Naisen hiustenlähtö - Mitä tutkimuksia syyn selvittämiseksi?
Onko jollain teistä tietoa millä tutkimuksilla/verikokeilla pääsee kiinni siihen, miksi naiselta lähtee hiuksia paljon (päänähka paistaa, jostain kohtiin 2/3 hiuksista jo tippunut ja jatkuu..).
Olen käynyt lääkärissä 3 kk sitten ja sain spironolactonea 50mg, mutta ei ole auttanut.
Kommentit (31)
AP:
Ferritiinistä: selvitytin sen itse, kun oli muita alhaisen raudan mahd aiheuttamia juttuja. Kävin parilla lääkärillä, jotka sitä mieltä, että ferritiiniarvolla ei ole merkitystä yhtään mihinkään. Söin pari kk rautaa, testautin arvot uudelleen. Nousua hyvin vähän. Mahavaivojen takia sitten lopetin rautatabletit.
Niin korona... en ole tietääkseni sitä sairastanut, mutta onhan sekin mahdollista näinä aikoina.
Evonia valmiste auttoi mulla ja käy sekä naisille että miehille. Kannattaa kokeilla, ei ole kallis.
Vierailija kirjoitti:
Pitänee kysyä voisko hormonit ja kilpparit vielä tarkistaa. Omilla vanhemmilla on edelleen runsas tukka, mutta kyllähän ne "kaljugeenit" voi hypätä sukupolven yli.
Mut tuon ferritiinin jo tiedänkin, se on alle 20. Josko se on nyt osaltaan tähän vaikuttamassa. Mut se on ollut pidempään alhaalla eikä aiemmin hiuksia vielä lähtenyt.
Olen jo hankkinut huiveja päänahan peittämiseen, mutta vielä tarraudun siihen mahdollisuuteen, että saisin vielä osan hiuksista takaisin.
AP
Onhan niitä kaikenlaisia hiustuotteita, joilla saat ohuetkin hiukset näyttämään tosi tuuheilta.
Parhaat ja myös edulliset tuotteet ovat mielestäni Biozellin texturizing spray, Batisten heavenly volyme dry shampoo sekä viimeistelyyn Tigin bed head hart head Extra strong hold hairspray.
Toki makuja on monia, mutta ainakin itse tykkään näistä ja ovat mielestäni tosi laadukkaita.
Vahva monivitamiinivalmiste sai ainakin minun päässäni vauvahiukset kasvamaan. Hiustenlähtökin on nyt vähäisempää. Aloitin vitamiinit siis joskus loppuvuodesta ja nyt näkyy tulokset. 2 per day capsules on valmisteen nimi ja löytyy luontaistuotekaupoista.
Voisitko olla allerginen herkistynyt jollekin shampoon ainesosalle? Mulla oli aiemmin tulehtunut ja kipeä päänahka. Vaihdoin erisanin shampooseen ja kaikki päänahan kipuilu on poissa.
Mulla on myös ollut vuosia alhainen ferritiini, jossain kympin tienoilla pyörinyt. En ole uskaltanut aloittaa apteekin rautakuureja kun pelkään niistä mahdollisesti tulevia vatsavaivoja.
Aika jännä, olen huomannut, että nykyään tuo nuortenkin naisten hiuskato on älyttömän yleistä. Liekö nykyisillä elämäntavoilla vaikutusta..
Ihan tylsistä tylsin vastaus: ensin ruokavalio, elämäntavat ja liikuntatottumukset kuntoon ja tasapainoon.
Auttoi minulla, samalla katosi oikeastaan kaikki muutkin vaivat. Enkä edes kovin epäterveellinen ollut aiemminkaan, mutta joitain pahoja tapoja.
Vierailija kirjoitti:
AP:
Ferritiinistä: selvitytin sen itse, kun oli muita alhaisen raudan mahd aiheuttamia juttuja. Kävin parilla lääkärillä, jotka sitä mieltä, että ferritiiniarvolla ei ole merkitystä yhtään mihinkään. Söin pari kk rautaa, testautin arvot uudelleen. Nousua hyvin vähän. Mahavaivojen takia sitten lopetin rautatabletit.
Niin korona... en ole tietääkseni sitä sairastanut, mutta onhan sekin mahdollista näinä aikoina.
Etsi jostain osaava lääkäri, tai ota terveytesi omiin käsiisi jos ei muu auta (kuten olet jo tehnytkin). Minulle yleislääketieteen erikoislääkäri suositteli rautavalmisteen aloittamista kun ferritiini oli 20. Osaava lääkäri on myös kiinnostunut selvittämään syyn, miksi raudat on alhaiset ja korjaamaan sen.
Rautavarastojen täyttyminen voi olla hidasta, joten kärsivällisyyttä vaan, voi mennä vuosi tai toinenkin. Ota rautaa vaikka joka toinen tai joka kolmas päivä, jotta ehtii vatsa rauhoittua välissä. Yritä löytää vatsaystävällinen rautalisä, ja ota se c-vitamiinin kanssa. Joillekin sopii nestemäinen paremmin kuin tabletit, tai tuo aiemmin mainittu Sideral.
Tässä hyvä tietopaketti ferritiinistä:
https://omaterveys.terveystalo.com/OmaTerveys/artikkelit-ja-blogit/Arti…
Joillakin nykyiset hiustenhoitorutiinit on niin rankkoja, että hiukset ohenee senkin takia. Jos pestään päivittäin ja käsitellään monilla aineilla ja föönätään ja puhalletaan kuumalla, niin ei ihme, jos hiukset lähtivät.
Itsellä (olen jo vanha) hiusten lähtö väheni, kun rupesin pesemään ne vain 1-2 kertaa viikossa hajustamattomalla pesuaineella. En käytä muita aineita kuin joskus juhliin lähtiessä.
Julkkisten myymillä ketodieeteillä ainakin naisilta on hiuksia lähtenyt ja silti eivät kehtaa pyytää rahojaan takaisin.
Sun Spirolactone annostus on liian pieni. Harvemmin uskaltavat tai viitsivät tai osaavat suurentaa annostuksen kohdilleen. En muista oliko se oikea suositus 100 vai 200 mikrogrammaa. Katso hakusanalla: Hannuksela ja tuo lääke. Muistaakseni oli tuo ihotautilääkäri nimeltään Hannuksela. Ei työskentele enää, mutta teki työtä juurikin tuolla saralla.
Joku puhui piparminttuöljyllä tehdystä tutkimuksesta, jonka tuloksissa olisi päädytty Rogainea vastaaviin. Ei pidä paikkaansa. Kyse on rosmariiniöljystä. Jos on kissa taloudessa, älä käytä - googlaa syy. Kaikista tehokkain keino on tuo Rogaine. Ei mitkään piimaxit ja priorinit tai vastaavat. Sitä rautavalmistetta kannattaa käyttää jokatoinen päivä, ei joka päivä: googlaa syy.
Spironolactonen annos pitää olla vähintään 100 mg, 50 mg ei auta. Tehokkain lääke on Rogaine, netistä,esim nimellä Regaine. N. 3 viikon käytön jälkeen hiustenlähtö kiihtyy, kunnes loppuu ja uuttaa karvaa alkaa pukata n 2 kk kuluttua, jos on auttaakseen.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja anemia, myös piilevä kannattaa poissulkea. Muita verikokeita ei tarvita.
Mirena- kierukka voi aiheuttaa hiustenlähtöä.terv. Lääkäri
Ihan hatusta vetäistynä: Alkoiko hiustenlähtösi vasta viime vuonna? Olisitko voinut sairastaa koronan, joillekin tulee varsin runsasta hiusten lähtöä koronan sairastamisen jälkeen jonkinlaisella viiveellä. Uskotaan, että se on tilapäistä.