Sinä 50+ ikäinen, jaksatko täysillä työelämässä eläkeikään asti?
Itse olen 53v kolmivuorotyötä tekevä. Tiedän jo nyt, ettei terveys kestä - eläkeikä aikaisintaan 15vuoden päässä. Mieli tekisi luovuttaa. Tässä iässä en uskalla irtisanoutua tai jatkokouluttautua - en enää työllistyisi uudelle alalle. Ahdistaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ei aikomustakaan. Mies jää kymmenen vuoden kuluttua eläkkeelle, otan loparit silloin ellei ole jo irtisanottu siihen mennessä. Katselin juuri työeläkeotetta ja jos jaksaisin 68-vuotiaaseen asti painaa töitä, saisin peräti 1350 €/kk bruttona, ei maksa vaivaa tai terveyttä. Kivoja nämä parin tonnin palkat.
Etkä ole itse säästänyt mitään eläkettä varten? Esim. rahastoon tai osakkeisiin? Niin mä teen, tienestit samaa luokkaa kuin sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska on fyysinen työ. Tietokoneen äärellä kököttäjät kyllä jaksavat jos ei lorvikatarri iske.
Naurettavan typerä heitto! Luuletko että tietokoneen äärellä töitään tekevät vain kököttävät tuolillaan ruutua tuijottaen? Tietokonehommat ovat usein henkisesti paljon raskaampia kuin ns. fyysiset työt. Fyysisestä rasistuksesta palautuu lepäämällä, mutta psyykkisesti rasittavasta työstä ei niinkään. Itse tein vaativaa asiantuntijatyötä n. 30 v, kunnes en enää jaksanut/pystynyt. Istuin kaiket illat ja vkonloput ylitöissä (oli pakko, ei vapaaehtoista) ja 52-vuotiaana olin jo niin "raihnainen", että jouduin ensin s-lomille eripituisiksi ajoiksi, kuntoutusta, kuntoutustukea, ja sitten lopulta oli pakko laittaa työkyvyttömyyseläkepaperit vetämään. Kaikki sairauteni (mm. krooninen vaikea unettomuus ym.) ovat peräisin työstressistä, ja olen jo 20 v käynyt eri poliklinikoilla hoidossa. Eläkkeelle jääminen ei siis työstäni johtuvien sairauksien takia helpottanut edes nyt eläkeläisenä. Sopii kadehtia...
Pääsääntöisesti ajatustyöntekijät on vanhoina paremmassa kunnossa kuin fyysisen työn tekijät, mutta mikä sitten on seuraus ja mikä syy. Luulen että tietotyöläiset on paremmin koulutettuja ja fiksumpia, jonka myötä heillä on myös terveellisemmät elämäntavat.
Kuule tulepa tekemään pariksi vuodeksi raskasta ja vastuullista kolmivuorotyötä jossa työvuorot järjestetty kaikkien mahdollisten työergonomisten ohjeiden vastaisesti niin kysyn sitten uudestaan että miten meni sosiaalidarwnismit noin niinkuin omasta mielestä.
t. entinen tietotyöläinen
Lääkäri kirjoitti reseptin ketipinoria.
Sitten tuli postia Kelasta.Eläke.
Ikää oli 46 vuotta.
Oon 56v. En jaksanut, jäin 50-vuotiaana mielenterveyseläkkeelle.
Ap.
Täsmälleen samat ajatukset...
3-vuorotyö.
En tule tekemään eläkeikään saakka..
Aiemmin uskoin jaksavani helposti, olinhan unelmatyössäni, mutta viimeisten vuosien aikana olen alkanut epäillä vahvasti. Työhöni on tullut valtavasti lisää sälää ja mahdottomia tila tilanteita, entinen opetustyö on täysin taka-alalla ja tilalla on sossu-poliisi-kotouttaja -hommia, ilman resursseja tai korvausta. Henkinen kuormittavuudesta kasvaa koko ajan.
t. Yläkoulun aineenope 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikomustakaan. Mies jää kymmenen vuoden kuluttua eläkkeelle, otan loparit silloin ellei ole jo irtisanottu siihen mennessä. Katselin juuri työeläkeotetta ja jos jaksaisin 68-vuotiaaseen asti painaa töitä, saisin peräti 1350 €/kk bruttona, ei maksa vaivaa tai terveyttä. Kivoja nämä parin tonnin palkat.
Etkä ole itse säästänyt mitään eläkettä varten? Esim. rahastoon tai osakkeisiin? Niin mä teen, tienestit samaa luokkaa kuin sulla.
Kaikki on mennyt elämiseen ja æsuntolainaa on edelleen. Auto on myös pakko olla työn vuoksi. Parin vuoden kuluttua olen velaton, joten katsotaan silloin jos saisin riivittyä muutaman tonnin kasaan. Sillä ei tosin pitkälle pötkitä, jos vaikka sattuu sairastumaan.
En taida jaksaa. Olen N53 ja teen asiantuntijahommia. Koko ala on alkanut tympiä, työ tuntuu merkityksettömältä. Työ on ajoittain hyvin kiireistä ja stressaavaa, koko ajan pitäisi oppia uutta. Välillä toivon YT-neuvotteluita ja potkuja.
En kyllä myöskään haluaisi olla tekemättä mitään. Asuntolainaakin on eläkeikään saakka. Se kyllä pitää työn syrjässä kiinni! Ehkä pyrin tekemään lyhennettyä työviikkoa parin vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jaksan. Isäni kanssa teen töitä samassa toimistossa. Hänkin vielä kokopäiväisesti. Meillä on pari muutakin 70+ osakasta täällä. En näe, että ikä olisi omalla alallani este.
Eli isäsi on jotain 90+, tekeekö täyttä päivää?
Voiko AP opiskella vaikka aikuisopintotuella tjsp ja edetä nykyisellä työpaikalla?
Samalta tuntuu, ikää 52, epäilen, etten jaksa, siksi yritän nyt säästää, että pääsisin aiemmin pois työelämästä. Saa nähdä kauanko on jaksettava ennen kuin voin lopettaa työt ilman, että asunto täytyisi myydä.
Luulen, että olisin jaksanut mutta potkut 48 v. lopettivat luulot lyhyeen. Nyt takana 2 pätkätyötä ja seuraavaa paikkaa pitäisi jo etsiä ja hakea. Mutta kun ikä alkaa numerolla 5, koko ajan vaikeampi päästä haastatteluihin / saada paikkoja.
Täytän maaliskuussa 57 ja totta kai olen työssä eläkeikään, jos vaan pidetään.
Itse asiassa haaveilen että tekisin töitä 66 vuotiaaksi, extravuosi nostaisi eläkettä yli 200 euroa kuukaudessa.
Tottakai työ kuormittaa ja koko ajanpitää opetella uutta, mutta tuskin viihtyisin kotonakaan täyspäiväisesti pitkästymässä
Vierailija kirjoitti:
Täytän maaliskuussa 57 ja totta kai olen työssä eläkeikään, jos vaan pidetään.
Itse asiassa haaveilen että tekisin töitä 66 vuotiaaksi, extravuosi nostaisi eläkettä yli 200 euroa kuukaudessa.
Tottakai työ kuormittaa ja koko ajanpitää opetella uutta, mutta tuskin viihtyisin kotonakaan täyspäiväisesti pitkästymässä
Sama, nykyinen työkyky on hyvä. Täytän tosin vasta 50, joten vuosia on reilusti jäljellä. Toivon että työtahti pysyy inhimillisenä, asiantuntijatyötä teen ja koko ajan pitää oppia uutta.
Olen 55-vuotias ja olen ihan vapaaehtoisesti tehnyt 80% työaikaa nelikymppisestä. Palkka on hyvä, osa-aikaisestakin työstä jää n. 3600 e / kk käteen. Tällä hetkellä ajattelen, että jatkan työtekoa vielä eläkkeelläkin jossain määrin. Eläkeikä on 63 v 3 kk.
Olisipa töitä. T. 57-vuotias pitkäaikaistyötön, jolla työhaluja ja jaksamista riittäisi.
Olen nyt 50. Jatkuva uuden oppiminen, uudet ohjelmistot ja laitteistot alkavat nyt syödä teon teolla. En usko jaksavasi tehdä ainakaan täyttä päivää eläkeikään saakka. Katson, mikä on tilanne 10 vuoden päästä. Velkaa ei ole, eikä tule. Säästöjä on onneksi ihan kohtalaisesti, mutta ei niillä vielä eläköidytä.
Olen 60+ ja jaksan edelleen vielä jonkun vuoden. Olen asiantuntijatehtävissä.
60-62v, siinä ikä missä hyppään oravanpyörästä pois. Oma eläkeikä on joissain 68v. En todellakaan jaksa enkä edes halua tehdä töitä sinne saakka. Nyt ikää 49v.
Jaksan. En ole nykyajan itkupilli. "Masentuneet" potkin firmastani pois ja töitä teen kunnes kuolen.