Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sai koulussa sairauskohtauksen ja nyt kiusataan. Mulla särkyy sydän

Vierailija
13.02.2021 |

Mitenhän aloittaisin? Sanotaanko että kyseessä ei ole mikään kovin pitkään jatkunut kiusaaminen vaan aika tuore juttu.

Mun seiskaluokkalainen sai tammikuussa koulussa sairauskohtauksen ja pyörtyi. Tajuttomana maatessa oli tullut myös pissa housuun.

Heti kun poika palasi kouluun oli alkanut "läpän heitto" ja muka hauskojen lempinimien keksiminen. Poika sanoo että hänelle myös nauretaan. Pojalla on kavereita mutta nekin kuulema lähtee leukailuun mukaan..

Nyt poika ei enää halua mennä kouluun. Meillä monena iltana ollaan itketty asiaa. Mä en kestä katsoa. Luokanvalvojakin sanoi että on jutellut oppilaiden kanssa, mutta ei siitä oo mitään hyötyä. Sama meno jatkuu välitunneilla :/

Kommentit (340)

Vierailija
61/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oppiipa tuo poika hoitamaan sairauttaan paremmin ja loppuu se nolostelu

Vaikka olisi kuinka tarkka, voi vahinkoja sattua. Joskus esimerkiksi jännitys voi vaikuttaa sokereihin yllättävänkin paljon.

T. Diabeetikko

Vierailija
62/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nyt ensimmäiseksi teidän vanhempien täytyy kasvattaa munat ja tarttua härkää sarvista. Mieti miltä pojasta tuntuu. Aivan hirveätä mennä päivästä toiseen kouluun ja tulla kiusatuksi tuommoisen tapahtuman jälkeen. Varmasti noloa. Mieti jos sulle sama tapahtuisi töissä? Kukaan tuskin kiusaisi, mutta itseä hävettäisi vaikkei sille mitään voinut. Shit happens.

Koululle tiukka viesti että viikko aikaa lopettaa kiusaus valitsemallaan tavalla tai lompsitte itse paikan päälle selvittämään asioita ei ainoastaan koulun kanssa, mutta myös kiusaajien ja heidän vanhempien. Jokaisella lapsella on oikeus koulurauhaan. Mä en sallisi sekuntiakaan nälvimistä ketään kohtaan, jolla sairaus tai ollut vastaava kohtaus. Nyt niiltä teineiltä luulot pois eikä mitään lässytyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sanoa pojalle että käy heti kusella jos on vähänkään hätä, että jos käy noin niin ei pissa tuu housuun. Ymmärrän että se naurattaa teinejä

Sinunkin kannattaisi tietää että aina ei pääse kuselle vaikka olisi ehkä tarvekin. Vessat voi olla välituntisin koko ajan varattuja eikä kaikki kehtaa pyytää käyntiä tunnilla jos ei ihan pakko ole. Eikä rakolle oo muutenkaan hyväksi käydä koko ajan varmuudeksi vessassa.

Lisäksi toivon sun ymmärtävän sen, että jos saa sairauskohtauksen ja pissa pääsee housuun siinä ei ole mitään noloa eikä sen pidä olla asia jonka takia joutuu kiusatuksi.

Vierailija
64/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla ei ole lapsia, nimittäin ap:n tilanteessa saattaisin päästä otsikoihin... Sen verran sieppaa nuo kiusaajaääliökersat. Saattaisin käydä antamassa kurinpalautusta vanhan ajan mallilla. Nykyään kiusaaminen jatkuu ja jatkuu, loppuuko lie ikinä, koska kiusaajat eivät saa mitään oikeaa kurinpalautusta käytöksestään. Pelkkä puhuttelu ei auta yhtään mitään.

Vierailija
65/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään siedetään huonosti erilaisuutta. Minusta parasta kiusaamisen ennalta ehkäisyä on oppia ja opettaa sitä sietämään. Lapsen on opittava sietämään ja hyväksymään se että hän ei kaikissa asioissa ole samanlainen kuin kaverinsa ja se on täysin ok. Jos ei hyväksy omaa erilaisuuttaan ei sitä voi hyväksyä myöskään toisissa. Hyvä itsetunto on paras keino ehkäistä kiusaamista. Itsetunto on juuri sitä että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.

Vierailija
66/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pistää vihaksi tuollainen. Kunpa poika, kaverit, opettajat, JOKU saisi oikein kunnolla läksytettyä noita kiusaajia siitä, kuinka älyvapaata on kiusata toista sairauden takia. Nuo kiusaajat noloja ovat, ei ap:n poika.

Samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa siitä, ettei välttämättä kannata esittää, ettei kiusaaminen satuttaisi. Itseäni kiusattiin koulussa sairaudesta, joka vaikutti ulkonäköön, ja lopulta en enää jaksanut selviytyä naureskelemalla muiden mukana itselleni, vaan aloin näyttää naamasta, kuinka pahalta tuntui. Moni ihan säpsähti ja alkoi pahoitella nälvimisiään. Jotkut jopa alkoivat puolustaa mua. Nuorethan voivat myös yrittää selviytyä huumorilla asioista, joihin eivät muuten osaa suhtautua, mutta sen pitäisi aina lähteä "uhrista", mikä auttaa ja mikä ei.

Vierailija
67/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin on kiusattu d:n takia. Ihan jopa opettajat ala asteella kieltävät minulta ottamasta välipaloja mukaan. Muistaakseni perusteluna oli muiden kateus. Ihmisten on todella vaikea ymmärtää millainen sairaus diabetes on jos ei ole mitään kokemusta. Mua hirvittää miten ilkeitä osa ihmisistä osaa olla. Lisäksi mun vanhempia on syytelty terveydenhuollossa jne. Ihan järkyttävää käytöstä.

Vierailija
68/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä sanoo, että pitäisi "lohkaista nasevasti takaisin" tai hoitaa asia painilla. Kaikki eivät ole fyysisesti voimakkaita tai luontaisia huulenheittäjiä. Tuollaisessa tilanteessa on aika vaikea keksiä sanottavaa tai esittää letkeää, kun muutenkin hävettää.

Mun ujoa ja herkkää miestä kiusattiin pitkään, aikuisten asenne oli että pitää "sanoa vastaan vaan, ei elämässä muuten tule pärjäämään". Käytännössä syytettiin kiusattua, ketään ei kiinnostanut puuttua, mikään ei muuttunut ja jälleen yksi ihminen sai sekä elinikäiset arvet että syytti itseään nössöydestään. Ei opettajia ja vanhempia voi kokonaan vapauttaa vastuusta tällaisessa.

Vierailija
69/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta lopettaa vittuilun.

Vierailija
70/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen huonoja neuvoja täällä niin kuin että ei pidä näyttää välittävänsä ja pitää opetella puolustamaan itseään.

Kiusaaminen on ryhmäilmiö, joten ryhmäilmiönä sitä pitäisi käsitellä. Nämä lapset eivät todennäköisesti tajua miten pahalta pojastani tuntuu. Nyt kun asiaan ei ole puututtu kunnolla, heillä on ikään kuin "lupa" kuittailla pojallesi. Jos koulun aikuiset ja lasten vanhemmat yhdessä tuumin osoittaisivat, että kiusaamiselle ei ole "lupaa", se voisi hillitä kiusaamista paljon tehokkaammin.

Vierailija
71/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus kiusaajista.

Vierailija
73/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä sanoo, että pitäisi "lohkaista nasevasti takaisin" tai hoitaa asia painilla. Kaikki eivät ole fyysisesti voimakkaita tai luontaisia huulenheittäjiä. Tuollaisessa tilanteessa on aika vaikea keksiä sanottavaa tai esittää letkeää, kun muutenkin hävettää.

Mun ujoa ja herkkää miestä kiusattiin pitkään, aikuisten asenne oli että pitää "sanoa vastaan vaan, ei elämässä muuten tule pärjäämään". Käytännössä syytettiin kiusattua, ketään ei kiinnostanut puuttua, mikään ei muuttunut ja jälleen yksi ihminen sai sekä elinikäiset arvet että syytti itseään nössöydestään. Ei opettajia ja vanhempia voi kokonaan vapauttaa vastuusta tällaisessa.

Juuri tämän vuoksi sitä "takaisin sanomista" pitää harjoitella. Kyllä näissä tilanteissa unohtuu supliikimmaltakin sanomiset, mutta kuten sanoin, niin sitä voi harjoitella. Meillä on toiminut, mutta ainahan voi vain jatkaa tönittävänä olemista, jos se on helpompaa. Ja tietenkin myös koululla on vastuunsa.

Vierailija
74/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen huonoja neuvoja täällä niin kuin että ei pidä näyttää välittävänsä ja pitää opetella puolustamaan itseään.

Kiusaaminen on ryhmäilmiö, joten ryhmäilmiönä sitä pitäisi käsitellä. Nämä lapset eivät todennäköisesti tajua miten pahalta pojastani tuntuu. Nyt kun asiaan ei ole puututtu kunnolla, heillä on ikään kuin "lupa" kuittailla pojallesi. Jos koulun aikuiset ja lasten vanhemmat yhdessä tuumin osoittaisivat, että kiusaamiselle ei ole "lupaa", se voisi hillitä kiusaamista paljon tehokkaammin.

Tottakai ovat huonoja. Tai pitäisi olla parempia keinoja, joilla asia ratkaistaisiin. Mutta noin neuvovat tarkoittavat vain hyvää. Monella kun on omakohtaista kokemusta siitä, ettei apua saa. Lässytystä vain. Parempi toimia noin ja saada olla rauhassa kuin että kiusaaminen jatkuu. Oli oikein tai ei.

Vierailija
75/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kiusaaminen vakavaa, niin muutto toiseen kouluun tai poliisiasia.mun kokemuksen mukaan koulut on liian passiivisia.

Vierailija
76/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käske poikaa sanomaan

Senkin koulukiusaaja - tuleeko hyvä mieli nälvimisestä?

Vierailija
77/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan pitää tehdä kiusaaminen näkyväkdi

Vierailija
78/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa paha mieli sun pojan puolesta :( Kovasti voimia molemmille

Vierailija
79/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävä tilanne. :( En valitettavasti osaa neuvoa sen enempää, kuin että pojan ei kannata seurata toisten naljailuja vierestä. Minua ja kaveriporukkaani kiusattiin yläasteella. Minut opetettiin niin, että "älä välitä" ja "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos"," tee toiselle kuten haluat itsellesi tehtävän" yms paskaa. Olin siis ihan loistava kohde ja kynnysmatto. Kaverini taas eivät olleet samalla tyylillä kasvatettuja. Kun kamelin selkä oli heillä katkennut ja heittivät takaisin yhtä törkeästi kiusaajille, kiusaaminen kuulemma loppui melkein seinään.

En nyt tarkoita että vastuu kiusaamisen lopettamiseksi olisi pojallasi, koulun pitää hoitaa hommansa, ja nuo kiusaajat on keskenkasvuisia ääliöitä. Sitä tarkoitan, että kiusaamista ei tarvitse ottaa vastaan kääntämällä toista poskea tyrkylle, niinkuin minulle opetettiin. Koulumaailma on melkoinen viidakko, ja siellä on viidakon lait. Valitettavasti. :(

Suosittelen myös terapiaa. Minulla se on näin aikuisena auttanut ja nyt toivon että olisin heti saanut keskusteluapua. Olisi säästynyt monelta murheelta, jotka oli seurausta kiusaamistaustasta.

Laita koululle kova-kovaa vastaan, ei ne muuten toimi. Uhkaa rikosilmoituksella tms.

Vierailija
80/340 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat muuttuneet tyhmemmiksi. Muistan yläasteella, 70-luvulla, sai luokkalainen diabetesta sairastava, kohtauksen ja ambulanssi haki. Ei kenellekään tullut mieleenkään siitä kiusata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi