Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1272)
No, mistee tiällä huastellaan? Haaskan näkösistä naesistako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai savoa. Entäpä me helsinkiläiset? Kysyn vaan.
Hyvin monella helsinkiläisellä on savolaiset juuret. Voipi testata: kualkiäryle, sujjuuha se.
Kualjkiäryle
Vierailija kirjoitti:
No, mistee tiällä huastellaan? Haaskan näkösistä naesistako?
Suahhan tiijjä mittee haaskoo sitä keksiikää.
Vierailija kirjoitti:
Ee sitä ennee ossoo viäntee ku on asuna kaavan jo muualla. Kyllä sitä silti kottiisa kaepoo
Kaeppa se palloo ku vanahaks ellää :)
No voeh tokkiisa kualiliäryle. Voih jehna ku löytääs akkelin joshaain vuaheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ee sitä ennee ossoo viäntee ku on asuna kaavan jo muualla. Kyllä sitä silti kottiisa kaepoo
Kaeppa se palloo ku vanahaks ellää :)
Kaeppa se palloo jos suap kalloo. Kallaan mänj.
No,hyvvee päevee vuan.Siihä tuo männöö tae ompi mänemättä.Suattaaha se olla jotta männöö hyvinnii ja suattaaha olla jotta männöö huonommi.
Mie vähä ymmärrän savvoo, mutten ossoo sitä kirjottoo, kute näkkyy!
Ka Hämmeestähän minä alakujaan olen, mutta jos minut ottasitta mukkaan silti. Kahaviin kävin juuri hakemassa maettoo, nyt istahin konneen etteen.
Suattaa olla että juttelen, mut suatan olla juttelemattakin.
Vierailija kirjoitti:
Ka Hämmeestähän minä alakujaan olen, mutta jos minut ottasitta mukkaan silti. Kahaviin kävin juuri hakemassa maettoo, nyt istahin konneen etteen.
Nyt tuli pohjanmaan murretta sekhaan.
Nuapurin ukko uppos lampeen vuan ee naarata.
Kohta suattoo sattoo ropsauttaa vettä, vuan suatta olla ropsauttamattakkii.
Eipä sitä savoa kannata yrittää kirjoittaa, se on puhekieli. Lisäksi se vaihtelee paljon, jopa naapuripitäjissä puhutaan hieman eri tavoin. Eikä ihan puhdasta savoa enää juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
No voeh tokkiisa kualiliäryle. Voih jehna ku löytääs akkelin joshaain vuaheessa.
Turkulainenki huomaa että pieleen menee mut 'haaskasti'.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä savoa kannata yrittää kirjoittaa, se on puhekieli. Lisäksi se vaihtelee paljon, jopa naapuripitäjissä puhutaan hieman eri tavoin. Eikä ihan puhdasta savoa enää juuri missään.
Noin on. Sellainen 100 km väli jo voi aiheuttaa toisenlaisen murresanan. Kerron esimerkkinä vaikka ihmisen pää, miten se sanotaan paikkakunnilla joilla on välimatkaa n 100km.
Toisella sanotaan piä ja toisella peä.
Ompa piä kippee. Kylläpä peätä koskoo tae piähän koskoo.
Minä kerkesin tänä uamuna kirjottee tuon "Voi tokkiisa" , heti sen jäläkeen itekkii huomasin, että oes pitänyt laettoo Voe tokkiisa, Ylä-Savosta kun oon.
Hyvin monella helsinkiläisellä on savolaiset juuret. Voipi testata: kualkiäryle, sujjuuha se.