Tyttö piilottaa käytettyjä siteitä vaatekaappiinsa
En tiedä häpeääkö menkkoja vai eikö halua muiden tietävän milloin ne ovat.
Vaatteet haisee pahalta ja sen takia epäilinkin. En ollenkaan tiedä miten ottaa puheeksi. On meillä vessassa roskiskin
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Mut oikeesti, mä kyllä suosittelen teinitytöille tamponeja. Teinitytöt, varsinkin nuorimmat, häpeävät kuukautisia tai eivät yleensä halua, että niitä mitenkään heihin liitetään, poislukien ehkä frendit, ja en usko että kukaan innostuu siitä että asiasta puhuttaisiin veljille asiallisesti tai vastaavaa. Siksi myös tamponeja voi mielestäni ehdottaa. Muiden kanssa ei tuu ongelmia liikuntatuntien tai koulun uimahallireissujenkaan kanssa. Itse ainakin olin tosi onnellinen kun joskus 15-vuotiaana opin niitä käyttämään ja olin vauhdikas menijä kuin suoraan ob-mainoksesta! 😅 Ja pönttöön vaan, ei ne putket siitä yleensä tukkoon mene, varsinkaan nuorten tyttöjen pikkutamponeista! Ei oo yksikään taloyhtiö, jossa olen asunut, aiheesta mitään valistusta asukkaille pitänyt, joten ilmeisesti ei ole ongelma. Ja jos joku tukos joskus jonnekin tulee, niin pitää miettiä mikä nyt on arvojärjestyksessä korkeammalla, nuoret tytöt vaivoineen vai joku äärimmäisen harvinainen tukosselvitys.
Tamponi valitaan kylläkin vuodon määrän mukaan, eli ei ole olemassa mitään nuorten tyttöjen pikkutamponeja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei normaaleista asioista puhuta??? Kerran näin äidin menkkasiteen lapsena, ja kysyin, ja äiti väitti että kyseessä on "vauvan ruoka". Miksi pitää peitellä ja valehdella tavallisista asioista, joita jokainen nainen kohtaa? En tiennyt mitään hygieniasta, enkä särkylääkkeistä. Aivan turhaa kärsimystä!
Tietenkin hommaat tytölle oman kannellisen roskiksen.
Hyi yäk. Vauvan ruoka?
Äitisi ei taida olla penaalin terävin kynä.
Siitäkin voi puhua tyttärien kanssa, mitä tehdä jos kyläreissulla pitää vaihtaa uusi side eikä kyläpaikassa ole roskista vessassa,
tai jos onkin eikä kehtaa käyttää sitä.
Etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut oikeesti, mä kyllä suosittelen teinitytöille tamponeja. Teinitytöt, varsinkin nuorimmat, häpeävät kuukautisia tai eivät yleensä halua, että niitä mitenkään heihin liitetään, poislukien ehkä frendit, ja en usko että kukaan innostuu siitä että asiasta puhuttaisiin veljille asiallisesti tai vastaavaa. Siksi myös tamponeja voi mielestäni ehdottaa. Muiden kanssa ei tuu ongelmia liikuntatuntien tai koulun uimahallireissujenkaan kanssa. Itse ainakin olin tosi onnellinen kun joskus 15-vuotiaana opin niitä käyttämään ja olin vauhdikas menijä kuin suoraan ob-mainoksesta! 😅 Ja pönttöön vaan, ei ne putket siitä yleensä tukkoon mene, varsinkaan nuorten tyttöjen pikkutamponeista! Ei oo yksikään taloyhtiö, jossa olen asunut, aiheesta mitään valistusta asukkaille pitänyt, joten ilmeisesti ei ole ongelma. Ja jos joku tukos joskus jonnekin tulee, niin pitää miettiä mikä nyt on arvojärjestyksessä korkeammalla, nuoret tytöt vaivoineen vai joku äärimmäisen harvinainen tukosselvitys.
Tamponi valitaan kylläkin vuodon määrän mukaan, eli ei ole olemassa mitään nuorten tyttöjen pikkutamponeja.
Ja pönttöön vaan??
Se vasta noloa onkin kun putket menee tukkoon ja sieltä kaivetaan se tamponi.
Olen kyllä itsekin joskus vetänyt vessasta alas, mutta roskiin ne kuuluu laittaa.
Vinkki: kannattaa olla joku käsilaukku tai pikkureppu kaikilla tytöillä. Ja sinne valmiiksi tyhjä muovipurkki, esim. tyhjä vitamiinipurkki tms. mikä menee hyvin kiinni ja se toimii vararoskiksena. Siteet tarvii vähän isomman vararoskiksen. Miksei minigrippejä ole mustana? Ne toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mikään tamponi ei kuulu pönttöön. Ne tukkivat putket. Järkkyä, että nykypäivänä muka ei kaikki tiedä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Tamponien wc-pyttyyn laittamisesta. Se haitta siinä ei ole se että pönttö menisi tukkoon, näin ei yleensä käy, vaan se että likavedenpuhdistamo joutuu erottelemaan kaikki nämä ei-vessapaperit ja ei-eritteet pois puhdistettavasta vedestä. Tamponi ei häviä sinne veteen niinkuin vessapaperi.
Pönttöön ei saisi laittaa mitään muuta kuin vessapaperia eritteiden lisäksi. Ei mitään keiton jämiä tai hiuksia tms.
Kaikki ne aiheuttavat ylimääräistä työtä vedenpuhdistamolla.
Kyllä ne tukkii putket jo kauan ennen vedenpuhdistamoa.
Tamponi vessanpöntössä voi tuoda asukkaalle satojen eurojen laskun.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ethan-sinakin-mokaa-tassa-vuokranan…
Tytölle omaan huoneeseen kannellinen roskis. Ja vessaan kanssa, jos ei ole jo. Lisäksi oikeasti keskustelu aiheesta, että ihan normaali ja hieno juttu, että menkat alkoi. Ja sitten selittää, miten hygieniasta huolehditaan menkkojen aikaan, kuinka usein side tai tamponi vaihdetaan. Ja jos on kipeä, niin mistä löytyy särkylääkettä (esim panadol) ja kuinka paljon särkylääkettä saa ottaa.
Oma äitini ei puhunut kuukautisista mitenkään tai tarjonnut siteitä käyttöön. Vessassa ei myöskään ollut roskista. Häpesin menkkoja kovasti silloin 11-vuotiaana ja parit ekat menin jollain vessapaperiviritelmillä. Lisäksi olin niin kipeä, että oksentelun kramppien aikaan ja kylmä hiki valui. Lapsena en ymmärtänyt pyytää särkylääkettä ja koska en niitä ollut käyttänyt, niin en osannut edes ajatella. Lopulta oli pakko pyytää siteitä ja siitä tehtiin joku nolo numero huutamalla isoon ääneen. Kipuun sain lääkettä vasta, kun koulussa oksensin ja pyörryin. Kouluterkkari soitti äidilleni.
Muuten äiti oli kyllä ihana ja asialla, mutta en tiedä minkä oman traumansa hän siirti eteenpäin. Vannoin jo silloin kakarana, että jos saan omia tyttöjä, niin heidän ei ikinä tarvitse menkkoja, kärsiä menkkakivuista samalla tavoin kuin minä tai tunkea vessapaperia pikkuhousuihin.
Vierailija kirjoitti:
Tamponien wc-pyttyyn laittamisesta. Se haitta siinä ei ole se että pönttö menisi tukkoon, näin ei yleensä käy, vaan se että likavedenpuhdistamo joutuu erottelemaan kaikki nämä ei-vessapaperit ja ei-eritteet pois puhdistettavasta vedestä. Tamponi ei häviä sinne veteen niinkuin vessapaperi.
Pönttöön ei saisi laittaa mitään muuta kuin vessapaperia eritteiden lisäksi. Ei mitään keiton jämiä tai hiuksia tms.
Kaikki ne aiheuttavat ylimääräistä työtä vedenpuhdistamolla.
Ja se on ruokatunnin jälkeen kun on masu täynnä nii mukava lähteä sinne paska-altaaseen kaahlailemaan ja niitä tamppooneja pyydystämään! Se on elämää se!
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina puhutaan siteistä? Kai tarjoatte niille tyttärillenne myös tamponeja? Jos yhtään runsaammat kuukautiset, niin ei side ime yhtään mitään, kun se vuoto vaan velloo siinä siteen päällä ja menee sekunnissa ohi. Yöllä vuotaa auttamatta takaa alusvaatteille/yöpuvulle/lakanoille. Anatomiakin voi olla syynä siihen, että siteestä menee aina ohi tai yli jostain puolelta. Tai vuodossa voi olla mukana runsaasti kudosta, joka ei tietenkään imeydy. Itse en ole koskaan voinut käyttää siteitä, eivät riitä minulla yhtään.
Nykyään saa kunnon siteitä, jos vaan niistä haluaa maksaa, eikä osta jotain halvinta xtraa. Itsellä on runsaat kuukautiset ja käytän alwaysin pidempää yösidettä eli always ultra secure night with wings myös muulloin, koska liikun paljon esim. töissä. Ei koskaan ole näiden kanssa tarvinnut kärsiä ohivuodoista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ole wc roska-astiaa?
,johon vois kätevästi laittaa myös peppulin pyyhepaperit?
Voi voi. Meillä oli ulkohuussi ja voitte kuvitella mitä sen kanssa oli elää !! Se kun tyhjennettiin pellolle jossa tuuli riepotteli siteitä . Kuukautiset oli kamalinta mitä ihmiselle voi tapahtua, kun kukaan ei kertonut mitään eikä mistään saanut apua. Itse ei uskaltanut avautua edes siskolle. Siderahat piti pihistää tai valehdella , että kouluun tarvitaan vihkoja ja siksi pyydän rahaa. Ei ollut viikkorahaa.
Jotain on siis pielessä tässä perheessä missä tyttö piilottelee samoin kuin minä ennen. Ehtiskö vielä korjata? Jos osaa täältä pyytää apua- osaa varmasti lähestyä lastaan rakkaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mikään tamponi ei kuulu pönttöön. Ne tukkivat putket. Järkkyä, että nykypäivänä muka ei kaikki tiedä tätä.
Helou naisvihaaja. Naiset saa nähdä jo kaiken vaivan ja rahanmenoa niitten tamponien kanssa, niin että se on vain hyvän työnjaon alkua, että joku mies joskus avaa tukkeutuneen putken. Kyllä miehet silti (huomattavasti) vähemmällä pääsee.
Täällä taas peräkammarin luuseripojat äänessä naisia vihaamassa. No, teillä menee vielä huonommin ja pönttöön menee tamponit tästä eteenkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Tamponi vessanpöntössä voi tuoda asukkaalle satojen eurojen laskun.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ethan-sinakin-mokaa-tassa-vuokranan…
No kyllä aika harvinaista on, varmaan ainoa tapaus lajiaan tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne aiheuttavat ylimääräistä työtä vedenpuhdistamolla.Kyllä ne tukkii putket jo kauan ennen vedenpuhdistamoa.
Todista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvihaajat vaan vauhdissa taas. Mikään määrä kärsimystä naisille ei ole liikaa. Ne putkimiehet nyt saavat palkankin siitä työstään, toisin kuin tamponeja papereihin käärivät ja kätensä sotkevat naiset.
En nyt kovana kärsimyksenä pidä tamponin käärimistä ja roskiin laittoa.
Se putkien avaaminen ei ole pikkujuttu. Voi hajota koko putkisto ja tulee iso vahinko
Onko tapahtunut sulle tai tunnetko ketään jolle on? Mä en ole koskaan kuullutkaan.
Miksi aina puhutaan siteistä? Kai tarjoatte niille tyttärillenne myös tamponeja? Jos yhtään runsaammat kuukautiset, niin ei side ime yhtään mitään, kun se vuoto vaan velloo siinä siteen päällä ja menee sekunnissa ohi. Yöllä vuotaa auttamatta takaa alusvaatteille/yöpuvulle/lakanoille. Anatomiakin voi olla syynä siihen, että siteestä menee aina ohi tai yli jostain puolelta. Tai vuodossa voi olla mukana runsaasti kudosta, joka ei tietenkään imeydy. Itse en ole koskaan voinut käyttää siteitä, eivät riitä minulla yhtään.