Onko se oikeesti yleistäkin että aikuiset ihmiset tuhlaa koko palkkansa aina kuukauden aikana eikä säästöjä ole?
Jotenkin ihan uskomatonta. Jos oisi vaikka 2000e nettopalkka mikä varmaan on aika keskimääräinen, ja jos vuokraan menisi 1000 euroa (yksiö-kaksio hesan keskustassa eli kallein mahdollinen yhden ihmisen asunto), tostahan jää vielä tonni, en ymmärrä miten voi elää niin että tuhlaa kaikki rahat ennen seuraavaa palkkapäivää?
Kommentit (131)
Ei. Yleisempää on että palkka ei riitä edes koko kuukauden ajalle vaan loppuu jo ennen seuraavaa tilipäivää
Vierailija kirjoitti:
Nämä säästäjät ovat varmaan sellaisia jotka ovat jo lapsesta asti tottuneet siihen että joku muu maksaa (tai korjaa/tarjoaa) osan elämän kustannuksista. Eivät voi siis ymmärtää miten muut eivät kykene samaan kuin he.
Miten niin. Minä ainakin maksan meidän taloudessa suurimmat kulutkin, (polttoaineet, vakuutukset puhelinlaskut, sähkölaskut ja osan ruuista) Silti säästöön ja sijoituksiin jää 2000-4000 euroa riippuen kuukaudesta. Jotta jäisi vielä vähän ihmeteltävää niin palkkani ei ole kuin 3500-3600 €/kk nettona. Ei edes kituutella.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on kohta 60 eikä ole saanut elämänsä aikana mitään säästöön. Perus duunari, palkka varmaan 2000 pintaan tai vähän alle. Ei omista asuntoa tai autoa, jatkuvasti valitusta kun on rahat loppu. Ja aina käynyt töissä! Vuokraan menee n. 600€ per kk, loput ties minne, huollettaviakaan ei enää ole samassa taloudessa, lemmikkejä ei ole ollut ikinä.
Ja mitä sitten? Yhtään euroa ei äitisi saa hautaan mukaan.
En jaksa ymmärtää tätä rahan ja säästämisen vuoksi elämistä. Raha on rahaa, sitä kuluu ja sitä tulee aina lisää. Joo, joku parin tonnin puskuri voi olla olemassa pahan päivän varalle, mutta entäs sitten? Ei minua kyllä tee iloiseksi joku kymppitonni nököttämässä tililläni, jos sitä ei saa käyttää mihinkään. Juu, en saa niitä rahalla ostettuja asioita hautaan sen enempää kuin rahaakaan, mutta ainakin olen nauttinut elämästä.
Minulla menee koko palkka vuokraan. Vaimo vielä paikkaa omasta tilistään lisää vuokraan. Eli käytännössä palkastani 640e kk jää nolla euroa käteen. En saa tukiakaan, kun olen tienannut liikaa töissä.
Vaimo tienaa neljätonnia kuussa.
Vaikka kaikki nettotulot kuluikin kuukauden sisällä aika tarkkaan ei ne hukkaan menneet.
Osalla on maksettu omia taloja 25 vuotta. 170 000 markan alkusijoitus kasvoi 620 000 euroon. Ei huono tuotto varsinkin kun korot on olleet alhaiset:)
Nyt velattomana voi sitten sijoittaa tai tuhlata miten mieli tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä säästäjät ovat varmaan sellaisia jotka ovat jo lapsesta asti tottuneet siihen että joku muu maksaa (tai korjaa/tarjoaa) osan elämän kustannuksista. Eivät voi siis ymmärtää miten muut eivät kykene samaan kuin he.
Miten niin. Minä ainakin maksan meidän taloudessa suurimmat kulutkin, (polttoaineet, vakuutukset puhelinlaskut, sähkölaskut ja osan ruuista) Silti säästöön ja sijoituksiin jää 2000-4000 euroa riippuen kuukaudesta. Jotta jäisi vielä vähän ihmeteltävää niin palkkani ei ole kuin 3500-3600 €/kk nettona. Ei edes kituutella.
Sulla on velaton asunto, ei vastikkeita? Ei lapsia, lemmikkejä? Ei harrastuksia? Tarkoitat varmaan että yhteensä säästätte yli sun palkan kuukaudessa, puolisosi siis tienaa myös suunnilleen saman kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot 2000 netto
Vuokra 1070 e kk
Työlounas 11-12 e x 20 = 230 e
Illallinen 6-12 e x 30 = 270
330 jää huveihin, päivittäistätavaroihin ja kiinteisiin menoihin kkItse jättäisin kyllä työlounaan veks ja ottaisin omat eväät. Vähintään satku sijoittamiseen joka kk. Työlounas= elintasoinflaatiota.
Itsellä menee osakkeisiin 300-500€ joka kuukausi. Helppoa pihistellä nyt kun tietää että se ei jatku loppuelämää, siitä pitää osakkeista tuleva kasvava kassavirta huolen.Niin mitä työtä mahdat tehdä??? Meillä KAIKKI toimistosta menee lounaalle eri porukoissa. Lounas on tärkeä ja miellyttävä tilanne keskustella aivan kaikista asioista, ei vähiten niistä työasioista joista ei muuten kuule.
Meilläkin suurin osa yleensä menee, itse en raaski 4k bruttopalkalla maksaa kymppiä lounaasta kun sillä saa päivän ruoat. Enkä myöskään halua keskustella mistään, vaan syödä omassa rauhassani.
Meillä 2 eläkeläisellä on nykyään sellaiset säästöt pankkitileillä, että 2-3 vuotta pärjäisimme, vaikka eläkkeidenmaksu taukoaisi. Mutta ollessamme alle 4-kymppisiä 90-luvun alussa meillä meni molempien hyvät palkat joka kuukausi. Ymmärrän hyvin velkaisia lapsiperheitä, vaikken heti omaa tilaani muistanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ihminen jota ei mikään juuri kiinnosta käytä rahaa mihinkään. Hän säästää ja pääsee näillä rahoilla sitten vissiin hienoon arkkuun.
Minua kiinnostaa lähinnä nörtteily ja siihen ei juuri rahaa saa menemään, treenimaksuihin 600€ vuodessa, veneily- ja kalastusvälineisiin joku satanen. Siinä ne harrastuskulut aika pitkälti olikin, ei kai kukaan nykypäivänä enää matkustele ainakaan lentämällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on kohta 60 eikä ole saanut elämänsä aikana mitään säästöön. Perus duunari, palkka varmaan 2000 pintaan tai vähän alle. Ei omista asuntoa tai autoa, jatkuvasti valitusta kun on rahat loppu. Ja aina käynyt töissä! Vuokraan menee n. 600€ per kk, loput ties minne, huollettaviakaan ei enää ole samassa taloudessa, lemmikkejä ei ole ollut ikinä.
Ja mitä sitten? Yhtään euroa ei äitisi saa hautaan mukaan.
En jaksa ymmärtää tätä rahan ja säästämisen vuoksi elämistä. Raha on rahaa, sitä kuluu ja sitä tulee aina lisää. Joo, joku parin tonnin puskuri voi olla olemassa pahan päivän varalle, mutta entäs sitten? Ei minua kyllä tee iloiseksi joku kymppitonni nököttämässä tililläni, jos sitä ei saa käyttää mihinkään. Juu, en saa niitä rahalla ostettuja asioita hautaan sen enempää kuin rahaakaan, mutta ainakin olen nauttinut elämästä.
En minäkään periaatteessa ymmärrä, ellei rahaa ole niin paljon että voi lopettaa työt. Äkkirikastumista odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ihminen jota ei mikään juuri kiinnosta käytä rahaa mihinkään. Hän säästää ja pääsee näillä rahoilla sitten vissiin hienoon arkkuun.
Vähän niinku minun mummoni ja ukkini. Ikää molemmilla +90v, koko elämä säästetty pahan päivän varalle pienistä palkoista. No nyt on ainakin vara hienoihin arkkuihin, kun tilillä 300000€. Koskaan eivät ole matkustaneet mihinkään ja uusia vaatteitakaan ei ole raaskittu ostaa. Aika surullista 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on velaton asunto, ei vastikkeita? Ei lapsia, lemmikkejä? Ei harrastuksia? Tarkoitat varmaan että yhteensä säästätte yli sun palkan kuukaudessa, puolisosi siis tienaa myös suunnilleen saman kuin sinä?
Ei ole velaton asunto, on vastikkeita. Oli Minun sijoitukseni... Sanoin jo vinkinkin muttet ymmärtänyt. Rahaa voi saada muualtakin kuin palkasta, ja näin on minunkin kohdallani. Pääomatuloni kattavat pakolliset menot kirkkaasti, ja joka kuukausi pääomatulot vain kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Itse säästin 2000 euron nettotuloista parissa vuodessa kymppitonnin. Nopeamminkin olisi saanut säästöön, mutta halusin käydä Aasiassa matkailemassa, syödä ravintoloissa, ryypätä baareissa... Ja jouduin asumaan kalliisti kun halvempaa kämppää ei irronnut.
Nykyään tulot on 1200 mutta onneksi halvempi asunto löytyi. Edelleen voisin reissata ja ryypätä, mutta korona rajoittaa sen verran, että lähinnä tilaan ruokaa kotiin ja uusin sisustusta. Säästöön jää silti.
Ohhoh, pelkkiä alapeukkuja tullut! En ymmärrä mihin saatte niin tajuttomasti hassattua rahaa, oletteko kaikki monisairaita yksinhuoltajia joiden kaikki lapset on enemmän tai vähemmän erityisiä ja kuskaamista varten täytyy olla valtava auto valtavine kuluineen? Sairauksille ei toki voi mitään, mutta terveelle ihmiselle minun elintapani on täysin mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Itse säästin 2000 euron nettotuloista parissa vuodessa kymppitonnin. Nopeamminkin olisi saanut säästöön, mutta halusin käydä Aasiassa matkailemassa, syödä ravintoloissa, ryypätä baareissa... Ja jouduin asumaan kalliisti kun halvempaa kämppää ei irronnut.
Nykyään tulot on 1200 mutta onneksi halvempi asunto löytyi. Edelleen voisin reissata ja ryypätä, mutta korona rajoittaa sen verran, että lähinnä tilaan ruokaa kotiin ja uusin sisustusta. Säästöön jää silti.
Ohhoh, pelkkiä alapeukkuja tullut! En ymmärrä mihin saatte niin tajuttomasti hassattua rahaa, oletteko kaikki monisairaita yksinhuoltajia joiden kaikki lapset on enemmän tai vähemmän erityisiä ja kuskaamista varten täytyy olla valtava auto valtavine kuluineen? Sairauksille ei toki voi mitään, mutta terveelle ihmiselle minun elintapani on täysin mahdollinen.
Näyttää olevan sääntö että fiksusti rahojaan käyttävät ja vaurastuvat saavat alapeukkuja...
Tienaan 1900 nettona. Säästän noin satkun kuussa. Asumisen, ruoan, laskujen ja harrastusten (100 e/kk) tilille jää noin 500 euroa, josta laitan säästöön 200 e, maksan pienen summan luottokorttia pois (usein edellisessä kuussa jotain pientä on pitänyt loppukuusta ostaa) ja noin 200 e jää kaikkiin sekalaisiin menoihin (ulkona käyminen, vaatteet, e-pillerit ja lääkkeet, lahjat, matkat, mitä näitä nyt voi ollakaan). Harvoin tuo 200 riittää, ja joudun ottamaan säästöstä kuitenkin käyttöön. Ongelma on siinä, että jos joutuu ostamaan mitään kalliimpaa, niin moneen kuukauteen ei ole varaa yllätysmenoihin. Samoin esim. joulun lahjat ja matkat sukuloimaan vie usean kuukauden hömppärahat -> joutuu ottamaan säästöistä muihin menoihin -> säästöurakka alkaa alusta. Lomarahat ja vastaavat menee aina säästöön, mutta ei se omaisuuden kerryttäminen yhden hengen taloudessa ole kuitenkaan aina niin helppoa, kun on yksin vastuussa aivan kaikista kuluista. Pyrkimys säästämiseen kuitenkin on ja se pienillä summilla onnistuukin, joten siten tilanne ei vastaa aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Tulot 2000 nettoe
Vuokra 1070 e kk
Työlounas 11-12 e x 20 = 230 e
Illallinen 6-12 e x 30 = 270
330 jää huveihin, päivittäistätavaroihin ja kiinteisiin menoihin kk
Suuri kiitos sinulle
sanoo ravintolan omistaja
Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e. Aina jää säästöön 300-800e.
Nettotuloni ovat vähän alle 2 300 e, asun yksin. Lainaan ja vastikkeeseen menee n. 700 e, puhelimeen 25-30 e, sähköön 20 e ja vakuutuksiin 20 e. Elämiseen olen varannut nyt alkuvuonna 120 e viikossa ja loput laitan säästöön. Vähintään 600 e menee tilille, johon en koske ja loput tilille, jolle säästän matkoihin, kodin laittoon jne.
On yleistä. Tunnen aika monia, jotka suurin piirtein ovat vikan viikon ennen palkaa ilman rahaa.