Kaikki kaveripariskuntani ovat eronneet korona-aikana
Pari vuotta sitten meillä oli miehen kanssa 5 kaveripariskuntaa tässä kaupungissa. Vietettiin ennen koronaa kaikki yhdessä aikaa useamman kerran viikossa, ja kaikki vaikuttivat ihan tyytyväisiltä. Noihin viiteen mahtui 10 vuoden avioliittoja, muutaman vuoden seurustelleita ja koko ikänsä tunteneita pareja.
Vuonna 2020 kaikki viisi erosivat yksi toisensa jälkeen, kun aloimme tehdä töitä kotitoimistossa. Aika monella on lopullisesti mennyt hermo kumppaniinsa kun täytyy elää saman katon alla 24/7.
Onko kotitoimisto vaikuttanut teidän tuttavapiirissänne? Meillä menee miehen kanssa ihan hyvin, mutta odotan kyllä innolla että hänen toimistonsa aukeaa taas ja saan olla hetken taas yksin. Minä teen pysyvästi kotoa töitä.
Kommentit (69)
Tutuistani kukaan ei ole eronnut, mutta pari on lopettanut kahden kaupungin välillä ramppaamisen ja muuttaneet yhteen. Veikkaan, että tuttavapiirissäni korona vaikuttaa enemmän lastenhankkimiseen: ollaan tajuttu, että sitä "oikeaa hetkeä" ei kannata odottaa, koska suunnitelmat voi sotkea vaikka yli vuoden kestävä pandemia. Näin on käynyt esimerkiksi meille. Ilmeisesti jotain viitteitä koronavauvabuumista on jo havaittavissa laajemminkin.
Meillä on nyt muutama tuttu pariskunta eronnut. Kaikissa mies tehnyt reissutöitä vuosia ja nyt työtilanteet muuttunu ja yhdessäolo lisääntynyt. Eivät osaakkaan elää "normaalisti" yhdessä. Näin ainakin yksi vihjaili eron syytä. Kaikki tekevät töitään työpaikoilla eli eivät ole kotona etätöissä.
Mun tutuista kukaan ei ole eronnut. Päinvastoin yksi pari joka oli jo erosta päättänyt ja etsi erillisiä asuntoja onkin yllättäen löytänyt toisensa uudelleen ja nyt kuulemma menee paremmin kuin koskaan. Varmaan kyllä aika harvinaista näin päin. Kyllähän tämä varmasti monilla on olemassa olevia ongelmia kärjistänyt.
Minä tiedän omasta lähipiiristä neljä pariskuntaa, jotka ovat eronneet korona-aikana.
Aivan selvä piikki edellisiin vuosiin verrattuna.
Aika moni ihminen on ihan väärässä parisuhteessa ja kriisit yleensä nostaa nämä erillaisuudet esiin, mikä johtaa eroon. Itse olen ollut puolisoni kanssa 15 vuotta yhdessä ja jaetaan alle 15m2 toimisto. Illatkin tulee vietettyä koneella. Juuri eilen mies sanoi mulle että on niin hauskaa olla sun kanssa tälleen lähekkäin ja olen itse samaa mieltä.
N30
Olemme mies ja minä, sekä ystäväpariskunnat 35-45-vuotiaita, ja ei yhtään eroa viime vuonna.
Meidän parisuhdetta korona on vain parantanut, sillä ennen etätöitä emme olleet kahdestaan kuin kerran kuussa muutaman tunnin ajan, ja yön yli kahdestaan kerran, pari vuodessa. Nyt kun molemmat tehdään etätöitä noin kolmena, tai neljänä päivänä viikossa, saadaan syödä lounas kahdestaan, ja muutenkin vaihtaa sana tai kaksi ihan rauhassa ilman, että on jo ilta ja väsyttää.
Meillä on takana koronasta riippumaton raskas elämänvaihe, ja nuorin lapsemme täytti vasta viisi. Eli ollaan nyt selvitty ihan pahimmista vuosista mitä tulee hoitamiseen ja valvomiseen. Koronan tuomat etätyöt auttoi hurjasti. Ja huom! Asutaan väliaikaisesti kolmiossa kolmen lapsen kanssa. Ei ole edes sitä isoa omakotitaloa tuomassa tilaa ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tuossa vaikuttaa ns. dominoefekti? Kun yksi tuttavapariskunta eroaa, muut eroavat esimerkistä. Tai yleensä nainen päättää erota, kun kaverikin erosi.
Naiset tekevät eron noin 90% parisuhteista. Loput 10% on miesten tekemiä eroja, kun nainen petti.
Meillä on mennyt vain paremmin miehen kanssa. Ja useat kaveripiiristäni alkaneet seurustella, joten uusia pariskuntakavereita tullut. Kukaan ei ole eronnut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt muutama tuttu pariskunta eronnut. Kaikissa mies tehnyt reissutöitä vuosia ja nyt työtilanteet muuttunu ja yhdessäolo lisääntynyt. Eivät osaakkaan elää "normaalisti" yhdessä. Näin ainakin yksi vihjaili eron syytä. Kaikki tekevät töitään työpaikoilla eli eivät ole kotona etätöissä.
Eli ovat väärät ihmiset toisille. Hyvä kun erosivat. Ei ole normaalia erota sen takia, että JOUTUU viettämään toisen kanssa paljon aikaa. Sen pitäisi olla SAA viettää.
Kotona nyhjääminen on yllättävän raskasta kun sitä joutuu pakon edestä tekemään. Meillä on miehen kanssa nyrkit pystyssä vähän väliä kun ollaan molemmat etätöissä. Vaikka tähän asti ollaan suht sopuisasti pystytty elämään yhdessä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän omasta lähipiiristä neljä pariskuntaa, jotka ovat eronneet korona-aikana.
Aivan selvä piikki edellisiin vuosiin verrattuna.
Mulla myös, saattaa tosin johtua iästäkin. Ollaan 40-50-vuotiaita. Ja voin sanoa, että on käynyt omassakin mielessä, mutta päätin, että poikkeusaikana ei erota. Uskon siis erobuumin vielä jatkuvan kaikenlaisten muiden ongelmien ohella silloin, kun vähän helpottaa.
Oikeasti kuusi pariskuntaa viettää yhdessä aikaa useamman kerran viikossa? Eikö kellään ollut muita menoja tai harrastuksia. Tohonhan menee lähes kaikki vapaa-aika.
Tuo kiinnostaa enemmän kuin erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ovat väärät ihmiset toisille. Hyvä kun erosivat. Ei ole normaalia erota sen takia, että JOUTUU viettämään toisen kanssa paljon aikaa. Sen pitäisi olla SAA viettää.
Tämä riippuu täysin ihmisestä. Minä olen sellainen että tarvitsen yksinoloa ja omaa aikaa. En kykene enkä halua olla kenenkään kanssa 24/7. Ikää kohta 50 v ja lapsia myös, ollut nuoruuden liittojakin joissa olin todella rakastunut.
Tämä korona- aika on vahvistanut haluani eroon, asumme melko pienessä asunnossa ja miehen kohta vuoden kestänyt etätyö ottaa päähän. On tutkija joten ei ole edes aina säännöllisiä työaikoja vaan menee tutkimusten, projektien jne mukaan.Omaa työhuonetta ei ole eikä mahdollisuutta vuokra- asuntoon sellaista nikkaroida.
Odotan koronan loppua ja eroamme niin on lapsille helpompaa kun arki taas pyörii. Tunnen monia saman ajatuksen kanssa pyöriviä, odottavat tämän loppua. Moni sinnittelee nyt ja sitten varmasn.ns räjähtää erobuumi. Varsinkin koronavauvaperheissä kun yhtäkkiä taas on kaikki avoinna. Ikävä kyllä tunnistan tämän ilmiön työnikin puolesta, ihmismieli on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu täysin ihmisestä. Minä olen sellainen että tarvitsen yksinoloa ja omaa aikaa. En kykene enkä halua olla kenenkään kanssa 24/7. Ikää kohta 50 v ja lapsia myös, ollut nuoruuden liittojakin joissa olin todella rakastunut.
Tämä korona- aika on vahvistanut haluani eroon, asumme melko pienessä asunnossa ja miehen kohta vuoden kestänyt etätyö ottaa päähän. On tutkija joten ei ole edes aina säännöllisiä työaikoja vaan menee tutkimusten, projektien jne mukaan.Omaa työhuonetta ei ole eikä mahdollisuutta vuokra- asuntoon sellaista nikkaroida.
Odotan koronan loppua ja eroamme niin on lapsille helpompaa kun arki taas pyörii. Tunnen monia saman ajatuksen kanssa pyöriviä, odottavat tämän loppua. Moni sinnittelee nyt ja sitten varmasn.ns räjähtää erobuumi. Varsinkin koronavauvaperheissä kun yhtäkkiä taas on kaikki avoinna. Ikävä kyllä tunnistan tämän ilmiön työnikin puolesta, ihmismieli on sellainen.
Tai sitten on ihmisiä, jotka eivät osaa / halua keskustella keskenään tai jommalla kummalla / molemmilla vielä heikommat sosiaaliset taidot. Ihmismieli voi olla myös sellainen, että kovat ajat opettavat puhaltamaan yhteen hiileen ja vahvistamaan suhdetta, selviytymään yhdessä kohti parempia aikoja.
En nyt tiedä, osataanko me sen paremmin, mutta tunnistetaan molemmat se, että kumpikin tarvii omaa aikaa yhtä lailla kuin yhdessä vietettyä. Molemmat myös joustaa käsittääkseni aika paljon, koska ei olla mitenkään identtisiä persoonia. Eikä helppoja kumpikaan, mutta molemmat on kai halunneet yrittää.
Rakastuminen ei vie kauhean pitkälle, se on vasta alku, jos haluaa toisen kanssa elää. Pakkohan ei ole, mulle tuli vaan viestistäsi jotenkin surullinen olo vaikka en tietenkään tiedä mitä kaikkea siihen kätkeytyi ja millaista teidän elämä on.
Joku sanoi joskus jossain, että rakastuminen on vain tunne, ja rakastaminen on kovaa työtä. Ei kai se onnistu jos molemmat ei tee työtä, yhdessä.
Kukaan ei ole eronnut eikä edes kyllästynyt kumppaniin vielä:)
.Ei ystäväperheet, ei työkaverit, ei lasten perheet eikä heidän ystävänsäkään lapsilaumoista ja etätöistä huolimatta. Asennekysymys.
Olemme kaikki tottuneet matkustamaan paljon ja elämään muutenkin aktiivista elämää. Normaalisti meitä on 12-20 henkeä syömässä viikonloppuisin vähintään kerran kk.
Miehen kanssaon tehty etätöitä jo vuosia yhdessä:)
Mulla menee ihan hermot. Puoliso tekee kotona etätöitä, on lopettanut kaikki menot ja harrastukset, tai jos jossain käy niin lähtee aina samaan aikaan kuin minä, että varmasti on taas kotona samaan aikaan kun minäkin. Hetken rauhaa ei ole. Sitten se istuu sohvalla ja töllää telkkaria, syö jatkuvasti ja lihoo. Mihinkään ei kuulemma uskalla mennä koronan takia. Oon aivan pinna kireällä etätöiden takia, kohta alan kiljua.
Ollut erossa perheestä jo vuoden tämän korona shown takia. Perhe Aasiassa. Joten ihmettelen eroa kun me ei ole nähneet jo yli vuoden. Jos olisin mun perheen kanssa tämän ajan nyt olisin todella kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tuttavapiirissä korona-aikana neljä eroa. Kaikki olivat naimisissa, yli nelikymppisiä. Vähän nuorempi kaveri kertoi omassa tuttavapiirissään olevan erobuumin. Taitaa erotilastot olla hurjaa luettavaa.
Nelikymppisenä eroaa moni, etenkin nuoruuden liitoissa olevat. Korona on ehkä tätä vähän vauhdittaa, mutta ei ole syy eroon.
Tää on varmaan totta. Mun kolme läheisintä ystävää erosi samana vuonna, ja tämä tapahtui pari vuotta ennen koronaa. Eivät ole keskenään ystäviä, joten eivät edes saaneet ”vaikutteita” toisiltaan.
Jos on iso talo niinkuin meillä, ja kummallakin omat työhuoneet, niin tuskin on etätyöt ongelma. Kumpikin vetäytyy omaan "konttoriinsa/kirjastoonsa" kun toisen naama rupeaa ketuttaa ja saa omaa aikaa.
Jännä miten yhdestä ainoasta viestistä voi saada näin vahvan kuvan siitä, että olet kamalan ylimielinen ihminen.