Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huolissani veljen perheen hyvinvoinnista

Vierailija
15.02.2021 |

Veljelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Veli tekee urakkatöitä ja opiskelee vaativaa tutkintoa siinä sivussa. Vaimo on veljeni työmatkojen ajan yksin kotona lasten kanssa, eikä heillä ole juurikaan elämää kodin ulkopuolella näin koronan aikaan. Vaimo on supertarkka, tilaa paljon ruokaa netin kautta ja välttelee omia ystäviäänkin. Eivät ole esim. juhlineet lasten syntymäpäiviä ja vaimo ei tahdo lähteä kotilähiöstä lasten kanssa. Heillä ei ole autoa, joten julkiset on ainoa liikkumiskeino.

Olen tarjonnut viime keväästä asti lastenhoitoapua, kysellyt säännöllisesti kuulumisia ja vointeja, ja pariin otteeseen yrittänyt ihan sellaista yllätyshyökkäystä, että olen ajanut autolla heidän kulmilleen ja soittanut josko olisivat kotona ja voisin viedä lapset vaikka pulkkamäkeen niin äiti saisi vähän omaa aikaa. Veljen vaimo ei tahdo ottaa vastaan apua, eikä päästää kotiinsa vieraita. Joko syynä on korona tai sitten on sotkuista, oltiinkin unohdettu saunavuoro tms. Osa perusteluista on selviä tekosyitä, ja jopa loukkaavia - kerran olin vääntänyt salaatit, päivällisen ja jälkkärit koko heidän perheelleen ja ajatuksena oli viedä nämä ja lapset serkkujen kanssa leikkipuistoon. Asiasta oli sovittu veljeni kanssa, mutta kun olimme ajamassa heille päin, ilmoitti veljeni että ei käykään. Kuopukselle oli "tullut huono olo" joten parempi oli että jättäisimme välistä.

Tiedän, että myös vanhempamme joutuvat taistelemaan nähdäkseen lapsenlapsiaan. Veljen vaimo yrittää sanojensa mukaan suojella heitä koronalta mutta tartuntariski nyt on aika pieni jos hän lapsineen vain kykkii neljän seinän sisällä. Lisäksi vanhempamme eivät edes ole iäkkäitä tai perussairaita. Äitini on saanut lähinnä viedä pienempää vaunulenkeille tämän päiväuniaikoina ja joskus ottaa esikoisen kanssaan metsäretkelle. Meidän lapset eivät ole tavanneet pieniä serkkujaan vuoden aikana kuin kerran kesällä puistossa ja jouluna isovanhempien pihalla johon kokoonnuimme juomaan glögiä.

Veljeni on huolissaan vaimostaan mutta aika kädetön ratkaisemaan tilannetta. Vaimo on ns. pärjääjä. Näin etäisyyden takaa on vaikea havainnoida, josko vaimolla on puhjennut psyykkisiä ongelmia tai liittyykö kuopuksen kehitykseen jotain mitä äitinä häpeää. Murehdin myös välillä, josko tilanteen on aiheuttanut parisuhteessa olevat ongelmat - mitä jos veljeni on kontrolloiva?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen provo sit tälle aamua.

Vierailija
22/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota puheeksi veljesi kanssa miten menee? Parempi huomioida jos tietää vähänkin että vaikeuksia on, pyytää saamaan apua. Ettei tule ikäviä otsikoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa tehdä nimetön lasu! Se jos mikä parantaa perhesuhteet.

Vierailija
24/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä sille lähestymiskieltokaavakkeet.

Ihan kamala suku teillä.

Vierailija
25/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota puheeksi veljesi kanssa miten menee? Parempi huomioida jos tietää vähänkin että vaikeuksia on, pyytää saamaan apua. Ettei tule ikäviä otsikoita. 

Mitä vaikeuksia? Onko ihmisillä oltava jotain vaikeuksia, jos ei pandemia-aikana halua tavata ihmisiä?

Vierailija
26/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapset on varmaan päiväkodissa tai koulussa ja heidän lapset on kotona. Ei halua ottaa riskiä, että omat lapset saisi teiltä tartunnan.

Vierailija
27/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikeuksia? Onko ihmisillä oltava jotain vaikeuksia, jos ei pandemia-aikana halua tavata ihmisiä?

Tämä pandemia on ollut oikein hyvä syy olla tapaamatta rasittavia ihmisiä.

Kaikki eivät vain ymmärrä että ihmisillä on oma elämänsä johon ei ole mikään pakko sisällyttää niitä joista ei pidä tai jotka aiheuttavat harmia.

Vierailija
28/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tainnut olla ihan tosissasi. Mutta jos olit, et oikein osaa asettua toisen asemaan. Vaikka et itse haluaisi noudattaa koronarajoituksia, monet muut haluavat. Käytöksesi voi tuntua toisesta todella ahdistavalta, varsinkin kun koronatilanne rajoittaa jo muutenkin elämää. Jos jatkat tuohon rataan, ette varmaan tapaa koronan jälkeenkään.

Vierailija
29/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi perheen tilanne on huolestuttava ja kuulostaa tosi kurjalta. En kuitenkaan osaa sanoa avuksi mitään, mielestäni olet jo paljon ja kaikenlaista yrittänytkin.

Tämä on osa laajempaa yhteiskunnallista ilmiötä, joka varmaan nousee esiin vasta korona-ajan päätyttyä sitten joskus. Osa ihmisistä, ehkä tällaiset muutenkin lievään neuroottisuuteen ja bakteerikammoon taipuvaiset, ovat todella huolissaan koronasta ja noudattavat tiukimman jälkeen ohjeita, enemmänkin.

Minäkin tiedän perheen, jossa vanhemmat ja kaksi alle kouluikäistä lasta eivät viime keväänä poistuneet kotoaan muulloin kuin aamuvarhaisella hetkeksi ulos lähimetsään tai hiljaiseen puistoon oman perheen kesken. Muuten olivat useita kuukausia neljän seinän sisällä, ostokset toimitettiin kotiovelle, ketään ystäviä tai sukulaisia eivät tavanneet. Vanhemmat oikein toisissaan ruokkivat tätä pelkoa ja kilpailivat, kumpi on tarkempi.  

En tiedä, mikä tilanne on tänä talvena ollut, mutta en usko, että kovin paljon parempi. Ei voi olla jättämättä lapsiin jälkiä tuollainen.   

Vierailija
30/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja mikä perhe!

Mun siskoni käyttäytyi juurikin tuolla lailla veljeni perhettä kohtaan. Haukkui ja kyyläsi. Keksi päästään mitä ihmeellisimpiä johtopäätöksiä, riiteli ja todellakin meni kutsumatta jne.

Erohan siitä tuli. Ja välit meni loppuiäksi.

Ap, katso peiliin ja hae apua. Sinä et ole terve, eikä ole vanhempasikaan.

Vierailija
31/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä vaativa tutkinto on siis tarkalleen?

Onko siis hänelle liian vaikea paikka ?

Vierailija
32/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hoidahan ensin omat asiasi kuntoon, jooko? Voit varmaan ilmoittautua johonkin vapaaehtoistyöhön, jossa voit rauhassa kontrolloida kaikkea mahdollista. Jätä kuitenkin tuo leidi lapsineen RAUHAAN, hyvänen aika!!! He eivät halua tartuntoja. Piste. Onko se niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
33/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa just sellaselta pikkupaikkakunnan kyttääjähirviöltä, joka raportoi jokaisen verhonheilahduksen koko kylälle. JÄTÄ NE IHMISPARAT RAUHAAN! Veljesi vaimo ei halua nähdä sinua, enkä haluaisi kyllä itsekään.

Vierailija
34/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä voisit hieman, vaivihkaa, tehdä etsivän työtä? Perheen kodin läheisyydessä. Kun veljesi on töissä, vaimo ei ehdi huomata kaikkea, vaikka etäämmältä, autosta, voisit katsella käyvätkö ulkoilemassa jne?

Vierailija
35/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä voisit hieman, vaivihkaa, tehdä etsivän työtä? Perheen kodin läheisyydessä. Kun veljesi on töissä, vaimo ei ehdi huomata kaikkea, vaikka etäämmältä, autosta, voisit katsella käyvätkö ulkoilemassa jne?

Mä luulen, että ap tekee tätä jo nyt. Sehän sanoi hiippailevansa yllätyskylään valmis ateria muovikipoissa mukana. :DDD Samallahan sitä jää vähän kytikseen.

Vierailija
36/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puuttuu veljensä elämään. Veljen olisi helpompi olla, jos ap muuttaisi kauas.

Vierailija
37/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ihmiset rauhaan. Mun exäni sisarukset ovat just tuollaisia tunkeilijoita ja yllätyskyläilijöitä. Eivät tajunneet, että en halua heitä kotiini enkä halua olla heidän kanssaan tekemisissä. Vasta eron myötä olen saanut olla rauhassa. Ylisosiaaliset tyhjäntoimittajat eivät vaan tajua, että heidän seuraansa ei kaivata oli koronaa tai ei. Jos tarvitsen apua, palkkaan sitä. Mitään riesaihmisiä en elämääni halua.

Vierailija
38/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ihmiset rauhaan. Mun exäni sisarukset ovat just tuollaisia tunkeilijoita ja yllätyskyläilijöitä. Eivät tajunneet, että en halua heitä kotiini enkä halua olla heidän kanssaan tekemisissä. Vasta eron myötä olen saanut olla rauhassa. Ylisosiaaliset tyhjäntoimittajat eivät vaan tajua, että heidän seuraansa ei kaivata oli koronaa tai ei. Jos tarvitsen apua, palkkaan sitä. Mitään riesaihmisiä en elämääni halua.

Heh! Tuo olisi hyvä sanoa ap:n kaltaisille.

Vierailija
39/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hanki elämä itelles!

Vierailija
40/51 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ao lienee maalaistollo, jonka koko elämä pyörii kyläilyn ja leipomisen ympärillä. Oletko joku kotiäiti?