Sinä 50+ ikäinen, jaksatko täysillä työelämässä eläkeikään asti?
Itse olen 53v kolmivuorotyötä tekevä. Tiedän jo nyt, ettei terveys kestä - eläkeikä aikaisintaan 15vuoden päässä. Mieli tekisi luovuttaa. Tässä iässä en uskalla irtisanoutua tai jatkokouluttautua - en enää työllistyisi uudelle alalle. Ahdistaa.
Kommentit (68)
Mä olen jo vuosia vetäny kunnon kapitalistina vaan tulosta ulos. Työnteko on kommarien hommaan.
Jaksaa paremmin kun ei rehki ja jaksaa omia juttuja illalla kivemmin.
En jaksa. Olen tehnyt osa-aikatyötä (30 h viikossa) jo muutaman vuoden. Tämä käy oikein hyvin. N57
Vierailija kirjoitti:
En, koska on fyysinen työ. Tietokoneen äärellä kököttäjät kyllä jaksavat jos ei lorvikatarri iske.
Naurettavan typerä heitto! Luuletko että tietokoneen äärellä töitään tekevät vain kököttävät tuolillaan ruutua tuijottaen? Tietokonehommat ovat usein henkisesti paljon raskaampia kuin ns. fyysiset työt. Fyysisestä rasistuksesta palautuu lepäämällä, mutta psyykkisesti rasittavasta työstä ei niinkään. Itse tein vaativaa asiantuntijatyötä n. 30 v, kunnes en enää jaksanut/pystynyt. Istuin kaiket illat ja vkonloput ylitöissä (oli pakko, ei vapaaehtoista) ja 52-vuotiaana olin jo niin "raihnainen", että jouduin ensin s-lomille eripituisiksi ajoiksi, kuntoutusta, kuntoutustukea, ja sitten lopulta oli pakko laittaa työkyvyttömyyseläkepaperit vetämään. Kaikki sairauteni (mm. krooninen vaikea unettomuus ym.) ovat peräisin työstressistä, ja olen jo 20 v käynyt eri poliklinikoilla hoidossa. Eläkkeelle jääminen ei siis työstäni johtuvien sairauksien takia helpottanut edes nyt eläkeläisenä. Sopii kadehtia...
Olen tehnyt osa-aikatyötä jo 15 vuotta, enkä todellakaan voisi enää ottaa vastaan kokoaikaista. Oletettavasti en tee edes osa-aikaista eläkkeeseen asti, en omasta enkä muiden tahdosta, mikä tarkoittaa, että firma varmaankin lopettaa toimintansa muutaman vuoden sisään enkä tule saamaan uutta työtä enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska on fyysinen työ. Tietokoneen äärellä kököttäjät kyllä jaksavat jos ei lorvikatarri iske.
Naurettavan typerä heitto! Luuletko että tietokoneen äärellä töitään tekevät vain kököttävät tuolillaan ruutua tuijottaen? Tietokonehommat ovat usein henkisesti paljon raskaampia kuin ns. fyysiset työt. Fyysisestä rasistuksesta palautuu lepäämällä,
Helppo huudella, jos olet saanut hyvät geenit. Minä voisin ihan mielellään tehdä fyysistä työtä (halkoja hakatessa voi ajatella vaikka romaanin kirjoittamista), mutta kroppa ei tosiaan kestäisi. Palautuminen siitä tarkoittasi omalla kohdalla esim. kuukauden sairaslomaa. Kivat sinulle, jos pelkkä viikonloppu riittää.
Kognitiivista kyvykkyyttä vaativassa asiantuntijatyössä on omat vaaransa. Ehkä jaksan ehkä en. Näkeehän noita huippukoulutettujakin jotka ei vaan jaksa. Liittyy henkilön ominaispiirteisiin ja työpaikan ilmapiiriin ja johtamiseen. Yksilöllistä miten kukakin jaksaa tätä jatkuvaa muutosrumbaa, kouluttautumusta ja jatkuvaa uuden opiskelua ja tehostamusvaatimuksia. Ehkä jossain kohtaa lakkaa ryynit prosessoimasta kun palautuminen on vanhempana heikompaa.
Ei aikomustakaan. Mies jää kymmenen vuoden kuluttua eläkkeelle, otan loparit silloin ellei ole jo irtisanottu siihen mennessä. Katselin juuri työeläkeotetta ja jos jaksaisin 68-vuotiaaseen asti painaa töitä, saisin peräti 1350 €/kk bruttona, ei maksa vaivaa tai terveyttä. Kivoja nämä parin tonnin palkat.
Olen 50v enkä usko että on mikään homma olla töissä 68 vuotiaaksi, vai mitä se meikäläisen ikäisten eläkeikä sitten onkaan kun pääsee eläkkeelle. Eihän tässä ole työura kuin vasta vähän yli puolessa välissä. Tosin itse tein jo nuorena sellaisia päätöksiä, että ei tarvitse työskennellä fyysisesti raskaissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan aio tehdä täyttä työaikaa. Alan vähentää työtä 20-50% kun täytän 50v edellyttäen että kaikki velat on kuitattu. Sama elintaso säilyt tuolloin.
Velat kuitattu :) Meinaatko asua samassa asunnossa vanhanakin?
Olen 50 ja saatiin hiljattain maksettua asuntolaina pois ja sittenpä pistettiinkin talo myyntiin ja ostettiin uudempi ja nykyelämään sopivammalta paikalta, kun ei ole enää lapsia kotona. Nyt on taas velkaa ja maksuohjelma 63 vuotiaaksi asti. Ja todennäköisesti taas myydään ja ostataan sopivampi talo kun jäädään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavan typerä heitto! Luuletko että tietokoneen äärellä töitään tekevät vain kököttävät tuolillaan ruutua tuijottaen? Tietokonehommat ovat usein henkisesti paljon raskaampia kuin ns. fyysiset työt. Fyysisestä rasistuksesta palautuu lepäämällä, mutta psyykkisesti rasittavasta työstä ei niinkään. Itse tein vaativaa asiantuntijatyötä n. 30 v, kunnes en enää jaksanut/pystynyt. Istuin kaiket illat ja vkonloput ylitöissä (oli pakko, ei vapaaehtoista) ja 52-vuotiaana olin jo niin "raihnainen", että jouduin ensin s-lomille eripituisiksi ajoiksi, kuntoutusta, kuntoutustukea, ja sitten lopulta oli pakko laittaa työkyvyttömyyseläkepaperit vetämään. Kaikki sairauteni (mm. krooninen vaikea unettomuus ym.) ovat peräisin työstressistä, ja olen jo 20 v käynyt eri poliklinikoilla hoidossa. Eläkkeelle jääminen ei siis työstäni johtuvien sairauksien takia helpottanut edes nyt eläkeläisenä. Sopii kadehtia...
Pääsääntöisesti ajatustyöntekijät on vanhoina paremmassa kunnossa kuin fyysisen työn tekijät, mutta mikä sitten on seuraus ja mikä syy. Luulen että tietotyöläiset on paremmin koulutettuja ja fiksumpia, jonka myötä heillä on myös terveellisemmät elämäntavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan aio tehdä täyttä työaikaa. Alan vähentää työtä 20-50% kun täytän 50v edellyttäen että kaikki velat on kuitattu. Sama elintaso säilyt tuolloin.
Olen eri vastaaja, ja minä en aio. Ostan kuitenkin joka muuttokerralla aina halvemman ja halvemman. Myynnistä säästyneet rahat menevät osakkeisiin. Lopulta asun ehkä jossain 20 000 euron kämpässä, eikä haittaa, jos se on täysin arvoton kuollessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja, ja minä en aio. Ostan kuitenkin joka muuttokerralla aina halvemman ja halvemman. Myynnistä säästyneet rahat menevät osakkeisiin. Lopulta asun ehkä jossain 20 000 euron kämpässä, eikä haittaa, jos se on täysin arvoton kuollessani.
No halvempaan mekin muutetiin, mutta lainaa otetiin se 70% minkä saa helposti, joten jäi kivasti rahaa sijoituksiin ja harrastuksiin. Mitään suuria sijoituksia meillä ei kuitenkaan ole, kun ei eletä rahaa kerätäksemme, vaan kerätään rahaa elääksemme.
Teen asiantuntijatyötä etänä. Todellakin jaksan eläkeikään asti, jos firma pystyssä koronan jälkeen.
Jos töitä ei riitä, kouluttaudun uudelle alalle, työelämää jäljellä yli 15 v.
N51
En tiedä. Mun eläkeikä on 64,5 vuotta, ja nyt olen 60-v. Viime kesään astin jaksoin oikein hyvin, sitten sairastuin ja olen ollut kesästä asti saikulla. Työhön palaaminen tuntuu järkyttävältä ajatukselta, mutta kai se on pakko, jos mut terveeksi katsotaan eikä saikkua tule lisää. Työpäivät on pitkiä, työ raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Teen asiantuntijatyötä etänä. Todellakin jaksan eläkeikään asti, jos firma pystyssä koronan jälkeen.
Jos töitä ei riitä, kouluttaudun uudelle alalle, työelämää jäljellä yli 15 v.
N51
Mille alalle kouluttautuisit, jos jäät työttömäksi esim. 60-vuotiaana, vai ajatteletko silloinkin, että on työelämää jäljellä vielä 15 vuotta?
Olen vuosikausia sijoittanut osan tuloistani osakkeisiin just sen takia ettei tarvitse moista miettiä sitten kun alkaa työelämä jurppimaan tarpeeksi. Osinkotulot auttavat päätöksen tekemisessä, kunhan ne ovat tarpeeksi suuret.
Kyllä kai, teen asiantuntijatyötä jossa kokemus auttaa paljon. Mutta eri asia tosiaan on, onko näitä töitä enää siinä vaiheessa. Ja uutta työtä olisi aika mahdotonta saada.
En jaksa eläkeikään. Olen nyt 53v. Työssäni vaaditaan koko ajan uuden oppimista nopeaan tahtiin ja tuntuu, että tahti vain kiihtyy joka vuosi.
Toivon, että työantaja heittää minut pihalle, mitä nopeammin, sen parempi. En enää saa uuttakaan työtä, joten olisin sitten vain tukien varassa. Kerrankin saisin edes jotain tukia tässä elämässäni.
No en todellakaan kestä. Menin hullu kouluttautumaan hoitoalalle eikä ole aikomustakaan tehdä yhtään pidempään kuin on pakko. Ennemmin pyöritän metalabraa.
Enköhän jaksa, fyysisesti kevyt it-alan työ kun on kyseessä.