Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FB-ryhmissä alettu avautua kouluaikaisista kiusaamisista jopa nimiä mainiten

Vierailija
16.02.2021 |

Täytyy sanoa että tunsin jopa mielihyvää kun yhden pahimman sontaläjän nimi loattiin julkisesti.
Tuossa ei ollut kyse mistään pikkulapsen kehittymättömyydestä vaan kiusaaminen jatkui aina lukion loppuun asti ja varmaan vielä sen jälkeenkin jossain muualla.

Kommentit (545)

Vierailija
321/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on videotodiste yhdestä kiusaamisesta. Ei mikään salakuvaus vaan ihan julkinen koulun tilaisuus. Ai ai kun nautin ajatuksesta miten käräytän sen kiusaajan. Hän on merkittävässä asemassa nykyisin.

Haluaisit siis pilata jonkun työelämän ja maineen sen takia että tyyppi on käyttäytynyt lapsena tyhmästi? Aika monet ihmiset kasvaa ja varmasti katuvat juttuja mitä on tullut tehtyä. Onko joillain täällä kasvu mennyt väärinpäin kun ovat taantuneet itse sille kiusaaja-lapsen tasolle?

Sili sili. Tapu tapu.

Vierailija
322/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tällaisessa on riski, että joku ei olekaan kiusannut. Itselläni on kokemus, jossa lukiossa kaverini joka itse kiusasi minua, väitti muille, että kiusaan häntä. Kivasti tehty. Kiusaamisena hän koki sen, että syytöksistä johtuen otin häneen etäisyyttä ja etsin muita kavereita. Alun perin syytökset johtuivat siitä, että sain lukiossa parempia numeroita, vaikka hän oli saanut niitä yläasteella. Hän ihan itki kokeiden palautusten jälkeen ja kiukutteli, kun sain paremman numeron. Tosiasiassa kyseistä ihmistä ei oltu koskaan kiusattu. Myöhemmin aikuisena kuulin tutuilta ja häneltä itseltäänkin, että hänellä on ollut vastaavia ongelmia korkeakoulussa sekä useissa työpaikoissa.

Oikeasti monia kiusataan ja se pitää tuodakin esiin. Mutta pahimmassa tapauksessa on myös näitä ihmisiä, jotka uhriutuvat kerätäkseen sympatiapisteitä ja sääliä itselleen. Tosimukavaa, jos tällaiset ihmiset alkavat nimetä julkisesti tahoja, joilla ei ole mitään kiusaamiseen viittaavaa taustalla. Ainakin omalla kohdalla tuo kokemus jätti traumat, sillä osa ihmisistä uskoi täysin keskityn tarinan.

Jos joku julkisesti levittää ihmisistä asioita, jotka eivät pidä paikkaansa, kyseessä on kunnianloukkaus, joka on rikos, ja siitä voi nostaa syytteen.

Itseäni on kiusattu, mutta en koe tarvetta julkisesti tuoda nimiä esiin. Syynä on se, että tiedän osan kiusaajistani katuvan ja syyttävän jo valmiiksi itseään siitä, että sairastuin psyykkisesti noihin aikoihin. Jos ihminen katuu, en halua lyödä lyötyä. Kosto - eli toisen julkinen nolaaminen - ei muutenkaan ole mielestäni rakentava tapa käsitellä asioita, vaikka toisaalta ymmärrettävä toimintatapa onkin, jos on itse kauan kärsinyt.

Itse en halua alentua samalle tasolle kuin kiusaajani. Se, että he kärsivät, ei paranna omaa tilannettani ja traumaani mitenkään.

Ja jos levittää julkisesti ihmisistä asioita, jotka pitävät paikkaansa mutta loukkaavat heidän yksityiselämäänsä rikosnimike on Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yksityisel%C3%A4m%C3%A4%C3%A4_loukkaava_t…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaajat täällä nyt vetoavat oikeuteen? Eiväthän he ennenkään mistään tuollaisesta välittäneet... Onko pelkoa nyt perseessä?

Siellä puntit monella johtajalla tutisee. Noin minäkin reagoisin samassa tilanteessa.

Siis kuvitteletko sinä oikeasti, että jotkut tarinat kouluaikojen kiusaamisesta nyt vuosikymmenten jälkeen ja ilman mitään niitä tukevaa todistusaineistoa aiheuttaisivat käytännössä mitään pysyviä ongelmia kenellekään? Minkälaisia puntin tutinaa aiheuttavaa hankaluutta sinä oikein kuvittelet näillä jutuilla aiheuttavasi? Tietysti tilanne olisi hetken aikaa kiusallinen, mutta eipä se kauaa kestäisi. Varsinkin jonkun menestyvän henkilön nuoruuden tolloilut halutaan mielellään sivuuttaa nuoruuden hölmöilynä josta on kasvettu ulos.

Jotkut seksiahdistelusyytökset on siinä mielessä eri juttu, että ne usein liittyvät juuri senhetkiseen työhön ja uraan ja voivat siinä aiheuttaa vaikeuksia.

Vierailija
324/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisella on yleensä paljon todistajia, niin kouluissa kuin työpaikoillakin. Kiusaaja on siis heikoilla, jos ja kun oikeuteen aletaan nyt mennä. Ja sitä käydä.

Miten se nyt ei vaan mene tajuntaan, että vaikka olisi kuinka paljon todistajia ja vaikka se kiusaaja olisi aikanaan saanut syytteen pahoinpitelystä, niin siinä oikeudenistunnossa käsitellään vain ja ainoastaan kysymystä Yksityisyyttä loukkaavan tiedon levittämisestä? Jos sen tunnusmerkit täyttyvät, niin tuomio rapsahtaa täysin riippumatta siitä, mitä se kiusaaja on aikoinaan tehnyt.

Näin on.

Mutta oikeuden tuomarit on kuitenkin inhimillisiä olentoja. Siihen tuomion suuruuteen vaikuttaa taatusti taustalla olevat seikat. Tuomioilla on yleensä leveä haitari.

Ja mitä väliä jostain pikkutuomiosta, jos pääsee oikein kunnolla kostamaan?

Ei, ei vaikuta. Se oikeuden päätös kirjoitetaan auki ja sen pitää olla niin perusteltu, että se kestää tarvittaessa hovioikeuden käsittelyn. Ei oikeussalissa tunteilla, siellä selvitetään vain ja ainoastaan täyttyvätkö käsittelyssä olevan rikoksen tunnusmerkit ja voidaanko ne näyttää kiistatta todeksi. Koeta vihdoinkin ymmärtää, ettei siellä puhuta siitä koulukiusaamisesta vaan siellä puhutaan siitä some-julkaisusta (tai työnantajalle soittamisesta tms) ja siitä aiheutuneista asioista. Ei siitä koulukiusaamisesta. Ymmärrätkö?

Ymmärrän. Mutta kyllä siellä kaivellaan taustatkin. Ja pääsee puhumaan, mitä haluaa asiasta sanoa. Monelle kiusatulle pelkästään asiasta julkisesti puhuminen saattaa olla hyväksi, vapauttaa estot ja padot, ja sitten vasta lähteekin. 

Voi jeesuksen pyssyt kun ei mene perille. SIELLÄ EI KAIVELLA TAUSTOJA. Siellä ei puhuta siitä, onko kiusaaminen tapahtunut vai ei. Siellä ei kysellä mitä tapahtui silloin kouluaikoina. OIKEUDENKÄYNNISSÄ SELVITETÄÄN, ONKO VASTAAJA SYYLLISTYNYT YKSITYISELÄMÄÄ LOUKKAAVAN TIEDON LEVITTÄMISEEN, miten, milloin, millaisilla seurauksilla ja onko se näytettävissä toteen.

Tässä keskustelussa tuntuu nyt olevan ihminen/ihmisiä, jotka kuvittelevat että siellä oikeudessa aletaan käsitellä sitä oletettua kiusaamista. Ei, ei aleta.

Onhan siellä käsiteltävä kuitenkin esille tuodut loukkaavat tiedot, mitä ne on, mistä loukkaaja on saanut ne tietoonsa ja miksi hän niitä levittää. Tuskin siellä jää salaisuudeksi, että kiusatun väittämä väkivaltaisuus ja mielipuolisuus ovat johtuneet vastapuolen pakotettua hänet nuolemaan kengänpohjia. Kiusaamisesta ei anneta tällä kertaa tuomiota, mutta kyllä se tulee siellä puheeksi ja monta kertaa, kun se on juuri sitä loukkaavaa tietoa.

Ei, siellä ei käsitellä niitä tietoja, siellä käsitellään tietojen levittämistä (missä levitetty, millä tarkoituksella jne) sitä vahinkoa, minkä tietojen levittäjä on asianomistajalle aiheuttanut. Yritä nyt vihdoin ymmärtää. Siellä ei puhuta siitä kiusaamisesta.

Mutta en jaksa yrittää suojella teitä seurauksilta, kantakaa ne ihan itse.

Vierailija
325/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk vaikka tulisi kuinka sakkoja ja rikosrekisteri.

Mul kut ansaitsee mu lkun kohtelun.

Sitä niittää mitä kylvää.

Nimet tulee esiin

Vierailija
326/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimet tulee esiin

Kiusaajasi voittaa saadessaan nöyryyttää sinua vielä kerran keräämällä sinulta korvauksen aiheutuneesta vahingosta. Anna mennä vaan, jos uskot että sen jälkeen on hyvä olo.

Vierailija
327/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimet tulee esiin

Sakot ja rikosrekisteri tosiaan sopii hyvin mul kulle

Vierailija
328/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön tämmöinen toiminta. 

On se jännä miten kiusaaja saa kiusata mennen tullen niin paljon kuin haluaa, ja saa päähän taputtelua.

Mutta kiusatulle jaetaan rangaistuksia jos hän puolustautuu.

Eikö nykyään kiusattu saa edes kertoa, että on joutunut kiusaamisen kohteeksi. Heti täyttyy rikoksen tunnusmerkit 🙄

Vierailija
329/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan pikkusakko paljoa hetkauta, kun pääsen tykittämään somessa, ketkä kiusasivat kouluvuosinani minua.

En edes koe minään "tilien tasaamisena" tätä, koska kyllähän kiusaajani de facto syyllistyivät huomattavasti pahempiin tekoihin. Kunpa tietäisitte... Osa on kyllä ihan linnakierteessä nykyisin.

Vierailija
330/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla on videotodiste yhdestä kiusaamisesta. Ei mikään salakuvaus vaan ihan julkinen koulun tilaisuus. Ai ai kun nautin ajatuksesta miten käräytän sen kiusaajan. Hän on merkittävässä asemassa nykyisin."

Pistä vinkkiä menemään mediaan.

PS: Stubbin keissi on kyllä ollut jo pitkään yleisesti tiedossa, joten hänen osaltaan ei kannata nähdä ko. vaivaa.

Näissä videojutuissa on vielä sekin, että se mitä se video oikeasti näyttää (siis sellaiselle joka ei tiedä mitään taustoja tms) on yleensä paljon vähemmän kuin mitä uhri kokee että se näyttää, varsinkin jos kysymys on jostain julkisessa tilaisuudessa kuvatusta videosta. Yleensä kiusaaminen on monen tapahtuman summa, ja video näyttää vain jonkun yhden jutun joka siinä summassa kyllä tuntuu mutta yksittäisenä tapahtumana on kuitenkin pikkujuttu. Jos joku vaikka kamppaa toisen videolla, niin kiusaamistaustaa tuntemattomalle se on helposti vain hieman yli mennyt kepponen jonka se kiusaaja voi helposti selittää parhain päin ajattelemattomana nuoruuden törppöilynä. Vaikea kuvitella että mitään oikeaa sakinhivutusta olisi koulun tilaisuudessa tapahtunut.

Vierailija
331/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja! Sitä niittää, mitä kylvää... Karman laki!

Vierailija
332/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaajat täällä nyt vetoavat oikeuteen? Eiväthän he ennenkään mistään tuollaisesta välittäneet... Onko pelkoa nyt perseessä?

Siellä puntit monella johtajalla tutisee. Noin minäkin reagoisin samassa tilanteessa.

Siis kuvitteletko sinä oikeasti, että jotkut tarinat kouluaikojen kiusaamisesta nyt vuosikymmenten jälkeen ja ilman mitään niitä tukevaa todistusaineistoa aiheuttaisivat käytännössä mitään pysyviä ongelmia kenellekään? Minkälaisia puntin tutinaa aiheuttavaa hankaluutta sinä oikein kuvittelet näillä jutuilla aiheuttavasi? Tietysti tilanne olisi hetken aikaa kiusallinen, mutta eipä se kauaa kestäisi. Varsinkin jonkun menestyvän henkilön nuoruuden tolloilut halutaan mielellään sivuuttaa nuoruuden hölmöilynä josta on kasvettu ulos.

Jotkut seksiahdistelusyytökset on siinä mielessä eri juttu, että ne usein liittyvät juuri senhetkiseen työhön ja uraan ja voivat siinä aiheuttaa vaikeuksia.

Kyllä nyt aiheuttaa. Somekeskustelua ei voi estää. Monille pelkkä epäilys riittää.

Vierailija
333/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jännä miten kiusaaja saa kiusata mennen tullen niin paljon kuin haluaa, ja saa päähän taputtelua.

Mutta kiusatulle jaetaan rangaistuksia jos hän puolustautuu.

Eikö nykyään kiusattu saa edes kertoa, että on joutunut kiusaamisen kohteeksi. Heti täyttyy rikoksen tunnusmerkit 🙄

Ai että vuosikymmeniä tapahtuneen jälkeen nostatettu someraivo on "puolustautumista". Mutta tokihan se on helpompi kinastella niiden itserakennettujen olkiukkojen kanssa...

Vierailija
334/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ainakaan pikkusakko paljoa hetkauta, kun pääsen tykittämään somessa, ketkä kiusasivat kouluvuosinani minua.

En edes koe minään "tilien tasaamisena" tätä, koska kyllähän kiusaajani de facto syyllistyivät huomattavasti pahempiin tekoihin. Kunpa tietäisitte... Osa on kyllä ihan linnakierteessä nykyisin.

Kun ei se jää siihen pikkusakkoon vaan saatat joutua pulittamaan entiselle kiusaajallesi satoja tai jopa tuhansia euroja vahingonkorvausta.

Vierailija
335/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin kiusatut elävät onnellisena elämänsä loppuun asti.

Siitä en tiedä mutta olo kyllä keveni kun vihdoinkin niljake sai joukkovoimalla lokaa omaankin naamaan.

Ap

Eli nyt kun olet itse kiusaaja niin se on ihanaa, voimaannuttavaa ja jotenkin hyväksyttävää. Sellasta siellä.

Tämä. Kaksi väärää ei tee oikeaa, ja Hammurabin laista on siirrytty vähän kehittyneempiin oikeudenkäyttömuotoihin hyvästä syystä.

Itsekin olen ollut sekä koulu- että työpaikkakiusattu, mutta en todellakaan haluaisi mitään julkista loanheittoa näitä ihmisiä kohtaan. Itse asiassa jos sellainen kampanja alkaisi, katsoisin luultavasti olevani pakotettu puuttumaan asiaan.

Fiksu ja kypsä aikuinen ihminen ensinnäkin tekee kaikkensa päästäkseen yli menneistä -ihan itsensä takia. Ja fiksu ja kypsä aikuinen ihminen tietää että tuollaisella käytöksellä ja kostomentaliteetilla vain alentaa itsensä.

Meidän käsketään antaa anteeksi vihollisillemme siksi, että se on oman etumme mukaista. Vanhojen märehtiminen ei edesauta elämässä pärjäämistä mitenkään. Sitäpaitsi jos nyt kostaa haluaa, välinpitämättömyys ja unohtaminen toimii parhaiten. Koska reaktioitahan kaikki kiusaajat haluavat.

Vierailija
336/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mulla on videotodiste yhdestä kiusaamisesta. Ei mikään salakuvaus vaan ihan julkinen koulun tilaisuus. Ai ai kun nautin ajatuksesta miten käräytän sen kiusaajan. Hän on merkittävässä asemassa nykyisin."

Pistä vinkkiä menemään mediaan.

PS: Stubbin keissi on kyllä ollut jo pitkään yleisesti tiedossa, joten hänen osaltaan ei kannata nähdä ko. vaivaa.

Näissä videojutuissa on vielä sekin, että se mitä se video oikeasti näyttää (siis sellaiselle joka ei tiedä mitään taustoja tms) on yleensä paljon vähemmän kuin mitä uhri kokee että se näyttää, varsinkin jos kysymys on jostain julkisessa tilaisuudessa kuvatusta videosta. Yleensä kiusaaminen on monen tapahtuman summa, ja video näyttää vain jonkun yhden jutun joka siinä summassa kyllä tuntuu mutta yksittäisenä tapahtumana on kuitenkin pikkujuttu. Jos joku vaikka kamppaa toisen videolla, niin kiusaamistaustaa tuntemattomalle se on helposti vain hieman yli mennyt kepponen jonka se kiusaaja voi helposti selittää parhain päin ajattelemattomana nuoruuden törppöilynä. Vaikea kuvitella että mitään oikeaa sakinhivutusta olisi koulun tilaisuudessa tapahtunut.

Kaikki peruskoulun käyneet arvaavat, mitä siellä ennen ja jälkeen tilaisuuden on tapahtunut.

Vierailija
337/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei se jää siihen pikkusakkoon vaan saatat joutua pulittamaan entiselle kiusaajallesi satoja tai jopa tuhansia euroja vahingonkorvausta.

Kyllä nyt pelottaa ihan oikeasti siellä.

Vierailija
338/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että tätä yhtä voimafantasioissa pyörivää vänkääjää on kiusattu ihan vaan sen takia kun on niin s a atanan tyhmä

Vierailija
339/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa anteeksi rokulle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Parempi että yksi kärsii kuin kymmenen."

Tähän perustuu ns. hiljaisten enemmistöjen olemassaolo. Kiusaaja tietää sen. Laskelmoi senkin varaan.

Koulun entisenä nahkatakkisena koviksena voin todeta tän oikeaksi.

Harva uskaltaa lähteä tappelemaan kun vähän tönii rinnuksista tai paiskaa koulukirjat koulun käytävälle.

Pelon ilmapiiri tuo rauhan. Mä väitän että mun aikana kuitenkin tapahtui vähemmän kiusaamista kuin jos joku muu olisi ollut koulun nahkatakkina.

Toki kiusasin, mutta en ollut mikään sadisti.

Pidin kaikkia varpaillaan. Suurin osa ei uskaltanut koskaan tulla parkkipaikalle ottamaan yhteen. Siihen kovikset aina luottaakin ja jos uskaltaa niin pitää muistaa että ne pelkää aina eniten, koska kovis on auktoriteetti.

Kun pistät tupakan palamaan koulun käytävällä ja käännät päätä hidastettuna ja kurkkaan aurinkolasien alta poikia silmiin, niin ne kääntää katseen maa-han.

Ne katsoo maa-han alistuneena.

Kiusattujen kannattaisi aina muistaa että aina on joku pahempi kiusaaja olemassa ja kiusaamista nyt vaan tapahtuu. Tämä nyt oli vain tällainen hyvän kiusaajan ulostulo ja kannanotto.

Kyllähän minä mielellään tönin ja paiskoin kirjat maahan vastaantulijoilta jos ei otettu turvaetäisyyttä. Se loi pelkoa ja pelko on yleistä rauhaa. Jos joku sitten yritti vallankaappausta ja tuli mopoalueelle haastamaan, niin se tyyppi oli se mahdollinen pahempi kiusaaja.

Mun tehtävänä oli oman hallitusaikakautena ylläpitää kohtuullista rauhaa itselle, nahkatakkijengilleni ja yleisesti muillekin. Olin aika kiva kiusaaja lopulta kuitenkin.

Mahtava näkökulma.

Sun hallinta-aikana tapahtui lievempää kiusaamista ja olet sitä mieltä että itseasiassa ylläpidit rauhaa koulujen käytävillä. Jos sen aikaisia opettajia haastateltaisi ja oletetaan että he ovat elossa edes, niin osa heistä kenties olisi samaa mieltä. Kiusattu käpertyy usein itseensä, eikä näe suurempaa kuvaa.

Minä itse olen kiusattu ja en vaihtaisi osaani. Onnellinen elämäni on osittain kiusatuksi tulemisen syytä.

Jos ajattelee syitä seuraamuksia, niin en vaihtaisi. Tavallaan pitäisi olla kiitollinen kiusaajalle nykyisestä hyvästä elämästä.

Vierailija
340/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei totuuden kertominen ole kunnianloukkaus. Todistajia on kymmeniä...

Mutta se on yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämistä, joka on myös RIKOS.

Rikollista saa sanoa rikolliseksi. Koulukiusaajaa saa sanoa koulukiusaajaksi. Asiasta on kyllä todisteet koulussakin. Esim. välituntipahoinpitelyt on tarkkaan kirjattu.

Mielipide ei muutu faktaksi hokemalla. Ei varsinkaan väärä mielipide. Perehdy lakiin äläkä sönkötä. 

Oletko perinteinen koulukiusaaja? tekee muille mitä huvittaa, ja sen jälkeen kun alkaa tulla itselle lunta tupaan, aletaan vinkumaan lain perään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi