Mitä ruokatarpeita keittiössänne on? (Itse järkytyin määrästä meillä)
Listasin juuri tarkkaan kaikki ruoat tässä pikku yksiössäni, ja kauhukseni huomasin, että lista on kovin pitkä. Ei ihme, ettei pieni rullakko riitä säilyttämistä varten! Keittiökaapeissa kun ole ruoille varsinaisesti tilaa tässä asunnossa, juuri ja juuri mahtuu pakolliset asiat (pari lautasta, lasia, kattilaa ja kauhaa ym.). Pieni jääkaappi ja pakastin löytyy.
Osaa tuotteista on vain 1 kokonainen tai avattu/vajaa pakkaus, osaa löytyy 2-3 kpl per tuote (tai rivillä mainittu määrä). Ja tilasin juuri lisää "kaikkea tarpeellista" MatSmartista :D Noh, ei kai se haittaa. Täytyy nyt kyllä jättää kaupankäynnit väliin pitkäksi aikaa, ellei tule himo hakea vaikka lisää kananmunia.. Onneksi näistä ruoista ei ole päiväykset menneet ja kaiken ehtii kuluttaa ennen vanhenemista.
JÄÄKAAPPI
- oivariinia pkt
- juustoa pkt
- riisipiirakoita ps
- leipää ps
- maitoa 5 prk
- parmesania pala
- aiolia törppö
- pestoa purkki
- ketsuppia pullo
- tofua 2 pkt
- bataattia 2
- porkkanaa 5
- parsakaalia 1
- jugurttia 2 prk
- philadelphiaa 1
- oliiveja prk
- aurinkokuivattuja tomaatteja prk
- cashew-pähkinöitä ps
- fetaa paketti
PAKASTIN (pieni)
- marjoja
- lihapullia
- kalapuikkoja
- sipulia
- pekonia
- kalaa
- wokkikasviksia
- leipää
- broileria
KUIVAKAAPPI
- sitruunavichya 2 pl
- kananmunia 10 kpl
- teetä 2 pkt
- kahvia ja kahvikapseleita 1+1 pkt
- näkkileipää pakkaus
- leipää 1 pkt
- mustapapuja 2 pkt
- ruishiutaleita pkt
- kauraleseitä pkt
- punaisia linssejä pkt
- vihreitä linssejä 2 pkt
- tagliatellea pussi
- tomaattikastiketta 2 prk
- kookosmaitoa 2 prk
- sitruunapestoa purkki
- lakkahilloa purkki
- sekahilloa purkki
- currytahnaa purkki
- valkosipulitahnaa purkki
- inkivääritahnaa purkki
- satay-kastiketta purkki
- tomaattipureepurkki
- hernekeittopurkki
- remouladea purkki
- pepsi max -tiivistettä (soda stream)
- soijaproteiinijauhetta ps
- mansikkaherajauhetta ps
- suklaaherajauhetta ps
- beluga-linssejä ps
- kanalientä 2 tölkkiä
- ramen-lientä 2 tölkkiä
- liemikuutioita 1 pkt
- bageleita (vakuumissa)
- pekaanipähkinöitä pieni pussi
- siemenmysliä pkt
- kaakaojauhetta 1 pkt
- oboy-jauhetta ps
- mannaryynejä ps
- kikhernejauhoa ps
- ruokosokeria ps
- intiaanisokeria ps
- pestoa purkki
- suolaa
- pippuria
- muita mausteita
- öljyjä 3 erilaista
- viinietikkaa 2 erilaista
- valmisaterioita 3 erilaista x2 kutakin
- nuudeleita n 12 pakettia
- linssifusillia ps
- taateleita ps
- tummaa suklaata 2 levyä
HUH kun pyörryttää, kun näitä listasi. Ja kaikki pitäisi kesään menessä saada tuhottua ennen muuttoa. Kääk.. Kohtalotovereita? :D
Kommentit (33)
Ap:lla on paljon sellaista mikä meillä olisi turhaa:
- valkosipuli- ja inkivääritahnojen sijaan meillä on aina tuoretta tavaraa (inkivääriä myös pakkasessa
- pesto tehdään itse kun tarvitaan, oman sadon yrtit pakkasessa sitäkin varten
- valmisaterioita vai 1 hernari
- mitään soijarouheeseen viittaavaa en huoli kotiini
- herajauheet? Miksi?
- remoulade ja aioli tehdään itse kun tarvitaan
- currytahna tehdään itse
- tomaatti- ja kasviskastikkeet tehty itse viimekesänä
Muuten kyllä erilaisia pastoja, riisejä, sokereita, jauhoja, linssejä ja leivontakamoja
Pakkasessa taas riistaa, nautaa, vasikkaa, tuoremakkaroita, possua, broileria, fasaania. Marjoja paljon! Just laitoin pullaa ja saaristolaisleipää pakkaseen. Ruoka-annoksia
No sitähän minäkin, hirveä määrä rahaa kiinni näissä ruoissa :D Mutta väitän etten ole ainoa, kun tiedän että toisilla ihmisillä on keittiön kaapitkin täynnä ruokaa. Juuri aloin kokkailemaan seuraavien parin-kolmen päivän aterioita, tagliatelle-aterioita lisukkeineen tiedossa :-) Ensi viikolla voisi kokkailla myös jonkun linssikeiton johon hyödyntää molempia linssejä, tomaattitarpeita, noita tahnoja (jotka on 100 g purkkeja eli eivät riitä pitkälle), jne.
Itse pidän ruokakaapissa riittävästi tarpeita sillä asun yksin, ja rehellisyyden nimissä varautunut myös vähän koronaan sairastumiseen, kun asun yksin ja joutuisin silloin tänne eristäytymään keskenäni. Itse tykkään noista purkkituotteista siksi, että ne säilyvät paremmin kuin tuorekama ja tulee myös paljon halvemmaksi.
Minun mielestä tuossa mun listassa ei ole juurikaan hömppää, kaikkea tuota syön ihan normaalisti ja käytän kaikkea ruoanlaittoon. Listasta jopa unohtui muutama juttu, kuten näkkileivät ja majoneesipurkki, josta tarkoitus tehdä bataattien ja parsakaalin seuraksi kastikkeet. Itse en tulisi kylläiseksi pelkästään jostain pastasta tomaattikastikkeessa. Lisäksi oltava jotain ravinteikkaampaa, rasvoja jne. Enkä todellakaan ehtisi alkaa keitellä tomaattikastikkeita itse kaiken työn ja arjen päälle :-)
Tässä topikissa ei ollutkaan pointtina tulla mollaamaan minun listaa ja elämäntapoja, vaan kertoa mitä omissa kaapeissa löytyy :-)
No, nyt tuli käytettyä puolet tagliatellesta, loppu feta, toinen tomaattikastikepurkki + toinen mustapapupaketti :-) Sitten vaan suunnittelemaan tuota linssikeittoa!
Eli tilanne lauantai-iltana (aloitusilta):
JÄÄKAAPPI
- oivariinia pkt
- juustoa pkt
- riisipiirakoita ps
- leipää ps
- maitoa 5 prk
- parmesania pala
- aiolia törppö
- pestoa purkki
- ketsuppia pullo
- tofua 2 pkt
- bataattia 2
- porkkanaa 5
- parsakaalia 1
- jugurttia 2 prk
- philadelphiaa 1
- oliiveja prk
- aurinkokuivattuja tomaatteja prk
- cashew-pähkinöitä ps
PAKASTIN (pieni)
- marjoja
- lihapullia
- kalapuikkoja
- sipulia
- pekonia
- kalaa
- wokkikasviksia
- leipää
- broileria
KUIVAKAAPPI
- sitruunavichya 2 pl
- kananmunia 10 kpl
- teetä 2 pkt
- kahvia ja kahvikapseleita 1+1 pkt
- näkkileipää pakkaus
- leipää 1 pkt
- mustapapuja 1 pkt
- ruishiutaleita pkt
- kauraleseitä pkt
- punaisia linssejä pkt
- vihreitä linssejä 2 pkt
- tagliatellea 1/2 pussia
- tomaattikastiketta 1 prk
- kookosmaitoa 2 prk
- sitruunapestoa purkki
- lakkahilloa purkki
- sekahilloa purkki
- currytahnaa purkki
- valkosipulitahnaa purkki
- inkivääritahnaa purkki
- satay-kastiketta purkki
- tomaattipureepurkki
- hernekeittopurkki
- remouladea purkki
- pepsi max -tiivistettä (soda stream)
- soijaproteiinijauhetta ps
- mansikkaherajauhetta ps
- suklaaherajauhetta ps
- beluga-linssejä ps
- kanalientä 2 tölkkiä
- ramen-lientä 2 tölkkiä
- liemikuutioita 1 pkt
- bageleita (vakuumissa)
- pekaanipähkinöitä pieni pussi
- siemenmysliä pkt
- kaakaojauhetta 1 pkt
- oboy-jauhetta ps
- mannaryynejä ps
- kikhernejauhoa ps
- ruokosokeria ps
- intiaanisokeria ps
- pestoa purkki
- suolaa
- pippuria
- muita mausteita
- öljyjä 3 erilaista
- viinietikkaa 2 erilaista
- valmisaterioita 3 erilaista x2 kutakin
- nuudeleita n 12 pakettia
- linssifusillia ps
- taateleita ps
- tummaa suklaata 2 levyä
Eihän tuo liikaa ole, jos syöt nuo kaikki. Nythän suositellaan kotivaraa.
Minulla on enemmän, koska olen tarkoituksella hamstrannut. Päiväyksiä on vuoteen 2024, joten tulee kyllä syödyksi.
Tuoretta ostan viikoittain.
Mietin just, että elän yksin, minulla on paljon säästöjä, sauna kylmillään ja käyttämättä (en pidä saunomisesta) joten voisin hyvinkin alkaa hankkia kotovaraa saunan täydeltä.
Mietin tuossa yksi päivä vakavasti, että jemmaisin sellaisen kanisterin verran juomavettä vielä kaappiin sen varalle, jos vaikka pariin päivään ei saa omasta hanasta juomakelpoista vettä. Ei varmaan hullumpi idea? Tai jos vaikka joku korona alkaa tyyliin yhtäkkiä levitä vesijohtoverkostoa pitkin :D Raskasta vaan kanniskella sellaisia kaupasta. No, ehkä sellaisia pienempiä pulloja voisi hankkia vettä vähitellen aina silloin, kun kaupassa käy - tässä tapauksessa siis kananmuna-kasvis-kahvimaito-ostoksilla sitten, kun ne pääsevät loppumaan. Wc-paperiakin kun tuli just hankittua iso säästöpakkaus, kun oli oikeasti halvin vaihtoehto kaupassa. :D
Ja pakko lisätä ettei nämä ruokatarvikkeet lukumäärästään huolimatta kovin isoa tilaa vie, täällä vaan ei ole keittiönkaapeissa mahdollista näitä säilyttää ja niiden säilyttäminen tuossa näkyvillä alkoi houkutella tähänn tarkasteluun, mitä kaikkea sitä oikeastaan onkaan valikoimassa. Pakastin on pieni, sinne ei monen viikon ruokia mahduteta. Jääkaappiinkaan ei monen viikon tavaroita laittaisi säilytettävien valmiiden ruokien lisäksi.
Mielenkiinnolla odotan, jos joku muu innostuisi listailemaan omiaan :-)
Tollero kirjoitti:
Mietin tuossa yksi päivä vakavasti, että jemmaisin sellaisen kanisterin verran juomavettä vielä kaappiin sen varalle, jos vaikka pariin päivään ei saa omasta hanasta juomakelpoista vettä. Ei varmaan hullumpi idea? Tai jos vaikka joku korona alkaa tyyliin yhtäkkiä levitä vesijohtoverkostoa pitkin :D Raskasta vaan kanniskella sellaisia kaupasta. No, ehkä sellaisia pienempiä pulloja voisi hankkia vettä vähitellen aina silloin, kun kaupassa käy - tässä tapauksessa siis kananmuna-kasvis-kahvimaito-ostoksilla sitten, kun ne pääsevät loppumaan. Wc-paperiakin kun tuli just hankittua iso säästöpakkaus, kun oli oikeasti halvin vaihtoehto kaupassa. :D
Ok sinänsä, mutta vesi ei säily kovin pitkäään "hyvänä", eli pitäisi aika ajoin tyhjentää ja täyttää uudelleen.
Näin olen ymmärtänyt.
Suunnitelmia tulevien viikkojen ruokailuun.
Linssikeitto
- punaisia linssejä 1 pkt
- currytahnaa 2 rkl (eli melkein koko purkki :D)
- kookosmaito 1 prk
- tomaattipyrettä (n 1 prk)
- paistettua sipulia 1 ps
- (vettä + mausteita)
Pestopasta
- linssifusillia koko pkt
- pestoa 1 purkki
- vihreitä linssejä 1/2 pkt
Belugalinssit + kalaa
- belugalinssejä koko ps
- kanalientä 1 tölkki
- kalaa pakkasesta
- remouladea kalan seuraksi? (1/2 prk)
Tomaattinen tagliatelle
- loput tagliatellet
- toinen purkki tomaattikastiketta
- oliiveja 1/2 prk
Näihin kaikkiin tulee toki ehkä lisäksi öljyä, mausteita, pippuria, suolaa jne.
Hernekeitto, kalapuikot jne. valmiit ovat ihan hätävararuokaa ja niihin tilanteisiin, kun valmista ei ole kaapissa ja meinaan kuolla nälkään. Kukaan kun ei ole kotona minulle kokkaamassa :-) Tällä hetkellä aamuisin menee kahvin lisäksi lähinnä näkkileipää voilla, mutta jos sille päälle sattuu, niin ruispuuro isolla voisilmällä ja sokerilla on huippua!
Vierailija kirjoitti:
Tollero kirjoitti:
Ok sinänsä, mutta vesi ei säily kovin pitkäään "hyvänä", eli pitäisi aika ajoin tyhjentää ja täyttää uudelleen.
Näin olen ymmärtänyt.
Toimiikohan kuitenkin, jos ei avaa noita vesiä joita ostaa kaupasta? Eli säilytetään alkuperäisessä pakkauksessa. Ja voihan ne toki vaikka kerran vuoteen aina vuoden vaihteessa kuluttaa ja hankkia uudet?
Kyllä on jollakin aivan liian paljon aikaa, kun ehtii ja jaksaa tuollaisia miljoonalistoja laatia.
Jenkkien ruokavarastoja on hauska päästä näkemään. Esim. täällä olevalle minun "kaapit" ei vedä vertoja: https://www.youtube.com/watch?v=J_vElneHf0k
Ei minulla oikeastaan mennyt tähän listaamiseen (tallensin kännykkään tulevaisuuden kauppareissuja varten) kuin noin 10 minuuttia ja tänne kirjoitteluun toinen 10 min :-)
Mitäs meillä...
Jääkaappi 1:
Jokunen vajaa purkki hilloja ja marmeladia
Colajuomaa
Appelsiinimehua
6 jugurttia, 8 paula vanukasta, puolikas kilo partaäijää, joku arkijugurtti maustamaton.
Vajaat oltermanni, Alppikreivi, Keisarinna, Koskenlaskija, joku Lidlin juusto. Täysi Castello creamy white.
Kivikylän savumaukasta puolikas paketti. Täysi snellun voileipämeetvursti.
Kolme ja puoli pakettia voita, vajaa Flora.
Pulmupuolukoita, myrttisen kurkkuja, punajuurisäilykettä Felixin ja oma tekele, kurkkusalaattia. Jotain majoneeseja.
Kuohukermaa litra.
Täysmaitoa litra, kevytmaitoa 4 litraa.
Giniä, valkkaria vajaat pullot.
Sipulia, porkkanoita, palsternakka, lanttu, valkosipulia, kurkkua, paprikaa, perunoita, selleriä, salaattia, parsakaalia, puolikas sitruuna.
Paketti huiluntuhtia, lajitelma jotain eineshampurilaisia, 2 pkt pinaattilettuja, 1pkt verilettuja, einespizzoja, jauhelihaa, porsaan kylkiviipaleita, liha- ja luuliemipurkkeja.
Ruuantähteitä.
Pakastimen puolella: marjoja itsepoimittuja sekä kaupasta ostettuja, pakastekasviksia, 3 pkt järvikalapuikkoja, jokunen pikkupussi viime kesäisiä yrttejä silputtuna, torttutaikinaa joululta, 3 pkt jätskituutteja, 1 prk benjerry, 1 prk magnum jätski, jauhelihaa nauta ja hirvi, jääpaloja, kasvispihvejä, kaalikääryleitä.
Säilykeosastolla:
Nötköttiä varmaan 30 prk erilaisia sekoituksia.
Stroganoffia 4prk
Hernekeittoa 10 prk
Dolmiokastikkeita 5prk
Lihapullasäilykkeitä 6prk
Tonnikalaa 3prk
Ananasta 11prk
Erilaisia papusäilykkeitä 20 prk
Maissia 2 pientä prk
Lisää hillo- ja marmeladipurkkeja erilaisia
Ketsuppia, sinappia
Amerikan kurkkuviipaleita
Tomaattimurskaa ja -pyrettä
2 pkt näkkäriä, 3pkt hapankorppuja, 2pkt muroja, 1 weetabix.
2kg vehnäjauhoja, 1 vajaa pkt Elovena kaurahiutaleita, annospikapuuroja, 8pkt makaronia, purkillinen pastapussien jämiä, 4 pkt nuudeleita, 1kg spagettia.
2kg sokeria, 3kg suolaa, pkt raesokeria, useampi vajaa tomusokeri, kivettynyt avattu fariinisokeri, vanilliinisokeri, vaniljasokeri, sooda, usea avattu leivinjauhe, psyllium, useampi avattu pkt liivatelehtiä, hirveästi maustepussukoita ja -purnukoita.
Herneitä, mungpapuja, idätettäviä siemeniä, härkäpapurouhepapanaa.
2 hyllyllistä tiiviisti tungettuna kahvipaketteja, teetä montaa eri laatua runsaasti, oboy kaakaota 2 kg. Hunajaa eri laatuja monitoimikorillinen. Popcornia.
Appelsiineja, omenoita, viinirypäleitä, munia.
Jääkaappi 2;
3 hanapakkausta viiniä, ylähyllyn täydeltä vodkaa, yksi hylly siideriä ja olutta, yksi hylly limuja, toniceja, perunasäkki, punajuurisäilykkeitä, pulmupuolukoita, liemipurkkeja, kirkastettua voita, voita 3 pkt, huiluntuhtia 2pkt, 1 savumaukas. Maitoa 14 litraa.
Arkkupakastin: 1/4 naudanruhosta erimuotoisina kimpaleina ynnä jauhelihana, 1/4 hirven vasa samoin käsiteltynä (näitä on kyllä jo jonkin verran syöty), epämääräinen läjä karitsan paloja kuten potkaa ja niskakiekkoja, pussillinen luita liemikeitoksia varten. Puolukoita, lakkoja, karhunvattuja, vattuja, kalapuikkoja, rehuja, ranskalaisia, mehua.
Varaston hyllyllä on sitten vielä jotain paputölkkejä, tuoremehuja, kahvia.
Onhan tossa neljälle syötävää, mutta siitä jaetaan myös kotoa pois muuttaneelle esikoiselle ja hänen poikaystävälleen ruoka-apua tarpeen mukaan. Ja onpahan kotivaraa jos tulee lockdown.
Onhan siinä kotivarassa tosiaan pointtinsa ja vähän hulluja on mielestäni ne, jotka ei pidä kuin valon jääkaapissa. Mutta ehkä heillä on sitten hädän tullen maksaa ruokapalveluista ym. kotiin saakka (jos niitä tällöin on saatavilla).
Itse ajattelen että periaatteessa kuukaudenkin kotivara on ihan hyvä, mutta kuukaudeksi en tarvitse kuitenkaan ihan näin paljon ruokaa :-) Kalaa ja kanaa menee kuukaudessa vähemmän kuin kaapissa on, samoin kahvia ym.. Mutta tapana on ollut ostaa aina paljon kerralla etenkin, jos siinä vähän säästää.
Se unohtui mainita, mitä olen saanut mm. vanhemmilta tuliaisina (muistaakseni ainakin):
- suurin osa maidoista
- kalat
- broileri
- lihapullat
- taatelit
- tumma suklaa
Ja joku kysyi vielä noista proteiinijauheista; teen niistä välillä pikalounaan tms. setin marjojen, kaakaojauheen jne. kanssa jos on kovin kiire. Soijaproteiinia voi laittaa hyvin myös vaikka puuron joukkoon. Aikaisemmin käytin siihen riisiproteiinijauhetta, mutta olen luopunut siitä sen hinnan takia.
Nimetön vastaaja: mitä arvioisit, miten pitkään selviäisitte noilla kaappien sisällöillä (neljään pekkaan) ? Jos oletetaan, että voitte hakea kaupasta mm. maitoa, voita, juustoa, ym. tuoreita tuotteita tarpeen mukaan.
kauheeta rahanhaaskausta! Huhhuh! Eikä noista juuri ruokaa saa,noi matsmartit höpöhöpöt ihan liikaa! Ala nyt laittamaan ruokaa.
Mulla ei ole kuin pussi spagettia,muutama purkki tommaattimurskaa,muutama kookosmaito,pakastimessa muu-jauhista,omenoita ja appelsiineja,öljypullo ja leipää,ei muuta.
Ja mä oon siis kotona. Tilaan kunnon aineksia,kanaa,kalaa jne,en mitään hömppää