Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huolissani veljen perheen hyvinvoinnista

Vierailija
15.02.2021 |

Veljelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Veli tekee urakkatöitä ja opiskelee vaativaa tutkintoa siinä sivussa. Vaimo on veljeni työmatkojen ajan yksin kotona lasten kanssa, eikä heillä ole juurikaan elämää kodin ulkopuolella näin koronan aikaan. Vaimo on supertarkka, tilaa paljon ruokaa netin kautta ja välttelee omia ystäviäänkin. Eivät ole esim. juhlineet lasten syntymäpäiviä ja vaimo ei tahdo lähteä kotilähiöstä lasten kanssa. Heillä ei ole autoa, joten julkiset on ainoa liikkumiskeino.

Olen tarjonnut viime keväästä asti lastenhoitoapua, kysellyt säännöllisesti kuulumisia ja vointeja, ja pariin otteeseen yrittänyt ihan sellaista yllätyshyökkäystä, että olen ajanut autolla heidän kulmilleen ja soittanut josko olisivat kotona ja voisin viedä lapset vaikka pulkkamäkeen niin äiti saisi vähän omaa aikaa. Veljen vaimo ei tahdo ottaa vastaan apua, eikä päästää kotiinsa vieraita. Joko syynä on korona tai sitten on sotkuista, oltiinkin unohdettu saunavuoro tms. Osa perusteluista on selviä tekosyitä, ja jopa loukkaavia - kerran olin vääntänyt salaatit, päivällisen ja jälkkärit koko heidän perheelleen ja ajatuksena oli viedä nämä ja lapset serkkujen kanssa leikkipuistoon. Asiasta oli sovittu veljeni kanssa, mutta kun olimme ajamassa heille päin, ilmoitti veljeni että ei käykään. Kuopukselle oli "tullut huono olo" joten parempi oli että jättäisimme välistä.

Tiedän, että myös vanhempamme joutuvat taistelemaan nähdäkseen lapsenlapsiaan. Veljen vaimo yrittää sanojensa mukaan suojella heitä koronalta mutta tartuntariski nyt on aika pieni jos hän lapsineen vain kykkii neljän seinän sisällä. Lisäksi vanhempamme eivät edes ole iäkkäitä tai perussairaita. Äitini on saanut lähinnä viedä pienempää vaunulenkeille tämän päiväuniaikoina ja joskus ottaa esikoisen kanssaan metsäretkelle. Meidän lapset eivät ole tavanneet pieniä serkkujaan vuoden aikana kuin kerran kesällä puistossa ja jouluna isovanhempien pihalla johon kokoonnuimme juomaan glögiä.

Veljeni on huolissaan vaimostaan mutta aika kädetön ratkaisemaan tilannetta. Vaimo on ns. pärjääjä. Näin etäisyyden takaa on vaikea havainnoida, josko vaimolla on puhjennut psyykkisiä ongelmia tai liittyykö kuopuksen kehitykseen jotain mitä äitinä häpeää. Murehdin myös välillä, josko tilanteen on aiheuttanut parisuhteessa olevat ongelmat - mitä jos veljeni on kontrolloiva?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap lienee maatiainen.

Vierailija
42/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa kommentointia. Oletteko tosissaan kaikki tuota mieltä? Oletteko itse kuitenkin tekemisissä ihmisten kanssa vai myöskin eristäytyneet kokonaan?

Minä voisin ottaa mielihyvin ap:n mieheni siskoksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat ollaan terv.hoito alalla ja tiedetään tarkkaan koronan vaarat.

Reiluun vuoteen meillä ei ole käynyt ainuttakaan vierasta, eikä olla missään kylässä käyty. Lapset teini-ikäisiä. Jopa ylioppilasjuhlat ollaan peruttu. Isovanhempia ollaan nähty viimeiksi jouluna 2019.

Ollaan tosi tarkkoja kaikesta koronan aikana. Jopa ruuat tilataan kotitoimituksena.

Kuulostat ap. tosi rasittavalta, etkä tippaakaan kunnioita veljesi perhettä.

Vierailija
44/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan jär-kyt-tä-vää käytöstä, ap!

Vierailija
45/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkajalla sykoosi?

Vierailija
46/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kamalaa tuppautumista. Anna niiden olla, eivät selvästikään halua olla tekemisissä. Yrität väkisin tehdä veljen vaimosta pärjäämätöntä mielenterveyspotilasta jonka vain sinä voit pelastaa. 

Vähemmästäkin ärsyyntyisi ja laittaisi välit poikki.

Tämä. Tuollainen käytös lähinnä varmistaisi etten todellakaan haluaisi nähdä ap:ta enkä varsinkaan päästää häntä kotiini tai antaa lapsiani hänen seuraansa. Täysin toisten ihmisten rajoja kunnioittamaton tuppantuja joka keksii päässänsä kaikenlaisia omituisia satuja läheisistään! Herra yksin tietää mitä tuo vielä keksisi ja mitä häirintyneitä juttujaan lapsillekin selittäisi.

Vierailija
47/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin kyläluutiin ei tehoa kohtelias kieltäytyminen. Jankkaus vaan jatkuu. Välit poikki noihin energiasyöppöihin eli ap:n kaltaisiin on ainoa vaihtoehto.

Vierailija
48/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskoni on tuollainen. Olen sitä mieltä että hän on narsisti. Ei se sellainen tyypillinen pomppöösi komentelija vaan piiloversio. Läheisriippuvaisuus voisi olla toonen selitys.

Siskoni kyylää myös ihmisiä tuolla lailla, ei tajua rajoista mitään ja jos ei pääse tunkemaan ja penkomaan, alkaa keksiä näitä huolijuttujaan.

Sairas ihminen kaiken kaikkiaan.

Vierailija
49/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa pahantahtoiselta. Nämä huoli-ihmiset moni kiertää kaukaa. Kohta olet tekemässä lasua veljesi lapsista, vaikka perheellä on kaikki kunnossa. Mikä sinua ap vaivaa? Tarvitset psykiatrin apua itse.

Vierailija
50/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olis hyvä sossu. Huoli siellä, huoli täällä, ap päsmäröi huolien päällä.

Vierailija
51/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa pahantahtoiselta. Nämä huoli-ihmiset moni kiertää kaukaa. Kohta olet tekemässä lasua veljesi lapsista, vaikka perheellä on kaikki kunnossa. Mikä sinua ap vaivaa? Tarvitset psykiatrin apua itse.

Huoli-ihmiset on hyvä ilmaisu. Se on ehkä pahantahtoisinta toimintaa ikinä, kun ilkeys kääritään valheellisen hyväntahtoisuuden viittaan. Oikeastihan se on vain tapa kiillottaa omaa kilpeä ja painaa samalla muita alas.