Jos jostain syystä et pystyisi vaihtamaan, niin sanot ainakin, että et halua, että hän silittelee.
En ole kuullutkaan tuollaisesta käytöksestä, epäammattimaista. Hän tunkeutuu sinun henkilökohtaiselle alueellesi, sanovatpa täällä kommentoijat mitä tahansa, " hän haluaa vain tukea sinua kun olet yksinhuoltaja". Ja kanan villat! Ei se oikeuta ketään terveydenhoidon ammattilaista epäasialliseen käytökseen.
Terkka ei tee jälkitarkastusta, vaan lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin ap: ta on häiritty? Sinua selkeästi on. Yleensä neuvolassa kuunnellaan vauvan sydänäänet.
Emme me tiedä tämän terkan taka-ajatuksia ja olivat ne mitä tahansa, niin AP:llä on oikeus tunteisiinsa.
Jos sinusta käynnit ovat epämukavia, niin vaihda terkkaa. Se käy ihan soittamalla ja pyytämällä toista. Ei siitä kukaan mitään kysele ja tuskin tämä aikaisempi terkka siitä ajattelee yhtään mitään. Rohkeasti vaan vaihdat, jos sinulla on mikä tahansa epämukava olo hänen vastaanotollaan. Aina välillä heille osuu varmasti asiakkaita, jotka eivät ole syystä tai toisesta tyytyväisiä vastaanottavaan terveydenhoitajaan. Se on osa heidän ammattiaan.
Minusta silittely kuulostaa odolta, mutta mahdotonta sanoa millä mielellä hän sen tekee, kun en ole ihmistä edes nähnyt. Ehkä muistutat hänen omaa tytärtään, ja herätät hänessä erityisen suurta empatiaa?
Miksi sinun tarvitsisi edes käydä enää terkkarilla, jos raskaus sujuu hyvin. Ja synnytyksen jälkeen terkkari ei tietääkseni enää hoida sinua.
Se, että ap kokee terkkarin käytöksen epämiellyttävänä on riittävä syy vaihtaa terkkaria. Sillä onko tällä todellisuudessa jotain taka-ajatuksia vai ei, ei ole mitään merkitystä, ap:n kokemuksella on.
Aina ei mene kemiat yksiin ja jokin silittely voi olla toiselle ok ja toiselle epämiellyttävää. En itsekään pitäisi, jos oma terkkarini silittelisi minua, vaikka tekisi sen pelkästään ystävällisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, kuulostaa tosi epämiellyttävältä tuollainen koskettelu. Minusta jo sellainen siirappinen empatia on aivan liiallista. Eikö voisi toimia ihan normaalisti.
Kyllä minäkin sairaanhoitajana ja terveydenhoitajana olen monesti pitänyt kädestä ja silitellyt potilasta jos potilasta jännittää ja/tai on kivulias toimenpide. Olen saanut pelkkää kiitosta asiasta ja moni sanonut että se on auttanut. Terkkari varmasti haluaa vain tukea sinua ap kun olet yksin ja nuori. Vaihda toki jos haluat.
Se on todella epäasiallista käytöstä ellei ahdistelua. Älä mene sinne, ota joku muu neuvolaksi vaikka yksityiseltä, ilmoita sinne edelliseen paikkaan vaihto. Jos kohtaat vastaavaa, niin sano että "ei saa silittää", että irti. Sano ettei ulkonäköäsi saisi kehua, et tee sillä kehumisella mitään. Sano ettet halua kuulla hänen henkilökohtaisesta elämästään, hoidat vain käynnit kuten muutkin.
Minua lääkäri piti kädestä yhden kivuliaan toimenpiteen jälkeen. Toki halusi varmistua siitä, etten pyörtyä pätkähdä noustessani jaloilleni, mutta minusta silti ihan mukava ele.
Sinä koet sen kiusalliseksi, joten se on kiusallista. Miksi et voi ihan suoraan sanoa, että sinusta se ei tunnu mukavalta? Millä tavalla on kehunut ulkonäköäsi? Siinä on vissi ero, jos sanoo, että 'näytätpä hyvinvoivalta' kuin 'sinullapa on harvinaisen kauniit silmät'.
Kyllä minun neuvolakäynneillä kuunneltiin aina sydänäänet, ja minun piti käydä siellä usein. Jälkitarkastuksen tekee lääkäri.
Luulisin että jotkut vain on tuollaisia eivätkä tarkoita mitään erityistä. Mulle on sattunut vastaava tilanne verinäytteen otossa. Hoitaja silitteli käsiä etsiessään sopivaa suonta ja odottaessa desinfiointiaineen kuivumista. Helppo ymmärtää rauhoittavana tekijänä jos mutta kieltämättä hieman oudolta alkuun tuntui.
Sä voit aikaa varatessa sanoa että haluat vaihtaa, omista syistäsi. Ei niitä tarvitse perustella. Tai sanoa hänelle suoraan että sinua häiritsee silittely yms.