Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai savoa. Entäpä me helsinkiläiset? Kysyn vaan.
Helsingissäkin asuu paljon savolaisia.
Todennäköisesti enemmän kuin helsinkiläisiä. Toenperrää.
Vierailija kirjoitti:
Mitteepä tässä. Oon alakanu jumppoomaan. Tännäänkin tuossa hyppelihin juutuupin vitejoitten tahtiin ja hikhän siinä lens. Tul nii nuutunu olo, että het pit jiäkuapille männä ja syyvä par pottuva voisilimän kanssa.
TännäänKIN ja VOIsilimä?
Missee sitä on kääty murre pilloomassa?
Mitteehän ruppeis tekemää, metässäkkii on niin paljon lunta, ettei sinnekkää kannata männä raevoomaa.
Taajan jiähä luveskelenmaa tänne, puolkahjuin purkaatumisija!
Vierailija kirjoitti:
No päevee!! Aa että mite vötkylöettää. Pöntöllä viäntäjä ee oo savvoo haestanukkaa kun sannoo Mie. Ee helevattu tiällä mie sanota vuan nuapurissa karjalassa. Myö sanota lotkautettaan savossa toesella laella vuan sitä en palajasta pöntöllä makkoovalle lötjäkkeelle.
Out se sinähhii erräe jäpäkyörä.
Vierailija kirjoitti:
Mitteehän ruppeis tekemää, metässäkkii on niin paljon lunta, ettei sinnekkää kannata männä raevoomaa.
Taajan jiähä luveskelenmaa tänne, puolkahjuin purkaatumisija!
Minä lähen raatoo nostelemmaa, vaekka eilisestäe on ruato kiippeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No päevee!! Aa että mite vötkylöettää. Pöntöllä viäntäjä ee oo savvoo haestanukkaa kun sannoo Mie. Ee helevattu tiällä mie sanota vuan nuapurissa karjalassa. Myö sanota lotkautettaan savossa toesella laella vuan sitä en palajasta pöntöllä makkoovalle lötjäkkeelle.
Out se sinähhii erräe jäpäkyörä.
Elähän ruppee, taejan ottoo tuon kehuna. Uattelin lähtöö kuapuntille, ostoo pätkäyttämmään uuvven talavitakin. Kehvae kehtoesko männä aaringon hävittyä paekallisseen Prismaan, ee oes kaakana sekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai savoa. Entäpä me helsinkiläiset? Kysyn vaan.
Helsingissäkin asuu paljon savolaisia.
Tiedän. He ovat täällä yleensä johtotehtävissä. Ja sekös kismittää.
terveisin pohjalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni kuvittelee että savolaiset sanovat mie ja sie. Eivät sano. Se on lappilaista tai karjalaista murretta.
Et ou paljoo kiertänä. Etelä-Savossa sanotaa mie ja sie.
Murteet sulautuvat toisiinsa raja-alueilla. Silti he ovat yhtä puhtaita murteita.Mikkelissä miä ja siä.
T. miä
Elähä nyt, miekiin oun melekeen Mikkelistä, Hiirolasta, mie oun mie ja sie out sie, työ on se, mitä tehhää
Nuorena ja nättinä (nyt oun ennee nätti) piti töehi perässä männä toeselle puolelle jokkee. No ravintolassa sitte jätkä tulloo ja kyssyy. Onks sul pal poroi ku noi väännät reteest. Nii mitä?. No sitte vähä suomemmaks, onks sul pal poroja kun noi retee oot, kui ne ny pärjjä ku sä tääll. Minä hölmönä jotta tokiha kaapasta poroja sen verran myyvvään jotta pystyn uamu ja ilta kahvit keittämmää. Kyllä ne sinne suotattimmee tahi pannun pohjalle porot jiäp. Ei tollukka ymmärtänny ja luuloovat että Savo kuuluu jo poronhoeto aluveeseen
Eliinan eväät-nimisessä ohjelmassa TV7:ssä tämä Eliina puhuu savonmurretta. Hän kertoi että Jumala on savolainen (liioitteli kyllä kun Luojamme kuuluu kaikille) ja perusteluna oli että kun Hän on kaikkein ylin Piällikkö. Itse en enää osaa savoa vaikka olen Kuopiosta kotoisin. Ei osannut alakoulun opettajanikaan, joka oli Raahesta kotoisin. Kerran sattui niin että yksi oppilas kertoi unohtaneensa kirjan pihaan, ope käsitti että pihalle ja käski hakemaan sen sieltä. Mutta savoksi piha tarkoittaakin kotia ja niin kaveri lähti parin-kolmen kilometrin päähän kotiin hakemaan sitä kirjaa. Opettaja ihmetteli miksi sieltä pihalta hakeminen niin kauan kestää, kun toiset selittivät että kotoa hän meni sitä hakemaan..
Kyllähän Savonlinnan/Sulkavan seudulla sanotaan mie ja sie. Ainakin tuo mun oma savolainen vänkyrä sanoo :D Ei ylä-savossa sanota
Savolaeset on kierroo porukkoo. Koskkaan et tiijä, puhhuuko ne totta tahi ei. Otappa siitä selevöö. Voe että.
Vierailija kirjoitti:
Alotus män heti viärin. Ei ou alakuperänen savolaenen selevästikkää. Oes pitänä olla:
"Mittee sinnäe tiet tännää päevänä onko kaekki hyvi?"
Ka ei kaet sitä oo purpettamista. Votjakkahi romottelloo ja taksvärkki pahimmoilleen täys.
Suahhan tiijä kuolooko tämäkii murre poes, toevottavasti ee. Myökii akkojen kanssa huastetaan savvoo ihan uhallaan joskus, vaekka osa assuu piäkaapuntissa ja ollaan kaekki enemmän tae vähemmän akateemista sorttija. Ihanoo puhuva kuten mummo tae ukki aekoinaan. Yst.terv. Nainen 36-vuotta
Mitä tarkoittaa "voe tuontauttaan"?
tääkin puhhuu kaikkii murteita mittee ikinä on.Raumaa en ou oppinna.Savvoo,karjalloo,turkuu.Pohjanmuata,lappii..Miun tyär oli mummolassaa se viäns savvoo pitkää.Miä oon savo/karjalasekote.Mummon esipol.hurreista tuloo. Oli handyykkii,veskoi,cykkelii.Huussi..mittee lie sanoja.,Vaikutteita oli monesta.Elä kehtoo.Mie sie,Alahan laputtoo siitä.Mikä se tuokkii luuloo olevasa.Käähhän kaapassa.Mää mehtään.Kissahhii naaraaa.Nyt ei kyllä naarata.Kun joku olj hukkunna ;).Ompa neiti nii haaskannäköne......kyl määkki turuus ..trkuuu...
opeta kinkille savoa ennenkuin lämäset lautaselle yhtään mitään.
länsirannikolla on kosteampaa..
Mikkelissä miä ja siä.
T. miä