Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1267)
Pohjoes-savon perukoella oun syntyny, nyt viijettä vuotta Tamperreella asuna. Ee oo savon tytöstä murre hävinny enkä kyllä sen koommin ou koettana siitä erroon piästäkkää, vua kyllä sitä toesinnaan töessä aenae huomoo, mitenkä sitä ee jotennii ihan nii täävestä syvämmestä murteellisesti kehtoo jottae asijata ilimasta, etteevät iha kato että mittee se tuo huastoo.. mutta minnoun tyttö sen piättännä, että tästä murteesta en luovu ja suavatpahan sitte toeset vaekka vähä naareskella kun minä viäntee lotjaattelen kieltäen. Se jotennii se savolaesuus on niin tuossa itentiteetissä, että sitähä oes ku toene immeene ku yrittäs muuta puhua ku savvoo.
Onneks kotona ukon kanssa tulloo iha luonnollisesti tätä ommoo murretta huasteltua, siitähhii huolimatta ettee ukko ies ou savosta päenkään. Jos minnoon suulas savolaenen niin ukko on hijas hämäläenen. Nii voemakas se taetaa olla savon murteen vaekutus, että kuuluu se tuo ukkokkii välillä viäntävän, vaekkee sillä muuta yhteyttä savvoon päen oukkaan, ku minä.
Mittee työ tiällä huastelette ja puhuva löttyytätte? Hävetkee aekuiset immeiset. Että kehtoottakkii tuommosta Jonniin joutavoo hölömöilyvä.
Savo aena syvämmessä kirjoitti:
Pohjoes-savon perukoella oun syntyny, nyt viijettä vuotta Tamperreella asuna. Ee oo savon tytöstä murre hävinny enkä kyllä sen koommin ou koettana siitä erroon piästäkkää, vua kyllä sitä toesinnaan töessä aenae huomoo, mitenkä sitä ee jotennii ihan nii täävestä syvämmestä murteellisesti kehtoo jottae asijata ilimasta, etteevät iha kato että mittee se tuo huastoo.. mutta minnoun tyttö sen piättännä, että tästä murteesta en luovu ja suavatpahan sitte toeset vaekka vähä naareskella kun minä viäntee lotjaattelen kieltäen. Se jotennii se savolaesuus on niin tuossa itentiteetissä, että sitähä oes ku toene immeene ku yrittäs muuta puhua ku savvoo.
Onneks kotona ukon kanssa tulloo iha luonnollisesti tätä ommoo murretta huasteltua, siitähhii huolimatta ettee ukko ies ou savosta päenkään. Jos minnoon suulas savolaenen niin ukko on hijas hämäläenen. Nii voemakas se taetaa olla savon murteen vaekutus, että kuuluu se tuo ukkokkii välillä viäntävän, vaekkee sillä muuta yhteyttä savvoon päen oukkaan, ku minä.
Turkulaiselle yhtä eksoottista ja vaikeaa ymmärtää kuin eestin tai saamen kieli.
Vaikka Savosta olenkin kirjoitti:
Minusta on jotenkin aina ollut kauheata katsoa savon murteella kirjoitettuja tekstejä.
Näyttää hirveältä.
Itse kirjoitan aina kirjakielellä.
Vuan minäpä tykkeen :D
Jo männöö huokumises vaekeeks jos et yhessä ketjussa kestä viäntee ja muessa kirjaella oppiimmukkaa.
Mun puolesta voitaisi siirtyä savoon kirjakielen sijaan.
Savo muistuttaa siinä mielessä muita Eurooppalaisia kieliä että se kirjoitetaan virallisesti erilailla kuin lausutaan. Lienee niitä peruja kun Suomessa muinoin puhuttiin vain pelkkää savoa aateliston parissa ja tapa oli matkittu suoraan Saksasta ja Ranskan mailta.
Voi voi- voe voe sentään! kirjoitti:
Savon murretta kuuntelee mielellään, mutta kirjoitettuna se ei vaan näytä hyvältä.
Ei ole savoksi kirjoitettuna enää selkeätä.
Eepä oo monj huastelemassa tiällä iäneen. Säelyypää ies räntättynä :)
Ne uoki lisiäntyneet lähaekoina, muistaha välttiä lähkontatei!
Vierailija kirjoitti:
Savo muistuttaa siinä mielessä muita Eurooppalaisia kieliä että se kirjoitetaan virallisesti erilailla kuin lausutaan.
Mitä??????
Ihan samalla tavalla sanot sanan "viäntee" kun kirjotat sanan "viäntee". Jos taas tarkoitat, että kirjakielellä puhuttaisiin, mutta savoksi kirjoitettaisiin, niin silloin olisi eri lailla. Savon murre kuitenkin kirjoitetaan niin kuin se puhutaan. Liudennus sekä puhutaan ja kirjoitetaan jne.
Elekee elekee, että työ ossoo kuitenkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mie oon Kuopiosta ja istun pöntöllä
Ei savolaiset sano mie. Ne sanoo minä tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Savolaisuus on sukupuolitauti, joka johtaa kuolemaan.
Tähä pit vastata et ne onki lisiäntyniet lähaekoena, muista välttiä lähkontaktei (en osua oekei käyttiä tätä ja murteenki kirjottaminen o yllättävä vaekeeta).
Kiva ketju, hyvä savo!
Se ois perjantai, koronan kourissa voes kotona makkoillessa voes tuopin jos toisennii vetästä.
Perkele ku lähti kahta kertoo sama sana laaseen seassa
Uotan että ukko tulloo kottiin ni vois jottai ruokoo tehhä
Kompastelu voep estee kuatumisen. -Savolainen sananlasku
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "voe tuontauttaan"?
Moniselitteinen. tuon takia, sen takia jne.
Tiijättäks työ mitkä ne savolaeset lammasjuhlat on? No ne on kilipailut.
Vierailija kirjoitti:
Mites toi korona siäl savospäin? Haittaaks jollai lail elämää? Ja millai savolainen sanoo korona?
Kyllä se vuan korona taetaa tiälläin päen olla. Ja tiällähän sitä jootuu kotona olla öllöttämmää päevästä toeseen ku kaek on etänä. Ruokakaapassa joskus pittää käävvä. Pahhoettelen jos en ihan puhasta savvoo osanna kirjottoo, ku ee iha näen paljo tule ennee viännettyä. Meleko palajo kuitennii.
voep tokkiisa.
Kyllä tämä on parasta lääkettä turkulaisuuteen.