Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tytölläsi alkoi kuukautiset, kertoiko hän siitä? Minun sanoi ettei aio kertoa

Vierailija
15.02.2021 |

Siis tällä murkkuikään tulevalla on kaikenlaista ongelmaa, jotka pahenivat etenkin kun alkoi olla kaverin kanssa jolla ahdistusta jne. ja nyt vissiin huostaanotettu.
Loukkaa, että minun tyttäreni on kopioinut kaveripiiristä kaikenlaista asiaa ja ongelmaa, vaikka meillä aiemmin oli hyvät ja läheiset välit. Nyt minä olen muka hänen ongelmiensa lähde, vaikka kaikkeni yritän lasteni eteen (toki itseäni unohtamatta, eli en ole sellainen ihan täyshössö-marttyyriäiti ikinä ollut).

Mutta ikävältä särähti korvaan mm. toteamus, kun tuli taas jossain yhteydessä kuukautisista puhe (joista hänelle kerrottu jo aikoja sitten), ettei aikoisi minulle mainita kun ne alkavat.

Arvioisin että ne alkavat n. puolen vuoden sisään, mitä itse omasta teini-iästä muistelee.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän paksumpaa nahkaa äipälle.

Vierailija
2/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on teini. Nuo kuuluva teini-ikään. Miksi otat itseesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu tytölle miten hyvin hänen asiansa ovat, kaikilla ei ole perheessä tukea. Kerro että hän voi tuoda kaverit kylään ja voit olla myös heidän tukipilari, laitoksissa henkilökunta vaihtuu jatkuvasti, eikä heistä saa välttämättä sitä turvaa minkä tarvitsee. Menkoista ei tarvitse tehdä numeroa, ne voivat hävettää. Sano että laittaa vaikka tekstarin kun menkat alkaa niin ostat siteitä ja tamponeja erilaisia, jotta saa kokeilla mikä merkki sopii parhaiten. Hygieniasta kannattaa opettaa jo huolehtimaan, joka päivä suihkuun, dädöä ja ihonhoito tuotteita käyttöön.

Vierailija
4/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kertoi, halattiin ja olimme iloisia uudesta vaiheesta. Nyt jo aikuisena kertoo kierukan laitot yms.

Vierailija
5/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olis kuinka hyvät perhesuhteet, ei kuukautisten alkamisesta tarvitse kertoa kotona, jos ei halua. Itse aikanani kerroin äidille vain, koska koin että se on mun velvollisuus. Oli erittäin rasittavaa ja epämukavaa se kertominen, vaikka meillä ei mitään ongelmia ollutkaan. Sisko ei kertonut kun ei halunnut, siitä pointsit hänelle.

Vierailija
6/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kertonut. En sinänsä ihmettele, olin nuorena hyvin sulkeutunut luonne enkä itsekään kertonut äidille, ja tyttö on hyvin samankaltainen kuin minä silloin.

Teillähän onhgelma ei ole kuukautisissa vaan ihan muissa asioissa.

Vierailija
7/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niitä siteitä ja tampooneita voi/pitää ostaa kylppärin kaappiin tai muualle helposti saataville valmiiksi jo ennenkuin menkat alkaa.

Vierailija
8/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei utelijoille tarvi kertoa.

Vierailija
9/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi.

Olin ostanut hänelle siteitä valmiiksi. Osta sinäkin omallesi. Kannattaa ostaa samalla vähän runsaammin, että eivät heti lopu. Eihän se kehtaa sulta kysyä niitä lisää.

Vierailija
10/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu tytölle miten hyvin hänen asiansa ovat, kaikilla ei ole perheessä tukea. Kerro että hän voi tuoda kaverit kylään ja voit olla myös heidän tukipilari, laitoksissa henkilökunta vaihtuu jatkuvasti, eikä heistä saa välttämättä sitä turvaa minkä tarvitsee. Menkoista ei tarvitse tehdä numeroa, ne voivat hävettää. Sano että laittaa vaikka tekstarin kun menkat alkaa niin ostat siteitä ja tamponeja erilaisia, jotta saa kokeilla mikä merkki sopii parhaiten. Hygieniasta kannattaa opettaa jo huolehtimaan, joka päivä suihkuun, dädöä ja ihonhoito tuotteita käyttöön.

Niitä voi aivan hyvin ostaa jo etukäteen parinkin kuukauden tarpeisiin, niin tyttö saa totuttautua tilanteeseen itsekseen.

Vierailija
11/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kertoi tytär kyllä. Itse taas aikoinani en hiiskahtanutkaan äidilleni.

Vierailija
12/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä siteitä ja tampooneita voi/pitää ostaa kylppärin kaappiin tai muualle helposti saataville valmiiksi jo ennenkuin menkat alkaa.

Just näin! Se on ihan tarpeeksi jo sinänsä se hetki kun menkat alkaa, ilman että pitää jollain viestillä siitä ilmoitella. Ap jos arvioi, että puolen vuoden sisällä alkaa tyttären menkat, mars nyt kaupoille etkä tee asiasta numeroa vaan laitat jonnekin, mistä tyttö ne löytää.

Vierailija
13/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vielä mietin, että miten sitä edes voi niin piilottaa...?

Siis kyllähän helposti jotain ohivuotoja tulee tai joskus ehkä lakanoihin jälkiä tms. Eihän ne voi joka kerta heittää pikkuhousujaan roskiinkaan jos jotain jälkiä tulee.

Tai huomaa että kaapista alkaa vajeta siteet.

ap

Vierailija
14/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran päivässä mm. kuun kiertoakin itkeviä kyllä kmapissakin löytyy,

Vierailija
15/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikille kommentoijille, kyllä meillä on siteitä, pikkuhousunsuojia ja tamponeja kaapeissa, kun itsekin käytän vielä. Ja tyttö tietää että niitä on siellä jossain.

Täytyy varmaan ostaa kohta vielä ihan pienintä tamponikokoa valmiiksi, siitä luovuin muutama vuosi sitten. :D. Ja erilaisia tamponeja, mulla on itsellä vain yhden tyyppisiä käytössä.

ap

Vierailija
16/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli ihan kamalaa kertoa äidille. Siis meillä on aina ollut ihan järkyttävän hirveät välit mutta pakko oli kertoa koska en halunnut käyttää vähiä saamiani käyttörahoja siteisiin.

Nyt aikuisena en edelleenkään voi katsoa terveyssidepakettia ilman inhonväreitä. Omilla rahoillani olen ostanut vain tamponeita.

Tuossa joku jo kommentoikin sen, että teidän ongelmanne ovat vuorovaikutuksessa eivätkä kuukautisten alkamisesta kertomisessa/kertomatta jättämisessä.

Vierailija
17/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vielä mietin, että miten sitä edes voi niin piilottaa...?

Siis kyllähän helposti jotain ohivuotoja tulee tai joskus ehkä lakanoihin jälkiä tms. Eihän ne voi joka kerta heittää pikkuhousujaan roskiinkaan jos jotain jälkiä tulee.

Tai huomaa että kaapista alkaa vajeta siteet.

ap

Ei voi kiinnostaa näin paljon. Ellei ole joku pervo trolli.

Vierailija
18/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kertonut, eikä tarvinnut kertoakaan.

Vierailija
19/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni teini kokee menkat nolona ja äiti on viimeinen ihminen jolle haluavat asiasta kertoa. Osta vessaan valmiiksi suojia ja kerro että sitten tytölle että olet ostanut ja mistä löytää ne tarvittaessa. Seuraa sitten sitä kaappia niin että ostat lisää kun näyttää olevan taas suojat lopussa. Miksi tehdä tästä nuorelle kiusallista? Jos ei halua puhua asiasta ja osaa hoitaa hygienian niin eikö osoittaisi nuorelle, että kuuntelet ja arvostat hänen yksityisyyttään kun et pakota puhumaan. 

Vierailija
20/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä kai siitä tartte erikseen kertoa... Näkeehän sen ku roskiksessa on siteitä...

Mua ärsytti se että ku kerroin omalle äidilleni oletin sen jäävän meidän väliseksi asiaksi. No seuraavana päivänä koko suku tiesi asiasta. Tosi kiva...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan