Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisesta perheestä kouluaikasi pahin kiusaaja oli?

Vierailija
17.02.2021 |

Itse muistan kaksi erityisen ilkeää, kaverukset. Molemmat perheestä, joissa isät kaupungin top10:ssä tulojen suhteen. Näillä pojilla kaikki vimpan päälle, merkkivaatteet, mopot ja myöhemmin moottoripyörät, autot, luksuslomat. Kiusaamisen kohteeksi otettiin etenkin köyhien perheiden lapset sekä kaikki ylipainoiset, silmälasipäiset tai aknesta kärsivät.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman ja kovimman kiusaajapojan äiti oli sosiaalityössä kunnan palveluksessa.

Vierailija
22/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiesperheestä oli se k-pää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä näitä "kiusattuja" löytyy joka päivä palstalta?

Miten niin? Luuletko kiusaamista jotenkin harvinaiseksi ilmiöksi?

Yhtä kiusattua kohti on yleensä 1-3 pääkiusaajaa, jokunen peesaaja ja iso joukko hiljaisia hyväksyjiä. Kiusaajat ovat siis enemmistö ja kiusatut vähemmistö.

Keskusteluissa kiusattujen osuus on kuitenkin aina iso enemmistö. Kukaan ei ole ollut kiusaaja, vaan päinvastoin kaikki ovat aina puolustaneet kiusattuja.

Hassua, etten kuitenkaan muista yläasteajoilta yhtään kiusattujen puolustajasankaria tai -sankaritarta. Tekeeköhän ihmisten muisti kepposia, ”melkein puolustin” muuttuukin puolustamiseksi.

Vierailija
24/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oli kauppiasperheen ainoa lapsi. Vanhempansa tosi mukavia ja tyttö ylimielinen kiusaaja, joka kävi aina tiettyjen luokkakavereiden kimppuun. Yksi oli monilapsisen perheen nuorin poika. Perheen tytöt olivat opettajien suosikkeja, pojista tuli aikuisiällä narkomaaneja. Vanhemmat kai ihan tavallisia. Lukiossa kiusaamisen "aivot" ja organisoija oli ns.kympin tyttö, joka kirjoitti laudaturin paperit. Isä oli isolla tehtaalla joku keskitason pomo ja äiti poliittisesti aktiivinen paikkakunnalla tunnettu. Kaikki tiesi, että isä joi ja äiti petti. Lapset kaikki pärjäsi koulussa hyvin ja oli tukioppilaina ja opettajien suosikkeja. Tämä perheen keskimmäinen tytär ikään kuin valikoi aina uhrin, jota hännystelijät käytännössä kiusasivat. Hän itse vain haukkui, mutta ei käynyt käsiksi. Yksi poika oli semilahjakas muusikonalku, joka tavallaan oli kaikkien kaveri, mutta kiusasi kiusattuja ensimmäisten joukossa sanallisesti ja joskus myös nyrkitti. Sai usein hymypoikapatsaan. Nykyisin hengaa julkkisten kanssa ja on itsekin ollut joku c-luokan julkkis nuorena. Ollaan jo viiskymppisiä.

Vierailija
25/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapiaisen kersa.

Vierailija
26/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja tosiaan laskee senkin varaan, että hiljainen enemmistö pysyy hiljaisena.

Vierailija
27/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te tiedätte kiusaajienne taustat noin hyvin? Kertoiko ne kiusaajat taustansa teille vai miten?

Tämä oli ainakin melko pieni kaupunki ja raharikkaat tunnettiin yleisesti. On muuten nykyään se toinen kiusaajapoikakin yksi "verokuninkaista" kun on isänsä firman osakas/jatkaja. Kyllä hieman aina kirpaisee kun nimensä näkee lehtien sivuilla, vaikka itse vältyinkin pahimmalta kiusaamiselta.

Se toinen taas ei ole menestynyt mitenkään erityisemmin, ei oikein opiskelut ole maistuneet.

Ap

Vierailija
28/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä perheestä. Lapset harrastivat paljon ja perheet olivat meidän mittakaavassa varakkaita.

Vierailija
29/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä toista mutta toinen ihan normi keskiluokkaisesta perheestä kuten epäilen että toinenkin. Tai keskiluokka/duunari väliltä.

Tosi kauniita ja hoikkia ja suosittuja.

Minua eivät ihan hirveesti kiusanneet mutta sellaista henkistä eristämistä ja selän takana haukkumista.

Itse tulin samankaltaisista oloista kuin he. Olin aika kaunis ja hoikka ja pukeuduin kuten muutkin.

En tiedä miksi ottivat minut silmätikuksi?

Minulla oli kuitenkin hyvä kaveripiiri ja kaverini olivat myös näiden kiusaajien kavereita niin ehkä se auttoi että säästyin enemmältä.

Oli myös yksi poika ja hän kai vähän huonommista oloista?

Tuo poika, tai nykyään mies pyysi minulta anteeksi kun pari vuotta sitten nähtiin yhteisen ystävän nelikymppisissä.

Tuntui siltä että tämä kiusaaja oli kiinnostunut minusta siellä juhlissa kun halusi koko ajan jatkaa keskustelua.

Olen onnellisesti naimisissa ja lapsia on. Hän eronnut.

Kävin katsomassa juuri toisen kiusaaajan faceprofiilin. En tiedä miksi kun en ole aiemmin käynyt.

Isolla haloolla taisteli kiusaamista vastaan! Ärsytti, teki mieli kirjoittaa että sinä kai sen tiedät kun itse olet kiusaaja. Toivon että muistaa oman käytöksensä ja häpeää sitä ja siksi ajaa kiusattujen asiaa.

Vierailija
30/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te tiedätte kiusaajienne taustat noin hyvin? Kertoiko ne kiusaajat taustansa teille vai miten?

Tämä oli ainakin melko pieni kaupunki ja raharikkaat tunnettiin yleisesti. On muuten nykyään se toinen kiusaajapoikakin yksi "verokuninkaista" kun on isänsä firman osakas/jatkaja. Kyllä hieman aina kirpaisee kun nimensä näkee lehtien sivuilla, vaikka itse vältyinkin pahimmalta kiusaamiselta.

Se toinen taas ei ole menestynyt mitenkään erityisemmin, ei oikein opiskelut ole maistuneet.

Ap

Ok, tosiaan pienillä paikkakunnilla porukka tietää toistensa taustat paremmin. Täällä isossa kaupungeissa ei tiedetä muuta kuin ehkä se että missä päin tyyppi asuu. 

Vierailija
31/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä näitä "kiusattuja" löytyy joka päivä palstalta?

Miten niin? Luuletko kiusaamista jotenkin harvinaiseksi ilmiöksi?

Yhtä kiusattua kohti on yleensä 1-3 pääkiusaajaa, jokunen peesaaja ja iso joukko hiljaisia hyväksyjiä. Kiusaajat ovat siis enemmistö ja kiusatut vähemmistö.

Keskusteluissa kiusattujen osuus on kuitenkin aina iso enemmistö. Kukaan ei ole ollut kiusaaja, vaan päinvastoin kaikki ovat aina puolustaneet kiusattuja.

Hassua, etten kuitenkaan muista yläasteajoilta yhtään kiusattujen puolustajasankaria tai -sankaritarta. Tekeeköhän ihmisten muisti kepposia, ”melkein puolustin” muuttuukin puolustamiseksi.

Jotenkin väärä termi tuo "hiljaiset hyväksyjät". Itse en ainakaan mitenkään uskaltanut puuttua jos vaikka tarkkiskingi otti jonkun kohteekseen. Kavereiden kanssa saatettiin kyllä kertoa jollekin luotettavalle opelle. Siinäkin oli aina pelko että jos paljastuu ja joutuu koston kohteeksi.

Vierailija
32/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen paikkakunnan kunnanjohtajan tytär. Henkistä ja jopa fyysistä kiusaamista. Jouduin olemaan samalla luokalla ala-asteella ja lukiossa. Muistan kun ihmettelin lukiossa ettei tämä henkilö ollut kasvanut henkisesti yhtään ala-aste ajoista. Samanlaista ylimielistä nälvimistä ja haukkumista joiden kohteeksi joutui niin oppilaita kun opettajiakin.

Vierailija
33/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin luokalla yksi ilkeilijä sai hymytyttöpatsaan. Hän oli aina tosi ilkeä ja kieroileva ainakin minua kohtaan. Olin yleensä ujo ja pysyttelin vaan kaukana, mutta kerran kostin hänelle ilkeilemällä takaisin tilanteessa jossa muitakin luokan tyttöjä oli ilmeisesti ärsyyntynyt häneen. Tästä tulikin sitten haloo ja jouduin puhutteluun. Tuntui vaikealta todistaa opettajalle, varsinkin kiusaajan läsnäollessa, sellaista tyttöjen hienovaraista kiusaamista josta toinen ei jäänyt kiinni, joten pyysin vaan rehdisti anteeksi omaa kiusaamistani ja ajattelin että ollaan tasoissa. Mutta mitä vielä, tyttö jatkoi kiusaamistani ihan yläasteelle. Häneltä tuli aikuisenakin kaveripyyntö, ihmettelin vain eikö tuo vieläkään jätä minua rauhaan. Tuntuu että häntä ärsytti erilaisuuteni ja oli hirveän utelias. Kerran hän mm. kysyi miksen kiroile koskaan. En tiedä kauheasti hänen perheestään mutta hänen juttunsa olivat joskus niin levottomia että ehkei siellä ollut kaikki ihan ok.

Vierailija
34/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaasta. Edelleen näen tuota miestä kaupungilla ja kalliilla avoautolla ajelee, vissiin pappa betalar edelleen.

Vierailija
35/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä millaiset perhetaustat näillä oli tarkalleen, mutta suht koht normaalit kuitenkin. 

Vierailija
36/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oli 12 henkisestä lestaperheestä ja 3 muuta tyttöä oli hyvin varakkaasta. Pojista oma serkku ja yksi, johon olin syvästi vielä ihastunut oli myös varakkaasta perheestä ja harrasti kartingia

Vierailija
37/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaan äidin tytär, ei ollut ulkonäöltään mikään kedon kaunein kukkanen, iso perunanenä. Rahaa oli, ja merkkivaatteet sun muut releet. Armotonta ja todella ilkeää haukkumista muiden painosta ja rumista vaatteista, siitä ettei ollut varaa esim lasketella jne. Kamala tyyppi. No eipä siitäkään mitään kummoista tullut, keskinkertaisesti menestynyt tyyppi ja eronnut itse.

Vierailija
38/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkkisten poikia molemmat. Toisella isä muusikko ja toisella äiti oopperalaulaja.

Vierailija
39/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan lapsi. 

Vierailija
40/48 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa varakkaammista perheistä (suosittuja, urheilullisia, saivat osa jopa näitä hymytyttö/poikapatsaita). Sitten osa selvästi huonommista lähtökohdista (yksinhuoltajuutta, arjen hallinnan ongelmia, päihteitä jne). Noiden ensimmäisten kohdalla huomaa näin aikuisiässä, ettei empatiataidot ole kehittyneet juuri lainkaan sieltä peruskouluajoilta. Jatkoivat kiusaamista ja jopa ulkopuolisille naureskelua (mm. ulkonäön pilkkaamista) luokkakokouksessa ravintolassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi