~~~CLOMISTIT vk32~~~
[size=4][color=EE1289]Kuumeilevat clomistit
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]LiisaM [size=2][color=#000000]Ikä 38v. Meillä on yksi clomialkuinen lapsi -04. Toisen yritys ja clomit aloitettu 08/2005. Sitten oli parin kuukauden tauko ja nyt 4. kierto clomeilla. Parissa kierrossa on ollut myös Pregnyl muniksen irroittamiseksi.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Hanna [size=2][color=#000000]Yritys aloitettu 06/04 ja clomit aloitettu 01/06. Ensimmäinen lapsi toiveissa. Itse olen 23v. ja mieheni 30v.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Irmeli72 [size=2][color=#000000]Terolutit käyttöön 04/06? Näillä eväillä yritämme muutaman kuukauden minkä jälkeen (oletan) aloitan clomit. Kotona on jo kaksi suloistakin suloisempaa clomi poikaa (6 ja 3,5v.) ja kolmatta toivotaan kovasti.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]omppu03 [size=2][color=#000000]Oma ikä ja miehen myös hieman yli 30v. kolme lasta ennestään jotka saaneet alkunsa luomuna. Neljättä yritetty 09/05 lähtien, joulun aikaan todettu pco, jolloin clomit käyttöön.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Sätky [size=2][color=#000000]Ikä 31v. Yritys aloitettu 06/05, clomit 03/06 (+luget 01/06). Ennestään yksi clomi-lapsi, syntynyt 12/03 jouluaattona.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Kaipuu [size=2][color=#000000]Ikä 40+. Clomit aloitettu 16.2.06. Aiemmin käytössä vuosia sitten n. 1/2 v. Vauvaa toivottu enemmän ja vähemmän alkuvuodesta 1994 asti. Ennestään kaksi aikuista lasta. Terolutien avustuksella alkunsa saaneet. Tauolla clomeista.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]pömppö79 [size=2][color=#000000]Minä ja miehemme vm. 79, yksi lapsi entuudestaan -03, pikkukakkosta yritetty 04/04 -> (välissä kaksi km). Nyt siis eka clomikierto meneillään.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Henkaripuustin [size=2][color=#000000]Eli tämän nimimerkin taakse " kätkeytyy" 22-vuotias ensimmäistä kovasti halaja nainen ja mies löytyy vm-81. Ehkäisy jätetty 12/04 ja tähän reiluun vuoteen mahtuu yksi keskenmeno 2/06 RV 9+3. Nyt sitten takana eka clomiavusteinen kierto.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]SaaraMatias [size=2][color=#000000]Elikkäs olen 28v. mies 32v ja yksi poika 05/05(clomiraskaus). Pco on todettu 10/03. Clomit aloitettu 04/06. Pikkukakkosta kuumeillaan.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Senniina [size=2][color=#000000]37v. mies 32v. mulla 12/99 syntynyt poika 1.clomikierrosta. Miehellä ennestään 2 lasta. Viimeiset pillerit olen syönyt -93. Clomit aloitettu 01/06, yritystä viime syksystä. Vikaa ei ole löydetty. Päässä varmaan=)
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]RuuPikkuinen [size=2][color=#000000]Olen vm78 mies vm76, yritys aloitettu 01/06. Kierrot huitelevat hurjissa lukemissa ilman proveraa. Clomit aloitettu 05/06.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]niad [size=2][color=#000000]28v, mies 29v. Kaksi clomilasta, poika 8/03 ja tyttö 9/05, tärpänneet molemmat ekasta kierrosta!
Kierrot aina olleet pitkiä, lievä pco, clomit aloitettu 06/06.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Levinia [size=2][color=#000000]Levinia, vm69, neljän tytön äiti ulkomailta! Yritys aloitettu viitosesta 2/06; jonka jälkeen tuulimuna ja km. Clomeja söin kierron verran huhti-toukokuussa ennen +. Uutta alkua yritetään kesän jälkeen eli syyskuun puolesta välistä!!
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Senny-76 [size=2][color=#000000]Itse olen 30v ja mieheni 36v. Meillä on yksi clomialkuinen (raskaus alkoi toisesta clomikierrosta) poika 2/05. Pikkukakkosta kuumeillaan ja kovasti toivotaan. Pojan syntymän jälkeen ei ehkäisyä ole ollut. Varsinaista yritystä 8/05 alkaen. Clomien aloitus kesänloputtua.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Meri05 [size=2][color=#000000]Mulla on ilmeisesti lievä pco, ja ovista pitäis avittaa. Mulla on jo kaksi lasta, jotka on saatu hieman rankemmilla hoidoilla, mutta on mulla ollut luomuraskauskin (joka päättyi keskenmenoon rv:lla 18 napanuorakomplikaation takia). Clomit aloitettu 08/06.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Haave07 [size=2][color=#000000]Clomit aloitetaan 08/06. Yksi clomilapsi ennestään. Viime keväänä " yllätysraskaus" päättyi keskenmenoon. Lääkäri kirjoitti takatastuun clomireseptin siltä varalta, etten enää tunne ovulaatiota.
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Pikkumyy07 [size=2][color=#000000]Toinen lapsi haavena. Clomit aloitetaan mahdollisesti 08/06
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=4][color=EE1289]Plussanneet clomistit [color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color]
[size=3][color=EE1289]Severon [size=2][color=#000000]la 10.10.06
[size=3][color=EE1289]pipu-77 [size=2][color=#000000]la 13.11.06
[size=3][color=EE1289]Kanelisokeri [size=2][color=#000000] la 19.11.06
[size=3][color=EE1289]Viliweera [size=2][color=#000000]la 30.11.06
[size=3][color=EE1289]marrasmamma [size=2][color=#000000]la 7.12.06
[size=3][color=EE1289]Olvi [size=2][color=#000000]la 21.12.06
[size=3][color=EE1289]yöö [size=2][color=#000000]la 14.01.07
[size=3][color=EE1289]Elora [size=2][color=#000000]la 05.02.07
[size=3][color=EE1289]Giiga-82
[size=3][color=EE1289]Helinä_1983
[size=3][color=EE1289]Ulriina
Kommentit (48)
To ajattelin testata kp nyt 29/n.32. Sen suurempia oloja ei ole. Välillä rinnoissa tuntuu jotain, mutta aika pientä on. La huomasin että vasemmasta rinnasta tuli vähän maitoa... Mikä on kyllä melkosen outoa kun mun viimeisimmästä imetyksestä on 3 vuotta aikaa.
Ja jonkun verran on huonoa oloa mutta se johtunee metformiinista jonka aloitin viime viikolla. Vielä viime viikolla toiveet oli korkeella mutta nyt ei enää. Ei tähän yrittämiseen näköjään edes kolmannella kerralla osaa suhtautua kevyesti...
Plussaonnea ja zemppiä muille clomisteille!!
Heivaan kaikki!
Eli siis olemme molemmat mieheni kanssa kolmenkympin paremmalla puolella ja toinen vauva olisi toiveissa. Esikoinen on 2,5 vuotias.
Vaivaan teitä taas tyhmänä kysymyksilläni....käytättekö kaikki ovistestejä clomikierroissa? Ja jos kyllä, niin voisitteko ystävällisesti suositella jotain merkkejä? Ja sitten utelen, että onko teillä kaikilla ollut clomien aloituksen yhteydessä se kontrolliultra vasta tokassa clomikierrossa vaiko jo ekassa? Mulla meinaan vasta siis toisessa.
Aurinkoista päivää
Pikkumyy07
Eipä tässä ihmeitä, kunhan " ilmoittaudun" =) Omasta navasta ei siis uutta.
Irmeli72, muista että toivoa on niin kauan, kun tätiä ei näy!! Tsemppiä loppupiinikseen ja toivotaan parasta!
Pikkumyy: Mä olen käyttänyt ovistestejä aina Clomi-kierroissa. Fertestejä pääasiassa, niitä saa ihan Prismoista sun muista marketeista. Välillä hairahdin Advanceihin, mutta eivät näyttäneet mulla ovista ollenkaan. Kontrolliultria ei meillä päin " harrasteta" , joten niistä en osaa sanoa. Muistelisin kuitenkin, että kaikilla ei Clomit ala heti ekasta kierrosta välttämättä vielä vaikuttaa kuten sitten jatkossa, joten siksi ehkä määräsi ultran vasta toiseen kiertoon.
Omassa navassa ei mullakaan ihmeitä. Ovista odottelen sen lauantaisen Pregnyl-piikin jälkeen. En tosin tiedä varmasti tunnenko sitä edes enää. Lääkäri meinasi, että Clomi-kiertojen vahvat ovistuntemukset saattoi johtua siitä että muniksia kehittyi enemmän kuin 1. Viikko sitten tehdyn ultran mukaan nyt oli tulossa vain se 1. Toistaiseksi ollaan siis vielä ihan malttavaisella mielellä. Ensi viikolla voikin olla sitten jo eri meininki ;-)
Irmelille onnea testaamiseen jospa sieltä tulisikin plussa tällä kertaa :)
Pikkumyy: Minä olen käyttänyt ovistestejä melkein jokaisessa kierrossa ja yleensä niitä fertestejä. Mulla kävi samoin kuinsätkyllä eli advancet ei " tominut" eikä oikein mammaksinkaan testit, vaikka ovis kyllä niissä kierroissa oli. Meilläkään ei seurantaultraa ole ollut kertaakaan enkäole sitten itsekään niitä pyytänyt. Verikokeella testattu ja ovis tapahtuu clomikierroissa.
Fertestejä saa just cittareista ja prismoista sekä isommista kaupoista. Kymmenen kappaleen pakkauksia ja ne maksaa n.17e. testit voi vielä puolittaa jota itsekkin kokeilin vasta ensimmäistä kertaa tässä kierrossa, mulla kun on aina vähän vaikeuksia näitä testejä saada ja ne ovat ainoat joihin luotan. Ainakin toimivat ihan hyvin vaikka on puolitettu.
Mistä päin sinä sätky olet? Vai haluatko paljastaa sitä, ajattelin et jos ollaan samalla alueella kun kummallakaan ei noita seurantaultria ole ja melkein joka puolella niitä näköjään kuitenkin tehdään. Ite olen Keski-pohjanmaalta.
Minä olen Varsinaissuomesta, tarkemmin sanottuna Salon naapurikunnasta Halikosta (jos joku tuttu näitä juttuja seuraa niin on luultavasti jo aiemmin tunnistanut ;-)
Aika vaihtelevaa käytäntöä tuntuu noiden kontrolliultrien kanssa olevan. Mä kävin muistaakseni neljännessä (ja viimeisessä) Clomi-kierrossa oma-aloitteisesti ultrassa tarkistuttamassa limiksen. Ajoitin käynnin oviksen aikoihin ja siinä samalla gyne katsoi, että oli joko lähdössä tai juuri lähtenyt 2 munista.
Gyne missä kävin oli yksityisellä lääkäriasemalla ja saattaa olla, että heillä on ollut erilainen käytäntö ennen. Ekan raskauden aikana neuvolatäti nimittäin vihjaili jotain siihen suuntaan, että olivat määräilleet " turhia tutkimuksia" . Jälkeenpäin olen kyllä miettinyt, että mikä nyt sitten kenenkäkin mielestä on turhaa (neuvolatäti antoi ymmärtää että np-ultrakin olisi ihan turha)...
Hei taas!
Sätky ja Hanna, kiitos vinkistä. Onko samainen Fertest, jota voi myös verkkoapteekista tilata? Otetaan aamupisusta?
t.Pikkumyy07
Clomisteja aloin etsiä ja täältä teitä löysin :), heti kunnon pinon!
Itsellä eka clomikierto menossa, ikää 34 ja miehella 33, vauva saanut tulla jo vuosia vaan eipä ole näkynyt. Taustalla pco ja toisen munatorven synnynnäinen puutos, simpat onneksi loistoluokkaa.
Menossa kp 29/34-40, ovis bongattu kp 20 ja lääkärikin sen vahvisti, joten toiveita on... vaikka yritänkin pitää jalat maassa. Clomeja nappasin kp 5-9 yhden tabun päivässä. Onneksi sivuoireet olivat vähäisemmät kuin lääkäri sanoi mahdolliseksi. pelkäsin, että muutun ihan hormonihirviöksi ;) Vähän kuumia aaltoja, päänsärkyä ja pahoinvointia.
Pääsenkö mukaan kuumeilemaan?
ne samoja testejä näytti olevan, en tiennytkään et niitä saa sieltäkin. Marketeissa myydään sellaisia missä on 10kpl mut noissa näytti olevan 15kpl ja hinta vain pari euroa enemmän. taidan tilata seuraavan kerran sieltäniin ei tarvitse lähteä kaukaa hakemaan. Joka tapauksessa tulevat postituskulujen kans helvammaks mitä hakea melkein 100km päästä :)
Mahtuu joukkoon K.i.r.s.t.i, joten tervetuloa. Lisään sinut tuohon meidän listaan.
mutta kun taa mun kone tuntuu taas niin hirmu hitaalta!
Kp 6 kuitenkin ja tadit ei oo kadonnu minnekaan-tanaan valuu jopa enemman kuin eilen... Clomit soin tas kierros siis vaan nuo lekurin 3 paivaa(2/2/2): katsellaan sitten millaisella tuloksella?!
Eipa nyt muuta.
Hei täältä helteestä!
Oon pari viikkoa ollut vaan taustalla, ku ollaan mökkeilty ja reissattu, ku miehellä kesäloma. Omasta puolestani tervetulotoivotukset uusille ja onnea kovasti plussanneille:)!
Oma napa: Mulla on menossa kp 24/22-28. Täti tulee siis päivänä minä hyvänsä. Jahka saapuu, niin suuntaan apteekkiin hakemaan clomeja, reseptihän siis on jo. Sain sen kesäkuussa. Gyneni oli sitä mieltä, et voisin kattoa vielä pitemmälle syksyyn luomuyritystä, mut anto luvan aloittaa jo elokuussa, kun itse olin siihen halukas. Ekaa yritettiin kaks vuotta ja tokasta clomikierrosta alko raskaus. Nyt ollaan pojan syntymän jälkeen oltu koko ajan eli 1½-vuotta ilman ehkäisyä ja vuoden verran ollut yritystä vähän enemmässäkin määrin. Oon siis sitä mieltä, et eiköhän toi ois tärpännyt, jos ois tärpätäkseen luomusti.
Oon ollut vähän ihmeissäni, kun niin moni puhuu ultrassa käynistä clomien aikana. Ite en eka kerralla niitä syödessäni koskaan käynyt ja nytkään ei lääkäri puhunut asiasta mitään. Mutta onneksi tossa olikin puhetta, et ei niitä jokapaikassa tehdäkkään. Multa ei nyt vissiin oteta edes verikokeita, joten clomeja vaan luottavaisesti nassuun... Kyllä käytännöt osaa olla erilaisia eri paikoissa.
Helteistä viikon jatkoa ja plussatuulia:)! Täytyy itse lähteä vielä silittään, huoh!
Taidan pudota clomisteista suoraan rankemmalle puolelle...
Eli ultrassa tänään (kp 10) limis vain 3 mm! Surkean surkeaa...ei antanut lekuri juuri toivoa. Follikkeli oli sentään 11 mm, eli ovis on vielä mahdollinen, mutta noin surkean ohuella limakalvolla tuskin kannattaa mitään toivoa. Katsotaan nyt tämä kierto kuitenkin loppuun. Onko kenelläkään tapahtunut tällaista, ja onko vaste clomeihin ollut jatkossakin yhtä huono? Tuskin kannattaa kokeilla kahdella tabulla/päivä?? Jos jollakin on kokemusta niin olisin kiitollinen tiedoista..
Meri05
Onpa mukavaa, kun keskustelu näyttää lomien jälkeen vilkastuvan!
Senny, mulla on hiukan samanlainen tausta kuin sulla eli 2 v. yrittämisen jälkeen ekasta clomikierrosta tärppäsi. Siitä on vaan jo kohta 7 vuotta aikaa..Toivottavasti sulla tärppää toisellakin kerralla nopeasti! Mulla on keväältä 5 kk clomiputki takana, 3 kk ilman ja kohta aloittelen uutta. Seuraavaksi simppatesti ja jonossa ollaan polille.
Meri, mulla ei ole kokemusta clomien vaikutuksen muuttumisesta. Sillähän on se limistä ohentava vaikutus. Uskon kuitenkin, että muita lääkinnällisiäkin hoitoja on olemassa. Mulle esim. ehdotettiin pistoshoitoja, mutta en niitä vielä ottanut, vaan kokeilen clomeilla, koska reagoin niihin " esimerkillisesti" . Vain raskaus siis puuttuu=(
Mun mielestä seurantaultra olis kyllä tärkeä. Mistäs sen muuten tietää, riittääkö limis tai tuleeko muniksia. Mutta kai ne lääkärit tietää, mitä määräävät, joten jos ei ole seurantaultraa, niin huoleti voi varmaan olla.
Kylläpä väsytti tänä aamuna. Yritetään miehen kanssa ruveta lenkkeilemään iltaisin ja eilen oli " uuden elämän" ensimmäinen päivä.
Kunpa se toisi tullessaan vähän muunkinlaista uutta elämää...=)
Omaa napaa heti alkuun: otsikon mukaisesti täällä ollaan terveitä joo, vähän liiankin :( Aamulämpö oli nimittäin mitatessani laskenut 36,9 kun on viimeiset päivät ollut kiltisti 37,2. Taitaa olla niin, että nyt lasketellaan suoraan tätilään tässä ekassa clomikierrossa. Nyt siis kp 30. Harmittaa vietävästi grr #¤/%& *päästelee ärräpäitä*
No, nostan häntää pystyyn ja suuntaan ajatukset jo seuraavaan kiertoon. Ehdinpä syödä foolihappoa kauemmin :) Enkä ihan kaikeka toivoa vielä menetä, sillä tätsyä ei kuitenkaan vielä näy...
Mari05 (toiv. muistin nickin oikein): joillain ymmärtääkseni clomit voi ohentaa limakalvoa, lueskelin niin lapsettomuuspuolelta. Silloin kai lääkäri määrää limistä kasvattavia pistoksia tms. kokeile " haku" -napin takaa sanalla [b]limakalvo[/b]. Tulee mm. tällaisia
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6872892&t=6870684&appid=&…
Tsemppiä kaikille sinne koto-Suomeen ja plussautumisia!
Tulipa sivusta leveä, voi äly. Anteeksi, en tajunnut että tuo linkki sen noin kiskoo! Jos joku osaa korjata, täällä ollaan kiitollisia!
Aurinkoinen tiistaitervehdys kaikille!
k.i.r.s.t.i: tervetuloa mukavaan joukkoomme ja toivottavasti täti pysyy loitolla!!!
Irmeli72: toivottavasti täti ei löydä sinne ja plussaisit! Peukkuja, peukkuja!
Meri05: niin kuin joku aiemmin sanoikin, niin eiköhän myös limakalvon ohuuteen ole hoitokeinoja. Tsemppiä!
Hanna: oviksen bongailuun tummia viivoja! :D
Ovulaatiotesteistä oli ollut puhetta. Minä myös liputan fertest-testien puolesta. Kiitos vinkistä että niitä voi tilata myös verkkoapteekista! Minä olen myös puolittanut ne ja hyvin toimivat. Seurantaultrat olivat myös keskustelun alla ja aika lailla sekalainen taitaa tuo lääkärien käytäntö olla tuon suhteen. Minulla ei ole seurantaultria. Seur. kierrossa menen kyllä ultraan omasta aloitteesta, mutta toivottavasti seur. kiertoa ei tule.
ON: kp14, ovistikussa vielä haalea viiva. Viime kierrossa ovis oli kp19. Eipä muuta ihmeempiä.
SaaraMatias
Pitkikisissä olen pyöriskellyt ja ajattelin tulla tännekin kurkkimaan.
Mukavaa kuulla, että muillakaan ei aconin ovistestit ole toimineet. Olin jo tänä aamuna hiukan epätoivoinen kun negaa vaan pukkaa. Kp on sentään 12 ja eilen follikkeliultrassa näkyi ohuehko limakalvo, mutta ei ilmeisesti liian ohut, ja peräti kolme kypsymässä olevaa rakkulaa. Johtofollikkeli oli jo 17mm. Eli vaikuttaisi sillä että kolmannen clomikierron 2tabua/päivä on saanut elämää aikaiseksi munasarjoissani. Ovista kuitenkin yritän bongata, joten taidanpa suunnata nyt Prismaan.
plussatuulia kaikille!
ruu.
etta kylla mulle riittaa kerran vaan -levinia- tuohon esittelypinoon, eikohan se tuu siita jo kaikil selvaks?! Hih hii...
On elellaan kp 7 ja odottelen kovin ens eikun seuraavaa viikkoa et tulis ovis... eli pitka matka viela edessa! Kaikille plussatuulia valimeren mailta!
Kuten tossa edellisessä viestissä kirjoittelin, asun alueella, jossa seurantaultrat ei kuulu tapoihin (näin ymmärtäisin). Olen Senniinan kanssa samaa mieltä, et olisivat tärkeitä.
Oon tässä nyt sit mietiskellyt... Ennen eka raskautta mulla oli jatkuvasti kystia. Väliin vaihtoivat puolta, mut oik.puolella oli aina pieniä ja hävisivät. Vas.puolella oli isompi ja siellä pysyi sitkeesti. Miehelle tehtiin silloin simppatestit ja oli A-luokkaa. Niinpä gyneni (käyn yksityisellä) laitto mut sairaalaan leikkausjonoon ja kysta leikattiin laparoskooppisesti ja samalla katottiin, et paikat on ok ja auki. Kaikki oli siis ok ja kysta saatiin pois. Sit otettiin verikokeet ja aloitettiin clomit. Eka clomikierrossa kävin verikokeessa ja katottiin, et clomit toimii/kehoni reagoi niihin ja näin oli. Toisesta kierrosta siis raskauduin.
Nyt kävin gynelläni toukokuun lopulla ja oli puhetta siitä, että ollaan taas tuloksetta yritetty. Itse pyysin clomireseptiä. Hän sen kirjoitti ja lupasi aloittaa ottaan elokuussa, mutta hänen oma kantansa olisi ollut se, että yritettäis likemmäs vuoden vaihdetta viel luomusti, koska nyt ei ollut kystiä ja kaikki näytti olevan ok.
Nyt sit meinaan aloittaa clomit (gyneni mielipiteistä huolimatta), jahka täti saapuu. Oon vaan miettinyt, et kannattaisko mun soittaa ja kysyä vielä onko verikokeet tarpeen tai olisiko mahd tehdä se UÄ. Tuntuu vähän hassulta, et aloitan tosta vaan... Toisaalta oonhan niitä aiemmin syönyt ja silloin toivottu tulos tuli.
Kertokaahan muut kokemuksia! Ja kommentoikaa miten itse toimisitte (mikäli sekavasta jutustani sai jotain selvää).
tuli joku väli tuonne plussanneisiin, korjasin se itelleni mut en taida laittaa uutta tänne kun tuo virhe oli niin pieni. Tulee sit heti niin pitkästi listaa et joutuu selata ankarasti kun saadaan muutama kirjoitus. Korjaan ens viikolla.
Täällä kp12 menossa eikä vielä ainakaan ovistestiin tullut tummaa testiviivaa. Jos ottaa clomit kp3-7s en 5-9 sijasta niin ei kait se oviskaan tule sitten kuin pari päivää aikasemmin. Varmaan joskus kp15-16 paikkeilla.
Alkoikos jollakin piinaviikko?