Naisen hiustenlähtö - Mitä tutkimuksia syyn selvittämiseksi?
Onko jollain teistä tietoa millä tutkimuksilla/verikokeilla pääsee kiinni siihen, miksi naiselta lähtee hiuksia paljon (päänähka paistaa, jostain kohtiin 2/3 hiuksista jo tippunut ja jatkuu..).
Olen käynyt lääkärissä 3 kk sitten ja sain spironolactonea 50mg, mutta ei ole auttanut.
Kommentit (31)
Puutostilat, kuten raudanpuute. Ferritiinin pitäisi mielellään olla yli sata. Alle 30 on raudanpuute.
Pitänee kysyä voisko hormonit ja kilpparit vielä tarkistaa. Omilla vanhemmilla on edelleen runsas tukka, mutta kyllähän ne "kaljugeenit" voi hypätä sukupolven yli.
Mut tuon ferritiinin jo tiedänkin, se on alle 20. Josko se on nyt osaltaan tähän vaikuttamassa. Mut se on ollut pidempään alhaalla eikä aiemmin hiuksia vielä lähtenyt.
Olen jo hankkinut huiveja päänahan peittämiseen, mutta vielä tarraudun siihen mahdollisuuteen, että saisin vielä osan hiuksista takaisin.
AP
Miten tuon ferritiiniarvon saa nousemaan?
Ihotautilääkäri osaa auttaa ja laittaa lähetteen jatkotutkimuksiin. Naisten perinnölliseen hiustenlähtöön ei valitettavasti ole lääkkeitä tai hoitokeinoa. 20 vuotta olen ollut hiukseton ja tällä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kilppariarvot, hormonitasot, tukistuskoe (jos hiukset irtoaa helposti muualta kuin niskasta ei ole kyseessä mistään hormoni/kilpparijutuista).
Valitettavasti joskus se syy on vaan perinnöllinen hiustenlähtö jolle ei oikein voi mitään tehdä paitsi suihkia rogainea/regainea.
T: lähes 20v hiustenlähtöä takana, kohta pitää peruukkeja katsella tai ajella kaikki reippaasti pois
Auttaako rogaine/regaine-tuote oikeasti? Minulla on luonnostaan hennot hiukset ja vanhempia katsomalla ne eivät tästä tule tuuhenemaan, päinvastoin. Nyt vaihdevuosissa on jo havaittavissa sulkasatoa. Olen miettinyt kannattaisiko panostaa noihin tuotteisiin, mutta jos ne ovat vain "käärmeöljyä" niin ei huvittaisi heittää rahaa hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitänee kysyä voisko hormonit ja kilpparit vielä tarkistaa. Omilla vanhemmilla on edelleen runsas tukka, mutta kyllähän ne "kaljugeenit" voi hypätä sukupolven yli.
Mut tuon ferritiinin jo tiedänkin, se on alle 20. Josko se on nyt osaltaan tähän vaikuttamassa. Mut se on ollut pidempään alhaalla eikä aiemmin hiuksia vielä lähtenyt.
Olen jo hankkinut huiveja päänahan peittämiseen, mutta vielä tarraudun siihen mahdollisuuteen, että saisin vielä osan hiuksista takaisin.
AP
Minullakin hiuksia lähtee paljon noin alhaisella ferritiiniarvolla. Aika tarkalleen 30 on se raja, jossa alkaa pysyä hiukset päässä ja muutkin raudanpuuteoireet hellittää.
Rautavarastojen täydennystä suosittelen siis, ehdottomasti!
Mikäli et ap löydä mitään selkeää syytä hiustenlähdölle niin tässä muutama vinkki:
Jos rahat riittää niin suosittelen aloittamaan vahvan Rogainen. Itse olen sitä suihkutellut ja kasvatin jopa pari hiustupsua takaisin ohimoille, siis ihan huomasi kun hius"sarvet" törrötti kohti taivasta.
Lisäksi voin suositella Batisten värillisiä kuivashampoita, peittävät hyvin päänahan näkymistä.
Ja jos kipukynnys/rohkeus riittää niin voi aloittaa myös päänahan mikroneulauksen, pienillä piikeillä useammin pidemmillä harvemmin (jolloin tulee myös odottaa 24h ennen rogainen laittoa). Tämä lisää verenkiertoa hiusnystyihin jolloin monilla hiustenlähtö pysähtyy ja uutta tukkaa jopa alkaa kasvaa. Youtubesta löytyy paljon seurantavideoita aiheesta.
-1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilppariarvot, hormonitasot, tukistuskoe (jos hiukset irtoaa helposti muualta kuin niskasta ei ole kyseessä mistään hormoni/kilpparijutuista).
Valitettavasti joskus se syy on vaan perinnöllinen hiustenlähtö jolle ei oikein voi mitään tehdä paitsi suihkia rogainea/regainea.
T: lähes 20v hiustenlähtöä takana, kohta pitää peruukkeja katsella tai ajella kaikki reippaasti pois
Auttaako rogaine/regaine-tuote oikeasti? Minulla on luonnostaan hennot hiukset ja vanhempia katsomalla ne eivät tästä tule tuuhenemaan, päinvastoin. Nyt vaihdevuosissa on jo havaittavissa sulkasatoa. Olen miettinyt kannattaisiko panostaa noihin tuotteisiin, mutta jos ne ovat vain "käärmeöljyä" niin ei huvittaisi heittää rahaa hukkaan.
Juuri kirjoitinkin aiempaan viestiin että minulla ainakin selvästi auttoi. Toki on kallis troppi, ja joidenkin tutkimusten mukaan piparminttuöljy toimisi suurinpiirtein yhtä tehokkaasti.
-1
Kilpirauhasarvot, perusverikokeet, ferritiini
Mulla paistaa päänahka rajusti hiusten läpi. Vanhempia kun katson niin äidillä sama ja isä on kalju...
Harmittaa, ja aiemmin oli vaihe, kun olin täysin rikki sen takia, mutta toisaalta olen hyväksynyt asian, kun en sille mitään voi.
Puutostilat ja just tuo kilppari. Nyt ei ole lähtenyt hiuksia, kun lopetin värjäyksen ja aloitin biosil-kuurin. Kynnet on vahvistunut tosi paljon ja hiuksetkin tuntuu paksummalta viime leikkauksen jälkeen.
KIITOKSET kaikista näistä vinkeistä. Täytyy vähän pohtia, miten nyt lähtisin etenemään. Tuota kuivashampoo-vinkkiä kokeilenkin tässä asap.
AP
Eikö sinun alhaiselle ferritiinille ole tehty mitään? Vai oletko rautakuurilla? Sen nyt ainakin ekana laittaisin kuntoon, koska se selvästi on alhainen.
Saako tavallisilla rautalisillä ferritiiniarvonkin nousemaan?
Sulla on aivan liian alhainen ferritiini. Mulla oli 30 ja lääkäri määrsäi siihen rautakuurin. Viimeksi oli lähellä sataa enkä ole enää ottanut rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
KIITOKSET kaikista näistä vinkeistä. Täytyy vähän pohtia, miten nyt lähtisin etenemään. Tuota kuivashampoo-vinkkiä kokeilenkin tässä asap.
AP
Onko sinulla pcos? Tähän kuuluu hiustenlähtöä ja karvat kasvaa siellä missä niiden ei toivoisi kasvavan. Kokonaisvaltaisesti voi paremmin hiilareita vähentämällä ja syömällä terveellisesti, hiusten laatukin hiukan kohenee. Suoliston hyvinvoinnista on hyvä pitää huolta.
Rautalisä käyttöön, ja mahdollisimman rautapitoinen ruokavalio. Jos tulee kovasti vatsaoireita rautalisästä, suosittelen kokeilemaan Sideral Fortea. Itse vaihdoin juuri tuohon ja vatsaoireet loppuivat täysin. Vielä en tiedä, miten hyvin tuo nostaa rautoja, mutta todella vatsaystävällistä ainakin on.
kaiken maailman hivenaine ja vitamiinikokeita, joita ei taatusti oteta julkisella puolella. Hiustenlähdön selvittely kuuluisi ihotautilääkärin osaamisalueeseen, mutta mua ei ainakaan päästetty erikoislääkärille. Kyseessähän voisi olla vaikka joku allergia/ihosairaus.
Ehkä joitain hormoneja kanstisi ottaa, mies ja naishormonit...?
Itse olen ottanut vain D-vit (oli matalalla), Kalsium (oli matalalla), B12 (oli ok) Ferritiini (oli matalalla).
Sit tulehusarvot, ja täydellinen verenkuva. Itselläni joku tulehdus ilmeisesti vienyt hiukset. Korvatulehdus, nielutulehdus, keuhkotulehdus?
Voi olla kyse jostain sairaudestakin, johon liittyy muitakin oireita.
Hiivatulehdus?
ENtäpä verenpaine, onko liian matala tai korkea? Oon kuullu että jopa liikkumattomuus , kun ei liiku , eikä veri kierrä ääreisosiin voisi aiheuttaa hiustenlähtöä?
Tutkikaas miten saa nostettua kasvuhormonin määrää.
Itsellä hiusten määrä tuplaantui, ihan ilman lääkkeitä. Kasvuhormonin määrän saa siis nostettua elämäntavoilla vielä myöhäisemmälläkin iällä.
voisiko proteiinipuutos vaikuttaa? Entä Keripukki eli C-vitamiinipuute? RIisitauti. nuohan on köyhien maiden ongelmia, mutta jos joku ei syö oikein ja elää sipseillä ja karkeilla, luulisi olevan mahdollista. Anoreksia? Imeytymishöiriö, keliakia?