IS: ”Minut pistettiin pyytämään anteeksi kiusaajilta” – Nyt puhuvat kiusatut itse: Tämä kaikki Kiva koulu -ohjelmassa ei toimi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007805429.html
Rajuja juttuja. Miten tätä pitäisi lähteä parantamaan?
Kommentit (328)
Opettajan taholta kiusaaminen vieritettiin "erikoisen" pukeutumiseni syyksi silleen muka vaivihkaa.
Huvittavaa oli, että samat hemmot olivat kiusanneet jo vuosia ennen kuin erotuin vähääkään muiden oppilaiden massasta. Mutta olipa sekin tekosyy olla oikeasti puuttumatta mihinkään, oppilaan pitäisi ilmeisesti vain muuttaa itseään ja sitten kelpaisi ja olisi kaikki hyvin. Tällaiset kivakoulut sitten.
Suomessa saa olla vaikka kuinka mulkku eikä lakia tai järjestelmää kiinnosta tippaakaan.
Ei, ei, ei. Tuo opettajien piiloutuminen "emme saa puuttua koulumatka kiusaamisiin" ja syyn sysääminen jonnekin kasvottoman ylemmän tahon syyksi on täyttä pas*aa! Jokainen saa seistä kävelytien/parkkipaikan/puiston vieressä ja on velvollisuus puuttua kiusaamiseen ja väkivaltaan! Jos on tällänen asia tiedossa niin sitä koulumatkaa voi käydä tutkailemassa ihan omana itsenään. Niin kovinhan te kerrotte kuinka työpäivä ei pääty koulun seinien sisälle vaan jatkuu iltaan asti. Mutta jotenkin kumman v>tussa se työpäivä katkeaakin just tuossa kohdassa kun ei viitsitä puuttua!
Kyllä minä olen koiralenkillä, bussissa, lähikaupassa ja kirjastossa puuttunut pentujen nälvintöihin ja repuista vetämisiin. Enkä millään saa siitä mutku se ylempi taho ulinaa ulistua. Vit*u!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo ennen kivaa koulua monet kiusatut pakotettiin pyytämään anteeksi kiusaajalta. Tosin tämän tekivät lapset keskenään. Pahimmillaan jopa kengätkin nuoletettiin. En koskaan tajunnut miten joku voi pelätä niin paljon, että käytännössä antaa tuhota itsensä henkisesti ja alistuu täysin muiden valtaan. Itse olisin mieluummin ottanut turpaani kuin alistunut tuollaisiin nöyryyttäviin teattereihin, jotka muistaa vielä 30 vuoden jälkeenkin. Vähän saa siis katsoa peiliinkin.
Opettakaa ne lapsenne tappelemaan ja olemaan pelkäämättä turpiin saamista, aina vastaamaan väkivaltaan väkivallalla, kuten kehitysmaissa lapsia opetetaan. Peruskoulu on kuin vankila, ja on aina ollut. Ei siellä pärjää ellei osaa olla kova.
Kyllä minullekin annettiin ohje, että kiusaajalle pää vessanpönttöön.
Sitten vielä että mites tuo käytännön toteutus, kun olen tyttö ja kiusaaja on poika? En pärjäisi tappelussa tai missään vessapesuissa vahvempaa vastaan.
Näin hoitui kiusaamistapaus 1960. Pojat kiusasi välitunnilla, kerroin opettajalle, opettaja seisotti poikia seuraavan tunnin ajan pulpettiensa vieressä. Siihen loppui kiusaaminen. Olisko niin, että pitää ottaa tuoreeltaan "pienet ketut" kiinni.
Suomalaiset on sairasta sakkia vaikka onhan sitä kiusaamista muuallakin. Suomen tila kuvastuu ihmisissä. niinkuin silloin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei. Tuo opettajien piiloutuminen "emme saa puuttua koulumatka kiusaamisiin" ja syyn sysääminen jonnekin kasvottoman ylemmän tahon syyksi on täyttä pas*aa! Jokainen saa seistä kävelytien/parkkipaikan/puiston vieressä ja on velvollisuus puuttua kiusaamiseen ja väkivaltaan! Jos on tällänen asia tiedossa niin sitä koulumatkaa voi käydä tutkailemassa ihan omana itsenään. Niin kovinhan te kerrotte kuinka työpäivä ei pääty koulun seinien sisälle vaan jatkuu iltaan asti. Mutta jotenkin kumman v>tussa se työpäivä katkeaakin just tuossa kohdassa kun ei viitsitä puuttua!
Kyllä minä olen koiralenkillä, bussissa, lähikaupassa ja kirjastossa puuttunut pentujen nälvintöihin ja repuista vetämisiin. Enkä millään saa siitä mutku se ylempi taho ulinaa ulistua. Vit*u!
Koulumatkojen tapahtumiin puuttunut rehtori sai kirjallisen varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen koiralenkillä, bussissa, lähikaupassa ja kirjastossa puuttunut pentujen nälvintöihin ja repuista vetämisiin. Enkä millään saa siitä mutku se ylempi taho ulinaa ulistua. Vit*u!Koulumatkojen tapahtumiin puuttunut rehtori sai kirjallisen varoituksen.
Linkki?
Paatuneisiin tyyppeihin eivät puheet enää auta. Pitäisi olla kovempaa penaltia heille käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen koiralenkillä, bussissa, lähikaupassa ja kirjastossa puuttunut pentujen nälvintöihin ja repuista vetämisiin. Enkä millään saa siitä mutku se ylempi taho ulinaa ulistua. Vit*u!Koulumatkojen tapahtumiin puuttunut rehtori sai kirjallisen varoituksen.
Olisi vienyt asian käräjille. Suomessa saa edelleen kuljeskella ihan missä vaan ilman pelkoa The Ylemmästä Tahosta. Jos on noin raukka rehtori joka jonkun perseilevän virkaihmisen varoituksia ottaa tosissaan niin totisesti, voi lapsiparat.
Pitäiskö palkata lapselleen henkivartija kouluun. välitunneille, koulukuljetuksiin ja koulumatkalle? Edellisten viestien mukaan olisi tarvetta. Milloin, miten, miksi koulusta tuli hengenvaarallinen ympäristö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Löysinkin jo yhden:
https://www.kaleva.fi/kenen-vastuulle-koulumatkojen-turvallisuus-kuuluu…
Sairasta toimintaa apulaisoikeuskanslerilta ja sairasta lainsäädäntöä suomalaiselta hyysärilainsäätäjältä. Koulumatkoilla tapahtuva kiusaaminen/pahoinpitely kuuluu siis kuntien omissa johto- tai ohjesäännöissä määrätyille henkilöille tai toimielimille, mitä tuo sitten ikinä käytännössä tarkoittakaan. Kaikista hiemankaan vakavammista tapauksista aina ja ehdottomasti rikosilmoitus.
Väkivalta lopettaa vit*uilun.
Minua kiusattiin yläasteen 7. luokalla todella paljon ja pahasti. Asuin maaseudulla ja meidän naapurissa oli kesäisin ja syksyisin aina virolaisia ja latvialaisia työmiehiä auttamassa. Minä pelasin heidän kanssaan jalkapalloa ja olin heille sellainen pikkuveli. Kerran he näkivät kauppareissulla kuinka minua työnneskeltiin ringissä välitunnilla ja koulun jälkeen he tulivat sanomaan, että me viedään sut huomenna kouluun.
Odotin aamulla siinä samassa paikassa, että kiusaajat tulisivat taas haukkumaan ja tönimään ja niin tulivatkin. Mutta sitten naapurin virolaispojat tulivat Volvolla koulun pihalle ja Vladimir heitti tämän isoimman kiusaajan Volvon takapenkille tummennettujen lasien taakse ja ovi kiinni. Parin minuutin päästä hän tuli aivan valkoisena ulos autosta ja minua ei kiusattu enää koskaan saman jengin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Esim. tässä:
https://www.kaleva.fi/kenen-vastuulle-koulumatkojen-turvallisuus-kuuluu…
Kiva-koulu pitää korvata Kuri-koululla.
Sellainen missä opettaja pitää kuria.
Tässä varsinainen kantelu ja ratkaisu tuosta rehtorista:
https://www.okv.fi/media/uploads/ratkaisut/ratkaisut_2012/okv_427_1_201…
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö palkata lapselleen henkivartija kouluun. välitunneille, koulukuljetuksiin ja koulumatkalle? Edellisten viestien mukaan olisi tarvetta. Milloin, miten, miksi koulusta tuli hengenvaarallinen ympäristö?
Vapaakasvatus, liberalismi, punaviher vasemmisto.
Vierailija kirjoitti:
Nais opettajat eivät uskalla puuttua itseään pitempien ja leveämpien teini poikien kiusaamiseen, nais opettajat eivät näe, eivät kuule mitään, en minäkään lyhyenä naisena ole uhka itseäni paljon pitempien teini poikien silmissä! Lisää mies opettajia ja lisää auktoriteettia kouluun!
Pois tuollaiset lässyttämiset ja järjestelmät!
Kuinkahan moni nuori tänäkin päivänä miettii itsemurhaa? :(
Syytäpä naisia siitä että pojat on kiusaavia pa*koja. Pojat aiheuttaa muille haittaa. Eikös tyttöjen pitänyt olla täynnä draamaa? Saattekin olla kiusattuja, idiootit nimenvaihtajat. Te olette julkisesti ukkonne omaisuutta, sillä logiikalla saatte kohtelua. Halpa ho*o.
"Vladimir heitti tämän isoimman kiusaajan Volvon takapenkille tummennettujen lasien taakse ja ovi kiinni. Parin minuutin päästä hän tuli aivan valkoisena ulos autosta ja minua ei kiusattu enää koskaan saman jengin toimesta."
Paatuneimpiin tyyppeihin auttaa tosiaan vain tämä tällainen. Kyllähän me kaikki sen tiedämme.
Opettakaa ne lapsenne tappelemaan ja olemaan pelkäämättä turpiin saamista, aina vastaamaan väkivaltaan väkivallalla, kuten kehitysmaissa lapsia opetetaan. Peruskoulu on kuin vankila, ja on aina ollut. Ei siellä pärjää ellei osaa olla kova.
Ei tässä mikään parane mihinkään, kiusaajat oppivat aina käyttämään noita "kivakoulu"-järjestelmiä omaksi parhaakseen.