Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1272)
Uattelin männä hilipasta kaapuntille jahka kerkiijän. Pittää tässä vielä kothommoo tehä huitkotvasen aikoo. Mitteeköhän sitä tulloo ruokoo laatettua tännään, tuasko sitä ikkäänikuista kalakukkoo vai vaehteeks tappaiskeittoo. Veikkoonpa että tulloo niin maakasta että ihan naarattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä savoa kannata yrittää kirjoittaa, se on puhekieli. Lisäksi se vaihtelee paljon, jopa naapuripitäjissä puhutaan hieman eri tavoin. Eikä ihan puhdasta savoa enää juuri missään.
Noin on. Sellainen 100 km väli jo voi aiheuttaa toisenlaisen murresanan. Kerron esimerkkinä vaikka ihmisen pää, miten se sanotaan paikkakunnilla joilla on välimatkaa n 100km.
Toisella sanotaan piä ja toisella peä.
Ompa piä kippee. Kylläpä peätä koskoo tae piähän koskoo.
Ja harvapa meistä palajasjalakasista savolaesisita taetaa ennee ihan näen levveesti puhheesa viäntee. Aenakkii tämä savolaenen sannoo vuan, että päähän koskee. Ja jäläkikasvu vielä vähemmän. Vanahojen immeisten savvoo on aena ilo kuunnella.
Minä laetoin loonaaks jaohelihakiisaasta ja inkiviär porsasta, hyvvee olivat ja vieraattii tykkäs.
Nyt pittää lähtee posti luatikosta hakemaan, jos sais jottai mukavoo luettavvoo.
Piänsärkyliäke jäe jiäkuapin piälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä savoa kannata yrittää kirjoittaa, se on puhekieli. Lisäksi se vaihtelee paljon, jopa naapuripitäjissä puhutaan hieman eri tavoin. Eikä ihan puhdasta savoa enää juuri missään.
Noin on. Sellainen 100 km väli jo voi aiheuttaa toisenlaisen murresanan. Kerron esimerkkinä vaikka ihmisen pää, miten se sanotaan paikkakunnilla joilla on välimatkaa n 100km.
Toisella sanotaan piä ja toisella peä.
Ompa piä kippee. Kylläpä peätä koskoo tae piähän koskoo.Ja harvapa meistä palajasjalakasista savolaesisita taetaa ennee ihan näen levveesti puhheesa viäntee. Aenakkii tämä savolaenen sannoo vuan, että päähän koskee. Ja jäläkikasvu vielä vähemmän. Vanahojen immeisten savvoo on aena ilo kuunnella.
Minen oo vanaha! Ja sanon piä :)
N36
Mitteepä sitä aekoo tiällä suharoessa
Voe helekutti kun on kaanis tuo aaringonpaeste kallaveellä, kaaniimpoo näkyvä suap hakkee, venneitäkkii siellä näkkyy mänevän kohti ulappoo.
Ruokavirasto tiedottaa Savon alueelle:
Haaskanpitoa säätelevät myös monet muut lait ja asetukset kuten jätelaki, ympäristönsuojelulaki ja maankäyttö- ja rakennuslaki, joiden tunteminen ja noudattaminen ovat edellytyksenä haaskatoiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka Hämmeestähän minä alakujaan olen, mutta jos minut ottasitta mukkaan silti. Kahaviin kävin juuri hakemassa maettoo, nyt istahin konneen etteen.
Nyt tuli pohjanmaan murretta sekhaan.
Isovanhempani Savosta sanoivat kahhh-vi, korostaen h:ta. Itse olen sanonut kahavi jostain syystä.
-eri
Ei näpytä kala, muta eipä naputa akkakaan
Hyvvee päevee.Hyvinhä se nyt männöö mutta mänköön vuan.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osaakin vituttaa kun ihmiset kirjoittelevat murteella.
Mittee sie nyt tuassii meluvat?Ou iha hiljoo vuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osaakin vituttaa kun ihmiset kirjoittelevat murteella.
Mittee sie nyt tuassii meluvat?Ou iha hiljoo vuan.
Se sanotaan: Ou iäneti.
Mitä yhteistä on savolaispojalla ja eräällä TV-meteorologilla?
- Molemmat etsivät kesähommoo.
Aarinko paestaa rätkööttää nii jotta Kallavesj kohtsillee kääp kiehummaa.
Vierailija kirjoitti:
Aarinko paestaa rätkööttää nii jotta Kallavesj kohtsillee kääp kiehummaa.
Kah, valamista kalasoppoo. Soeta ku voep tulla syömää :)
Pilivenmurikat kiertelöö ja tänäiltana oes syntymäpäeväjuhliin mäntävä. Jospa tuo ei koko iltoo sattoo rättyyttäs ku pihalla kuuluu olovan kinkerit. Mitenkä niihi immeisten pittää pienii rivitalo kopperoehi tunkee ihtesä asumaa ku ei sitte tuppaan sovi juhla väk alakuunkaa?