Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jutellaanpa savoa.

Vierailija
17.02.2021 |

Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii

Kommentit (1267)

Vierailija
641/1267 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helkkarin tyhmä tämän vanhan typerän aiheen taas nosti esiin?!

Elähän nimittele! Minäku Jaakolle sanon! Loppuu se nimittely!

Vierailija
642/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtorj, muurarj, liäkärj, timpurj, sähkärj mitä näitä ammatteja nyt olj. 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisijako työ meelle haataesiin?

Kuka osaa suomentaa?

Vierailija
644/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentävä kalakukko

Vierailija
645/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolokun immeinen kirjoitti:

Kaekenlaesija kutjakkeita tälläkkii palstalla riittää

-tiälläkii-

Vierailija
646/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisijako työ meelle haataesiin?

Kuka osaa suomentaa?

Tulisitteko te meille hautajaisiin?

Vierailija
647/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ne jotka eivät ole savolaisia jättäisivät sen savon puhumisen savolaisille kun eivät kuitenkaan osaa tuottaa muuta kuin jotain mikä omasta mielestään kuulostaa savolta. Sama kun yritetään puhua lapin murretta laittamalla h joka väliin. Vaikuttaa ainoastaan typerältä.

Vierailija
648/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin venäläisen kaverin kanssa murteista ja kysyin että onko Venäjällä isojakin eroja siinä miten kieltä lausutaan eri puolilla maata. Venäjä kun sattuu olemaan melkoisen iso valtio. Kaverini sanoi, että isoja eroja lausuntatavassa ei juurikaan ole ja ihmetteli kovasti kun sanoin, että minulla on oikeasti vaikeuksia ymmärtää Suomea, jota puhutaan 300km päässä kotipaikastani. Tämä ei ole loukkaus Savon murretta kohtaa, päinvastoin.

Vierailija
649/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörät ne laaloivat Kuopioon käy tie, kiskottii kirskuivat tervehyksen vie. Tännään KalaPa voittoon ja sunnuntaina KuPS vie mestaruuvven, banzai! Tsadilaiset nuoloo näppijään!

Vierailija
650/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin venäläisen kaverin kanssa murteista ja kysyin että onko Venäjällä isojakin eroja siinä miten kieltä lausutaan eri puolilla maata. Venäjä kun sattuu olemaan melkoisen iso valtio. Kaverini sanoi, että isoja eroja lausuntatavassa ei juurikaan ole ja ihmetteli kovasti kun sanoin, että minulla on oikeasti vaikeuksia ymmärtää Suomea, jota puhutaan 300km päässä kotipaikastani. Tämä ei ole loukkaus Savon murretta kohtaa, päinvastoin.

Italiassahan eri alueiden murteet ovat niin kaukana toisistaan että ymmärtäminen on todella vaikeaa. Siellä on tosin auttanut televisio. Kun kaikki ulkomaisetkin tv-ohjelmat ja elokuvat on dubattu "yleiskielisiksi".

Vierailija
651/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kualjkiäryle, kualjluatikko ja huarapiäsky, siinäpä muutama kaunis sana. Ja sunnuntaina KuPS jättää kannun Kuopijjoon, banzai!

Vierailija
652/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja hän vaihtoi nimensä vielä Kuappiseksi ja sittenpä hänelle annettiin nimeksi Komero.

Vierailija
653/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voe hyvänen aeka, että minua illalla naaratti, kun näetä luin. Varsinnii se, että tiällä yritettiin viäntee savvoo, nekkii, jotka eevät oekeesti sitä ossoo. Eekä meellä sanota sie ja mie, meellä sanotaan sinä ja minä.

Minnoon nyt viiskymmentä vuotta asunu tiällä helsingissä ja savon murretta ossoon vieläkii, vaekken tietenkään tiällä sitä oo puhunu, kun nuorena jo tänne ollaan muutettu, niin pakostakkii se murre on muuttunu.

Savossa käävessä kerran kyselin jottae myyjältä, niin see korvoosa lotkaattanna. Piti männä hihasta nykäsemmään ja kysyä nuamutusten, että saes vastaaksen. No, sano minulle, että se puhheen nuotti olj minulla semmonen, ettee ymmärtäny minun kysyvän hältä mittää.

Semmosta se savom murre on, lepposta ja mukavoo kuunnella.

Vierailija
654/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion linja-aatoasemalla turisti kysy linja-aaton kuskilta, että Anteeksi, pääseekö tällä bussilla Nilsiään? Kuski vastas: Kyllä tällä piäsöö vuan ee myö männä.

Vierailija
655/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolome kylymee kualkiärylettä jiäkuapim piällä piäsiäesuamuna

Vierailija
656/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens kerralla ku mään tuas Kuopijoon äetimuorii moekkaamaan, tekkee mieli kalakukkoo Partaselta!

Savon Sanomissa (Mullikka Bladet) on muute hupijuttu "Sutkaus", josta voep oppii vähä savolaesia sutkaaksia ja puhheenpartta:

https://www.savonsanomat.fi/teemat/4347153

Vierailija
657/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai savoa. Entäpä me helsinkiläiset? Kysyn vaan.

Miten helsinkiläiset tähän liittyy. Minä olen syntynyt Helsingissä, vanhemmat Savo-Karjalan hoodeilla. Ossoon kyllä viäntee tarvittaessa.

Vierailija
658/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolainen ei sano mie, ainakaan täällä Savon sydänmailla. Toisaalta on otettava huomioon, että savon murteiden kielialue on sangen suuri ja paikallisia eroja on. Joten voihan se olla niin tai olla olematta. Jokainen olkoon oikeassa.

Vaikka ei puhuisikaan murretta, aksentti voi paljastaa synnyinseudun tai muu olemus.

Kahdessa kohtaa Savoa olen asunut ja tapa puhua on erilaista. Muuten savon murre ei ole helppoa kirjoittaa. Jotenkin siitä menee maku ja siihen pettyy. Se on harvojen taito. 

Vierailija
659/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne jotka eivät ole savolaisia jättäisivät sen savon puhumisen savolaisille kun eivät kuitenkaan osaa tuottaa muuta kuin jotain mikä omasta mielestään kuulostaa savolta. Sama kun yritetään puhua lapin murretta laittamalla h joka väliin. Vaikuttaa ainoastaan typerältä.

Mutta ku myö savolaesettii ollaan erjlaesija. Minnoon koettanna totutella aatokseen jotta p-k lähellä majjoo pitävä puhhuu erjlaella ja etelä-savolaenen tuas erjlaella. Pohjos-Savossakkii Kuopijossa ruplatteelloovat erjlaella mittee 30 km piässä Siilijjärvellä tahi 60 km piässä Nilsijässä jne. Voep väljmatkat olla viärällää. Ee se oo nii heleppoo savolaesellekkaa tietee miten sitä nuapurjkunnassa muljaatellaa.

Vierailija
660/1267 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kolome kylymee kualkiärylettä jiäkuapim piällä piäsiäesuamuna

kualj

piäsijäes

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi