Voiko olla kaappiautisti jos on lapsena ollut...
...enemmän tyypillisen aspergerin kaltainen? nippelitiedon opettelua, pitkiä monologeja omista mielenkiinnon kohteista, ottaa sanotut asiat kirjaimellisesti, huono kasvojentunnistus yms.
aikuisena olen vain lähinnä pakkomielteinen. minua ei tosissaan kiinnosta paljon muut asiat kuin omat pakkomielteeni jotka eivät yleensä ole sosiaaliselta kannalta mitenkään hyödyllisiä. olen opetellut sosiaalisia taitoja mutta olen niiden suhteen hieman evvk jos ei muodollista kohteliaisuutta lasketa.
Kommentit (6)
yksi syy miksi kuvittelen että olisin autisti on juuri se kun minulle on avautunut muiden ihmisten ajattelun fundamentaalinen erilaisuus, sitä myötä kun olen koittanut oppia sosiaaliseksi.
Jos koet olleesi asperger oireinen niin eihän ne oireet mihinkään häviä, niihin sopeutuu, etsi googleta suuntaa antava testi ja mieti sen jälkeen onko syytä hakeutua tutkimuksiin.
Äh, susta on vain tullut kommunisti.
Jos Sijaltainen nousisi.
Niin, lievästi autistiset/autistisia piirteitä omaavat eivät iusein ole aikuisena niin silmiinpitstävän erilaisia.
En enää useinkaan pidä monologeja kiinnostuksenkohteistani niistä vähät välittäville ihmisille.
Ihmiset ovat joka tapauksessa erilaisia, mutta jokin vähimmäismäärä "sosiaalisia taitoja" taitaa olla välttämätöntä edes jonkinlaisen yhteentoimivuuden aikaansaamiseksi sellaisissa vuorovaikutustilanteissa, joita ilman ei saa asioitaan hoidettua.
En ihmettelisi, vaikka ihmiset olisivat aina ihmetelleet, mitä virkaa edellä mainittua pitemmälle menevällä sosiaalisella feikkaamisella oikein on, kun se on kuitenkin niin keinotekoista. Kun toisen pääkopan sisään ei näe, kukaan ei vain tiennyt ennen anonyymejä tilityksiä julkisilla keskustelufoorumeilla, että muutkin kokevat asian samalla tavalla. Ehkä moderni elämänmuoto tekee jokaisen olemassaolosta muutenkin niin yksilöllisen selviytymistaistelun, ettei ihmisille jää sellaisia yhdessä hoidettavia ja yhteisymmärrystä edellyttäviä asioita, joiden sivutuotteena syntyisi edes puolittain luontevasti muutakin vuorovaikutusta.
mitä enemmän tajuan "sosiaalisia taitoja" ja sitä millaisia tuntemuksia ihmisillä niihin liittyy sitä vähemmän kiinnostaa koko sosiaaliset taidot. muut ihmiset ovat niin ufoja että miksi minua kiinnostaisi edes luoda yhteyttä juuri heihin?