Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tytölläsi alkoi kuukautiset, kertoiko hän siitä? Minun sanoi ettei aio kertoa

Vierailija
15.02.2021 |

Siis tällä murkkuikään tulevalla on kaikenlaista ongelmaa, jotka pahenivat etenkin kun alkoi olla kaverin kanssa jolla ahdistusta jne. ja nyt vissiin huostaanotettu.
Loukkaa, että minun tyttäreni on kopioinut kaveripiiristä kaikenlaista asiaa ja ongelmaa, vaikka meillä aiemmin oli hyvät ja läheiset välit. Nyt minä olen muka hänen ongelmiensa lähde, vaikka kaikkeni yritän lasteni eteen (toki itseäni unohtamatta, eli en ole sellainen ihan täyshössö-marttyyriäiti ikinä ollut).

Mutta ikävältä särähti korvaan mm. toteamus, kun tuli taas jossain yhteydessä kuukautisista puhe (joista hänelle kerrottu jo aikoja sitten), ettei aikoisi minulle mainita kun ne alkavat.

Arvioisin että ne alkavat n. puolen vuoden sisään, mitä itse omasta teini-iästä muistelee.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi mutta johtui siitä että halusi 13 vuotiiana e pillerit kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin

Vierailija
22/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi vielä uskon, että kertoo, mutta jos ei halua kertoa kun ajankohtaiseksi tulee niin eipä siinä sitten mitään. Itse en aikoinaan halunnut kertoa, mutta asuimme niin korvessa etten päässyt itse kauppaan ja äidiltä siteiden näpistäminen kävi niin työlääksi, että muutamien kuukautisten jälkeen sitten lopulta keräsin rohkeuteni ja kerroin niin alkoi niitä siteitä ilmestyä minunkin kaappiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ap sanoikin, ettei ole mikään täyshössö-marttyyriäiti, niin vähän kyllä nyt vaikuttais siltä, että ei osaa antaa tyttärelleen tilaa kasvaa vaan pyörii ainakin tän kuukautisasian ympärillä liian innokkaasti.

Jos mun tytär sanoisi minulle, että ei aio kertoa kuukautisten alkamisesta, minä vastaisin että ok, ymmärrän, sehän on jokaisen henkilökohtainen asia, jonka voi itse päättää. Ja että siteitä on valmiina vessan kaapissa, sieltä voi ottaa jos haluaa.

Vierailija
24/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vielä mietin, että miten sitä edes voi niin piilottaa...?

Siis kyllähän helposti jotain ohivuotoja tulee tai joskus ehkä lakanoihin jälkiä tms. Eihän ne voi joka kerta heittää pikkuhousujaan roskiinkaan jos jotain jälkiä tulee.

Tai huomaa että kaapista alkaa vajeta siteet.

ap

Ohivuotoja tulee jos tulee, pikkuhousuja sotkuu jos sotkuu. Siteitä kuluu silloin kun kuluu, eikä sinun tarvitse tehdä niiden kulumisesta ja uusien ostamisesta minkäänlaista numeroa.

Vierailija
25/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut, mutta eiköhän äiti tiennyt kun alkoi siteet hävitä kaapista.

Vierailija
26/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo osta noita terveyssiteitä ja ohjeista käyttämään niitä. Tamponit huonoja sillä siinä touhussa menee neitsyys, kun immenkalvo rikkoutuu. Sitä saattaa muuten tulla paha mieli, kun se ensimmäinen rakas poikaystävä toteaa, että täällä kolossa on jo joku vieraillut.

Vierailija
27/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsytti se että ku kerroin omalle äidilleni oletin sen jäävän meidän väliseksi asiaksi. No seuraavana päivänä koko suku tiesi asiasta. Tosi kiva...

Olipa kyllä tosi epäreilua sun äidiltä! Mun mielestä oli epämukavaa jo sekin, että varmasti kertoi isälle, vaikka isä ei sitä millään tavalla osoittanut tietävänsä. En olis halunnut kertoa äidillekään, mutta jotenkin koin, että pitää.

Vierailija
28/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin arka, sulkeutunut teini ja kerroin äidilleni menkoista lähinnä velvollisuudentunteesta. Äidin kommentti 13-v. minulle oli ”Mieti nyt minusta voi tulla mummo”. Enpä ihmettele, ettei olla läheisiä tänäkään päivänä...

Vierailija
29/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni teini kokee menkat nolona ja äiti on viimeinen ihminen jolle haluavat asiasta kertoa. Osta vessaan valmiiksi suojia ja kerro että sitten tytölle että olet ostanut ja mistä löytää ne tarvittaessa. Seuraa sitten sitä kaappia niin että ostat lisää kun näyttää olevan taas suojat lopussa. Miksi tehdä tästä nuorelle kiusallista? Jos ei halua puhua asiasta ja osaa hoitaa hygienian niin eikö osoittaisi nuorelle, että kuuntelet ja arvostat hänen yksityisyyttään kun et pakota puhumaan. 

Nämä puhutaan-kaikesta-avoimesti -äidit eivät ajattele tässä asiassa tyttäriään, vaan omaa mielikuvaansa täydellisestä äitiydestä ja äiti-tytär-suhteesta.

Vierailija
30/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista!! :) Eli siis asiaa peilaten, ei se olekaan nyt niin ennenkuulumatonta, ettei olisi heti sitä asiaa mulle jakamassa :D.

Eli ostan jossain kohtaa vielä lisää erityyppisiä tarpeita valmiiksi saataville ja sanon että sieltä löytyy, enkä aloita mitään muuta hössötystä. 

Luulin jotenkin väärin, että tämä on sellainen "äiti-tytär"juttu :D. Ja kuvittelin olevani omalla tytölle tukena, että hän saa kaiken tarvittavan eikä tartte omilla rahoilla ostaa särkylääkkeitä ja tamponeja kuten itse piti (tai aluksi kärsi kun ei ollut taskurahaa niihin; äiti osti vain siteitä).

(Itse olin tosi yllättynyt kun ne alkoi, itkin, ja äiti lopulta arvasi mistä on kyse... en ollut mitenkään ylpeä aiheesta. Ja joo ärsytti että asiasta oli sitten kerrottu tuttavaperheiden äideille ja sain surunvalitteluja vähän nuoremmalta kaverilta.

Sitten taas jotkut on niin erilaisia, esim. oli vähän aikaa uusperhe ja siinä se puolison tyttö, joka ei vielä ollut kuin joku 5-6 -luokalla, eikä kuukautisia alkanut vielä, piti siteitä pyörimässä valmiiksi pitkin kirjoituspöytiä kaikkien nähtävänä ja arvaili kaikkien kuullen isälleen aiheesta oisko jo kohta jne. ... Eli kai mä kuvittelin että kaikki on nykyään noin avoimia.)

ap

Vierailija
31/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo osta noita terveyssiteitä ja ohjeista käyttämään niitä. Tamponit huonoja sillä siinä touhussa menee neitsyys, kun immenkalvo rikkoutuu. Sitä saattaa muuten tulla paha mieli, kun se ensimmäinen rakas poikaystävä toteaa, että täällä kolossa on jo joku vieraillut.

No ihan höpö höpö!!

Itse ainakin käytin tamponeja sitten kun alkoi olla vähän rahaa niiden ostamiseen (äitini varmaan olisikin ollut tuota mieltä kuin tuon kommentin kirjoittaja  :D, eli piti ostaa ja opetella käyttämään salaa), ja kyllä oli sitten neitsyys todistettavasti tallella silti.

ap

Vierailija
32/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siellä ala kohta pojat pyöriä tyttösi ympärillä ja panevat tytärtäsi niin, että varmasti tulee raskaaksi.

Vierailija
33/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ostan jossain kohtaa vielä lisää erityyppisiä tarpeita valmiiksi saataville ja sanon että sieltä löytyy, enkä aloita mitään muuta hössötystä. 

Siinä varustautumisessakin on olemassa normaalin raja, ei tartte olla hirveetä valikoimaa. Myös tuollaisilla hankinnoilla voi osoittaa liiallista intoa/rajattomuutta.

Riittää, että on yhtä pienikokoista sidettä ja yhtä pientä tamponia. Ja voi myös olla, että haluaa ostaa itse, huolehdi, että siihen on rahaa.

Vierailija
34/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä varustautumisessakin on olemassa normaalin raja, ei tartte olla hirveetä valikoimaa. Myös tuollaisilla hankinnoilla voi osoittaa liiallista intoa/rajattomuutta.

Riittää, että on yhtä pienikokoista sidettä ja yhtä pientä tamponia. Ja voi myös olla, että haluaa ostaa itse, huolehdi, että siihen on rahaa.

Niinpä, siis lähinnä ajattelin kun nyt ei ole yhtään tamponeja pienintä kokoa, ja yksi päivä se itse kyseli onko meillä niitä ihan pikkuisia tamponeja (tarkoitti ehkä ob:ta jota en itse käytä), eli jos niitä jossain kohtaa hommaisi kaappiin.

Mulla vaan on kylppärin kaappi niin täynnä kaikista tarjouksista haalittuja erinäisiä paketteja täynnä muutoin että jo se varmaan näyttää lamauttavalta :D :D.

ap

Vierailija
35/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kertoo tyttö menkkojen alkamisesta äidille tai vaikka koko perheelle, ei ole mikään hyvän vanhemmuuden mitta. Ihan ok, jos näin on. Ja ihan ok myös on, jos ei kerro.

Nuoria on monenlaisia.  Se on hyvän vanhemmuuden mitta, että osaa huomioida henkilökohtaiset tarpeet, johon kuuluu mitä suurimmassa määrin yksityisyys ja oma tila. Joita toiset tarvitsee enemmän kuin toiset.

Vierailija
36/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti perheissä vielä äidit ja tyttäret nolostelee kuukautisia?? Meillä puhellaan kuukautisista ihan normaaleina asioina naisen elämässä. 941

Vierailija
37/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti perheissä vielä äidit ja tyttäret nolostelee kuukautisia?? Meillä puhellaan kuukautisista ihan normaaleina asioina naisen elämässä. 941

On aika paljon asioita, mitkä ovat normaaleja asioita naisen tai miehen elämässä, mutta ei niistä tarvitse jutustella koko perheen kesken, eikä puhumattomuus tarkoita nolostelua. Vanhempien tehtävä on hyväksyä se, jos teini ei halua puhua, mutta toisaalta pitää olla valmis puhumaan jos teini haluaa.

Vierailija
38/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti perheissä vielä äidit ja tyttäret nolostelee kuukautisia?? Meillä puhellaan kuukautisista ihan normaaleina asioina naisen elämässä.

Ei nolostele, ainakaan meillä. On annettu tietoa ja juteltu ja jeesattu. Mutta ei kuukautiset meidän perheessä mikään puheenaihekaan ole. Emme myöskään ajanvietteenä puhu muistakaan ruumiintoiminnoista. Mutta kyllähän sen täältä av:lta näkee, että monilla on erilaista.

Vierailija
39/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni teini kokee menkat nolona ja äiti on viimeinen ihminen jolle haluavat asiasta kertoa. Osta vessaan valmiiksi suojia ja kerro että sitten tytölle että olet ostanut ja mistä löytää ne tarvittaessa. Seuraa sitten sitä kaappia niin että ostat lisää kun näyttää olevan taas suojat lopussa. Miksi tehdä tästä nuorelle kiusallista? Jos ei halua puhua asiasta ja osaa hoitaa hygienian niin eikö osoittaisi nuorelle, että kuuntelet ja arvostat hänen yksityisyyttään kun et pakota puhumaan. 

Nämä puhutaan-kaikesta-avoimesti -äidit eivät ajattele tässä asiassa tyttäriään, vaan omaa mielikuvaansa täydellisestä äitiydestä ja äiti-tytär-suhteesta.

Ja useinhan taustalla on se, että halutaan toimia täysin päinvastoin kuin oma äiti on toiminut.

Vierailija
40/45 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerro niin toivottavasti saa sitte ite siteet ym. Ostettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi