Jotkut elävät ihan tavallisesti, käyvät kuntosalilla, jopa ulkomailla, ravintolassa yms. Toiset sitten elävät karanteeninomaisesti
Minusta aika epäreilua ja lisäksi vastuutonta ja typerää näiltä ensiksi mainituilta.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on epäreilua? Minusta se on nimenomaan reilua, että ne jotka haluavat välttää tautia ja kuuluvat vaikkapa riskiryhmiin, eristäytyvät itse eivätkä vaadi muita eristäytymään.
Minusta tämä kaikki on epäreilua ennemminkin noiden ravintoloiden ja kuntosalien omistajia ja työntekijöitä kohtaan, jos aletaan vaatia että heitä pitää boikotoida. Minä mielelläni näkisin, että meillä on näitä yrityksiä ja työpaikkoja koronan jälkeenkin. Siksi yritän niitä omalla panoksellani pitää pystyssä.
Heippa vaan!
Olen riskiryhmää ja alakoululaisen yh äiti. Jos sairastun (tai kuolen), lapseni jää yksin. Olen elänyt tosi eristettyä elämää kohta vuoden. On pakko. Lapseni sen sijaan käy koulussa, en halua eristää myös häntä. Olen tuskin tässä yksin.
Mua koskee myös kaikki samat velvollisuudet yhteiskunnassa, kuin ei-riskiryhmäläisiä. En saa vapautusta mistään sillä perusteella, että olen riskiryhmää. En tiedä, mitä riskiryhmien suojeleminen tarkoittaa, sillä teoissa se ei näy.
Niin kauan, kun tauti kiertää, olen vaarassa.
Hyvin on aivopesu toiminut.
Yleensä ne on vanhukset jotka kuolee.
Niitä on aina kuollut, jos et sitä tiennyt.
Influenssaan ja keuhkokuumeeseen, mihin vaan.
Influenssa on nyt poistunut kun kaikki on vaan koronaa.
Desinfiointi ei auta. Käsienpesu auttaa.
Tuhoat omaa mikrobikantaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on epäreilua? Minusta se on nimenomaan reilua, että ne jotka haluavat välttää tautia ja kuuluvat vaikkapa riskiryhmiin, eristäytyvät itse eivätkä vaadi muita eristäytymään.
Minusta tämä kaikki on epäreilua ennemminkin noiden ravintoloiden ja kuntosalien omistajia ja työntekijöitä kohtaan, jos aletaan vaatia että heitä pitää boikotoida. Minä mielelläni näkisin, että meillä on näitä yrityksiä ja työpaikkoja koronan jälkeenkin. Siksi yritän niitä omalla panoksellani pitää pystyssä.
Heippa vaan!
Olen riskiryhmää ja alakoululaisen yh äiti. Jos sairastun (tai kuolen), lapseni jää yksin. Olen elänyt tosi eristettyä elämää kohta vuoden. On pakko. Lapseni sen sijaan käy koulussa, en halua eristää myös häntä. Olen tuskin tässä yksin.
Mua koskee myös kaikki samat velvollisuudet yhteiskunnassa, kuin ei-riskiryhmäläisiä. En saa vapautusta mistään sillä perusteella, että olen riskiryhmää. En tiedä, mitä riskiryhmien suojeleminen tarkoittaa, sillä teoissa se ei näy.
Niin kauan, kun tauti kiertää, olen vaarassa.
Paino sanoilla "en halua". Lapsen voi ja saa ottaa myös kotikouluunkin, jos pelkää lapsen tuovan koulusta koronaviruksen. Ymmärrän huolesi omasta sairastumisestasi, mutta itsekin riskiryhmäläisenä olen sitä mieltä, että parempi mun on olla pois ravintoloista ja baareista kuin vaatia kaikkia naapureitakin pysymään. Jos haluaisin, voisin vaikka heti mennä ravintolaan (vielä olisi 1,5 tuntia aikaa), mutta en halua. En silti koe epäoikeudenmukaiseksi, että jotkut muut ovat nytkin ravintolassa. Jos mua kovin paljon harmittaisi, tilaisin ravintolasta itselleni annoksen kotiinkuljetuksella (tukisin samalla paikallista ravintolayrittäjää) ja avaisin viinipullon. Mutta ehdin jo laittaa itselleni ruokaa ja syödä.
Vaikka kuulunin riskiryhmään, en ole silti eristäytynyt ihan kokonaan, koska olen hankkinut suojalaseja ja hengityssuojaimia. Juu, näytän aika pöljältä ne päässäni ja naamallani, mutta ei mua haittaa. Olen uskaltanut ihan hyvin matkustaa julkisilla, käydä kaupoissa ja kauppakeskuksissa, käydä verikokeissa, sydänfilmissä ja lääkärin vastaanotolla. Hammaslääkärissä en kuitenkaan ole viitsinyt toistaiseksi käydä. Yleensä käyn kerran vuodessa, mutta nyt on kulunut jo puolitoista. Jaksan odottaa rokotteen saamista.
Kun jokapäiväisen työn takia tapaa joka päivä useita ihmisiä, niin tuntuu täysin turhalta eristäytyä kotiin loppupäiväksi eli käyn kampaajalla, hierojalla, liikuntaharrastuksista ja ravintolassa juuri niin paljon kuin huvittaa ja tämä hirvittävä nuha tuli sairastettua jo viime maaliskuussa. On todella vaikea edes ymmärtää, että jotkut oikeasti pelkäävät.
Olisi kiva kuulla, miten nää matkustelevat, kuntosalilla, baareissa käyvät ihmiset tän touhun perustelevat itselleen. Kyllä näillä pakkasilla mitä on ollut, etelänlämpö ja aurinko houkuttaa, ehkä jos yksin olisin ottaisinkin halvan loman ja ehkä kävisin kuntosalilla ja baarissa, mutta silloin ei olisikaan perhettä jonka voi tartuttaa ja oman perheen ja lähisuvun ja kavereiden ulkopuoliset ihmiset on noin toimivalle yks p skanmaku.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, miten nää matkustelevat, kuntosalilla, baareissa käyvät ihmiset tän touhun perustelevat itselleen. Kyllä näillä pakkasilla mitä on ollut, etelänlämpö ja aurinko houkuttaa, ehkä jos yksin olisin ottaisinkin halvan loman ja ehkä kävisin kuntosalilla ja baarissa, mutta silloin ei olisikaan perhettä jonka voi tartuttaa ja oman perheen ja lähisuvun ja kavereiden ulkopuoliset ihmiset on noin toimivalle yks p skanmaku.
Miksi minun pitäisi perustella itselleni tai varsinkaan muille tavallisia jokapäiväiseen elämään kuuluvia asioita kuten kuntosalilla käymistä?
Käyn salilla, koska olen treenannut vuosikausia ja pysyn näin hyvässä kunnossa. Ulkomailla matkustelen, koska se on erittäin opettavaista ja maailmankatsomusta avartavaa, ja silmiä avaavaa. Baareissa en käy, kun en juuri alkoholia käytä mutta voisin käydä. Kansantalous elää toimeliaisuudesta ja kulutuksesta.
Vuodet vierii ja aika kuluu. Sinullakin on paljon vähemmän aikaa käytettävissäsi kuin kykenet ymmärtämään.
Rokote ei auta. Se ei suojaa sairastumiselta.
 Sen sijaan voit saada ikäviä sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustelen kotimaassa. Ei tarvitse mitään karanteeneja ennen tai jälkeen.
Muutenkin elän ihan samalla tavalla kuin ennen, paitsi kirjastossa ei voi käydä tavanomaisesti eikä teatterissa tai museoissa ja kuorokin peruttiin. Niiden tilalle on täytynyt keksiä jotain muuta aktiviteettia. Uimahallin sijasta täytyy käydä kylpylässä ja kirjaston osastojen katselemisen sijasta täytyy varata kirjat etukäteen ja käydä kirjaston aulasta hakemassa valmis pino.
Juuri näin.
Minäkin elän elämääni samalla tavalla kuin ennen. Ennemmin kuolen suojatietä ylittäessäni kuin saan koronan.
Käyn kuntosalilla aktiivisesti. Ai miksi? No ihan oman fyysisen ja mentaalisen kunnon vuoksi. Salilla missä käyn, ihmiset pitävät etäisyyttä toisiinsa, pyyhkivät laitteita ja lähes aina siellä pyörii myös siivooja työssään. En jaksa uskoa myöskään, että kovin moni oireilevana ja kipeänä tulisi treenaamaan - ihan normioloissakaan. Eli enemmän näen riskiä käydä kaupassa tai apteekissa, jossa liikkuu kaikenlaista väkeä enemmän ja vähemmän terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on turha olla katkera kun kaikilla on se mahdollisuus elää suht ”vapaasti” jos haluaa eristäytyä niin se on oma valinta, turha kiukutella meille ketkä ei niin tee😊
Ei todellakaan ole turhaa kiukutella teille. Yrittäkää ymmärtää että te levitätte ja pidätte tautitilannetta yllä, minkä takia muut joutuu kärvistelemään pidempään.
Ymmärrän vielä jotenkin sen että joku ei pidä koronaa vakavana ja elää normaalisti mutta en mitenkään ymmärrä miten joku voi olla niin tomppeli ettei tajua miten tuo vapaasti elämisenne vaikuttaa suoraan muihin.
Kuntosalilla ja kaupassa olen käynyt, siihen se sitten jääkin. Maskia käytän ja käsiä pestään ahkerasti.
Tosin alkaa tämä pelleily jo kyllästyttää, 86v äitini sai oletettavasti LÄÄKÄRISTÄ koronaviruksen, hän on elänyt jo kohta vuoden lääkärikäyntejä lukuun ottamatta ihan eristyksissä. Ja kappas kummaa eipä tuo loppujen lopuksi hänellekään ollut sen kummempi kuin vähän kuumeilua, kotona pärjäsi yksinään ihan hyvin. Eipä sitä tietenkään voinut etukäteen tietää mutta kovin on harmistunut, kun on niin peloteltu ja vaadittu olemaan "vastuullinen" ja melkein vuosi elämästä meni ihan hukkaan, ja tuossa iässä se aika alkaa olemaan jo melko arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla epäreilua? Sinullekin on täysin mahdollista elää normaalisti. Kukaan ei pakota kökkimään kotona ellei sinua ole erikseen karanteeniin määrätty. En myöskään keksi mitä vastuutonta on normaalissa elämisessä. Olen elänyt täysin normaalisti, mutta silti en edelleenkään tiedä ketään kuka olisi koronan saanut tai todistetusti sille edes altistunut. Eli en ainakaan ole koronaa levittänyt.
Mitä se monien hehkuttama normaalielämä näinä aikoina on?
Työpaikkani on määrätty etätöihin, toimistolle ei saa mennä. Harrastukseni on lopettu koronan takia. Yökerhot ei ole ollenkaan auki. Keikoille ja teatteriin ei pääse. Ei huvita matkustaa maski naamalla kohteeseen missä on maskipakko ja moneen maahanhan ei edes pääse.
Kavereita voin nähdä, se on ainoa asia mihin koronarajoitukset ei ole osaltani iskeneet.
Mun mielestä on ihan hel..... väärin että kaupungin liikuntapaikat on laitettu kiinni( jäähallit, uimahallit jne. ) Älyttömän kallista käydä vesijumppaamassa kylpylässä, 20 € kerta.
tämä on sama kuin jokainen luulee olevansa huumorintajuinen
eli kukaan ei ole omasta mielestään myöskään "kusipää" vaikka kaikki tietään monta sellaista
tällä sen voi mitata, jos on välinpitämätön, ei piittaa muista, ei käytä maskia, matkustelee (vaikka kotimaassa), käy kuntosalilla tai ravintolassa, ym tästä tunnistat "kusipään"
Näin käy kun epidemiaa koitetaan rajoittaa suosituksilla. Silloin rajoitukset kohdistuvat tehottomasti ja epäoikeudenmukaisesti.
Tehokkaat koronarajoitukset olisivat pakkotestaus & -karanteenit rajoilla sekä tarvittaessa laaja mutta nopea tukahdutus rajojen sisällä. Nyt hallitus on valinnut pitkän kituuttamisen ja ihmisten syyllistämisen linjan. Rajoituksia on ripoteltu epäloogisesti sinne tänne samalla, kun pahimmat koronalingot eli kaljabaarit ja rajat on jätetty hoitamatta. Hallitus ei osaa tai halua laittaa tehokkaita toimia voimaan vaan käyttää energiansa kansalaisten syyllistämiseen. Mikä logiikka on sallia ravintoloiden aukiolo ja samaan aikaan sormi pystyssä valistaa, että "nyt ei ole aika mennä ravintolaan"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on turha olla katkera kun kaikilla on se mahdollisuus elää suht ”vapaasti” jos haluaa eristäytyä niin se on oma valinta, turha kiukutella meille ketkä ei niin tee😊
Ei todellakaan ole turhaa kiukutella teille. Yrittäkää ymmärtää että te levitätte ja pidätte tautitilannetta yllä, minkä takia muut joutuu kärvistelemään pidempään.
Ymmärrän vielä jotenkin sen että joku ei pidä koronaa vakavana ja elää normaalisti mutta en mitenkään ymmärrä miten joku voi olla niin tomppeli ettei tajua miten tuo vapaasti elämisenne vaikuttaa suoraan muihin.
Ihan turha kiukutella yksittäisille ihmisille, jotka elää sääntöjen mukaan ja tekee sellaista, mikä on sallittua. Suositus on vain suositus, eikä velvoita ketään.
Kiukku pitää kohdistaa hallitukseen ja viranomaisiin. He ovat syypäitä siihen, että epidemiaa hoidetaan tehottomasti suosituksilla.
Ite oon käyny kokoajan salilla, ravintoloissa ja baareissa.
Ikävää jos joku on pilannut kohta 1,5v elämästään eristäytymällä täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla epäreilua? Sinullekin on täysin mahdollista elää normaalisti. Kukaan ei pakota kökkimään kotona ellei sinua ole erikseen karanteeniin määrätty. En myöskään keksi mitä vastuutonta on normaalissa elämisessä. Olen elänyt täysin normaalisti, mutta silti en edelleenkään tiedä ketään kuka olisi koronan saanut tai todistetusti sille edes altistunut. Eli en ainakaan ole koronaa levittänyt.
Mitä se monien hehkuttama normaalielämä näinä aikoina on?
Työpaikkani on määrätty etätöihin, toimistolle ei saa mennä. Harrastukseni on lopettu koronan takia. Yökerhot ei ole ollenkaan auki. Keikoille ja teatteriin ei pääse. Ei huvita matkustaa maski naamalla kohteeseen missä on maskipakko ja moneen maahanhan ei edes pääse.
Kavereita voin nähdä, se on ainoa asia mihin koronarajoitukset ei ole osaltani iskeneet.
Syytä työnantajaasi, jos toimistolle ei saa lainkaan mennä. Meillä saa mennä, jos työnteko ei kotona syystä tai toisesta onnistu. Esimerkiksi kotona ei ole ergonomisesti oikein suunniteltua työpistettä tai kotona on puoliso tai lapsia, jotka eivät anna työrauhaa. Tai seinän takana naapurissa joku ammattimuusikko pimputtaa 8 tuntia pianoa tai tehdään remonttia. Lähityöpäivistä vaan pitää sopia työnantajan kanssa erikseen, jotta kaikki eivät ryntää samana päivänä toimistolle.
Yökerhot ei tosiaan ole auki, mutta ravintolat ja baarit ovat. Anniskelu loppuu klo 22 ja ovet menee kiinni klo 23. Omassa nuoruudessani valomerkki tuli ravintoloissa klo 00:30 ja ovet meni kiinni klo 01:00, joten en nyt näkisi ihan hirveänä asiana, jos pandemian aikana joutuu lähtemään ravintolasta kotiin kahta tuntia aikaisemmin kuin omassa nuoruudessani. Menee sitten kahta tuntia aikaisemmin ravintolaan, jos muuten tuntuu liian lyhyeltä ajalta. Täällä alkaa joissa paikoissa karaokekin perjantasin jo klo 17, kun ennen pandemiaa alkoi vasta klo 21.
Keikoille ja teattereihin ei nyt pääse, mutta leffoja voi katsoa kotonakin. Pyytää vaikka kavereita iltaa istumaan. Voisitko harrastaa jotain muuta nyt? Yksityiset harrastuspaikathan ovat auki, esi kuntosalit.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan lentelevä ja kuntosalilla käyvä ei aio lopettaa sitä sen takia että sinä uliset vauvapalstalla. Olet itse itsekäs kun haluat rajoittaa muiden elämää jotta oma ahdistuksesi lievenisi.
Minä en ole huolissani koronasta. En myöskään lennä tai käy salilla tai baareissa, mutta siihen on ihan muut syyt kuin korona.
Itsekkäitä ovat taudinlevittäjät. Ja taudinlevittäjät ovat ne, jotka matkustelevat, bilettävät, käyvät anniskeluravintoloissa ja yksityisbileissä, tapaamassa asiakkaita ja bisneskumppaneita, jne jne
Vaikea sanoa oikeasti miten ihmiset toimivat. Osa pitää suurta melua varovaisuudestaan, mutta loppujen lopuksi toimivat aikalailla kuten muutkin. Joku toinen taas ei koe tekevänsä paljoakaan, mutta elämä oli alunperinkin jo aika pienissä ympyröissä. Muutoksen suuruus, tai miten muutos koetaan, vaihtelee.
Minusta kaikki paitsi täysi vastuuttomuus (tyyliin koronapesäkkeestä ilman karanteenia isoihin bileisiin) tai liiallinen eristäytyminen (perusterve ihminen elää vuoden karanteenissa) ovat ok. Itse käyn ihan rauhassa ravintolassa, mutta desinfioin käsiä useaan otteeseen siellä.