Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin Koronavilkku on unohtunut?

Vierailija
15.02.2021 |

Tuo sovellus on nykyään aivan kuollut.
Ei ensimmäistäkään hälytystä.
Edellinen tietämäni hälytys viime lokakuulta.
Kukaan ei puhu sovelluksesta mitään.
Viranomaiset vaivuttavat sovellusta unohduksiin.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovelluskauppiaat ovat saaneet rahansa ja päättäjät lahjuksensa, asia voidaan jo unohtaa. Suunta on jo kohden seuraavaa vedätystä. 

Juuri näin

Vierailija
22/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38183 kirjoitti:

En usko kyseisen sovelluksen toimivuuteen. 

Asensin sen heti kun se julkaistiin. Kuljin sovellus päällä töiden vuoksi paljon Helsingin keskusta alueella ja en altistunut muka kertaakaan kun ei vilkku hälyttänyt. 

Joko mulla oli hemmetin hyvä tuuri, sovellusta ei muut käytä tai sovellus ei toimi. 

Koronavilkku ei hälyytä, jos kuljet jonkun tartunnan saaneen ohi. Sun pitää oleskella jonkun tartunnan saaneen lähellä se 15 min. Se ei riitä, että olet vaikkapa viereisessä autossa. Hälytykset eivät tapahdu reaaliajassa, vaan ne tulevat jälkikäteen. Mulle on tullut kerran altistumisilmoitus, ilmeisesti eläinlääkärin vastaanotolta. Tarkkaa paikkaa ja aikaa ei nimittäin saa tietää.

Itse asiassa viereisessä autossa istuminen riittää, jos kestää sen 15 min tai mikä se raja nyt sitten olikaan.

Tein laitteen (ESP32 kortilla) joka ilmaisee kaikki kuultavissa olevat aktiiviset koronavilkut. Kyllä esim liikennevaloissa on melkoinen "hälinä" kun kuultavissa on useita lähettäjiä. Antaa ilmaisun myös vastaantulevasta autosta, jos siellä oleva vilkku sattuu juuri kohtaamishetkellä lähettämään.

Samoin saa selville esim ohi kävelevästä ryhmästä monellako vilkku on päällä, ja jopa sen monellako näistä on apple/android puhelin. 

Koko systeemi perustuu siis ihan standardin mukaiseen BT-BLE viestintään, joka tietyiltä osin on nyt upotettu hieman syvemmälle puhelimen käyttöjärjestelmään. Toki google ja apple tämän innolla tekivät koska tämä tekniikka on hyvä perusta tuleviin seuranta/valvonta-systeemeihin. Hieman muokkaa lähetettävää sanomaa, niin se on siinä.

Android-puhelin omistajathan näkevät myös nämä nopeasti ohimenevät positiiviset (siis jos tartunnan saanut syöttää koodinsa Vilkkuun) puhelimen asetuksista. Itselläni ei kyllä ole ollut yhtään, mutta en liikukaan vilkkailla paikoilla ja aikoina ja kaikkihan ei sovellusta käytäkään.

Itse tiedän yhden parin, jotka saivat altistumisilmoitukset, ja saivat sikäli haarukoituakin, mistä se todennäköisesti oli peräisin, kun miettivät, missä olivat yhdessä olleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38183 kirjoitti:

Asensin sen heti kun se julkaistiin. Kuljin sovellus päällä töiden vuoksi paljon Helsingin keskusta alueella ja en altistunut muka kertaakaan kun ei vilkku hälyttänyt. 

Joko mulla oli hemmetin hyvä tuuri, sovellusta ei muut käytä tai sovellus ei toimi. 

Koronavilkku ei hälyytä, jos kuljet jonkun tartunnan saaneen ohi. Sun pitää oleskella jonkun tartunnan saaneen lähellä se 15 min. Se ei riitä, että olet vaikkapa viereisessä autossa. Hälytykset eivät tapahdu reaaliajassa, vaan ne tulevat jälkikäteen. Mulle on tullut kerran altistumisilmoitus, ilmeisesti eläinlääkärin vastaanotolta. Tarkkaa paikkaa ja aikaa ei nimittäin saa tietää.

Kyllä niitä 15 min samassa paikassa aikojakin tuli. Tiedän kyllä että ei tule reaali ajassa. Kuljin Helsingin keskusta alueella paljon vilkun julkaisusta joulukuun loppuun saakka. Ihmettelen että vilkun mukaan ei tullut altistuksia. 

Vierailija
24/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmankin vilkkuhypen aikana vain 38% tartunnan saaneista laittoi saamansa koodin sinne. Veikkaan, että prosentti on tuosta vielä pudonnut hurjasti. Mitään vaikuttavuusnäyttöä sovelluksesta ei luonnollisestikaan ole eikä varmasti tulekaan. Tekijänsä toki sai julkisuutta ja palkinnon, saman firma joka tehnyt esim. HSL lippusovelluksen.

Vierailija
25/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni A kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38183 kirjoitti:

Kyllä niitä 15 min samassa paikassa aikojakin tuli. Tiedän kyllä että ei tule reaali ajassa. Kuljin Helsingin keskusta alueella paljon vilkun julkaisusta joulukuun loppuun saakka. Ihmettelen että vilkun mukaan ei tullut altistuksia. 

Moni ei tosiaan ehkä käytä koko sovellusta tai laita sitä koodia. Lisäksi nuo isommat altistukset ei kai ole ollut keskustassa, eikö se ole nykyään hiljaisempikin? No Pataässästä oli uutisissa juttua kyllä juuri vähän aikaa sitten.

Vierailija
26/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkasta ei puhuta koska siitä ei ole mitään hyötyä. Pling! Olet ollut joskus jossain sellaista ihmistä suht lähellä joka on myöhemmin antanut positiivisen testin. Se on ainoa info minkä sovelluksesta saa.

Et tiedä oletko oikeasti altistunut. Signaali on voinut tulla seinän läpi, esim. työpaikalla naapurifirman tiloista viereisestä rapusta jolloin mitään riskiä ei tietenkään ole.

Vilkun käyttö ei ole pakollista. THLn sivujen mukaan 34,9% koodin saaneista laittaa sen vilkkuun, ts. 65,1% ei laita.

Teknohypeen sopiva tämä vilkutin, mitään oikeaa arvoa sillä ei ole. Ns. pandemiamuistutin vain, huolestuneisuus lisääntyy jos kilahdus tulee vaikket voi mistään tietää onko koko altistumista edes tapahtunut.

Vierailija
27/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latasin sen heti kun se tuli, ajattelin sen olevan hyödyllinen kun Helsingin keskustassa asun, työskentelen, kuljen ja elän. Kohtaamisia ihan liikaa. Mutta mikä hiivatin idea oli tyyliin 15min kohtaaminen? Kun joku räkäsee lähellä sua ja kesto pari sekunttia niin se voi olla jo menoa siinä vaiheessa. 

Poistin sovelluksen. Ei se piipannut kertaakaan. Uskoakseni koronaa oli ympärillä paljonkin, mutta villku ei vaan toiminut kuten oletin. 

Vierailija
28/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä olla aivan mielettömän t.yhmä l.ammas, että tuollaisen lataa puhelimeensa vapaaehtoisesti.

Vierailija
29/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkusta olisi potentiaalisesti hyötyä jos se olisi samanlainen kuin tietyissä Aasian maissa. Eli pakko hankkia ilman mitään vinkunoita et mul ei oo älykännykkää ja akku loppuu, pakko käyttää, ilmoittaisi missä ja milloin mahdollinen altistuminen on tapahtunut jolloin jokainen voi itse yrittää muistella mitä oli tuolloin tekemässä.

Nykyisellään turhake, lähinnä lisää koronastressiä, ja potentiaalisesti turhaan kun ottaa kaikki seinänaapurien signaalit niin kotona kuin työpaikalla kuin vapaa-ajalla, esim. käyt kuntosalilla ja naapurirapussa olevan IT-firman työntekijä syöttää koodin -> saat vilkkuhälytyksen vaikket tietenkään ole altistunut.

Itse poistin jo kuukausia sitten ja olin vähän jo unohtanutkin koko appin olemassaolon.

Vierailija
30/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latasin sen heti kun se tuli, ajattelin sen olevan hyödyllinen kun Helsingin keskustassa asun, työskentelen, kuljen ja elän. Kohtaamisia ihan liikaa. Mutta mikä hiivatin idea oli tyyliin 15min kohtaaminen? Kun joku räkäsee lähellä sua ja kesto pari sekunttia niin se voi olla jo menoa siinä vaiheessa. 

Poistin sovelluksen. Ei se piipannut kertaakaan. Uskoakseni koronaa oli ympärillä paljonkin, mutta villku ei vaan toiminut kuten oletin. 

Kannattaa muistaa, että suurimmassa osaa Hki kaupunginosia todetaan enintään 1 koronatartunta per päivä. Että ei niitä sairaita tai sellaiseksi myöhemmin osoittautuvia nyt alvariinsa vastaan tule.

Vierailija
31/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla aivan mielettömän t.yhmä l.ammas, että tuollaisen lataa puhelimeensa vapaaehtoisesti.

Sovelluksen ydinosa tulee automaattisena päivityksenä, sitä on melko hankala estää. 

Koronavilkkua, joka on tuon päälle tehty sovellus, sen sijaan ei ole pakko ladata.

Se ydinosa on vaarallinen koska se tuo puhelimeen tekniikan jolla puhelinta voidaan seurata tarkasti.

Vierailija
32/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni valittaa siitä, ettei Vilkusta saa tietoa missä ja milloin on altistunut. Mitä te sillä tiedolla tekisitte? Ei vilkun tarkoitus ole etsiä syyllistä joka on sinut altistanut vaan antaa sinulle tieto että olet saattanut altistua ja että sinun kannattaa ottaa se liikkeissäsi huomioon. Ei sen kummempaa.

Itsellänikään ei ole vilkku hälyttänyt koskaan, mutta katson aika usein altistumistarkistukset, jotka ilmoittavat montako läheltä piti -tilannetta on ollut ja siellä on kyllä harva se päivä 1-4 osumaa. Ne ovat siis myöhemmin tartunnan saaneiden puhelimia, jotka ovat olleet taudin itämisaikana kantomatkan päässä minun puhelimestani, mutta sen verran kaukana tai lyhyen aikaa ettei minua katsota altistuneeksi. 

Mukava kuitenkin tietää, että jos joku noista olisi ollut tarpeeksi lähellä tai tarpeeksi pitkään, saisin siitä tiedon.

Vierailija
33/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset niin ajattelee vain omaa napaansa :(. Itse edellisen tapaan saisin mielellään tietoa, jos olisin altistunut, mutta kun jollekulle itselleen ei ole heti parissa kuukaudessa tullut mitään näkyvää hyötyä, niin pois vaan... toivottavasti nämä nyt pysyvät terveinä sitten eivätkä vahingossa altista muita, jotka jäävät asiasta pimentoon.

Olen siis varovainen jo nyt, ja käyn esimerkiksi kaupassa kerran viikossa tai kahdessa, mutta sekin jäisi pois, jos olisin altistunut. Ja tiedän kyllä, että tieto voi tulla myöhään tai ei silloinkaan, mutta kun muutakaan systeemiä ei ole, niin parempi tämäkin. Ja tiedossani on siis yksi vilkun välähdys, joka sai kohteen menemään testiin.

Vierailija
34/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni valittaa siitä, ettei Vilkusta saa tietoa missä ja milloin on altistunut. Mitä te sillä tiedolla tekisitte? Ei vilkun tarkoitus ole etsiä syyllistä joka on sinut altistanut vaan antaa sinulle tieto että olet saattanut altistua ja että sinun kannattaa ottaa se liikkeissäsi huomioon. Ei sen kummempaa.

Itsellänikään ei ole vilkku hälyttänyt koskaan, mutta katson aika usein altistumistarkistukset, jotka ilmoittavat montako läheltä piti -tilannetta on ollut ja siellä on kyllä harva se päivä 1-4 osumaa. Ne ovat siis myöhemmin tartunnan saaneiden puhelimia, jotka ovat olleet taudin itämisaikana kantomatkan päässä minun puhelimestani, mutta sen verran kaukana tai lyhyen aikaa ettei minua katsota altistuneeksi. 

Mukava kuitenkin tietää, että jos joku noista olisi ollut tarpeeksi lähellä tai tarpeeksi pitkään, saisin siitä tiedon.

Ohhoh! Missä ihmeessä liikut? Mä kun Hki keskustassa päivittäin julkisilla liikkuvana ja koronan vuoksi itseäni rajoittamattomana olen saanut kokonaista 2 avainosumaa.

Ja niin, Vilkku ilmoittaa "mahdollisesta altistumisesta". Vilkkuhälytys ei missään nimessä tarkoita, että on altistunut, ja vilkkuhälytyksen puute että ei ole altistunut. Koska 2/3 tartunnansaajasta ei laita koodia vilkkuun, on huomattavasti todennäköisempää, että tulet palloilleeksi koronapositiivisen, joka ei laita hälyä, lähellä, kuin sellaisen joka hälyn laittaa. Näin ollen hälyistä tai niiden puutteesta ei voi tehdä mitään johtopäätöstä sen suhteen onko korona-altistumisia tullut vai ei.

Vilkkuhälytysohjeistuksen mukaan jos häly tulee, on ensisijainen toimenpide käydä täyttämässä omaolo-kysely (en tajua, eikö se täytetä jos tulee koronaoireita..), lisäksi Vilkku lähettää ohjeet, joissa suositellaan käyttämään maskia, pesemään käsiä, ja mahdollisuuksien mukaan välttämään sosiaalisia kontakteja. Nämä ohjeet ovat voimassa muutenkin 24/7.

Vierailija
35/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovelluksen ydinosa tulee automaattisena päivityksenä, sitä on melko hankala estää. 

Koronavilkkua, joka on tuon päälle tehty sovellus, sen sijaan ei ole pakko ladata.

Se ydinosa on vaarallinen koska se tuo puhelimeen tekniikan jolla puhelinta voidaan seurata tarkasti.

Niin, saako sitä vilkkua pois? Sovelluksen poisto poistaa vain sovelluskuvakkeen ja vilkku jää Google-asetuksiin tiedolla "altistumisilmoitukset pois päältä". Siis eikö sitä oikeasti saa POIS? Nyt näyttäisi siltä, että jos Bluetooth on päällä, kuten vaikka lenkillä kuulokkeita käyttäessäni, Vilkku kerää minusta koko ajan tietoa Googlelle?

Vierailija
36/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman  joulu- ja tammikuussa koronatartunnan saaneen, jotka asensivat Koronavilkun heti syksyllä, kun se tuli saataville. Vilkku ei kuitenkaan ole kertaakaan ilmoittanut altistumisesta. 

Vierailija
37/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavilkku on nii unohtunut ettei ketään kiinnosta puhua siitä. Alkusyksyn 2020 tekniikkainnostuneiden poikien hypetysjuttu, ylläpitoon ja markkinointiin ekalla vuodelle (8/2021 asti) varattu 6 miljoonaa.

Vierailija
38/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle koronavilkku ilmoitti syksyllä/alkutalvesta kahteen eri kertaan altistumisesta.

En käytännössä liiku missään muualla kuin ajoittain töissä, kotona ja nopeasti maskin kanssa kaupassa. En käytä julkisia liikennevälineitä. En käy harrastuksissa tai kirjastoissa tai muissa julkisissa tiloissa, ja asun maalla jossa lähimpään naapuriin ei ole edes näköyhteyttä. Töistä altistuminen ei ole tullut, meillä on iso tyhjä toimisto jossa on max pari henkeä kerrallaan töissä, eikä kenelläkään työkaverilla ole ollut koronaa.  Täysin mystiset hälytykset tällaiselle erakolle, varsinkin kun muulla perheellä ei vilkussa näkynyt mitään.

Kummallakin kerralla olin vapaaehtoisessa karanteenissa sen 10 päivää mitä suositeltiin altistumisilmoituksen jälkeen, ekalla kerralla pääsin koronatestiinkin, kun sattui juuri olemaan kurkku vähän karheana.

Olisi helpottanut kummasti, jos vilkku edes vähän haarukoisi sitä altistumisajankohtaa, sillä on aika hiton paljon eroa vaikkapa tuon vapaaehtoisen karanteenin osalta sillä, onko mahdollinen altistuminen tapahtunut 13 päivää sitten, vai 3 päivää sitten.

Vierailija
39/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ladannut koko sovellusta. Työnantaja vaati asentamista, mutta oma työnkuvani yrityksessä ei ko. Sovelluksen asentamista mielestäni vaadi.

It-alalla olen. Puolisolla ja lapsella sovellus käytössä. Puoliso sai hälytyksen ja oli pettynyt kun ei päässyt testiin.

Toinen lapsistani altistui koulussa. Ei hälytystä.

Muu perhe käynyt koronatesteissä, mutta puolisoni (hälytyksen saanut) ei.

Vierailija
40/55 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku räkäisee sinua naamaan, huomaat sen varmaan ilman mitään vilkkuakin.

Tuo 15 minuutin raja perustuu ihan tilastollisiin todennäköisyyksiin. Todennäköisyys sille. että joltain satunnaiselta ohikulkijalta saisi koronan, on minimaalinen, ja edellyttäisi tosiaan sitä, että tyyppi esimerkiksi aivastaa ihan vieressäsi. Ei tartuntaan riitä se, että hengität hetken samaa ilmaa kuin tartuttaja. Ilmassa pitää olla tarpeeksi aerosoleja, jotta viruskuorma on riittävä tartuntaan. Siksi altistusaika lisää todennäköisyyttä.

Jos virus leviäisi ihan satunnaisilta ohikulkijoilta, kaikki jäljittäminen olisi alunperinkin ollut mahdotonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi