Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valtiolle töihin - kokemuksia hakemusprosessista ja sen kestosta yms.

Työtä vailla
15.02.2021 |

Onko tuoreita kokemuksia valtion työpaikkojen/virkojen hakemusprosessista, millainen on ja kauanko esimerkiksi kestää saada haastattelukutsu? Tiedän, että monet virat on pedattu sisäisille hakijoille, mutta mielessäni on paikka, johon näyttäisi olevan ihan aikuisten oikeasti haku päällä...

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä haastattelukutsu tulee viikon, kahden sisällä. Haastatteluihin pari viikkoa. Sen jälkeen valmisteluaika, pari päivää (ellei toista kierrosta). Lopulta ilmoitetaan ykköselle valinta, jonka jälkeen on turvallisuusselvitys. Siinä menee 2-6 viikkoa. Tämän jälkeen nimittäminen, kuukauden valitusaika ja siinäpä se. Hidasta, mutta minkäs teet, kun öaki on semmoinen.

Satoja olen rekrynnyt ja nämä jäsenkirjatyypit eivät kyllä tiedä mistään mitään.

Onnea hakuun!

Vierailija
2/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinne pääsee töihin.

Täällä kommenteista päätellen, että luullaan kaikkien valtiolla työssä olevien, olevan virkamiehiä tai virkanaisia.

Siellä on töissä siivoojia, kiinteistönhoitajia, terveydenhoitajia, työterveyshoitajia, autonkuljettajia. sähkömiehiä, lviasentajia, toimistovirkailijoita, kirjasto-ja informaatio alan osaajia, arkistonhoitajia,

keittiöapululaisia, kokkeja, ravintola-alan työntekijöitä, jne.

Ja sitten on niitä virkamiehiä, jotka toimivat virkavastuulla.  Ja asintuntijoita.

Kauhistuttaa nuo tyhmät kommentit, vaikka kaikki suomalaiset ovat käyneet peruskoulun, mikä vastaa entistä oppikoulua eli keskikoulua.

Lukekaa enemmän niin luulette vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäsenkirjoista höpöttäjät ovat jämähtäneet ihan väärälle vuosikymmenelle. Eikä suhteilla ole mitään vaikutusta. Paras valitaan, joten kyllä valtiolle kannattaa hakea töihin.

Vierailija
4/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"paras"

Vierailija
5/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinne pääsee töihin.

Täällä kommenteista päätellen, että luullaan kaikkien valtiolla työssä olevien, olevan virkamiehiä tai virkanaisia.

Siellä on töissä siivoojia, kiinteistönhoitajia, terveydenhoitajia, työterveyshoitajia, autonkuljettajia. sähkömiehiä, lviasentajia, toimistovirkailijoita, kirjasto-ja informaatio alan osaajia, arkistonhoitajia,

keittiöapululaisia, kokkeja, ravintola-alan työntekijöitä, jne.

Ja sitten on niitä virkamiehiä, jotka toimivat virkavastuulla.  Ja asintuntijoita.

Kauhistuttaa nuo tyhmät kommentit, vaikka kaikki suomalaiset ovat käyneet peruskoulun, mikä vastaa entistä oppikoulua eli keskikoulua.

Lukekaa enemmän niin luulette vähemmän.

Aika vähän taitaa olla siivoojia ja keittiöapulaisia valtion palkkalistoilla, matalapalkka-alat on aikaa sitten yhtiöitetty ja hankitaan ostopalveluna.

Vierailija
6/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

“Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”

Vierailija
7/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täyttyy persupaskasta...

Vierailija
8/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täältä katosi puolet viesteistä?

Vierailija
9/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä haastattelukutsu tulee viikon, kahden sisällä. Haastatteluihin pari viikkoa. Sen jälkeen valmisteluaika, pari päivää (ellei toista kierrosta). Lopulta ilmoitetaan ykköselle valinta, jonka jälkeen on turvallisuusselvitys. Siinä menee 2-6 viikkoa. Tämän jälkeen nimittäminen, kuukauden valitusaika ja siinäpä se. Hidasta, mutta minkäs teet, kun öaki on semmoinen.

Satoja olen rekrynnyt ja nämä jäsenkirjatyypit eivät kyllä tiedä mistään mitään.

Onnea hakuun!

Paljon kiitoksia, tästä saikin hyvin tietoa! 

Onko hakijoilla kokemuksia jaettavaksi?

Vierailija
10/56 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta kokemusta mutta ottaa päähän ettei siihen voi ladata CV:tä ja työkokemukset pitää vaivalla kirjoittaa sinne hakemukseen erikseen, huoh.

Vierailija
11/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata nähdä vaivaa ja hakea. 0 kutsua haastatteluihin tullut, vaikka täyttäisi kaikki hakuehdot. Varmaan 70-80%, mahdollisesti enemmänkin, paikoista näennäisiä hakuja joihin on jo valittu talon sisältä henkilö.

Vierailija
13/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"paras"

Niin, valitaan se, joka parhaiten täyttää hakuilmoituksessa ilmoitetut hakukriteerit.

Koska virkoihin nimityksistä voi valittaa, jonkun mun kuin hakukriteerit parhaiten täyttävän valinta voi aiheuttaa nimityksen jämähtämisen jopa vuosikausiksi.

Yksityisellä puolella sen sijaan voi valita "sopivimman" ehdokkaan mielensä mukaan, vaikka sen sukulaisen tai oikean jäsenkirja omaavan.

Vierailija
14/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt neljässä haastattelussa, joihin olen ajanut 200-350 kilometriä suuntaansa ja tullut huomanneeksi, että valinta on jo tehty. Yhdessä se sanottiin naureskellen ihan suoraan. Jokainen näistä paikoista on käsittänyt korkeakoulun tai ammattikorkeakoulun opetustehtäviä.

Vierailija
15/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt neljässä haastattelussa, joihin olen ajanut 200-350 kilometriä suuntaansa ja tullut huomanneeksi, että valinta on jo tehty. Yhdessä se sanottiin naureskellen ihan suoraan. Jokainen näistä paikoista on käsittänyt korkeakoulun tai ammattikorkeakoulun opetustehtäviä.

Oleto työtön+ Eikös työtön saa avustusta työnhakuun? 

Vierailija
16/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä poistettiin eilen jostain syystä.

Haastattelukutsu tuli puoli tuntia hakuajan päättymisen jälkeen. Nimityspäätös tuli tiedoksi kaksi viikkoa haastattelun jälkeen. Nimitetty oli sisäinen hakija, joka oli varmasti kokeneempana parempi, mutta oma koulutukseni olisi ollut siihen työhön soveltuvampi.

En olisi halunnut osallistua koko prosessiin, jos olisin tiennyt paikan olevan vain sisäistä hakijaa varten auki. Todella hyvin sujunut haastattelu meni ihan normaalilla kaavalla, jossa käytiin palkat, suosittelijat ja aloitusajankohdat läpi. Eikö edes nuo loput olisi voinut jättää vihjeeksi väliin, että tällä kertaa valintamme ei tule kohdistumaan sinuun.

Vierailija
17/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, oman kokemuksen mukaan menee usein jo valmiiksi valitulle ihmiselle. Voi olla vaikkapa määräaikainen talon sisällä, mutta ei voi hakea sisäisessä haussa - täytyy odottaa että paikka tulee julkiseen hakuun ja silloin määräaikainen työntekijä voi hakea muiden seassa. Minä olin ketjupätkissä valtiolla juurikin noin. Paras oli, kun yhden työpaikan valmistelin itse, sitten se meni ensin sisäiseen protokollan mukaisesti. Kukaan ei hakenut. Sain hakea tuota valmistelemaani paikkaa vasta ulkoisessa haussa ja toki sen sitten sain. Tuo systeemin on täys paska, koska vie ihan turhaa aikaa ja energiaa ihmisiltä.

Vierailija
18/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään sai odotella kutsua haastatteluun. Haastattelun jälkeen tieto valinnasta tuli 1kk jälkeen

Nimim. 2v valtiolla

Vierailija
19/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain muutama vuosi sitten eikä tullut koskaan mitään tietoa prosessista eikä edes "kiitos mutta ei kiitos" -vastausta. Tiedä vaikka paikka olisi edelleen auki.

Vierailija
20/56 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, oman kokemuksen mukaan menee usein jo valmiiksi valitulle ihmiselle. Voi olla vaikkapa määräaikainen talon sisällä, mutta ei voi hakea sisäisessä haussa - täytyy odottaa että paikka tulee julkiseen hakuun ja silloin määräaikainen työntekijä voi hakea muiden seassa. Minä olin ketjupätkissä valtiolla juurikin noin. Paras oli, kun yhden työpaikan valmistelin itse, sitten se meni ensin sisäiseen protokollan mukaisesti. Kukaan ei hakenut. Sain hakea tuota valmistelemaani paikkaa vasta ulkoisessa haussa ja toki sen sitten sain. Tuo systeemin on täys paska, koska vie ihan turhaa aikaa ja energiaa ihmisiltä.

Sama on myös rantautunut yksityiselle puolelle. Jos sisäinen haku onkin, siinä saa vain paikan tiedoksi ennen muita. Paikka menee silti ulos auki markkinointimielessä, vaikka annetaan ylivoimaiselle sisäiselle hakijalle.