Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisille jotka "eivät enää jaksa koronaa"

Trollorson
17.02.2021 |

Miten olisi käynyt, jos isovanhempanne olisivat päättäneet että "ei me jakseta enää tätä sotaa, kyllä nyt pitää antautua"? Sotia sentään kesti 4 vuotta ja ongelmat olivat hieman isommat kuin se ettei päässyt baariin tai maskin käyttö. Rokotteet näyttävät eri maissa purevan, joten loppukesästä Suomessakin todennäköisesti päästään koronasta eroon. Jos te te nyt vaan vielä "jaksatte" muutaman kuukauden, ettekä levitä sitä ympäriinsä matkustamalla, käyttämättä maskia ja kokoontumalla yhteen paikkaan.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä jutut on, että sota-aikana sai elää normaalisti? Oletteko keskustelleet silloin eläneiden kanssa? Omasta suvustani lähti kolme ihmistä sotalapseksi Ruotsiin (lapset erotettiin vanhemmista), kaksi perhettä menetti kotinsa Karjalassa, kaikesta oli pula ja puute jne.

Sotimassa olleista puolestaan monet traumatisoituivat. Millaista luulette ihmisten t*ppamisen ja jatkuvan kuolemanpelossa elämisen olevan? Kukaan ei voinut taata, tuleeko perheenisä tai puoliso enää sodasta kotiin.

En voi ymmärtää, että koronaa pidetään rankempaa kuin sotaa. Oikeastiko valitsisitte ennemmin sodan?

Mun vanhemmat oli lapsia sota-aikana. Niukkuus ja köyhyys oli silloin ja sitten se, että kun pommikoneet tuli, juostiin metsään piiloon. Mutta muuten ne eli ihan tuiki tavallista lapsen elämää silloin.  Ei tarvinnut nyhjätä kotona, käydä etäkoulua, olla ilman kavereita. Ei peruttu kaikkia harrastuksia, rippikouluja, juhlia, penkkareita yms.

Itse kyllä ennemmin elän yhteiskunnassa, jossa sentään jokaiselle on tarpeeksi ruokaa ja vaatetta ja jossa ei tarvitse juosta sinne pöpelikköön niitä pommikoneita karkuun (varsinkaan kun se metsä ei pommeilta suojaa) ja miettiä, kuoleeko sillä kertaa. Jumitan sitten vaikka kotona, vaikka ahdistavaa on sekin. Ja toki myös riskiryhmäläiste terveyden ja hengenkin puolesta pelkää, mutta silti: en ikinä vaihtaisi tätä tilannetta sotaan.

Vierailija
62/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sotakin jätti jälkensä ihmisiin. Kipeitä tunteita koettiin silloinkin. Kai sitä saa myöntää, että väsyttää?

Voi että ärsyttää nämä krmaprseet. Kun ei pääse vuoteen aurinkolomalle thaikkuihin ja bilettämään niin kärsitään yhtä kovasti kuin sodissa! Meillä on lämmin koti, ruokaa ja turvaa ja mukavuuksia koti täynnä tv:stä nettiin niin en ymmärrä mitä kamalaa ja traumaattista tässä on.

10 pisteen vihje. Kaikki ei tykkää olla kotona. Mulle ei ole mikään onni istua kotona tylsistymässä päivästä toiseen.

9 pisteen vihje. Kaikilla ei ole rahaa, millä saada lämpöä ja mukavuuksia ja ruokaankin voi olla vain niukin naukin.

8 pisteen vihje. Netti ja TV, jos niitä on, ei pidemmän päälle jaksa viihdyttää.

Kyllä on taas kermaperseillä vaikeeta, ehkä joskus saat oikeita ongelmia...

Kykenetkö mitenkään ymmärtämään sitä, että rahattomuus on oikea ongelma eikä korona suinkaan helpota sitä kun työpaikkaa on entistäkin vaikeampi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sotakin jätti jälkensä ihmisiin. Kipeitä tunteita koettiin silloinkin. Kai sitä saa myöntää, että väsyttää?

Saa myöntää, että väsyttää ja siitä pitääkin keskustella. Pitää keksiä tapoja saada voimia jaksamiseen. Ei vaikeissa paikoissa voi luovuttaa heti, kun tuntuu raskaalta. Pitää keksiä uusia tapoja saada energiaa, sosialisoitua jne.

Vierailija
64/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Onks pakko, jos ei haluu”

Ei se elämä mihinkään valu, jos vuosi elämästä menee vähän eri tavalla. Viime kesähänelettiin melko vapaasti. Ei tää kontaktien rajoittaminen tarkoita, että pitää lopettaa eläminen. Pitää keksiä uusia tapoja. Ihmisten kanssa voi olla ulkona. Tehdä pitkiä kävelyitä, urheilla ja pelata. Se mitä pitää välttä, niin lähikontaktit sisällä. Ei se ole koko elämä.

Vierailija
65/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämän koronan jaksaisi, mutta rajoituksia ei. Rajoitukset ovat aiheuttaneet sen, että ihmiset eivät todellakaan ole samassa veneessä, vaan toiset kustantavat koko lystin. Hyvähän se on vaatia muilta sitoutumista rajoituksiin ja suosituksiin, jos saa asustella omassa talossa rakkaan perheen kanssa, hoitaa pihaa, autoilla mökille, tehdä töitä ja palkka juoksee. Toiset ovat menettäneet toimeentulonsa ja ihmissuhteensa, firmoja kaatuu ja elämäntyöt valuvat viemäriin. Kenties perhehaaveetkin saa heittää, kun ei voi ihmisiä tavata ja kumppania etsiä. Nuoret eivät pääse oman elämän alkuun.

Ripaus empatiaa muita kohtaan ei olisi pahitteeksi. Sota-aika oli kovaa kärsimystä, eikä sitä pidä vähätellä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivät ihmiset kärsisi myös nyt.

Juuri näin. Helppo huudella lisärajoituksia ja sitä että pitää vaan jaksaa, jollei ne rajoitukset ole vaikuttaneet omaan elämään kovinkaan negatiivisesti. Voin kertoa, että tässä vaiheessa kun lomautusta takana vuosi ja juuri tuli toinen vuosi lisää, rahat täysin loppu, velat kaatuu niskaan=ulosotto enää ajan kysymys, ei ystäviä < tähänkin asti lähes ainoat sosiaaliset kontaktit töissä ja satunnaisilla baarireissuilla. Niin sanonpa vaan, että lopullinen uni alkaa vaikuttaa todella houkuttelevalta vaihtoehdolta.. Suoraan sanottuna v..ttaa ne ajattelemattomat idiootit jotka ilkkuvat meitä jotka eivät selviä/tule selviämään näistä ylimitoitetuista rajoituksista. Helppoa huudella kun oma toimeentulo ei ole uhattuna ja saattaa vielä olla perhettäkin ja ystäviä ympärillä, jottei tarvii vaan tuijottaa seiniä ja miettiä miten jaksaisi huomiseen.

Ei niillä mitään toimeentuloa ole ennenkään ollut. Vain yhteiskunnan loiseläjät toivoo lisää työttömyyttä aiheuttavia rajoituksia.

Vierailija
66/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tässä korona-ahdingossa olisikin kyse siitä ettei pääse baariin tai täytyy käyttää maskia.

En asu Suomessa ja kotimaassani tilanne on paljon parempi kuin siellä teillä. Tähän mennessä olen kuitenkin ollut 6 kuukautta tilanteessa, jossa en saa käydä töissä. Loput 7 kuukautta bisness on ollut todella hiljaista. Olen menettänyt 90% tuloistani. Maskista en kitise yhtään, se on ollut pakollinen viimeisen vuoden. Matkustus olisi työni kannalta elitärkeää, mutta kolmen viikon pakollinen hotellikaranteeni tekee siitä mahdottoman. Kestän sosiaalisten kohtaktien vähyyden ja senkin etten ole nähnyt perhettäni, sukulaisia ja suomalaisia ystäviäni puoleentoista vuoteen. Läheisen ihmisen koronakuolema kuitenkin koskettaa erittäin syvältä.

Vierailija
67/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tässä korona-ahdingossa olisikin kyse siitä ettei pääse baariin tai täytyy käyttää maskia.

En asu Suomessa ja kotimaassani tilanne on paljon parempi kuin siellä teillä. Tähän mennessä olen kuitenkin ollut 6 kuukautta tilanteessa, jossa en saa käydä töissä. Loput 7 kuukautta bisness on ollut todella hiljaista. Olen menettänyt 90% tuloistani. Maskista en kitise yhtään, se on ollut pakollinen viimeisen vuoden. Matkustus olisi työni kannalta elitärkeää, mutta kolmen viikon pakollinen hotellikaranteeni tekee siitä mahdottoman. Kestän sosiaalisten kohtaktien vähyyden ja senkin etten ole nähnyt perhettäni, sukulaisia ja suomalaisia ystäviäni puoleentoista vuoteen. Läheisen ihmisen koronakuolema kuitenkin koskettaa erittäin syvältä.

Tämä olisi hyvä muistaa täällä meillä, että aika vähällä päästään vielä.

Vierailija
68/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
69/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä harmittaa kun tarvitsee verrata tätä sota-aikaan! Sota-aika oli ihan eri asia. Kyllä siihenkin ihmiset olivat varmasti kyllästyneitä, mutta tätä vertausta näkee nyt tälläisenä syyllistämisenä siitä jos kehtaa vähänkin tuntea jotain negatiivista tästä paskasta tilanteesta. En minä väitä että korona olisi huijaus, mutta väitän että asian olisi voinut hoitaa paljon järkevämminkin ja nopeammin, eikä vitkuttaa sitä näin pitkään.

Sairasta positiivisuutta, minun mielestäni.

Ei voida myöntää että joku tilanne on SURKEA vaan pitää selitellä aina ihan kaikki parhain päin, kun ei se ole! Siihen päälle viellä syyllistetään jos joku tuntee ihan normaaleja tunteita tästä tilanteesta.

On ihan ok olla masentunut, vittuuntunut ja kyllästynyt vallitseviin olosuhteisiin olematta silti joku salaliittoteoreetikko naamaan yskijä! VOI olla ihan normaali tyyppi joka noudattaa suosituksia ja käyttää maskia jne. SILTI Saa olla kyllästynyt ja saa olla kyllästynyt, surullinen, turtunut koko tilanteeseen eri syistä!

Vierailija
70/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka on käskenyt teitä olemaan vain kotona? Suomessa saa ihan vapaasti ulkoilla, käydä kaupoissa ja ravintolaankin ja baariin pääsee. Saatte tavata ystäviänne kotona, ulkona tai ravintolassa. Mun arki ei ole ainakaan ollut koronan myötä kotona kyhjöttämistä, vaan liikun aktiivisesti ulkona eri tavoin ja oon aloittanut uusia juttuja, joita voi kotona tehdä netin välityksellä. Kyllä, muakin harmittaa moni asia, jotta ei voi nyt tehdä, mutta ne rajoitukset on ihan syystä ja Suomi on vielä yksi niistä maista, missä saa vapaasti liikkua. Ruotsissa kokeiltiin tätä ja mönkään meni.

Vierailija
71/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka on käskenyt teitä olemaan vain kotona? Suomessa saa ihan vapaasti ulkoilla, käydä kaupoissa ja ravintolaankin ja baariin pääsee. Saatte tavata ystäviänne kotona, ulkona tai ravintolassa. Mun arki ei ole ainakaan ollut koronan myötä kotona kyhjöttämistä, vaan liikun aktiivisesti ulkona eri tavoin ja oon aloittanut uusia juttuja, joita voi kotona tehdä netin välityksellä. Kyllä, muakin harmittaa moni asia, jotta ei voi nyt tehdä, mutta ne rajoitukset on ihan syystä ja Suomi on vielä yksi niistä maista, missä saa vapaasti liikkua. Ruotsissa kokeiltiin tätä ja mönkään meni.

Mutkun mä haluan kirjastoon ja uimahalliin. Oopperaan ja museoihin. Kirkkoon ja konsertteihin. 

Mä EN halua enää ulkoilla. Kiitos vaan olen aivan täysin hyytynyt ja kyllästynyt tunkemaan kaikkien muiden kanssa Seurasaaren kapeilla poluilla esim.

Enkä malua enää kohta nähdäkään nettiä! Niukin naukin jaksan täällä käydän hetken aikaa.

Vierailija
72/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmat olis jättänyt sotimatta, ei olisi tätä(kään) ongelmaa mietittävänä.

Noudatan suosituksia viisaasti soveltaen. Jokainen kotoa poistuminen ei ole koronan levittämistä, kun ei ole sitä koronaa alunperin hankkinutkaan. Muiden ihmisten välinpitämättömyys ei myöskään ole minun syytäni. Onneksi nämä muistavat turvavälit viimeistään siinä vaiheessa, kun tarpeeksi kovaa tekoyskii.

Vierailija
73/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämän koronan jaksaisi, mutta rajoituksia ei. Rajoitukset ovat aiheuttaneet sen, että ihmiset eivät todellakaan ole samassa veneessä, vaan toiset kustantavat koko lystin. Hyvähän se on vaatia muilta sitoutumista rajoituksiin ja suosituksiin, jos saa asustella omassa talossa rakkaan perheen kanssa, hoitaa pihaa, autoilla mökille, tehdä töitä ja palkka juoksee. Toiset ovat menettäneet toimeentulonsa ja ihmissuhteensa, firmoja kaatuu ja elämäntyöt valuvat viemäriin. Kenties perhehaaveetkin saa heittää, kun ei voi ihmisiä tavata ja kumppania etsiä. Nuoret eivät pääse oman elämän alkuun.

Ripaus empatiaa muita kohtaan ei olisi pahitteeksi. Sota-aika oli kovaa kärsimystä, eikä sitä pidä vähätellä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivät ihmiset kärsisi myös nyt.

Niitä rajoituksia vaatii kyllä ihan nekin, jotka ovat sairastuneet itse koronaan ja sen jälkitauteihin, menettäneet läheisiä sille ja ehkä jopa itsekin ovat työt vähentyneet tai työskentrlevät hoitoalalla. Tunnen henkilökohtaisesti tämmöisiä ihmisiä. Olen itse ollut aikoinaan tuloton ja sairas työtön, joten tiedän, mitä se on, mutta siitäkin selviää hengissä.

Ruotsissa talous muuten otti vielä enemmän osumaa kuin Suomessa. Osassa

maailmaa koko maa saattaa olla täysin kiinni.

Vierailija
74/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutkun mä haluan kirjastoon ja uimahalliin. Oopperaan ja museoihin. Kirkkoon ja konsertteihin. 

Mä EN halua enää ulkoilla. Kiitos vaan olen aivan täysin hyytynyt ja kyllästynyt tunkemaan kaikkien muiden kanssa Seurasaaren kapeilla poluilla esim.

Enkä malua enää kohta nähdäkään nettiä! Niukin naukin jaksan täällä käydän hetken aikaa.

Mut kun mä haluunaa Nyt tilanne on hain sen, ettei nuo ole mahdollista ja arki on rakennettava niin, että sitä tekemistä löytää muualta. Ja kyllä, kävin itsekin ennen säännöllisesti keikoilla, kirjastossa ja uimahallissa. Nyt siirryin sitten striimikeikkoihin ja äänikirjoihin. Asennekysymys.

Vierailija
75/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt koronan läheltä. Kolme (3) työkaveria saivat posiitivisen tuloksen. Kaikki altistuivat samassa paikassa. Ei ollut mikään vakava tauti huonokuntoisille 40v-50v naisille. 

Alussa pelkäsin, mutta kun tietää miten vaaraton tauti se on 99+% ihmisistä, niin ei vaan enää jaksa. Aivan käsittämätöntä tämä hysteria.

Vierailija
76/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä harmittaa kun tarvitsee verrata tätä sota-aikaan! Sota-aika oli ihan eri asia. Kyllä siihenkin ihmiset olivat varmasti kyllästyneitä, mutta tätä vertausta näkee nyt tälläisenä syyllistämisenä siitä jos kehtaa vähänkin tuntea jotain negatiivista tästä paskasta tilanteesta. En minä väitä että korona olisi huijaus, mutta väitän että asian olisi voinut hoitaa paljon järkevämminkin ja nopeammin, eikä vitkuttaa sitä näin pitkään.

Sairasta positiivisuutta, minun mielestäni.

Ei voida myöntää että joku tilanne on SURKEA vaan pitää selitellä aina ihan kaikki parhain päin, kun ei se ole! Siihen päälle viellä syyllistetään jos joku tuntee ihan normaaleja tunteita tästä tilanteesta.

On ihan ok olla masentunut, vittuuntunut ja kyllästynyt vallitseviin olosuhteisiin olematta silti joku salaliittoteoreetikko naamaan yskijä! VOI olla ihan normaali tyyppi joka noudattaa suosituksia ja käyttää maskia jne. SILTI Saa olla kyllästynyt ja saa olla kyllästynyt, surullinen, turtunut koko tilanteeseen eri syistä!

Onko sitten ok leimata meidät sairaiksi, joille tämä tilanne ei ole mikään maailmanloppu ja jotka ovat onnistuneet löytämään iloa tässäkin ajassa?

Vierailija
77/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt koronan läheltä. Kolme (3) työkaveria saivat posiitivisen tuloksen. Kaikki altistuivat samassa paikassa. Ei ollut mikään vakava tauti huonokuntoisille 40v-50v naisille. 

Alussa pelkäsin, mutta kun tietää miten vaaraton tauti se on 99+% ihmisistä, niin ei vaan enää jaksa. Aivan käsittämätöntä tämä hysteria.

Menepä koronaviruksen saaneiden tukiryhmään ja kyselepä sieltä kokemuksia. Se, että sun tutut sairasti sen lievänä, ei tarkoita, etteikö se voisi jättää vaurioita tai voisi olla vaarallinen monelle muulle.

Vierailija
78/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä jutut on, että sota-aikana sai elää normaalisti? Oletteko keskustelleet silloin eläneiden kanssa? Omasta suvustani lähti kolme ihmistä sotalapseksi Ruotsiin (lapset erotettiin vanhemmista), kaksi perhettä menetti kotinsa Karjalassa, kaikesta oli pula ja puute jne.

Sotimassa olleista puolestaan monet traumatisoituivat. Millaista luulette ihmisten t*ppamisen ja jatkuvan kuolemanpelossa elämisen olevan? Kukaan ei voinut taata, tuleeko perheenisä tai puoliso enää sodasta kotiin.

En voi ymmärtää, että koronaa pidetään rankempaa kuin sotaa. Oikeastiko valitsisitte ennemmin sodan?

Mun vanhemmat oli lapsia sota-aikana. Niukkuus ja köyhyys oli silloin ja sitten se, että kun pommikoneet tuli, juostiin metsään piiloon. Mutta muuten ne eli ihan tuiki tavallista lapsen elämää silloin.  Ei tarvinnut nyhjätä kotona, käydä etäkoulua, olla ilman kavereita. Ei peruttu kaikkia harrastuksia, rippikouluja, juhlia, penkkareita yms.

Itse kyllä ennemmin elän yhteiskunnassa, jossa sentään jokaiselle on tarpeeksi ruokaa ja vaatetta ja jossa ei tarvitse juosta sinne pöpelikköön niitä pommikoneita karkuun (varsinkaan kun se metsä ei pommeilta suojaa) ja miettiä, kuoleeko sillä kertaa. Jumitan sitten vaikka kotona, vaikka ahdistavaa on sekin. Ja toki myös riskiryhmäläiste terveyden ja hengenkin puolesta pelkää, mutta silti: en ikinä vaihtaisi tätä tilannetta sotaan.

Ja kun täällä ei tarvitse kyhjöttää kotona! Mä en ymmärrä, mikä tämä juttu on. Ulos saa ihan vapaasti mennä.

Vierailija
79/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä koronaviruksen saaneiden tukiryhmään ja kyselepä sieltä kokemuksia. Se, että sun tutut sairasti sen lievänä, ei tarkoita, etteikö se voisi jättää vaurioita tai voisi olla vaarallinen monelle muulle.

Ptsd ja 20000 kaatunutta. Älä viitti.

Vierailija
80/134 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei samoin tein laiteta paketillista maskeja päähän kerralla? Kun ovat nii saamarin hyödyllisiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi