Nettopalkkani on 3230€/kk, olen tukea saavia köyhempi
Laskin juuri, että pakollisten menojen ja laskujen jälkeen käteen jää 230€! Tiedän, että toimeentulotukea saava saa pakollisten laskujen jälkeen käteensä lähes 500!
Kyllä motivoi!
Kommentit (75)
Mun ja mieheni nettopalkat ovat yhteensä 3400€/kk eikä saada mitään tukia (paitsi lapsilisät).
Tt asiakkaiden elämässä ei ole mitään kadehdittavaa. Se on selviytymistä. Ei matkoja, kampaamoita, ravintoloita, shoppailukierroksia. Pelkkää arkea.[/quote]
Ihan sama meillä vaikkei olla tt asiakkaita. Kaikki ylimääräinen on säästettävä jos haluamme asua tässä omakotitalo muodossa eikä tarvitse lähteä halvempaan kerrostaloon jossa ei ole mitään tekemistä. EI olla harrastettu lomamatkoja, kauneushoitoja, mielihyvä shoppailuja kymmeneen vuoteen enää. Eläminen kallistuu koko ajan ja tulot eivät juurikaan nouse ja eläkkeelle jäätyämme vähenee puolella. Sairauksien hoitamiseen kustannukset nousevat. Pitää laskea budjettia tulevaisuudenkin varalle eikä elää kuin viimeistä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta tämä, että toimeentulotuella saa paremmat oltavat kuin täyspäiväisesti työssä käyvät. Voi makoilla päivät pitkät ja tehdä mitä lystää.
Työnteon pitäisi olla kannattavaa!!
Aivan! Saa vuokran jälkeen vielä 400 rahaa koko kuukaudeksi! Voi jopa 100€ viikossa käyttää ihan mihin haluaa, kuten ruokaan ja laskuihin tai yllättäviin kuluihin. Eikä tarvitse omistaa mitään.
Näin vähän parempi tuloisena jos minulla on 200€ viikossa rahaa niin se tuntuu aika vähältä. Helposti tulee joku yllättävä meno, kuten auton korjaus tai takin osto, ja ruokaakin pitäisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta tämä, että toimeentulotuella saa paremmat oltavat kuin täyspäiväisesti työssä käyvät. Voi makoilla päivät pitkät ja tehdä mitä lystää.
Toki työnteon pitää olla kannattavaa, niin että sillä saa kohtuullisen elämän maksettua. Suomessa vaan ansiotulot ovat yleisesti niin vaatimattomat ja kaikki verot ja veroluontoiset maksut niin korkeita, että moni työssäkäyväkin on oikeutettu ainakin satunnaisesti tukiin (tukea ovat lapsilisätkin). Samasta syystä johtuu, että tuet tosiaan joissain tapauksissa lähenevät matalaa ansiotasoa. Tuet (mahdollisten ansiotulojen lisäksi tai sijasta) ovat kuitenkin niin matalia, että EU:sta on tullut siitä noottia, joten ei ihme, että vain vähän parempaa ansiotuloa saavat ovat taloudellisesti tiukoilla.
Siitä makoilusta: olen vain osatyökykyinen. Noin puolet siitä ajasta kun olen matalaa työmarkkina- ja asumistukea saanut olen ollut jos minkälaisella kurssilla ja siihen liittyvässä harjoittelussa, työkokeilussa ja vaikka missa vastaavassa eli töitä on tehty, palkatta, joskin aina välillä onneksi myös palkalla, mutta ei niin paljoa edes että olisin päässyt ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Juuri tällä viikolla erikoislääkäriltä kuulin, että eläkkeelle en taida päästä, moni huonompikuntoinenkaan ei pääse, mutta nyt kokeillaan yhtä uutta lääkettä ja mahdollisesti kuntoutustakin. Minuun on siis laitettu aika lailla rahaa, jotta pysyisin työkykyisenä, enkä syrjäytyisikään ja olen aina olen ottanut kaiken ehdotetun ja itse löytämäni avun sekä palkallisen tai palkattoman työn vastaan.
Tämmöisen samanlaisen ADHD ikäihmisen tapasin opiskellessa uutta ammattia joka sauhusi kaikkea pakkomielteenä saada vaikka väkisin työpaikka joihinka ja meni vaikka hän meni mihinkä työharjoitteluun missä häntä vaan käytettiin hyväkseen eikä kukaan aikonutkaan palkata mutta hän kun oli niin ahkera niin kuvitteli että hän voisi päästä ihan palkkatöihinkin. Elintasosta ei voitu luopua yhtään vaan viimeiseen asti piti pitää kiinni siitä ettei mistään tarvinnut luopua ja elättää täysi-ikäisiä lorveja aikuisia lapsia jotka eivät lähteneet kotoa vaan pelasivat siellä öisin ja päivisin nukkuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla brutto 4400, netto 2700-2800. Joka kuukausi ihan kaikki menee, ja ihan pakollisiin menoihin. Laskuihin, terapiaan, vastikkeeseen, lainanlyhennykseen, bensaan, ruokaan... kiva raataa niskalimassa pikkupalkalla, kun muut saa saman summan sossusta tekemättä mitään 🤬. Tällaista on olla köyhä työläinen Suomessa.
Omistusasunto löytyy, oma auto löytyy, terapiassakin on varaa käydä. Mutta siitä huolimatta valivalivali ja miksi muutkin saavat jotain.
Ai mutta sinä taidatkin kuulua niihin jotka kuvittelevat että sossu maksaa autonkin :D
- Jos olet noin pihalla tosielämän asioista, kannattaa vaihtaa terapia arkielämän valmennukseen.
Mikäs sun ongelma on? Onko vaikea ymmärtää, että Suomessa on oikeasti köyhiä työssäkäyviä?
Köyhän työssäkäyvän nettopalkka ei ole 3230!
Mun netto on 2800 ja brutto 4500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki työnteon pitää olla kannattavaa, niin että sillä saa kohtuullisen elämän maksettua. Suomessa vaan ansiotulot ovat yleisesti niin vaatimattomat ja kaikki verot ja veroluontoiset maksut niin korkeita, että moni työssäkäyväkin on oikeutettu ainakin satunnaisesti tukiin (tukea ovat lapsilisätkin). Samasta syystä johtuu, että tuet tosiaan joissain tapauksissa lähenevät matalaa ansiotasoa. Tuet (mahdollisten ansiotulojen lisäksi tai sijasta) ovat kuitenkin niin matalia, että EU:sta on tullut siitä noottia, joten ei ihme, että vain vähän parempaa ansiotuloa saavat ovat taloudellisesti tiukoilla.
Siitä makoilusta: olen vain osatyökykyinen. Noin puolet siitä ajasta kun olen matalaa työmarkkina- ja asumistukea saanut olen ollut jos minkälaisella kurssilla ja siihen liittyvässä harjoittelussa, työkokeilussa ja vaikka missa vastaavassa eli töitä on tehty, palkatta, joskin aina välillä onneksi myös palkalla, mutta ei niin paljoa edes että olisin päässyt ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Juuri tällä viikolla erikoislääkäriltä kuulin, että eläkkeelle en taida päästä, moni huonompikuntoinenkaan ei pääse, mutta nyt kokeillaan yhtä uutta lääkettä ja mahdollisesti kuntoutustakin. Minuun on siis laitettu aika lailla rahaa, jotta pysyisin työkykyisenä, enkä syrjäytyisikään ja olen aina olen ottanut kaiken ehdotetun ja itse löytämäni avun sekä palkallisen tai palkattoman työn vastaan.
Tämmöisen samanlaisen ADHD ikäihmisen tapasin opiskellessa uutta ammattia joka sauhusi kaikkea pakkomielteenä saada vaikka väkisin työpaikka joihinka ja meni vaikka hän meni mihinkä työharjoitteluun missä häntä vaan käytettiin hyväkseen eikä kukaan aikonutkaan palkata mutta hän kun oli niin ahkera niin kuvitteli että hän voisi päästä ihan palkkatöihinkin. Elintasosta ei voitu luopua yhtään vaan viimeiseen asti piti pitää kiinni siitä ettei mistään tarvinnut luopua ja elättää täysi-ikäisiä lorveja aikuisia lapsia jotka eivät lähteneet kotoa vaan pelasivat siellä öisin ja päivisin nukkuivat.
"opiskellessa uutta ammattia joka sauhusi kaikkea pakkomielteenä"
Mitä se uutta ammattia sauhusi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Saa vuokran jälkeen vielä 400 rahaa koko kuukaudeksi! Voi jopa 100€ viikossa käyttää ihan mihin haluaa, kuten ruokaan ja laskuihin tai yllättäviin kuluihin. Eikä tarvitse omistaa mitään.
Näin vähän parempi tuloisena jos minulla on 200€ viikossa rahaa niin se tuntuu aika vähältä. Helposti tulee joku yllättävä meno, kuten auton korjaus tai takin osto, ja ruokaakin pitäisi ostaa.
Miksi sitten et jää toimeentulotuelle. Nyt korona aikana ei tarvitse huveihin jäädä yhtään rahaa kun huveja ei ole :D Ilmaista on ainakin siittää lapsia ja saada elatusmaksu laskuja ja jos ei työ kiinnosta niin veronmaksajat elättävät.
Joo siis meillä on vaan tämä 120m2 okt hyvällä alueella, bemari, audi ja lapsi harrastaa jääkiekkoilua sekä miekkailua, ja reissataan ulkomailla 2krt vuodessa, mutta ollaan köyhiä, koska kaikkien pakollisten menojen jälkeen jää viivan alle vain 100e. Koko perheelle piti päivittää uusimmat iphonet ja siinä kuussa mentiin miinukselle. On kyllä törkeää, että tt-tuki asiakkaalle voi jäädä käteen enemmän kuin meille.
Voidaan vaihtaa asuntoja niin sulle jää vähän enemmän käteen sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aika isot on sulla pakolliset menot.
On todella!! Mun tulot tällä hetkellä hieman yli 1000 ja miehellä n 2000...lapsia 4🤔
Hengissä ollaan ilman tukia
Itellä on menoina vain puhelinliittymä (25e/kk) ja halpa (400e arvoinen) auto liikennevakuutuksineen (180e/v, vero 280e/v) asumismenojen lisäksi. Ei kaskoja, ei netflixiä, ei osamaksuja.. pakko pitää matalaa linjaa, kun nettotulot 1000 euroa, ei saa tukia.
Meillä on 240 m2 omakotitalo hehtaarin tontilla ja pakolliset menot ovat noin 1600€/kk yhteensä, ei lapsia vielä. Myös auto sisältyy tuohon. Muutettiin maaseudulle, koska huomattiin että siellä meillä on tähän varaa. Samalla tavalla pk-seudulla jos muuttaa radan varteen kauemmas keskustasta niin silloinkin jää paremmin rahaa säästöön. Siellä asuimme ennenkuin muutimme maaseudun rauhaan.
Mulla on aikalailla sama palkka ja pidän itseäni hyvätuloisena. Raha riittää vaikka mihin!
Mut jos jaksat eläkeikään niin saat ihan kivan eläkkeen, eikä tartte hakea niin monia eri tukia, kuin pelkät takuueläkkeellä verran saavat,
Tukea saaville Kela ja sossu maksaa kaiken tuon.