Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on ollut onnellisempi: lapsuutesi vai aikuisuutesi?

Vierailija
14.02.2021 |

Oletko ollut onnellisempi lapsena kuin aikuisena, vai päinvastoin, vai yhtä onnellinen/onneton molempina aikakausina?

Lapsuuden aikakaudeksi luetaan tässä ikävuodet 0-18 ja aikuisuudeksi 18-ikäisestä eteenpäin.

Kumpi on ollut onnellisempi: lapsuutesi vai aikuisuutesi?

Vaihtoehdot

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin ei merkittävää eroa.

Ikävuodet 0-16 olin onnellisempi kuin suurimman osan aikuisuudestani, mutta ikävuodet 16-20 olivat niin paskaa, että ne huonontavat 0-18-aikavälin keskiarvon huonommaksi. 20 vuodesta eteenpäin elämä on ollut suurimman osan ajasta ihan ok, joinakin kausina melko paskaa ja joinakin kausina jopa hyvää, mutta ei koskaan niin paskaa kuin iässä 16-20 eikä myöskään koskaan niin hyvää kuin iässä 0-16.

Ikävuosiin 16-20 sisältyy toisen vanhempani kuolema ja siitä seurannut perheolojen merkittävä huonontuminen ja masennus jne, ja aikuisena olen niittänyt sitten satoa noista vuosista erilaisten ahdistus- ja masennuskausien muodossa. Aikuisena kuitenkin on toisilta osin ollut mukavampaa, esim. olen ollut ja olen tälläkin hetkellä hyvässä parisuhteessa, mutta sitten taas opiskelu- ja työelämä on takunnut pahasti. Lapsenakin oli toki omat ongelmat, mutta varsinkin lapsuutta ennen kouluaikaa muistelen erittäin suurella lämmöllä.

Vierailija
22/22 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hyvin onneton ja turvaton lapsuus, rahaa riitti mutta vanhemmat olivat kylmiä ja väkivaltaisia, tätä kompensoitiin sitten materialla.

Sittemmin rahaa on ollut enemmän ja vähemmän, mutta onni löytyi lopulta oman perheen perustamisen myötä. Toisaalta osaan nykyäänän arvostaa sitä omaakin lapsuutta, ilman sitä en osaisi arvostaa yhtä paljon kaikkea sitä, mitä minulla nyt on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla