Sinä 50+ ikäinen, jaksatko täysillä työelämässä eläkeikään asti?
Itse olen 53v kolmivuorotyötä tekevä. Tiedän jo nyt, ettei terveys kestä - eläkeikä aikaisintaan 15vuoden päässä. Mieli tekisi luovuttaa. Tässä iässä en uskalla irtisanoutua tai jatkokouluttautua - en enää työllistyisi uudelle alalle. Ahdistaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jaksan. En ole nykyajan itkupilli. "Masentuneet" potkin firmastani pois ja töitä teen kunnes kuolen.
Hienoa, sun elämästä ei ole siis mennyt kuin lapsuus hukkaan! (sarc)
58 v aina ollut pieni palkkainen. Toivottavasti terveys kestää, nyt jo kolottaa ja särkee. Stressaava ja vaativa työ asiakaspalvelussa. Kuinka kauan jaksaa kuunnella asiakkaiden huutoa? No onneksi itse pystyy olemaan huudon ja veetuilun yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikomustakaan. Mies jää kymmenen vuoden kuluttua eläkkeelle, otan loparit silloin ellei ole jo irtisanottu siihen mennessä. Katselin juuri työeläkeotetta ja jos jaksaisin 68-vuotiaaseen asti painaa töitä, saisin peräti 1350 €/kk bruttona, ei maksa vaivaa tai terveyttä. Kivoja nämä parin tonnin palkat.
Etkä ole itse säästänyt mitään eläkettä varten? Esim. rahastoon tai osakkeisiin? Niin mä teen, tienestit samaa luokkaa kuin sulla.
Kaikki on mennyt elämiseen ja æsuntolainaa on edelleen. Auto on myös pakko olla työn vuoksi. Parin vuoden kuluttua olen velaton, joten katsotaan silloin jos saisin riivittyä muutaman tonnin kasaan. Sillä ei tosin pitkälle pötkitä, jos vaikka sattuu sairastumaan.
Mitä tämä "eläminen" sisältää?
Laina, laskut, lukiolaisen kirjat ja elatus, ruoka, polttoaineet, vaatteet, lääkkeet. Käteen 1600 €/kk.
Nyt 59 v, ja kyllä aion jaksaa eläkeikään. Asiantuntijatyössä, ja todennäköisesti teen konsulttina vähän töitä vielä eläkkeeltäkin, laitan toiminimen. Varsinkin etätyö on lisännyt tehoa ja jaksamista, jää turha matkustaminen pois ja voi tehdä töitä mökiltä.
Erikoinen ketju. Mitä kertookaan suomalaisista, että jos kertoo jaksavansa, saa alapeukutusta. Jos kertoo että tuskin jaksaa, saa isot yläpeukut.
Täytettyäni viisikymmentä, alkoi savustaminen ulos. Esimies siirsi omia työtehtäviäni pois kertomatta mulle mitään ja tieto lakkasi muutenkin kulkemasta. Olin kirkon alalla, joka elää verotuloista, joten sitäkin kummallisempaa, että otteet ja menetelmät siellä ovat kuin yksityissektorilla.
KyllÄ on paljon näitä " vaativassa asiantuntija" työssä olevia.
Mitä tämä "eläminen" sisältää?