Raudanpuute ja lihominen/laihtuminen?
Mulla on menossa rautakuuri matalaan ( reippaasti alta 20) ferritiiniin. Huomasin, että ennen rautaa paino oli noususuhdanteessa ja nyt ehkä tuntuu, että paino voisi olla jopa putoamassa.
Onko matalilla ferritiineillä vaikea laihtua? Lihooko silloin? Entä kun ferritiini korjaantuu, onko silloin helpompi laihtua? Mihin perustuu?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin lähes 20 kiloa ferritiiniarvon ollessa 7-23 eikä ollut mitenkään vaikeaa.
Joo tuskin se mahdotonta on, haluaisin vain tietää miten on muilla ollut ylipäätään. Onko ollut jotain eroa? Ruokahalussa tai siinä miten helposti paino putoaa/pystyy ylläpitämään painoa?
Raudan puutos aiheuttaa makean himoa itselleni, mikä nostaa painoa nopeasti. Anemian kanssa koko ikänsä elänyt.
Okei. Itse en ole huomannut raudanpuutteessa normaalia enempää makeanhimoa. Väsymystä kylläkin, joten ehkä se väsymys tekee helpommin sitä, että tulee syötyä?
ap
Helpompi oli laihduttaa raudanpuutteisena. Rautakuurin alettua suunta on ollut vain ylöspäin. Varmaan tullut yli 10 kg eikä lähde tippumaan millään. Nyt sentään ferritiini yli 80. Alussa oli alle 20.
Esa Soppi kirjoittaa:
"Potilalla voi olla vain yksi oire tai useampia oireita samanaikaisesti. Oireet on listattu kokemukseni mukaan yleisyysjärjestyksessä aloittaen yleisimmistä.
Jatkuva painon nousu
Päänsärky
Alavireys ja paniikkihäiriöt
Nivel- ja lihaskivut, joska muistuttavat fibromyalgiaa
Liikahikoilu ja ja hikoilupuuskat
Hengenahdistus
Lievä lämmön nousu tai voimakkaat ruumiinlämmön vaihtelut muutaman tunnin aikana
Infertiliteetti naisella
Voimakas lihasheikkous
Ihon tuntomuutokset/häiriöt
Unihäiriöt
Suolen toiminnan häiriöt ja ripuli
Sydämen rytmihäiriöt, jotka voivat olla vaikeita
Sydämen vajaatoiminta
Kipukynnyksen aleneminen ja voimakkaat kivut
Näitä esiintyy erityisesti potilailla, joiden raudanpuute on kestänyt pitkään, huomattavasti yli 5 vuotta, eikä heillä yleensä ole anemiaa."
https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…
Vielä kysyn kommentteja. Jos paino lähtee putoamaan, niin missä kohtaa helpommin?
ap
Anemia hidastaa aineenvaihduntaa, joten tietysti voi vaikuttaa painoon.
Raudanpuute myös vaikuttaa negatiivisesti kilpirauhasen toimintaan, jolloin hormonit eivät toimi kuten pitäisi.
Yleensä raudanpuutteen oireisiin määrätään thyroxinia, jolloin sen on vaikuttanut myös kilpirauhasen toimintaan ja lääkkeillä toiminta ei sitten kuitenkaan parane.
Itse siis syönyt thyroxinia vuosia ja samalla kärsinyt alhaisesta rautavarastosta jolloin thyroxini ei ole purrut niin kuin pitäisi vajikseen.
Ylipainoa on mutta johtuu varmaan ainaisesta väsymyksestä, energiat tapissa liian usein.
Olen laihduttanut (yrittänyt ainakin) vuoden alusta alkaen, enkä ole laihtunut yhtään. Joka kerta kun tuntuu keveämmältä ja käyn puntarilla niin joo, paino on sama kuin 1.1. Eli 93kg. Vajaa kuukausi sitten hemppa oli hiukan yli 100 ja ferritiini alle 12. Ei ole ikinä ollut näin hirveää anemiaa. Kaksi vuotta sitten hemppa oli noin 120, ferritiiniä ei mitattu.
Olen lopettanut laihduttamisen nyt kokonaan, olkoon sitten se 93kg, ei enää kiinnosta. Muut veriarvot verensokeria ja kolesterolia ja maksan kuntoa myöten olivat priimaa.
Keskityn nyt vain tuon raudan kohentamiseen. Rautalisästä tulee ihan hirveä olo. Max 5 päivää voinut sitä ottaa ja on pakko pitää pari välipäivää kun etoo ja sattuu johonkin sisuskaluun. Sideral forte käytössä, koska esim obsidan ja retafer on vielä kamalammat vaihtoehdot.
Aivan hirveä väsymys, kaikki voimat menee työntekoon ja tän anemian kanssa taisteluun. Mitään omia juttuja ei jaksa kuin pakottamalla.
Minulla ei kokemusta mutta elimistö varmaan yrittää korjata ferritiinivajetta ja silloin ravinnontarve lisääntyy josta seuraa että laihtuminen vaikeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut (yrittänyt ainakin) vuoden alusta alkaen, enkä ole laihtunut yhtään. Joka kerta kun tuntuu keveämmältä ja käyn puntarilla niin joo, paino on sama kuin 1.1. Eli 93kg. Vajaa kuukausi sitten hemppa oli hiukan yli 100 ja ferritiini alle 12. Ei ole ikinä ollut näin hirveää anemiaa. Kaksi vuotta sitten hemppa oli noin 120, ferritiiniä ei mitattu.
Olen lopettanut laihduttamisen nyt kokonaan, olkoon sitten se 93kg, ei enää kiinnosta. Muut veriarvot verensokeria ja kolesterolia ja maksan kuntoa myöten olivat priimaa.
Keskityn nyt vain tuon raudan kohentamiseen. Rautalisästä tulee ihan hirveä olo. Max 5 päivää voinut sitä ottaa ja on pakko pitää pari välipäivää kun etoo ja sattuu johonkin sisuskaluun. Sideral forte käytössä, koska esim obsidan ja retafer on vielä kamalammat vaihtoehdot.
Aivan hirveä väsymys, kaikki voimat menee työntekoon ja tän anemian kanssa taisteluun. Mitään omia juttuja ei jaksa kuin p
Rautaa kannattaa ottaa joka toinen päivä jos tekee pahaa. Imeytyy sillä tavalla tutkitusti yllättävän hyvin.
Rautavalmisteita ihmiset sietävät eri tavalla, mutta suosittelen kokeilemaan apteekissa myytävää Ferrodania. Se ei imeydy ollenkaan mahasta tai ohutsuolen alkuosasta vaan vasta syvemmällä suolistossa, joten sen kanssa ylävatsaoireet jää pois. (Obsidan taas mahalle raaka.)
Minun ferritiinit olivat vuosia 6-20/150. Nyt rautainfuusion jälkeen ruokahaluni on puolittinut. Kahdessa viikossa huomasi eron.
Laihdutin lähes 20 kiloa ferritiiniarvon ollessa 7-23 eikä ollut mitenkään vaikeaa.