Meditaatiokurssi perustuikin kerjäämiseen ja manipulaatioon
Kuvittelin osallistuvani pienellä ilmoitetulla osallistumismaksulla meditaatiokurssille. No höpöhöpö, joka ikiseen kertaan sisältyi manipulaatiopuhe ”anteliaisuudesta”, eli näennäinen maksu ei ollutkaan kurssimaksu, vaan jokaisesta kerrasta odotettiin vielä erillistä lahjaa vetäjälle. Mikä tämä homman nimi oikein on, minusta tuntuu huijatulta ja manipuloidulta, sen lisäksi tuo vei innon koko touhulta. Toisekseen, tuohan tulee lopulta osallistujalle sairaan kalliiksi!
Kommentit (22)
Et sitten voinut sanoa ketä sitä kurssia veti.
Samantapainen kokemus, mutta ns vapaavalintainen maksu varallisuuden mukaan ALKAEN 7 EUROA! Seitsemän euroa jonkun huuhaahihhulin jorinatuokiosta on saatanasti, ja tämä raha on todella niille kaikkein vähävaraisimmille 😳
Vapaaehtoisen maksun voi kyllä ohittaa. Jos yrittäjä haluaa, vaikka mainosmielessä, antaa jonkin palvelun tai tuotteen ilmaiseksi tai liian halvalla, hänen on vain seisottava sanojensa takana, kukaan ei ole pakottanut siihen. Seuraavalle kurssille voi sitten laittaa selkeästi sellaisen hinnan, johon itsekin on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Samantapainen kokemus, mutta ns vapaavalintainen maksu varallisuuden mukaan ALKAEN 7 EUROA! Seitsemän euroa jonkun huuhaahihhulin jorinatuokiosta on saatanasti, ja tämä raha on todella niille kaikkein vähävaraisimmille 😳
Nämä ovat mullekin tuttuja! ”Että jokaisella olisi mahdollisuus osallistua...” Hävytöntä!
ETTE SITTEN VOI KERTOA MIKÄ KURSSI OLI KYSEESSÄ VTU N IDIIO OTIT!!!
Vierailija kirjoitti:
ETTE SITTEN VOI KERTOA MIKÄ KURSSI OLI KYSEESSÄ VTU N IDIIO OTIT!!!
Minä näen niin että se oli joku meditaatiojuttu mikä liittyi ihmisen mielen eli mentaliteetin meditaatioon.
No se oli varmaan huijausta. Kunnollinen vetäjä ei tee noin. On joko rehellisesti maksu tai ei ole. Voit meditoida itsekin, musiikin jälkeen ja ohjeita riittää netissä - mikä sopii sinulle. Sitten palata ja maadoittaa, ei ylimaadoitus.
Alkoiko järjestäjä ryhmän nimi N- kirjaimella ja seuraava kirjain oli I-kirjain? Jos oli näin, niin minäkin olen ollut samoilla kursseilla ja kokenut lopussa aina tulevan ruinauksen rasittavaksi.
Huijauksen makua, kannattaa kysellä kokemuksia eri yrittäjistä, näitä kursseja vedetään myös reilun pelin hengessä.
Eikö porukka osaa enää hiljaa ja ajattelematta ilman kursseja? Youtube on täynnä erilaisia opastuksia meditaatioon, jos on tarvetta.
Erillinen lahja vetäjille? No mutta sehän voi olla vaikkapa rukous jolla toivotetaan hyvää oloa ja terveyttä ;) Namaste. Siihen vaan sitten vetoaa että minä en sekoita hengellisiä asioita ja rahaa toisiinsa. Kurssimaksu maksettu joten enää ei rahasta puhuta.
Tässä ilmainen ja helppo zen-budhalainen (zazen) meditaatio-ohje.
Etsi kotoa rauhallinen paikka, jossa voit katsella tyhjää seinää tms. ärsykkeetöntä pintaa. Tilaksi käy vaikka wc jos ei muuta tilaa ole olla yksin.
Istu lattialle, jos sen kunto sallii. Voi käyttää tuoliakin jos ei pysty lattialla istumaan - se olisi kaiketi ihanteellinen. Aseta tukevahko tyyny tms. istuin (n. 10-15 cm paksuinen) pehvan alle siten, ettet kuitenkaan ihan kokonaan istu sen päälle. Tarkoitus on nostaa pehvaa lattialta ja tukea selän "oikeaa" asentoa.
Voit istua lootus- tai puolilootus asennossa, tai muussa missä jaksat, mutta älä kuitenkaan pidä nilkkoja säärien alla. Vaihda asentoa jos raajat puutuu.
Aseta kello soimaan vaikka 20 minuutin kuluttua.
Pidä silmät rakosillaan auki, katse alaviistoon.
Älä aktiivisesti mieti mitään tiettyä asiaa, vaan voit antaa mielen vaeltaa. Koita olla tietoinen hengityksestäsi ja ajatuksistasi, eli jos huomaat ajattelevasi kauppalistaa, niin vie huomiosi takaisin hengitykseen. Hengitä pallealla. Mielen tyhjentäminen ei ole mikään ensisijainen tavoite, vaan keskittyminen
Toista päivittäin.
Toisaalta voi vaan asettua johonkin rauhalliseen tilaan ja sulkea silmät, tärkeintä on se ajattelun vapauttaminen/tiedostava läsnäolo. On myös meditaatioäppejä, YouTube-videoita yms, ilmaista materiaalia, joita voi hyödyntää.
Se lahjoitus on todennäköisesti dāna, dana/dhana, eli buddhalaisessa meditaatiossa annettava almu, jonka tarkoituksena on auttaa antajaa irtautumaan maallisesta halusta. Sen lahjoituksen ei tarvitse olla kuitenkaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Se lahjoitus on todennäköisesti dāna, dana/dhana, eli buddhalaisessa meditaatiossa annettava almu, jonka tarkoituksena on auttaa antajaa irtautumaan maallisesta halusta. Sen lahjoituksen ei tarvitse olla kuitenkaan rahaa.
Ai ei vai? En keksi mitään muuta kuin rahan, jos sen antamiseen tarjotaan tilinumeroa/mobilepay:ta. Tiedän myös tämän kerjuun ja manipuloinnin, ja kyllä sillä ihan rahaa halutaan. Tästä on väännelty länsimaissa törkeä hyväksikäyttöväline joka ”kuulostaa” kovasti hienolta juhlapuheessa. Kuvottavaa, mutta niin inhimillistä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei vai? En keksi mitään muuta kuin rahan, jos sen antamiseen tarjotaan tilinumeroa/mobilepay:ta. Tiedän myös tämän kerjuun ja manipuloinnin, ja kyllä sillä ihan rahaa halutaan. Tästä on väännelty länsimaissa törkeä hyväksikäyttöväline joka ”kuulostaa” kovasti hienolta juhlapuheessa. Kuvottavaa, mutta niin inhimillistä:
Sitä se voi hyvin olla, että hyväksikäyttävät. Minä vain kerroin mikä sen lahjoituksen alkuperäinen idea on ja se on melko keskeinen asia buddhalaisuudessa. Pakko ei ole sinun sinne rahaa antaa, mutta on toki väärin jos he siihen painostavat. Tiedätkö onko heillä keräyslupaa? Siitä voi tehdä ilmoituksen.
Tuo manipulaatiopuhe on toki mauton. Muuten taas minusta ihan kiva systeemi, että voi jättää maksamatta jos kokee ettei ole varaa maksaa, ja ne maksaa jotka haluaa. Olen itse aina maksanut koska onnnekseni en ole työtön, eläkkeellä tms vähävarainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo manipulaatiopuhe on toki mauton. Muuten taas minusta ihan kiva systeemi, että voi jättää maksamatta jos kokee ettei ole varaa maksaa, ja ne maksaa jotka haluaa. Olen itse aina maksanut koska onnnekseni en ole työtön, eläkkeellä tms vähävarainen.
Eli paljonko maksat vielä osallistumismaksun lisäksi lahjoituksena per kerta?
Millaista meditaatiota?