Ihmisille jotka "eivät enää jaksa koronaa"
Miten olisi käynyt, jos isovanhempanne olisivat päättäneet että "ei me jakseta enää tätä sotaa, kyllä nyt pitää antautua"? Sotia sentään kesti 4 vuotta ja ongelmat olivat hieman isommat kuin se ettei päässyt baariin tai maskin käyttö. Rokotteet näyttävät eri maissa purevan, joten loppukesästä Suomessakin todennäköisesti päästään koronasta eroon. Jos te te nyt vaan vielä "jaksatte" muutaman kuukauden, ettekä levitä sitä ympäriinsä matkustamalla, käyttämättä maskia ja kokoontumalla yhteen paikkaan.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Tällä ylihysterisoidulla nuhalla ei ole mitään tekemistä sodan kanssa.
Paska ajatelma aloittajalta.
USAssa ainakaan ei ole koskaan alle vuodessa kuollut 500,000 ihmista nuhaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en jaksa ymmärtää:
Täällä haukutaan kermasellaiseksi, jos korona väsyttää. Onko teillä käynyt koskaan mielessä, että ihmisillä voi olla elämässään muitakin vastoinkäymisiä? Koronasta huolimatta on oikeustaistoja, riitoja, sairauksia, työttömyyttä, kuolemaa. Korona voi pahentaa monen sellaisen ihmisen oloa, jolla on muutenkin elämässä jo raskasta.
Tuttavani lapsi oli joutunut eilen teho-osastolle, eikä johdu mitenkään koronasta. Mutta korona varmasti antaa sitten vielä oman lisänsä huoleen ja pelkoon, mitä heidänkin perhe nyt kokee. Sukulaisella on meneillään oikeustaisto talokaupoista. Ja niin edelleen. Kyllästyttää tämä empatiakyvyttömyys, mikä nyky-Suomessa jyllää tällä tavalla.
Höpönhöpön. Minulla on elämä ollut todella raskasta, traagisia menetyksiä ja onnettomuuksia, vakavia sairauksia sekä itsellä että läheisillä, todella vaikeita asioita lapsesta lähtien. Siksi korona ei tunnu missään, ei aiheuta minulle mitään vaikeuksia. Olen tottunut että aina elämä ei ole kivaa ja joutuu kokemaan epämiellyttävyyttä tai aina ei pääse esim. konsertteihin tai matkoille. Minulla oli vasta syöpä ja siihen verrattuna että sain miettiä onko syöpä levinnyt jolloin kuolisin siihen niin nämä suomen pienet koronarajoitukset eivät tunnu missään.
Kyllä ymmärrän että sairaalahoito pelottaa korona-aikana, olin itsekin taas vaihteeksi leikkauksessa ja pelkäsin saavani tartunnan. Ymmärrän yrittäjiä ja tuen heitä niin paljon kuin pystyn ostamalla onlinetunteja. Ymmärrän jotka joutuvat rahallisiin vaikeuksiin, itsekin olen ollut todella vaikeissa tilanteissa(300 euroa kuukausiksi ja laskut juoksee ja shampoota lantrataan). Ymmärrän ihmisiä joiden läheiset on vakavasti sairaita mutta eivät oikein pääse tapaamaan koronariskin vuoksi. Nämä ovat oikeita vaikeuksia, mutta se että ei pääse elokuviin tai thaikkuihin tai bilettämään niin koetaan väsyttäväksi, tämä on krmaprseilyä. Myöskin yksin pitää osata olla. Itse kävin syövät ja monet muut vaikeat tilanteet läpi täysin yksin, nämä on henkisesti ja fyysisesti raskaita jaksoja mutta ne vaan pitää elää läpi, ei ole muuta mahdollisuutta.
Kyllä koronasta mielenterveytensä menettäneet ovat psykologinkin mukaan "ihmisiä jotka eivät ole tottuneet että arjessa on mitään häiritsevää" eli kermaprseitä jotka ovat tottuneet että elämä on mukavaa, kivaa, shoppaillaan, matkustellaan ja vaikeinta on elämässä kun pitää tehdä ratkaisu mitä netflixistä katsottaisiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8bf075c4-9925-4c31-803c-25bacc05859c
Oikeasti, meillä on asiat tosi hyvin täällä Suomessa kaikilla, ei ole pahoja rajoituksia, ei esimerkiksi tarvitse olla neljän seinän sisällä, ainakin Helsingin ulkopuolella voi harrastaa ja käydä uimahallissa ja kirjastossa. On ruokaa lihomiseen saakka, viihdykkeitä netti täys, lämmin koti, sähköä riittää, mukava sänky, raitis ilma(saasteet voi koronaakin pahentaa), terveydenhuolto pelaa, tuet tulee tilille jos tarvetta. Mikään sota tai muu ei uhkaa henkeä(paitsi oma koronatyperyys jos ei viitsi suojautua). Minä en keksi mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni suomalainen asuu jossain muussa asumismuodossa, kuin omakoti- tai rivitalossa. Miettikää sitä, kun ainoa tekeminen on ulkoilu. Ei meillä ainakaan ole mitään mökkiä minne mennä, ja tässä kolmiossa on nyt vuoden päivät koitettu kestää toisiamme. Ei ole mitään pihaa, ei omaa saunaa, ei työhuonetta, ei juman lavita yhtään mitään.
Muut murheet tähän päälle vielä, niin avot.
Sekä joka sanoo minua kerma*********, on idiootti.
Mietipä sitä että joku on täysin yksin asunnossaan, ei pääse sairauden vuoksi edes ulkoilemaan ja ainoa seuralainen on vain fyysinen kipu, tuska, huonovointisuus, ei voi edes nukkua, kuoleman pelko. Kyllä minä sanoisin että siinä ne seinät kaatuu päälle. Minun elämää. Samaan aikaan menetin 4 läheistäni traagisella tavalla. Sori mutta minä kutsun sinua kermikseksi.
Nyky nuoret aikuiset 20-45, ovat yhtä pullamössö kansaa henkiseltä tasoltaan ja mukavuuksien perään. Sota-ajat kyllä opettaisi kun ei edes kahvia olisi ja syötäisiin perunaa vuodenpäivät. Nyt itketään kun ei pääse baariin, yhyy tai leffateatterit ja konsertiti on peruttu, yhyy. Käsittämätöntä.
-N39
Korona ei ole "ylihysterisoitu nuha". On totta, että suurin osa sairastaa sen melko lievin oirein. Mutta koska virus leviää erittäin herkästi ja aiheuttaa "nuhaa" herkemmin vakavaa, sairaalahoitoon johtavaa hengitysvajetta, virusta ei saa päästää leviämään väestössä rajoitetuksetta. Levitessään virus ylikuormittaa terveydenhuollon ja aiheuttaa pahimmillaan tilanteen, jossa onnettomuuden uhrit, syöpäpotilaat, synnyttäjät jne. jäävät vaille hoitoa tai pahimmillaan tehohoitopaikkaa.
Aika tynnyrissä olette koronan vähättelijät viettäneet viimeisen vuoden, jos ette ole tietoisia siitä että pahimmissa koronamaissa joudutaan käännyttämään ambulansseja sairaaloiden ovilta ja hoitamaan ihmisiä ties missä kenttäsairaaloissa samalla, kun lääkärit ja hoitajat irtisanoutuvat tai pahimmillaan ajautuvat itsem*rhaan uuvuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä typerää verrata tätä tilannetta edelliseen sotaan.
Just näin. Ei voi verrata todellakaan sotaa koronaan. Hitto et ihmisillä on tyhmiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sotakin jätti jälkensä ihmisiin. Kipeitä tunteita koettiin silloinkin. Kai sitä saa myöntää, että väsyttää?
Voi että ärsyttää nämä krmaprseet. Kun ei pääse vuoteen aurinkolomalle thaikkuihin ja bilettämään niin kärsitään yhtä kovasti kuin sodissa! Meillä on lämmin koti, ruokaa ja turvaa ja mukavuuksia koti täynnä tv:stä nettiin niin en ymmärrä mitä kamalaa ja traumaattista tässä on.
10 pisteen vihje. Kaikki ei tykkää olla kotona. Mulle ei ole mikään onni istua kotona tylsistymässä päivästä toiseen.
9 pisteen vihje. Kaikilla ei ole rahaa, millä saada lämpöä ja mukavuuksia ja ruokaankin voi olla vain niukin naukin.
8 pisteen vihje. Netti ja TV, jos niitä on, ei pidemmän päälle jaksa viihdyttää.
Kyllä on taas kermaperseillä vaikeeta, ehkä joskus saat oikeita ongelmia...
Kykenetkö mitenkään ymmärtämään sitä, että rahattomuus on oikea ongelma eikä korona suinkaan helpota sitä kun työpaikkaa on entistäkin vaikeampi saada.
Minä olen ollut itse työtön mutta sain toimeentulotukea, minusta se oli ruhtinaallinen summa sillä en ollut sellaista summaa saanut edes työssäkäydessäni, olin niin pienipalkkainen. Edes työssäkäydessäni minulla ei ollut varaa ottaa lainaa esim. asuntovelkaa. Koko aikuisikäni olen elänyt köyhyysrajan alapuolella. Yhdessä välissä kela viivytteli puoli vuotta tehdessään päätöstä sairauspäivärahastani, silloin minulla oli vain muutama satanen. Kaikki rahani meni koirani leikkauksiin(tuhansia euroja) joka lopulta kuoli. Menetin jopa vuokra-asuntoni eli kotini. Sai miettiä millä maksaa muut laskut ja mistä ruokaa.
Terv. tuo edellinen kirjoittaja jolla on ollut syövät sun muut ja joka on menettänyt kaikki läheisensä
Kyllä minä olen edelleen sitä mieltä että jos on terve, katto pään päällä ja ruokaa ja puhdasta vettä ja kuuluu suomessa vielä toimeentulotuen ja terveydenhoidon piiriin niin elämä on ruhtinaallista ja koronarajoituksista valittaminen on kermistelyä.
Vierailija kirjoitti:
Nyky nuoret aikuiset 20-45, ovat yhtä pullamössö kansaa henkiseltä tasoltaan ja mukavuuksien perään. Sota-ajat kyllä opettaisi kun ei edes kahvia olisi ja syötäisiin perunaa vuodenpäivät. Nyt itketään kun ei pääse baariin, yhyy tai leffateatterit ja konsertiti on peruttu, yhyy. Käsittämätöntä.
-N39
Sinä se pullamössö kermap*rse olet. Olen sua nuorempi, mutta mulla on oma yritys jonka olin juuri saanut kovalla työllä tuottamaan tulosta. Nyt on sitten eletty viimeinen vuosi kädestä suuhun ja välillä yhteiskunnan varassa, eikä mitään tietoa milloin pandemia helpottaa ja asiakkaat palaavat. Helppo huudella, jos on esim. vakiduunissa.
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikana kotirintamalla sai elää lähes normaalisti. Tavata ihmisiä ja tehdä asioita.
Tämä on ihan hirveää vä kivaltaa, että pakotetaan ihmisiä liikkumattomuuteen ja tekemättömyyteen! Vihaan muutenkin kotiaskareita ja kotona olemista ja nyt mun täytyy olla kotona yksikseni lähes pelkästään.
Kukaan ei pakota sinua liikkumattomuuten ja tekemättömyyteen, ainoastaan että tätä toimintaa ei tapahdu isoissa ryhmissä! Käytä hieman luovuutta, lähde talviluontoon seikkailemaan ja vaikka nikkaroi kotona pienoismalleja tai kudo sukkia/pipoa niin saat käsillesi töitä. Kotona voi tehdä muutakin kuin kotiaskareita! Kannattaa tehdä siitä kodistasi mukava keidas jossa on miellyttävää viettää aikaa.
Mykistävää yhteen hiileen puhaltamista ja tsemppausta!
Ei voi muuta sanoa.
Mieluummin tosiaan olen peppu kermassa kuin tuollainen ihminen, jolla on sydän ilkeyttä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka on käskenyt teitä olemaan vain kotona? Suomessa saa ihan vapaasti ulkoilla, käydä kaupoissa ja ravintolaankin ja baariin pääsee. Saatte tavata ystäviänne kotona, ulkona tai ravintolassa. Mun arki ei ole ainakaan ollut koronan myötä kotona kyhjöttämistä, vaan liikun aktiivisesti ulkona eri tavoin ja oon aloittanut uusia juttuja, joita voi kotona tehdä netin välityksellä. Kyllä, muakin harmittaa moni asia, jotta ei voi nyt tehdä, mutta ne rajoitukset on ihan syystä ja Suomi on vielä yksi niistä maista, missä saa vapaasti liikkua. Ruotsissa kokeiltiin tätä ja mönkään meni.
Mutkun mä haluan kirjastoon ja uimahalliin. Oopperaan ja museoihin. Kirkkoon ja konsertteihin.
Mä EN halua enää ulkoilla. Kiitos vaan olen aivan täysin hyytynyt ja kyllästynyt tunkemaan kaikkien muiden kanssa Seurasaaren kapeilla poluilla esim.
Enkä malua enää kohta nähdäkään nettiä! Niukin naukin jaksan täällä käydän hetken aikaa.
"Mutkun mä haluun"? Oikeasti? Ikä on 3 v.? Voiko ihminen enää tämä enempää olla kermis?
Voi kuule pikkuinen, ei elämässä aina saa kaikkea mitä haluaa. kannattaa se tosiasia vaan hyväksyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikana kotirintamalla sai elää lähes normaalisti. Tavata ihmisiä ja tehdä asioita.
Tämä on ihan hirveää vä kivaltaa, että pakotetaan ihmisiä liikkumattomuuteen ja tekemättömyyteen! Vihaan muutenkin kotiaskareita ja kotona olemista ja nyt mun täytyy olla kotona yksikseni lähes pelkästään.
Kukaan ei pakota sinua liikkumattomuuten ja tekemättömyyteen, ainoastaan että tätä toimintaa ei tapahdu isoissa ryhmissä! Käytä hieman luovuutta, lähde talviluontoon seikkailemaan ja vaikka nikkaroi kotona pienoismalleja tai kudo sukkia/pipoa niin saat käsillesi töitä. Kotona voi tehdä muutakin kuin kotiaskareita! Kannattaa tehdä siitä kodistasi mukava keidas jossa on miellyttävää viettää aikaa.
Väännänkö sullekin vielä kerran rautalankaa? Mä en halua olla kotona. Siis ymmärtätkö? En halua olla kotona.
Haluan mennä ja tehdä ja nähdä ihmisiä ja tapahtumia. Ja niin todiaan kyllä aion tehdäkin!
Ajatelkaa kaikkia sairaalassa olevia. Ensin olet toipumassa vakavasta sairauskohtauksesta tai syövästä. Luulet selviäväsi. Sitten sairaalaan tulee koronaa ja sairastut itsekin. Sitten joudut uudelleen teholle. Jos niitä tehopaikkoja on. Siksi me yritämme estää koronan leviämistä, että nämä sairaaloissa olevat potilaat eivät saa koronaa ja kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N39
Sinä se pullamössö kermap*rse olet. Olen sua nuorempi, mutta mulla on oma yritys jonka olin juuri saanut kovalla työllä tuottamaan tulosta. Nyt on sitten eletty viimeinen vuosi kädestä suuhun ja välillä yhteiskunnan varassa, eikä mitään tietoa milloin pandemia helpottaa ja asiakkaat palaavat. Helppo huudella, jos on esim. vakiduunissa.
Kuvittelepa tuohon päälle että sairastuisit vielä syöpään ja joutuisit miettimään että elätkö niin pitkään että saisit jatkaa vielä töitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka on käskenyt teitä olemaan vain kotona? Suomessa saa ihan vapaasti ulkoilla, käydä kaupoissa ja ravintolaankin ja baariin pääsee. Saatte tavata ystäviänne kotona, ulkona tai ravintolassa. Mun arki ei ole ainakaan ollut koronan myötä kotona kyhjöttämistä, vaan liikun aktiivisesti ulkona eri tavoin ja oon aloittanut uusia juttuja, joita voi kotona tehdä netin välityksellä. Kyllä, muakin harmittaa moni asia, jotta ei voi nyt tehdä, mutta ne rajoitukset on ihan syystä ja Suomi on vielä yksi niistä maista, missä saa vapaasti liikkua. Ruotsissa kokeiltiin tätä ja mönkään meni.
Mutkun mä haluan kirjastoon ja uimahalliin. Oopperaan ja museoihin. Kirkkoon ja konsertteihin.
Mä EN halua enää ulkoilla. Kiitos vaan olen aivan täysin hyytynyt ja kyllästynyt tunkemaan kaikkien muiden kanssa Seurasaaren kapeilla poluilla esim.
Enkä malua enää kohta nähdäkään nettiä! Niukin naukin jaksan täällä käydän hetken aikaa.
"Mutkun mä haluun"? Oikeasti? Ikä on 3 v.? Voiko ihminen enää tämä enempää olla kermis?
Voi kuule pikkuinen, ei elämässä aina saa kaikkea mitä haluaa. kannattaa se tosiasia vaan hyväksyä...
Kyllä saa. Mä lähden nyt shoppailemaan ja käyn amos rexissä ja sitten syömään hyvin.
Hiihtolomalla lennän maihin lämpimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännänkö sullekin vielä kerran rautalankaa? Mä en halua olla kotona. Siis ymmärtätkö? En halua olla kotona.
No elämä ei aina kysy sinulta mitä SINÄ haluat. Maailma ei pyöri sinun ja sinun kivasi ympärillä. Kannattaa vaan hyväksyä että aina ei saa kaikkea mitä haluaa vaikka oletkin tottunut koko elämäsi ajan siihen että saat kaiken mikä tuottaa SINULLE mielihyvää ja millään muulla ei ole väliä.
Haluan mennä ja tehdä ja nähdä ihmisiä ja tapahtumia. Ja niin todiaan kyllä aion tehdäkin!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä typerää verrata tätä tilannetta edelliseen sotaan.
Ei todellakaan ole, poikkeusolo mikä poikkeusolo. Kannattaisi sinunkin opetella selviytymään poikkeusoloista, tämä korona on hyvää harjoitusta siihen.
Joskus kannattaa oikeasti tulla pois sieltä puskasta ja miettiä asioita myös muiden kannalta. Kaikilla EI ole yhtään ystävää joille soitella ja ainoat sosiaaliset kontaktit olleet esim. töissä. Nämä kun viedään pois +vielä työttömyys ja rahahuolet niin avot, taitaa olla itsemurhatilastot karua luettavaa hetken päästä...