Kun tytölläsi alkoi kuukautiset, kertoiko hän siitä? Minun sanoi ettei aio kertoa
Siis tällä murkkuikään tulevalla on kaikenlaista ongelmaa, jotka pahenivat etenkin kun alkoi olla kaverin kanssa jolla ahdistusta jne. ja nyt vissiin huostaanotettu.
Loukkaa, että minun tyttäreni on kopioinut kaveripiiristä kaikenlaista asiaa ja ongelmaa, vaikka meillä aiemmin oli hyvät ja läheiset välit. Nyt minä olen muka hänen ongelmiensa lähde, vaikka kaikkeni yritän lasteni eteen (toki itseäni unohtamatta, eli en ole sellainen ihan täyshössö-marttyyriäiti ikinä ollut).
Mutta ikävältä särähti korvaan mm. toteamus, kun tuli taas jossain yhteydessä kuukautisista puhe (joista hänelle kerrottu jo aikoja sitten), ettei aikoisi minulle mainita kun ne alkavat.
Arvioisin että ne alkavat n. puolen vuoden sisään, mitä itse omasta teini-iästä muistelee.
Kommentit (45)
Kertoi. Kävimme gynekologillakin yhdessä ensimmäisen kerran. Tytär pyysi minua mukaan. Meillä on aina ollut läheiset välit, vielä nytkin, kun tytär on keski-ikäinen.
Itsekin kerroin äidilleni kuukautisten alkamisen. Miksi ei kertoisi, kun muutenkin kerrotaan, miten päivä meni jne.
Minusta olisi ollut outoa olla kertomatta mutta asuttiinkin maalla joten oli pakkokin jotta äiti tiesi ostaa kaupasta siteitä enemmän.
Aina ollaan puhuttu avoimesti kuukautisista koska äidillä sekä minulla ne on kivuliaat ja runsaat.
Meillä kertoi. Huusi ovelta koulusta tullessaan. Isoveljet poistuivat hienotunteisesti paikalta... 😃
Tyttärelläni alkoi kuukautiset 10-vuotiaana nelosluokan keväällä... Vaikka tavallaan tiesin odottaa, oli kuitenkin yllätys. Talossa ei ollut juuri edes siteitä tms. koska itselläni kuukautiset hormonikierukan takia jo vuosia poissa. No, tyttäreni kertoi ihan ekana isälleen, joka etätyöläinen, sitten vasta mulle ja mentiin heti yhdessä ostamaan suojia. Nuoremman kanssa varmasti helpompi homma, kuin
murkun/teinin...
Olin valistanut tyttäriäni ajoissa, niin että he tiesivät, mitä on odotettavissa ja mistä löytyy siteitä, miten niitä käytetään ja miten käytetyt siteet hävitetään.
Vanhempi tyttö kertoi kun kk:t alkoivat, nuorempi sanoi että ei aio kertoa. Huomasin sitten kun pesin pyykkiä, mutta en ottanut asiaa puheeksi. Hän kuitenkin tiesi miten pitää toimia.